Lonely rider, ny løsning på kjøreutstyr.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Olav K »

ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Ja, men vi kommer fortsatt IKKE hjem til barn, kone og andre ting vi lengter etter, når vi må stå ekstra. Men det der kan aldri en landkrabbe forstå. Det er bare å la dere tro og mene hva dere vil :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Det skjer sjeldent for noen, det skjer ganske ofte for andre, dette varier.

Jeg jobber ikke i nordsjøen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av LordShaft »

La oss si det slik.... tror vi at noen av oss hadde valgt å jobbe i nordsjøen om det var like godt betalt som på land? Om ikke lønnen er høyere så opparbeider en seg mere fri og har bedre goder (ikke nødvendigvis rene kroner)
Jeg var 3 uker ute, å måtte jobbe alle 3 ukene. Dette resulterte i 120.000 utbetalt denne turen :knegg

En vanlig 14 dagers tur var ikke så mye bedre betalt enn de hjemme. Men fri perioden hjemme gjorde ting verdt det. Et årsverk for meg i nordsjøen lå på rett i overkant av 1800 timer.

Note4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Det skjer sjeldent for noen, det skjer ganske ofte for andre, dette varier.

Jeg jobber ikke i nordsjøen.
Jeg får ikke noe ekstra etter 2 uker offshore.
Men har 50% fra 3 til 7, 50% fra 7 til 12 lørdag og 100% resten av dagen og hele søndag.
Og det er nøyaktig det samme som på land.
Du kan ikke bare konkludere med at det er sånn eller sånn bare for det at du kjenner noen som jobber der.
Det er like mange lønnsmatriser som det er firmaer som sender folk offshore.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

simpson skrev:
ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Det skjer sjeldent for noen, det skjer ganske ofte for andre, dette varier.

Jeg jobber ikke i nordsjøen.
Jeg får ikke noe ekstra etter 2 uker offshore.
Men har 50% fra 3 til 7, 50% fra 7 til 12 lørdag og 100% resten av dagen og hele søndag.
Og det er nøyaktig det samme som på land.
Du kan ikke bare konkludere med at det er sånn eller sånn bare for det at du kjenner noen som jobber der.
Det er like mange lønnsmatriser som det er firmaer som sender folk offshore.
Selvfølgelig er det forskjellige vilkår, det har jeg vært ganske klar på også.
Og når det kommer til å konkludere med at det er "sånn og sånn" er ikke dette veldig bastante påstander:

"Dessuten er % lik for offshore som onshore.
Blir helt feil å diskutere lønn når du ikke har filla peiling på hva som faktisk er realiteten der ute.
Og det viser du med dine påstander."

Prosenten er stort sett ikke lik. Også prosentene du skisserer er mer enn hva som er vanlig på land i mange yrker. (100% på søndag og lørdag etter kl 12).

Det er liten tvil at som gruppe tjener offshore-arbeidere godt, og stort sett alltid bedre enn tilsvarende stilling på land.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av LordShaft »

ATWindsor skrev: Det er liten tvil at som gruppe tjener offshore-arbeidere godt, og stort sett alltid bedre enn tilsvarende stilling på land.
Det er helt riktig.... :thumleft vis en isolerer det til rene kroner og øre


Note4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av simpson »

ATWindsor skrev:
simpson skrev:
ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:Takk for eksemplene, begge er mer enn hva man får som "landarbeider" om man må bli en ekstra dag.
Det er uansett uvesentlig i lønnsdiskusjonen siden det skjer så skjeldent. For min del har det kanskje vært 20 dager i løpet av de 15 årene. Mulig jeg har hatt uflaks/flaks, men det gjør ikke så store utslaget på årslønnen.

ATWindsor hvor i Nordsjøen er det du jobber og med hva?
Det skjer sjeldent for noen, det skjer ganske ofte for andre, dette varier.

Jeg jobber ikke i nordsjøen.
Jeg får ikke noe ekstra etter 2 uker offshore.
Men har 50% fra 3 til 7, 50% fra 7 til 12 lørdag og 100% resten av dagen og hele søndag.
Og det er nøyaktig det samme som på land.
Du kan ikke bare konkludere med at det er sånn eller sånn bare for det at du kjenner noen som jobber der.
Det er like mange lønnsmatriser som det er firmaer som sender folk offshore.
Selvfølgelig er det forskjellige vilkår, det har jeg vært ganske klar på også.
Og når det kommer til å konkludere med at det er "sånn og sånn" er ikke dette veldig bastante påstander:

"Dessuten er % lik for offshore som onshore.
Blir helt feil å diskutere lønn når du ikke har filla peiling på hva som faktisk er realiteten der ute.
Og det viser du med dine påstander."

Prosenten er stort sett ikke lik. Også prosentene du skisserer er mer enn hva som er vanlig på land i mange yrker. (100% på søndag og lørdag etter kl 12).

Det er liten tvil at som gruppe tjener offshore-arbeidere godt, og stort sett alltid bedre enn tilsvarende stilling på land.
Lønna er høyere hvis du regner det du tjener på 2 uker, men deler du den på 6 uker, 2 uker offshore, 4 uker hjemme uten lønn, er det ikke så fett som mange tror.
Har aldri jobbet en plass der du ikke har 100% etter 12 på lørdag og søndag.
Dette er jo regulert i lovverket.

Offshorearbeidere som gruppe? Tja, noen tjener veldig bra, de fleste andre gjør ikke.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

Det er kanskje ikke så fett som mange tror, men det er fetere enn landvilkår med 2 uker jobb (offshore), og så 4 uker fri. Det er fetere med et årsverk en tilsvarende stilling på land.

Og hvor i lovverket er det angitt 100% tillegg på søndag og lørdag etter 12?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:
ATWindsor skrev: Det er liten tvil at som gruppe tjener offshore-arbeidere godt, og stort sett alltid bedre enn tilsvarende stilling på land.
Det er helt riktig.... :thumleft vis en isolerer det til rene kroner og øre


Note4

Ja, selvfølgelig, det er andre ulemper med det. Det innser jeg, poenget mitt er ikke at det er så forbanna fælt at man tjener noen kroner på å jobbe offshore, men at det framstår i et ganske dårlig lys å klage over at man ikke tjener noe særlig i en slik jobb, jevnt over er de økonomiske vilkårene gode, det er bare endel offshore-arbeidere som nekter å være med på det.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av LordShaft »

Nei det har seg faktisk slik at det er en del stillinger i nordsjøen, da spesielt kontraktører som dropper prisene så jævlig at en tjener nesten ingen ting i havet. Spes stillas, maling og den type arbeid. Så dårlig er det nesten bare er utlendinger som tar disse stillingene....du vil ikke tro hvor mange polakker og svensker som jobber i nordsjøen. I disse yrkene kan det faktisk være bedre betalt å gå på land. å disse erbeiderne er det langt flere av i havet enn det er operatører osv.

Note4

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Nei det har seg faktisk slik at det er en del stillinger i nordsjøen, da spesielt kontraktører som dropper prisene så jævlig at en tjener nesten ingen ting i havet. Spes stillas, maling og den type arbeid. Så dårlig er det nesten bare er utlendinger som tar disse stillingene....du vil ikke tro hvor mange polakker og svensker som jobber i nordsjøen. I disse yrkene kan det faktisk være bedre betalt å gå på land. å disse erbeiderne er det langt flere av i havet enn det er operatører osv.

Note4
Min erfaring er at tettheten av polakker og svensker i nordsjøen er mye mye lavere enn den er på den gjengse byggeplass.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av LordShaft »

Det er nok mye mere arbeider på land av utelandsk opprinnelse.... men har du rette stillingen i nordsjøen er den ikke akkurat godt betalt.

Note4

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor du har bevist at du har lite peiling på lønnsvilkårene til isofag offshore. Isofag er jo stort sett ansatt på landavtale og det er vel et av problemene i verkstedsoverenstkomsten. Eller har du andre synspunkter på den avtalen?
Svensker har vi veldig mye av i isofag, men lite polakker. På landanlegg er det gjerne 90% polakker.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:ATWindsor du har bevist at du har lite peiling på lønnsvilkårene til isofag offshore. Isofag er jo stort sett ansatt på landavtale og det er vel et av problemene i verkstedsoverenstkomsten. Eller har du andre synspunkter på den avtalen?
Svensker har vi veldig mye av i isofag, men lite polakker. På landanlegg er det gjerne 90% polakker.
Hva har jeg konkret sagt om isofag offshore som får deg til å mene at jeg har "Lite peiling"?. Det er mye polakker på landanlegg ja, fordi man får bedre vilkår på land enn offshore tror du?

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av norse900 »

Nei, fordi man ikke er udelt positive til personer som ikke behersker nordiske språk og engelsk godt pga sikkerheten...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

Når en fagarbeider slutter for å jobbe på land så er det som oftes at han får en lederrolle. Polakker sliter med språkkravet offshore sånn generelt.

Jeg tror du har lite peiling på isofag siden du sier at noen i en mastergrad stilling tjener dårligere
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:Når en fagarbeider slutter for å jobbe på land så er det som oftes at han får en lederrolle. Polakker sliter med språkkravet offshore sånn generelt.

Jeg tror du har lite peiling på isofag siden du sier at noen i en mastergrad stilling tjener dårligere
Fint om du forholder deg til det jeg sier, når sa jeg at folk i mastergrad stilling tjener dårligere enn folk på Isofag?

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av norse900 »

Tror du har misforstått i såfall... Det jeg reagerer på er at "folk og fe" blir foret med at offshore-lønninger er "gullkantede", men en stor andel "offshore-arbeidere" har jo ikke milion-lønn. (Lurer detfor litt på hva journalister bygger sine beregninger på). Jobber ikke selv offshore, og kunne ikke tenke meg det heller... :redface

Edit: blir interessant å se neste år. Det er jo lite å gjøre for tiden, og da vil jo lønnsnivået stige til neste år. (Alle med lønn under millionen er jo på jakt etter noe annet å gjøre, for vedlikehold og modifikasjoner er "på vent" eller utsatt i en god stund fremover...) :sorry
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:Når en fagarbeider slutter for å jobbe på land så er det som oftes at han får en lederrolle. Polakker sliter med språkkravet offshore sånn generelt.

Jeg tror du har lite peiling på isofag siden du sier at noen i en mastergrad stilling tjener dårligere
Fint om du forholder deg til det jeg sier, når sa jeg at folk i mastergrad stilling tjener dårligere enn folk på Isofag?
Du sa fagarbeidere og siden vi diskuterer isoarbeidere så regnet jeg med at du inkluderte dem. Jeg vil helst ikke diskutere andre jeg har hørt om eller en jeg kjenner som vet om en som tjener sånn og sånn. Siden du diskuterer fagarbeiderlønn med en iso-fagarbeider så går jeg ut fra at du da inkluderer isofag. Ellers er jo påstandene dine lite relevante for diskusjonen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

Fant dette bildet på advrider. Skal si de får kjørt seg disse GTR'ene

Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

Ble en skikkelig tur idag. 39 mil med øvelseskjøring. Blant annet Suleskar-Brokke med heftige brøytekanter.
Bilde

MT-125 har passert 1000km nå og trenger sin første service.

Slo følge med en trivelig Australier som var på Norgesbesøk. Han hadde lyst til å spise elg. Noen som vet om et sted på vestlandet han kan få seg en elge steik? Må da være noen resturanger som serverer sånt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av TBI81 »

Herlig! Åpna i dag den, sant? Skulle vel etter planen åpne freddan, men ikke så rart det tok litt lengre tid med de snømengdene..

Online
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

Ja den åpenet i dag. Var rimelig heftig med all snøen.
Bilde

Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar