Elolz skrev:Veldig fornøyd med Pirelli Angel GT, vunnet flere tester, bla annet Motorrad sin sportstouring test. Supert grep på vått! Er kanskje litt dyrere enn andre dekk, men dette er et helt nytt dekk som skal vare lenge, så vil si det er verdt det.
Såvidt jeg forstår blir sportstouring dekk kjappere varme og varmere enn mer sportslige dekk, noe som er bra for veigrepet med tanke på norske forhold. Om du derimot skal på banekjøring eller kjører på grensen hver gang, da er det andre dekk som gjelder, men disse er glatte på vått igjen.
Ellers er det mellomting som f.eks Pirelli Diablo Rosso II, dette var jeg veldig fornøyd med på gamlesykkelen, men på større racingsykler slites de visst fort og våtgrepet er heller ikke like bra som Pirelli Angel GT. Tørrgrepet er nok et hakk bedre, men ikke så det merkes på veikjøring.
Kort oppsummert:
Sportstouring: godt grep både på vått og tørt, blir raskt varme, holder lenge. F.eks Pirelli Angel GT, Metzeler Z8, Michelin PR3.
Sportsdekk: hakket bedre på tørr vei, dårligere på vått, slites mye fortere. F.eks Pirelli Diabli Rosso II, Michelin Pilot Power 3, Metzeler Sportec M5/M7.
Supersport/racingdekk: best grep på tørt, veldig glatte på vått, slites veldig fort. F.eks Pirelli Diablo Corsa/Supercorsa, Michelin Power Cup, Metzeler Racetec.
Er generelt sett enig med deg, men det finnes unntak her også!
Jeg gjorde nøye research på dekker som fungerte på både gate og bane, får somregel ikke i pose og sekk..
Tok beslutningen med å prøve Power Cup som hadde rask oppvarming, god levetid på gate(hard center) og ekstremt godt grep på tørt!
De er også lette, noe som gjør sykkelen svært kvikkstyrt, her er det faktisk stor forskjell!
I skikkelig regnvær er de nok like dårlig på resten av track dekka..
Mange av de andre banedekka fungerer ikke på veien siden de trenger høy temp for iheletatt å være kjørbare.
Men hvis du skal kun kjøre gate og koseturer, så ville jeg valgt: Angel GT, Z8, PR3(eller 4 som kommer straks) da får du lengst levetid, bra grep på tørt og vått!