Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys (LØST)

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys (LØST)

Legg inn av Elruts84 »

Heisann

Jeg har holdt på et par dager med småfiks på sykkelen. Og i går kveld tok jeg sykkelen ut for en prøvetur etter all fiksing. Da det begynte å mørkne litt oppdaget jeg at kjørelyset foran og fjernlyset ikke fungerte. Hva i alle dager kan dette være tenkte jeg.

Så gikk jeg inn på manualen og fant el-skjema, men der ble jeg ikke mye klokere.

Men det står på troubleshoot i service manualen:

HEADLIGHT DOES NOT LIGHT:
Improper bulb
Too many electric accessories
Hard charging (broken stator coil wire, faulty
rectifier /regulator)
Incorrect connection
Improperly grounded
Poor contacts (main or light switch)

Det jeg har sjekket som jeg vet er:

Bryteren: Gir lys i displayet
Releet: Når jeg trykker inn bryteren klikker det i releet (Både fjern og kjørelys)
Sikring: sikringen er intakt
Pærene: Fjernlyspæren og kjørelyspæren virker intakte når jeg ser på dem. Har prøvd å bytte dem også.

Ellers har jeg ikke holdt på noe med noen kabler utenom det jeg har byttet, blinklys m/ relee

Jeg har jo holdt på med noen kabler men det er egentlig bare i forbindelse med blinklys jeg har byttet og da er det jo bare 2 kabler på vært blinklys i tillegg til at byttet blinklysreleet. Det har vel ikke sammenheng med fjernlys og kjøre lys?
Jeg ladet batteriet i går i 20 min eller noe. Da var det full ladet. "Broken stator coil" hva er det?
At fjern og kjørelys ikke fungerer samtidig var litt rart.

Alt annet fungerer som det skal.

Har prøvd å gå over ledninger/kabler men ingenting virker unormalt.

Noen som har noen gode ideer?
Sist redigert av Elruts84 den 09 apr 2015, 07:18, redigert 1 gang totalt.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Alf Torp »

1. Sjekk om det er jording til hovedlykta. Legg en ledning til minus på batteri til noe metall i lykta.

Ville forsøkt å bytte releet uansett, ofte fungerer de rent mekanisk, men uten å faktisk lede strøm. Men det kommer litt an på hvordan lys-systemet er er laget på din sykkel. Enkelte kjører hovedlys utenfor rele, men fjernlys via rele. Isåfall kan det være noe galt med hovedstrømtilførselen fra sikringsboksen eller noe slikt. Ta gjerne ut sikringen og mål om du får strøm på en av sidene. Dersom du gjør det, er strømtilførselen ok.

"Broken stator coil" betyr at 1/3 av strømgeneratoren ikke gjør jobben sin. "ødelagt statorvikling". Det ville du trolig merket på ladingen din.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

Alf Torp skrev:1. Sjekk om det er jording til hovedlykta. Legg en ledning til minus på batteri til noe metall i lykta.

Ville forsøkt å bytte releet uansett, ofte fungerer de rent mekanisk, men uten å faktisk lede strøm. Men det kommer litt an på hvordan lys-systemet er er laget på din sykkel. Enkelte kjører hovedlys utenfor rele, men fjernlys via rele. Isåfall kan det være noe galt med hovedstrømtilførselen fra sikringsboksen eller noe slikt. Ta gjerne ut sikringen og mål om du får strøm på en av sidene. Dersom du gjør det, er strømtilførselen ok.

"Broken stator coil" betyr at 1/3 av strømgeneratoren ikke gjør jobben sin. "ødelagt statorvikling". Det ville du trolig merket på ladingen din.
Hei

Da gikk jeg ut og nappet ut alle sikringene målte 12,46 V på alle. Jeg hadde 3 releer så jeg byttet begge 2. Fortsatt fungerte det ikke.

Hvis jeg har 12V i sikrings holderen, vil det ha noe å si om strømgeneratoren ikke fungerer da? Eller kan jeg utelukke den?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Alf Torp »

Elruts84 skrev:
Alf Torp skrev:1. Sjekk om det er jording til hovedlykta. Legg en ledning til minus på batteri til noe metall i lykta.

Ville forsøkt å bytte releet uansett, ofte fungerer de rent mekanisk, men uten å faktisk lede strøm. Men det kommer litt an på hvordan lys-systemet er er laget på din sykkel. Enkelte kjører hovedlys utenfor rele, men fjernlys via rele. Isåfall kan det være noe galt med hovedstrømtilførselen fra sikringsboksen eller noe slikt. Ta gjerne ut sikringen og mål om du får strøm på en av sidene. Dersom du gjør det, er strømtilførselen ok.

"Broken stator coil" betyr at 1/3 av strømgeneratoren ikke gjør jobben sin. "ødelagt statorvikling". Det ville du trolig merket på ladingen din.
Hei

Da gikk jeg ut og nappet ut alle sikringene målte 12,46 V på alle. Jeg hadde 3 releer så jeg byttet begge 2. Fortsatt fungerte det ikke.

Hvis jeg har 12V i sikrings holderen, vil det ha noe å si om strømgeneratoren ikke fungerer da? Eller kan jeg utelukke den?

Elruts
Nei, det har ingenting å si. Prøv å dra en jordledning slik jeg beskrev også. Måtte inn å legge til det, man glemmer ofte å ta det enkleste først :)
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

Alf Torp skrev:
Elruts84 skrev:
Alf Torp skrev:1. Sjekk om det er jording til hovedlykta. Legg en ledning til minus på batteri til noe metall i lykta.

Ville forsøkt å bytte releet uansett, ofte fungerer de rent mekanisk, men uten å faktisk lede strøm. Men det kommer litt an på hvordan lys-systemet er er laget på din sykkel. Enkelte kjører hovedlys utenfor rele, men fjernlys via rele. Isåfall kan det være noe galt med hovedstrømtilførselen fra sikringsboksen eller noe slikt. Ta gjerne ut sikringen og mål om du får strøm på en av sidene. Dersom du gjør det, er strømtilførselen ok.

"Broken stator coil" betyr at 1/3 av strømgeneratoren ikke gjør jobben sin. "ødelagt statorvikling". Det ville du trolig merket på ladingen din.
Hei

Da gikk jeg ut og nappet ut alle sikringene målte 12,46 V på alle. Jeg hadde 3 releer så jeg byttet begge 2. Fortsatt fungerte det ikke.

Hvis jeg har 12V i sikrings holderen, vil det ha noe å si om strømgeneratoren ikke fungerer da? Eller kan jeg utelukke den?

Elruts
Nei, det har ingenting å si. Prøv å dra en jordledning slik jeg beskrev også. Måtte inn å legge til det, man glemmer ofte å ta det enkleste først :)
Hvor kobler jeg den sier du? - polen på batteriet er greit, men har jo en sokkel som går inn på pæren som er festet med en stålklips som en klemmer på plass selve pæren i lyshuset eller hva en kaller det
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Alf Torp »

Elruts84 skrev:
Alf Torp skrev:
Elruts84 skrev:
Alf Torp skrev:1. Sjekk om det er jording til hovedlykta. Legg en ledning til minus på batteri til noe metall i lykta.

Ville forsøkt å bytte releet uansett, ofte fungerer de rent mekanisk, men uten å faktisk lede strøm. Men det kommer litt an på hvordan lys-systemet er er laget på din sykkel. Enkelte kjører hovedlys utenfor rele, men fjernlys via rele. Isåfall kan det være noe galt med hovedstrømtilførselen fra sikringsboksen eller noe slikt. Ta gjerne ut sikringen og mål om du får strøm på en av sidene. Dersom du gjør det, er strømtilførselen ok.

"Broken stator coil" betyr at 1/3 av strømgeneratoren ikke gjør jobben sin. "ødelagt statorvikling". Det ville du trolig merket på ladingen din.
Hei

Da gikk jeg ut og nappet ut alle sikringene målte 12,46 V på alle. Jeg hadde 3 releer så jeg byttet begge 2. Fortsatt fungerte det ikke.

Hvis jeg har 12V i sikrings holderen, vil det ha noe å si om strømgeneratoren ikke fungerer da? Eller kan jeg utelukke den?

Elruts
Nei, det har ingenting å si. Prøv å dra en jordledning slik jeg beskrev også. Måtte inn å legge til det, man glemmer ofte å ta det enkleste først :)
Hvor kobler jeg den sier du? - polen på batteriet er greit, men har jo en sokkel som går inn på pæren som er festet med en stålklips som en klemmer på plass selve pæren i lyshuset eller hva en kaller det
Der burde det være jording god nok dersom du kobler til, ja.
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

Alf Torp skrev:
Elruts84 skrev:
Alf Torp skrev:
Elruts84 skrev:
Alf Torp skrev:1. Sjekk om det er jording til hovedlykta. Legg en ledning til minus på batteri til noe metall i lykta.

Ville forsøkt å bytte releet uansett, ofte fungerer de rent mekanisk, men uten å faktisk lede strøm. Men det kommer litt an på hvordan lys-systemet er er laget på din sykkel. Enkelte kjører hovedlys utenfor rele, men fjernlys via rele. Isåfall kan det være noe galt med hovedstrømtilførselen fra sikringsboksen eller noe slikt. Ta gjerne ut sikringen og mål om du får strøm på en av sidene. Dersom du gjør det, er strømtilførselen ok.

"Broken stator coil" betyr at 1/3 av strømgeneratoren ikke gjør jobben sin. "ødelagt statorvikling". Det ville du trolig merket på ladingen din.
Hei

Da gikk jeg ut og nappet ut alle sikringene målte 12,46 V på alle. Jeg hadde 3 releer så jeg byttet begge 2. Fortsatt fungerte det ikke.

Hvis jeg har 12V i sikrings holderen, vil det ha noe å si om strømgeneratoren ikke fungerer da? Eller kan jeg utelukke den?

Elruts
Nei, det har ingenting å si. Prøv å dra en jordledning slik jeg beskrev også. Måtte inn å legge til det, man glemmer ofte å ta det enkleste først :)
Hvor kobler jeg den sier du? - polen på batteriet er greit, men har jo en sokkel som går inn på pæren som er festet med en stålklips som en klemmer på plass selve pæren i lyshuset eller hva en kaller det
Der burde det være jording god nok dersom du kobler til, ja.
Jeg la en leding over til det klipset for sikkerhets skyld. Men det fungerte dessverre ikke. Merkelig at det skulle komme sånn pluttselig
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Alf Torp »

Elruts84 skrev:

Jeg la en leding over til det klipset for sikkerhets skyld. Men det fungerte dessverre ikke. Merkelig at det skulle komme sånn pluttselig
Det er gjerne slik feil dukker opp, først fungerer alt normalt og så fungerer det ikke :)

Da er jeg dessverre tom for forslag sånn på stående fot. Som regel er det bare en bagatell. Men å finne den...
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

Hehe

Takk for hjelpen uansett..Ja jeg håper jo det bare er en bagatell

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Alf Torp
Innlegg: 89
Registrert: 25 jan 2015, 15:37
Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
Bosted: Skaun

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Alf Torp »

Elruts84 skrev:Hehe

Takk for hjelpen uansett..Ja jeg håper jo det bare er en bagatell

Elruts
Lykke til :)

Hadde jeg vært i nærheten ville jeg tatt turen innom om det var greit. Lettere å finne ut av ting "hands on".
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

hehe.

Ja det er nok litt enklere det.

Jeg har sykkelen på midstøtta i gårdsrommet med 1000 ting demontert for å følge kabler så det ser ikke ut. Men hva gjør man ikke for å finne utav det
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av norse900 »

Funker ladinga?
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

norse900 skrev:Funker ladinga?
Jeg kjørte jo med sykkelen 2-3 timer i går, uten at jeg hadde noen problemer med å starte den i dag igjen. Men kan jo alltids sjekke det.

Men jeg ladet batteriet til full i dag, målte 12,65 V over kursen som går til lyset. Da burde vel lyset ha lyst?
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av DrGreve »

Hvis du har målt 12,6 på ledningen, så har du vel et multimeter?
Start sykkelen og mål ladingen på batteriet på tomgang og ved 5000rpm. Det skal være rundt 13,8v på tomgang og godt over 14v med pådrag.
Mål også om det går strøm i ledningen inn på hovedlyspæra. Den ene har fargen svart med gule striper og den andre skal være helgul. Hvilket som er hva (nærlys/fjernlys) er jeg ikke sikker på, men det finner du ut når du bruker dimmebryteren :)
Den helt svarte skal være jord, hvis jeg husker korrekt.
Kom med opplysningene du finner ut, så får vi tenke videre derfra :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av DrGreve »

Den svarte målepinnen legger du mot jord eller den svarte ledningen. Den røde på enten den svart/gule eller den gule. Du velger selv hvilket du vil måle først :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

Ja, da skal jeg ta en målerunde med en gang
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

Må gi battariet en liten runde med lading, har stått i flere timer i dag med strøm av og strøm på uten å starte sykkelen eller lade.

Men jeg målte nå på sokkelen på fjernlyset og sokkelen på nærlyset. Ingen av dem har strøm. Med fjernlysbryteren aktiv. Og lys i displayet på at fjernlys er aktiv. Samt at det klikker i det gamle releet.

Jeg stusser litt på relleet. Jeg finner ingen tall 87,30 osv. (gammel rele) Så har jeg 2 som jeg kjøpte på biltema. Men er usikker om de er like. Jeg prøvde men det skjedde ingenting. Det er en litt defus tegning på det gamle og den ligner ikke helt på de nye releene men jeg ser de har samme nummerene. Er det farlig å koble feil her? Jeg tenkte å prøve å bytte begge. Kan ta bilder om ønskelig
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av ejs »

:thumleft
Du har vel vært borti en kobling når du holdt på med blinklysene
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av DrGreve »

Jeg skal ikke komme med noen bastant konklusjon, men jeg ville målt både inn og utgang på selve lysbryteren før jeg går videre på releene..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av DrGreve »

Når det gjelder strømledningen inn til selve lysbryteren så har den fargen brun med blå stripe FØR sikringen og endrer farge til rød med gul stripe ETTER sikringen. Mål på begge sider. Deretter måler du den utgående fra bryteren med farge blå med svart stripe. Den skal ha strøm når lysene er slått på. Den andre ledningen som har farge ensfarget blå er til parklyset. Den skal følgelig ha strøm når parklysene skal være tent...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

DrGreve skrev:Hvis du har målt 12,6 på ledningen, så har du vel et multimeter?
Start sykkelen og mål ladingen på batteriet på tomgang og ved 5000rpm. Det skal være rundt 13,8v på tomgang og godt over 14v med pådrag.
Mål også om det går strøm i ledningen inn på hovedlyspæra. Den ene har fargen svart med gule striper og den andre skal være helgul. Hvilket som er hva (nærlys/fjernlys) er jeg ikke sikker på, men det finner du ut når du bruker dimmebryteren :)
Den helt svarte skal være jord, hvis jeg husker korrekt.
Kom med opplysningene du finner ut, så får vi tenke videre derfra :)
Sånn

Da har jeg i respekt for naboene vært borte på en fotball bane for å måle. :lol

Når sykkelen er på tomgang er den på Ca 1000 rpm (Er det mye kanskje?) Men da måler jeg 14.42 V på batteriet.

Men når jeg guffer opp til 5000 rpm, måler jeg fortsatt 14.42

10 min etter stans av sykkelen måler 12.75 på batteriet.

Sier dette deg noe ?
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av DrGreve »

Elruts84 skrev:
DrGreve skrev:Hvis du har målt 12,6 på ledningen, så har du vel et multimeter?
Start sykkelen og mål ladingen på batteriet på tomgang og ved 5000rpm. Det skal være rundt 13,8v på tomgang og godt over 14v med pådrag.
Mål også om det går strøm i ledningen inn på hovedlyspæra. Den ene har fargen svart med gule striper og den andre skal være helgul. Hvilket som er hva (nærlys/fjernlys) er jeg ikke sikker på, men det finner du ut når du bruker dimmebryteren :)
Den helt svarte skal være jord, hvis jeg husker korrekt.
Kom med opplysningene du finner ut, så får vi tenke videre derfra :)
Sånn

Da har jeg i respekt for naboene vært borte på en fotball bane for å måle. :lol

Når sykkelen er på tomgang er den på Ca 1000 rpm (Er det mye kanskje?) Men da måler jeg 14.42 V på batteriet.

Men når jeg guffer opp til 5000 rpm, måler jeg fortsatt 14.42

10 min etter stans av sykkelen måler 12.75 på batteriet.

Sier dette deg noe ?
Ja, det sier meg at den muligens lader for mye, uten at jeg skal være skråsikker. Normalt skal den lade under 14v på tomgang, men hvis du har overslag en plass så vil regulatoren kompensere for feilen. Målte du med og uten forbruk (lys)?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av Elruts84 »

DrGreve skrev:
Elruts84 skrev:
DrGreve skrev:Hvis du har målt 12,6 på ledningen, så har du vel et multimeter?
Start sykkelen og mål ladingen på batteriet på tomgang og ved 5000rpm. Det skal være rundt 13,8v på tomgang og godt over 14v med pådrag.
Mål også om det går strøm i ledningen inn på hovedlyspæra. Den ene har fargen svart med gule striper og den andre skal være helgul. Hvilket som er hva (nærlys/fjernlys) er jeg ikke sikker på, men det finner du ut når du bruker dimmebryteren :)
Den helt svarte skal være jord, hvis jeg husker korrekt.
Kom med opplysningene du finner ut, så får vi tenke videre derfra :)
Sånn

Da har jeg i respekt for naboene vært borte på en fotball bane for å måle. :lol

Når sykkelen er på tomgang er den på Ca 1000 rpm (Er det mye kanskje?) Men da måler jeg 14.42 V på batteriet.

Men når jeg guffer opp til 5000 rpm, måler jeg fortsatt 14.42

10 min etter stans av sykkelen måler 12.75 på batteriet.

Sier dette deg noe ?
Ja, det sier meg at den muligens lader for mye, uten at jeg skal være skråsikker. Normalt skal den lade under 14v på tomgang, men hvis du har overslag en plass så vil regulatoren kompensere for feilen. Målte du med og uten forbruk (lys)?
Ja..Men jeg målte med og uten uten at det hadde noen innvirkning. Kanskje p.g.a at det kun er baklyset som fungerer (Utenom blinklysa)

Jeg har litt problemer med å lete frem kabler nå i mørket ettersom jeg ikke har garasje for øyeblikket men jeg skal måle alle disse kablene i morgen

Når det det er sagt så lyser parklyset som du nevnte. Det fungerer. Det lyser når bryteren står i parklys posisjon og når bryteren står i kjørelys (Normal lys) posisjon.
Parklyset lyser vel alltid med normalt lys kjørelys, det er jeg litt usikker på men det er jo rart at parklyset fungerer hele tiden? Eller er det ikke så rart? hehe

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av DrGreve »

Nei, derfor tror jeg at feilen ligger i bryteren. Som du ser på bildet så skal parklyset kun lyse når du drar bryteren ett hakk. I det neste hakket skal hovedlysene komme på. PO betyr park on.
Men dette kan en mer kyndig elektriker her inne svare på? :)
fazer.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Elektro problem med Kjørelys og Fjernlys

Legg inn av DrGreve »

Finn deg en lang ledning og stikk den ene enden på plusspolen på batteriet eller på fremsiden av sikringen og den andre enden på kontaktene til pæra. Får du lys da så vet du at pærene virker :)
Jeg har ingen andre (gode) råd å gi deg i kveld :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar