Ventiljustering - fleip eller fakta

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Amigo »

Dette hysteriet begynner å gå meg litt på nervene nå. Hvor nødvendig ER egentlig dette? Må det følges slavisk for å unngå motorhavari - eller er det bare mc-verkstedenes gavepakke av ei melkeku, idet "alt" må demonteres og timene spruter... På noen sykler er dette nærmest en full dagsjobb. Har kjørt mc i 12 år og ligger på 8-10.000 km i året. Har hatt flere sykler, bla. Funduro, R850R, Deauville, CBF + noen scootere. Kjøpte en Burgman 400 svært billig ifjor høst og kostet derfor på 6000,- for storservice MED VENTILJUSTERING - i et anfall av ventilparanoia. Har hatt sykler inne til service, men har aldri bedt om - eller blitt anbefalt dette ("Justering?? Njaaaeiii, har ikke gjort noe med det, vi kan heller se på det neste gang...sykkel'n gikk fint den" er ordlyden). Har hørt om mc-eiere som hevder at syklene har gått 100.000 km uten behov for justering. Mitt spørsmål er; Skal man følge dette slavisk - eller lytte, høre, kjenne etter om tia er inne. Har ikke allverdens god erfaring med verkstedene her på sørlandet (kan komme med eksempler hvis noen er interessert), så jeg har tenkt å finne ut av dette sjøl. Er noen sykler bedre/verre enn andre?
Sist redigert av Amigo den 14 jun 2015, 09:18, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Gulars »

Har ikke noe fornuftig svar til deg, men med BMW boxer er det ihvertfall ikke så mye å skru av før man kommer til. :D
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Flanker »

Nå er det vel først og fremst sjekk av av ventilklaring som skal gjøres, og justering kommer bare hvis de er ute av spec.

Har ikke gjort det på noen av mine tidligere sykler der ventilene shimes, men det bør jo sjekkes på de intervallene fabrikken har oppgitt. I verste fall ender man opp med motorhavari...

Veldig greit med BMW oil- og hexhead motorene sånn sett. Sitter på en stol og gjør jobben på en halvtime med helt basalt verktøy! "Ulempen" er at det må gjøres hver 10000 km.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av cannon »

Ventiler vil over tid slites mot ventilsete og ventilklaringene reduseres. Med liten/ingen klaring vil ventilene slutte å tette slik de skal, med varmeutvikling og skadet topplokk/ventiler som resultat. Det oppstår ikke støy når slitasjen utvikler seg, snarere tvert imot. Man kan derfor ikke høre om ventilene har for små klaringer.
Skade på topplokk/ventiler er dyrt, og det er derfor fornuftig å følge produsentens intervaller for kontroll av ventilklaringer.

Når det er sagt; min erfaring er at moderne motorsykler (i mitt tilfelle japanske v4/rekkefirere) er svært slitesterke også med tanke på ventiler.

Sjekk av ventilklaringer er gjerne en 2-timers jobb, og gjerne mindre hvis det allikevel skiftes luftfilter og/eller plugger. Dette kan man diskutere med verkstedet før jobben gjøres. Hvis sjekken avdekker behov for justering, så er dette en større jobb på mange sykler, særlig VF og rekkefirere med shims-justering.

Det er relativt enkelt å sjekke ventilklaringer selv.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Tysnes »

Nyere mc, har lengre intervall en gamle luftkjølte motorer. Min Yamaha 07 mod skal sjekkes hver 40000 km, 3 shims var i grenseland og ble byttet. Min gamle Honda 83, kjøpt med 84000 km og stått i minst 10 år. Der var det minimalt med klaring, og eg måtte skifte 11 shims. samme med min gpz 83 mod. Begge disse syklene, har det nok blitt slurvet med ventilsjekk. Ka dette koster på verksted, vet ikkje eg. Men eg ville ikkje hoppet over den delen.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Amigo »

Takk for tilbakemeldinger så langt, spesielt til deg Tysnes. Litt av min undring går jo på intervallene. Selv om det står 6000 eller 12000 km i boka, har flere verkstedfolk jeg har snakket med sagt at det ikke er noe problem å hoppe over et intervall. Og når man hører at flere kjører betraktelig lengre uten å justere noe som helst, blir man jo litt i tvil mht. hvor nøye man må være. Hadde vært greit å få noen svar på hvor langt dere har kjørt mellom inspeksjon - og om det har vært noe å justere. Og åssen erfaring dere har med forskjellige fabrikat. Er det vanlig at man må justere noe? Og at det kun tar et par timer, er vel så som så. Nå er det jo slik at man kan ta "væskeskift," plugger, luftfilter og sånt selv, men pga. ventilgreia må man ha "storservice" - og da ruller kronene... Setter man inn sykkelen kun for ventilinspeksjon, tipper jeg demontering/montering tar tid...

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Erman »

Jeg merka klar nedsatt effekt da Bolten nærmet seg første ventiljustering, med tilsvarende klar forbedring etter justeringen. Så jeg tror ikke det er DET verkstedene gjør for å melke deg for penger.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av cannon »

Trådstarter: Ventilsjekk er verken fleip eller hysteri. Man kan alltids utsette kontrollen, eller gi blaffen i den. Uansett tar du da en risiko. Enkelte typer sykler kan nok være mer "robuste" enn andre, men enkeltsykler blant de robuste kan allikevel kreve justering.

Min 15 år gamle honda var fortsatt innenfor spec etter 45.000 km uten justering. Andre med samme type sykkel har hatt behov for justering ved første sjekk, på 24.000 km.

En sykkel som går merkbart bedre etter ventiljustering har trolig vært farlig nær motorhavari. Litt trange ventilklaringer utgjør svært lite på sykkelens ytelse, men når klaringen er null, slik at kompresjonen reduseres, så blir det både merkbart og dyrt.

Du kan alltids lære noe av andre med samme sykkeltype, men det gir ingen sikker avklaring i forhold til akkurat din sykkel. En faktor som avgjør dette er hvilke klaringer sykkelen ble levert med som ny. Hvis en eller flere ventiler lå ned mot nedre grense ved levering, så er det sannsynlig at et justeringsbehov oppstår relativt tidlig. Andre faktorer kan være olje/oljekvalitet, kjøling/overoppheting, kvalitet på komponenter i toppen, osv. Oppsummert; du vil aldri kunne få en sikker indikasjon på behov for justering på din sykkel uten at du måler ventilklaringer.

Som sagt; det er smart å få en ventilsjekk kombinert med annen service der tank, luftboks osv allikevel er demontert. Aller best å ta slike ting knyttet til vinterlagring.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Amigo »

Men når serviceboka sier 12.000 km og verkstedet 24.000?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av RuneMC »

Kan hende verkstedet har erfaring med aktuell MC modell?

Min har gått over 88000 km nå og den har hatt to stk ventilsjekk (ved hhv 38000 og 73000 km). Begge ganger har ventilklaringene vært helt fine iflg verksted. (2008 modell V-Strom).
(Her er det jeg som har valgt et lengre intervall forsåvidt... :-) )

Iflg servicebok skal alt av gummislanger byttes etter 4 år, men verkstedet sa at de tar det etter behov/hvordan tilstanden er - ellers ville det blitt dyrt sa de...
Igjen noe de sikkert baserer på erfaring - dvs at gummislanger kan holde variabelt men gjerne en god del lenger enn 4 år.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Voksen »

Erman skrev:Jeg merka klar nedsatt effekt da Bolten nærmet seg første ventiljustering, med tilsvarende klar forbedring etter justeringen. Så jeg tror ikke det er DET verkstedene gjør for å melke deg for penger.
Høres ikke bra ut. Hvis motorkraften blir bedre etter en ventiljustering vil det si at det allerede hadde gått for langt?
Da var det ventiler som ikke hadde klaring og aldri lukket helt. Dette fører til brente ventiler og sår i ventilsete.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Amigo »

Hører du det Erman? Du sitter på en bombe.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av Erman »

Jeg vet jo at jeg sitter på en bombe! Håper bare ikke PST leser dette :lol

Men slapp helt av, dette er en 2014 modell som skulle inn til 20k km service, og det er normalt at det kommer litt ut av spekk første gangen.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av E-strom »

Klaringen er der fordi motorens ulike metaller utvider seg ulikt når den varmes opp (aluminium stål osv.). Hvis du ikke har nok klaring risikerer du at ventilene til slutt "alltid" er åpne (i aller verste fall), men motoren vil gå så dårlig at du slutter å kjøre lenge før det...

Derfor; kontroller og juster ved behov og i henhold til servicehåndboka (hvis ikke verkstedet / erfaring tilsier noe annet).

Eksempel 1:
Triumph TT600 2003 gått 49000km
- 7 av 8 innsugsventiler måtte justeres
- 1 av 8 eksosventiler trengte justering

Eksempel 2:
DL650 ved 50000km
- en innsugsventil "litt trang"
- vurdert godt nok til å vente med justering til neste kontroll

Kontroll av ventilklaring er "enkelt" når du har fått av topplokket. Hvor vanskelig den jobben er varierer sterkt fra sykkel til sykkel, men er innenfor de fleste hobbymekanikeres kapasitet (hvis de har verkstedhåndboken).

Lykke til :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ZZR-Erling

Re: Ventiljustering - fleip eller fakta

Legg inn av ZZR-Erling »

Behovet for å øke klaringen, er nok proporsjonal med turtall*tid*km*lengden på oljeskiftintervallet :knegg

Det jeg mener å si er at behovet øker dersom man kjører på høyere turtall, skifter oljen sjeldnere og generellt er "trollat" med biken sin.


Min motocrosser var temmelig tungstartet før jeg økte klaringen. Tipper at jeg ikke hadde full kompresjon, for klaringen var=0 på to av de 5 ventilene YZ250F'en har.

Svar