Elolz skrev:Reiste til den forhandleren i dag. Var midt utpä bondelandet, koselige liten landsby som lä 15min ä gä fra jernbanestasjonen. Sykkelen sto klar da jeg kom. Kjempegrei forhandler. Sykkelen sä helt grei ut, litt mer smäriper og bruksmerker enn jeg hadde regnet med, men tror jeg kunne ordnet det meste med en del polering. For ä prövekjöre mätte jeg betale 1000 euro i depositum. Her nede funker jo ingenting av bankkort.. Ingen tar Visa (hverken debet eller kredittkort), eneste mulighet er minibank, og der er det uttaksgrense pä 500 euro. Han kjörte til minibank som lä i neste landsby 2min unna. Fikk heldigvis tatt ut pä kredittkortet og, sä fikk nä betalt de 1000.
Han fikset skilter og startet opp sykkelen og motoren fikk stä ä varme seg litt. Den virket ä väre i veldig god teknisk stand. Mye bedre og jevnere motorgang enn SV'en jeg sä pä. Tok det veldig rolig i begynnelsen. Kom ut pä veien og gasset litt pä, det föltes helt rart. Gassresponsen virket helt rar (aldri kjört forgassersykkel för), jeg likte det overhodet ikke, fölte dette var mer som en Harley enn en sportslig sykkel. Föltes bare ekstremt urafinnert ut, som en traktor. Skulle tro det var en 30-40 är gammel sykkel. Jeg hadde forventet noe lignende 748'en, men der tok jeg grundig feil. Den elsket jeg ä kjöre, denne föltes rett og slett jävlig ut med tanke pä motorkarakteristikk. Jeg likte heller ikke mäten den oppförte seg pä i svinger. For all del, veldig lettsvingt, men virket ustabil og vanskelig ä holde linjene med, akkurat som 250R'en jeg hadde. Demperne virket ogsä altfor myke.
Sä nei, det ble ikke kjöp.. Nä aner jeg ikke hva jeg skal se etter engang. Vet ihvertfall at forgassersykkel skal jeg aldri ha. Reiser mest sannsynlig hjem i morgen kveld, sä fär jeg begynne ä lete fra scratch. Jeg vet ikke om andre 2syl sykler som er sportslige, utenom italienske (og RC8), og det er utelukket. Sä nä mä jeg vel nesten tenke i baner av 3cyl eller 4cyl. Triumph Sprint ST 1050 2006 virker perfekt, men eksisterer jo knapt virker det som. Skal bortom en stor mcbutikk i morgen med godt bruktutvalg og prövesitte alt mulig for ä se om det kan hjelpe meg pä vei. Her har de Honda CBR1000RR i mange ärganger, ZX10R, noe Triumph, R1 i div ärganger og tror det var en 1100XX og litt annet spennende og.
Syns generelt at syklene jeg har sett pä virker mye mer slitt enn hjemme. Skal jeg importere, sä tror jeg heller Sverige er et bedre alternativ for litt "eldre" sykler (2005-2010). Er ihvertfall utrolig glad jeg ikke kjöpte noe usett/uprövd. Og i morgen fär jeg muligheten til ä prövesitte mange bruktsykler det er milevis mellom i Norge.
Om du ikke finner den sykkelen du ønsker, er du uansett noen erfaringer rikere. Dessuten: Å kjøpe katta i sekken kan være dyrt, så du har forhåpentligvis nytte av å gjøre grundige vurderinger, og ikke hoppe på det "første og beste". Du sier at syklene virker mer slitte. Jeg har lest at tyske biler i gjennomsnitt kjøres dobbelt så langt per år som norske biler. Dersom dette gjelder for sykler også, kan det være noe av forklaringen. Du nevner andre muligheter, inkludert japansk, italiensk og engelsk.
Ikke tvil om at japansk har vesentlig bedre rykte hva angår kvalitet, enn italiensk og engelsk..
Lykke til, uansett.
1100 XX er visstnok fabelaktig solide sykler. Jeg tror det var i Classic Motorcycle Mechanics jeg leste en
artikkel der en Honda-mekaniker skrøt fælt av disse. Det ble feks påstått at han kun hadde sett 1 eksemplar,
blant mange, der ventiljustering hadde vært påkrevd, og at de kunne gå en million miles, eller km.
I følge artikkelen var det visst usedvanlig høy kvalitet på CBR 1100 XX.
Honda har vel rykte på seg for å ha hakket høyere kvalitet enn andre fabrikat, over tid, selv om de lagde dårlige
V-motorer på tidlig 80-tall, feks.
Lykke til i jakten.