En del av dere har nok fått med dere hva som skjedde i Romsdalen den 25. mai 2015…
Pappa, Magne Leikarnes (magnele her på forumet) ble påkjørt av en lastebil, hvor hengeren kom over i feil kjørefelt. Pappa omkom i ulykken, han hadde ingen muligheter til å komme seg unna, om man ser på bildene av bilen som kjørte før så ser man at det ikke var noen mulighet…
Jeg kjørte til Ålesund tidlig på dagen for å sitte på skolen og øve til eksamen i Skipsteknikk på tirsdag, mens jeg var på skolen var det noen som snakket om at E136 i Romsdalen var stengt på grunn av en ulykke, jeg tenkte ikke mer over det og fortsatte med oppgavene. Men etter en stund blir man jo lei av å øve også, og da ender man jo ofte opp med å sjekke Facebook og diverse aviser. Og når jeg var innom Facebook så la jeg merke til at noen hadde delt en artikkel fra RBnett om ulykken, jeg trykte inn på denne artikkelen og leste den, men den tilsa ikke noe jeg kunne relatere meg til, gikk tilbake til Facebook og leste kommentarene. Der så jeg at noen skrev at det lå mer bilder på Åndalsnes Avis. Og som vi alle motorsyklister er, så er jeg også nysgjerrig på ting som omhandler motorsyklister. Jeg søkte opp Åndalsnes Avis på Google, gikk inn på siden og så overskriften «Motorsyklist omkom…», jeg så bildet når jeg trykte inn på siden. På den lille mobilskjermen så syns jeg ikke sykkelen så kjent ut, men så tenkte jeg på at jeg hadde prøvd å ringe pappa på veg til Ålesund for å fortelle om en columbianer på Triumph Explorer som jeg snakket med på fergen. Men da fikk jeg ikke svar, prøvde flere ganger hele veien til Ålesund. Jeg pakket sammen bøkene og dro på meg hjelmen og kjørte til hybelen for å se bildet på datamaskina. På veg til hybelen prøvde jeg igjen å ringe, men jeg fikk ikke oppkobling, noe jeg ikke så på som så unormalt, pappa hadde det med å være tom for batteri på telefonen. Jeg kom på hybelen, kastet av meg kjøreklærne i sofaen og startet opp datamaskinen. Søkte opp Åndalsnes Avis igjen, og der så jeg bildet mye tydeligere og mye større, og på det bildet så jeg først en innerveske til en Givi V35 koffert og en Givi V35 koffert, pappa hadde akkurat fått sine vesker på lørdag, deretter så jeg en orange Triumph, en Scorpion Eksospotte som var flyttet inn under hekken på sykkelen. Og da var det ingen tvil lengre, den sykkelen der hadde jeg tilbrakt mange timer sammen med, skruing, kjøring og sett på den mens vi kjørte sammen i mange tusen kilometer. Pappa kjørte jo til Dovre på søndag morgen og skulle hjem igjen på mandag. Vi skulle egentlig oppover på hyttetomta sammen på tirsdag når jeg var ferdig med eksamen, men han hadde så lyst til å se hvordan brønnprosjektet hans fungerte så han dro opp tidligere.
Jeg fortsatte å ringe men fikk ikke oppkobling, jeg prøvde vel nærmere 10 ganger, før jeg ringte hjem til mamma. Presten hadde akkurat kommet inn døren når jeg ringte, og han nikket til mamma og hun bekreftet det jeg allerede viste. Mamma sa at en kamerat av pappa, hun, og bestefar først skulle til Molde på flyplassen for å hente søsteren min før hun fant ut på samme måte som jeg. Og deretter kom de til Ålesund for å hente meg. Det var noen veldig lange timer på hybelen, jeg pakket sammen mesteparten av klærne og tingene mine, for jeg skulle ikke tilbake hit på en stund. (mye man tenker på…) Jeg pakket ut av BMW’n, la ut nøkkelen for å få noen til å flytte den. Det ble en lang natt, og mange lange og tunge dager, og det er fremdeles tunge dager som jeg fyller med å lage ting og holde på med mitt.
Har vært en del på arbeid og kjørt traktor (det er noe terapi i traktorkjøring), samt vært oppe på hyttetomta i 14 dager og satt opp murer for å få alt klart til vinteren kommer, slik at det ikke skulle bli problemer med frosten. Sykkelen min står fremdeles i Ålesund i selskap med mange flere BMW’er, jeg kommer nok til å hente den hjem nå snart, men da på pickup-planet… Legger sykkelkjøringen på hylla for en stund, og det vil vise seg når jeg er klar for det igjen, når andre er klare for at jeg skal kjøre igjen, men jeg vet at jeg må kjøre…
Jeg klaget inn Åndalsnes Avis til PFU og fikk nå idag medhold og Åndalsnes Avis har brutt god presseskikk. (
http://www.andalsnes-avis.no/nyheter/ar ... 471066.ece). Jeg har ikke spesielt mye til overs til media etter dette… Ser ikke hvorfor de skal bruke bilder, de har kun en opplyselsesplikt, ikke en plikt til å vise bilder av ulykkes kjøretøyene slik som de gjorde. Det hadde holdt med å skrive at veien var stengt på grunn av en ulykke, det må folk bare respektere, som politiet skrev i sin twitter melding:
«Rauma: E 136 åpnes for trafikk etter lang tids stengning. Takker for utvist tålmodighet fra trafikkanter som har ventet lenge.»
Når det er en så alvorlig ulykke så skal det ikke være nødvendig å legge ut denne meldingen.
Jeg vil ikke ha noe diskusjoner om lastebiler og alt det der, det får de avgjøre på grunn av undersøkelser de har tatt. Men det er helt klart at pappa ikke kunne ha unngått lastebilen, og sykkelen var i tipp topp stand etter hva de sier, men det viste jeg jo.
En annen ting som også er rart, er at politiet brukte så lang tid på å varsle pårørende, det tok rundt tre timer før presten kom på døra, og da hadde pappa sagt navnet sitt til de som kom først på stedet, han hadde også lommebok med mange identifiserbare kort, samt sin egen motorsykkel og mobiltelefon i lomma. Så her er det noe som er feil av politiet, de gikk også ut med at pappa var omkommet før vi fikk vite det, dette har de beklaget.
Jeg vil også takke AJ som på vegne av MCsiden sendte blomster og kort.
Til helgen skulle vi vært på Gamle Troll-Rally (Minitroll) på Bøflaten camping, Vang i Valdres…
Det er vel mer jeg skulle skrevet, men akkurat nå er det tomt inni hodet… Savnet og tapet er så stort at det er helt ubegripelig