LordShaft skrev:Jeg er ikke å finne på facebook, ikke har jeg planer om det heller, men sier takk for info
I mitt tilfelle er det å få justert demperen etter min vekt og sykkel.... Ikke bare standard oppsettet som den er levert som fra fabrikk.
Ok. Du kan gjøre mye selv av grunnoppsett hvis du gidder. Utgangspunktet er dempere i god stand, og med fjærer tilpasset din kroppsvekt. Dempere på std-sykler er som regel levert med fjærer som også skal bære passasjer og bagasje. Hvis du stort sett kjører singel så bør du ha fjærer som er tilpasset deg, med kjøreutstyr (+ ca 10 kg).
Deretter justerer du statisk sag, og etter det korrigerer du høyde hvis det er mulig på din sykkel (bak). Ikke tukle med høyde foran hvis du ikke vet veldig godt hva du driver med (dette forstyrrer mye av geometrien i sykkelen med svært små justeringer.) Du trenger bistand av 2 kompiser for sag-sjekk/justering.'
("Sag" er et mål for hvor mye en fjær/demper komprimeres når hele sykkelens tyngde hviler på hjulene, sammenlignet med fjærens lengde når hjulene henger fritt. Både front og hekk må løftes fra bakken for å måle. Derfor greit med 2 kompiser som løfter mens du måler og noterer) Sag justeres med fjærforspenning.
Se denne
https://www.youtube.com/watch?v=FjGgq1z9zbo" onclick="window.open(this.href);return false;
Du finner bøtter og spann på nettet om dette emnet. Selve demperinnstillingene (compression, rebound, high-speed osv) kan du sette til fabrikkspec. Senere kan du finjustere disse etter behov.
En tommelfingerregel er at man på vått (for banekjøring, men også for sportslig kjøring) slakker/reduserer alle tørr-innstillinger med 2 runder, både demperskruer og fjær-forspenninger.
Og husk alltid:
- Sjekk og notèr alle innstillinger før du skrur, og noter alle påfølgende justeringer. Da kan du komme tilbake til utgangspunktet hvis du skrur deg bort.
- Alle innstillinger måles/noteres fra maks verdi. Dette betyr at du for eksempel skrur compression damping skruen helt inn til maks demping og teller antall klikk eller runder til den bunner. Noter antall og skru den ut igjen nøyaktig like mange tørn. Det samme gjelder forspenning på gaffelfjærer osv.