LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *En dag nærmere Alpene*

Legg inn av LordShaft »

Kan ikke si annet enn at dette er et utrolig bra sammendrag, har sett den en gang før, men slikt kan en aldri se nok ganger :thumleft Det er vel liten tvil om at dette må ha vært en jævlig fin tur :prf

Utifra hva jeg har hørt og gjort meg et inntrykk av, så tror jeg at det kommer til å bli helt fantastisk å dra på tur både i inn og utland med Ojda :thumleft Får bare håpe han han sitter igjen med samme inntrykk, hvis ikke får vi prøve å bruke den første dagen på tur å bryte isen :lol Utrolig hva en kan finne ut av over en flaske med brunt tøysevann :redface

Her kommer et lite bidrag fra Stelvio passet. Fy faen så sinnsykt mye fine veier det er. Her i landet føler jeg vi kjører i timesvis for å komme til et stykke vei som kanskje i beste fall varer i 30 min med svingete vei. Der nede er det omvent :redface
[video]https://www.youtube.com/watch?v=1_56c5eNvgA[/video]

Denne filmen var også ikke dum å se i forkant av turen. En som har gjort mye det samme, og ikke minst, forteller litt om hva utstyr han tok med og hvorfor han valgte nettopp det og hvorfor han lot noe ligge igjen.
Mulig jeg ikke trenger en ekstra 20 liter for turen. At det holder med 30 liter totalt :redface
[video]https://www.youtube.com/watch?v=pbmL59JuF3A[/video]

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2637
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: LordShaft - *En dag nærmere Alpene*

Legg inn av Olav K »

Fy faen så mye syklister det var oppove der :evil , sånn en 12-14 min uti...
Tror vi må stå opp i grålysningen for å få grisekjøre Stelvio slik vi drømmer om :twisted :knegg

Ellers kan jeg gå god for at Ojda er en grei og stressfri kar å være på tur med :prf trenger ikke å blande inn tøsevann for å finne tonen med han...
:D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

LordShaft - *En dag nærmere Alpene*

Legg inn av Voodoodoo »

Kjør Stelvio opp fra Bormio sia.. De serpentinerne er allt for trange og med allt for mye trafikk til å gi flyt i kjøringa..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *En dag nærmere Alpene*

Legg inn av LordShaft »

Ja i følge en kommentar jeg leste under filmen, så var det vist et sykkelritt som gikk av stabelen den dagen. Så det må jo være litt nedsig. Men er nok tider på døgnet som er langt bedre egnet for slike som oss å kjøre på :redface Nå er denne mannen bare 9 dager på tur, men se så lite utstyr han har med seg. Helt klart noe å ha i tankene når en skal på tur selv. Må ha meg en prøvepakking å se hvor mye plass jeg egentlig trenger. :vs

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *En dag nærmere Alpene*

Legg inn av LordShaft »

Voodoodoo skrev:Kjør Stelvio opp fra Bormio sia.. De serpentinerne er allt for trange og med allt for mye trafikk til å gi flyt i kjøringa..
hvor mange sider er det egentlig å kjøre dette passet på? Er det ikke bare på ene eller andre siden :-k

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*

Legg inn av Olden »

Det er bare 2 sider å kjøre opp ja, men det kommer en avstikker fra Sveits inn langt oppe på Bormio siden mener jeg..
Jeg kjørte opp fra Bormio i fjor, og jeg hadde en skikkelig fint flyt oppover. Det var heldigvis ikke så mye syklister eller trafikk i 9 tida på morrakvisten! :thumleft
Jeg angrer litt på at jeg ikke kjørte ned på den andre siden for så å kjøre opp igjen der også, men det får bli neste gang ;-)

Arvid
Innlegg: 29
Registrert: 12 feb 2013, 04:53
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2014

Re: LordShaft - *En dag nærmere Alpene*

Legg inn av Arvid »

LordShaft skrev: Her kommer et lite bidrag fra Stelvio passet. Fy faen så sinnsykt mye fine veier det er. Her i landet føler jeg vi kjører i timesvis for å komme til et stykke vei som kanskje i beste fall varer i 30 min med svingete vei. Der nede er det omvent :redface

Denne filmen var også ikke dum å se i forkant av turen. En som har gjort mye det samme, og ikke minst, forteller litt om hva utstyr han tok med og hvorfor han valgte nettopp det og hvorfor han lot noe ligge igjen.
Mulig jeg ikke trenger en ekstra 20 liter for turen. At det holder med 30 liter totalt :redface
Bare og glede deg til alpene ja, har kjørt dit på tur de siste 3 årene og det har vært like fantastisk hver gang. Fantastiske veier over alt og du kan stoppe når som helst og finne et gjestehus for billig og bra overnatting. Særdeles lite planlegging er nødvendig i alpene :-)

Skal du bruke Kriega som bagasje på turen ? Jeg har brukt det på alle turene mine og er veldig fornøyd. Første året haddde jeg 30l + 20l + 2 stk 10l men du greier deg fint med vesentlig mindre plass enn dette. Hadde med meg gammel (stor) laptop pluss speilrefleks og flere objektiver som tok mye plass.
30 literen holder det du trenger av klær og andre nødvendigheter, i tillegg synes jeg det er kjekt og bruke en 10 liter til regndress og alt annet du trenger i tilfelle dårlig vær. Da ligger det lett tilgjengelig og du slipper å blandete møkkete regnklær med andre ting.

På turen i fjor brukte jeg 30l pluss 2 stk 10l, en på hver side. Da hadde jeg speilrefleksen i 30 literen, uten et stort kamera hadde jeg greid meg med 30l til klær og slikt samt 10l til regnklær/hansker osv. Vær uansett kritisk på hva du pakker ned, trenger stort sett mindre enn hva du tror og det er herlig og kjøre med sykkel som ikke er nedlesset med bagasje :-)

Her er et par bilder av oppsettet mitt på første turen min:

[img]https://farm9.staticflickr.com/8167/751 ... 918f_c.jpg[/img]_MG_1104 copy by Arvid Storli, on Flickr

[img]https://farm8.staticflickr.com/7124/752 ... a746_c.jpg[/img]_MG_1287 copy by Arvid Storli, on Flickr

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*

Legg inn av LordShaft »

Det der hjalp ikke på Arvid :redface

Ser bare helt magisk ut.
Selv blir det kriega på tur ja. Jeg hadde tenkt meg 30 liter på hekken og 20 liter på tanken, for ikke å bli alt for stor på ræven :-# :x
Men lurer på om jeg klarer meg med mindre bagasje enn som så.

Genialt tips med å fylle en egen 10 liter med regndress, chain pasta og ektra par med hansker. Prøver å unngå å ha med meg for mye, er ikke vits å kjøre med et gram mer enn nødvendig.
En liten fordel med å kjøre med 20L på tanken er at det er gunstig å hvile seg på når en kjører langt :redface
Blir ikke aktuelt å ha med noe datautstyr, kjøper ett ekstra minnekort eller 2 før turen så får jeg heller ta jobben med å sortere når jeg kommer hjem :thumleft

Selv har jeg bare et rx100 kamera, så blir ikke nødvendig med masse plass til fotoutstyr. Men plassen ryker fort om jeg skal ha med ett par sko, en bukse og tskjorte.

Dæven det nærmer seg tur kjenner jeg. Er over gjennomsnittet klar for tur kjenner jeg :-)å

HegeS1000RR
Innlegg: 32
Registrert: 25 apr 2015, 16:38
Motorsykkelen din: BMW S1000RR - 2011

Re: LordShaft - *En dag nærmere Alpene*

Legg inn av HegeS1000RR »

Voodoodoo skrev:Kjør Stelvio opp fra Bormio sia.. De serpentinerne er allt for trange og med allt for mye trafikk til å gi flyt i kjøringa..
Sant det Vegar :) Men...det er noe med å kjøre opp "grom-sida" også - sjøl om je ble litt svett mellom tell å begynne med :-)å
Gir litt mestringsfølelse,,hehe :knegg

Blir ingen alpetur på oss i år, men neste år er det nedover igjen,,,,ohh yess!! :D

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*

Legg inn av Haymaker »

Kan dere slutte å legge ut bilder fra Stelvio... :-)å

Arvid
Innlegg: 29
Registrert: 12 feb 2013, 04:53
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2014

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*

Legg inn av Arvid »

Haymaker skrev:Kan dere slutte å legge ut bilder fra Stelvio... :-)å
Siden du spurte, her er ett til :lol

[img]https://farm4.staticflickr.com/3739/955 ... 42f7_b.jpg[/img]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*

Legg inn av LordShaft »

Var inne å kikket på bildene dine på Flickr Arvid. Er det virkelig så stor forskjell på 5d mark 3? utrolig flotte bilder :prf liten tvil om at du har kost deg på tur.

Note4

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*

Legg inn av DrGreve »

Haymaker skrev:Kan dere slutte å legge ut bilder fra Stelvio... :-)å
stelviolive_04.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*

Legg inn av Andreas »

Bilde

:prop:

Arvid
Innlegg: 29
Registrert: 12 feb 2013, 04:53
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2014

Re: LordShaft - *Min egen lille verden*

Legg inn av Arvid »

LordShaft skrev:Var inne å kikket på bildene dine på Flickr Arvid. Er det virkelig så stor forskjell på 5d mark 3? utrolig flotte bilder :prf liten tvil om at du har kost deg på tur.

Note4
Det er liten tvil om at bildekvaliteten du kan få fra et fullformat speilreflekskamera med god optikk er meget bra. Gode kompaktkameraer gir jo ikke dårlige bilder men for min egen del er det absolutt verdt det ekstra bryet å dra med seg et stort og tungt kamera når jeg er på tur :-)

På fottur på fjellet for en tid tilbake var 1/3 av vekten i sekken min fotoutstyr, får kalle det ekstra trim :knegg

[img]https://farm8.staticflickr.com/7353/100 ... cffc_c.jpg[/img]_45B0644 copy by Arvid Storli, on Flickr

Noen typer bilder er jo heller ikke mulig med kompaktkamera :-)

[img]https://farm6.staticflickr.com/5541/100 ... 41cb_b.jpg[/img]_45B0891 copy by Arvid Storli, on Flickr

Svar