Desmo's skriverier.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Pollti »

Jooo,Desmo, Kondomsyklister du mener ? De tror de har påkjørsrett :scratch Jeg lo så fælt jeg måtte stoppe. En Saab stod i et kryss med en syklist midt i fronten. Så kommer Kondomsyklist nr 2 og drønner rett i bakskjermen på Saaben som hadde nødblink på. Du har vikeplikt skrek han.
=; Og det hadde Sabbelabben. Og min gode venn Sheriff Stig rykket ut og roet gemyttene da jeg omsider klarte å gjøre meg forstått på fofonen. Det var et svare spetakkel til Sheriffen kom ihvertfall men det løste seg med Ordensmaktens milde formaninger om å bruke hue. Og det ble ikke opprettet sak heller :-k :-)å

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Andreas »

Desmo skrev:@Pollti; Det er utrolig mange som ikke har det. ;-)

@Andreas; Finnes det mottorsykkler som ikke har rund lykt da? :P :p Med det samme jeg har deg i bloggen min har jeg lyst til å spørre om noe. Må en ha spesialverktøy for å skifte reimer på Monster'n min? Det er en S4R .
Heisann! Nei, på denne motoren går det fint uten :) overensmerke på alle reimhjulene. Kan være litt ekkelt med innsugskammen på vertikalsylinderen, for der står kammen med ventilene åpen og vil rotere. Me ingen problem uten spesiaverktøy :thumleft

Edit: stramming av reimene er jo et mye diskutert tema. På verksted bruker vi en spesial frekvensmåler fra Ducati. Men finnes program til PC der man bruker vanlig mikrofon. Er bortreis med kun tlf nå, og husker ikke i farten hvor man finner det proggrammet. Er også andre måter å sjekke korrekt stramming på. Har ikke tid til å lete nå, men finner mange guider på nett hvis man leter litt :D

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Pollti skrev:Jooo,Desmo, Kondomsyklister du mener ? De tror de har påkjørsrett :scratch Jeg lo så fælt jeg måtte stoppe. En Saab stod i et kryss med en syklist midt i fronten. Så kommer Kondomsyklist nr 2 og drønner rett i bakskjermen på Saaben som hadde nødblink på. Du har vikeplikt skrek han.
=; Og det hadde Sabbelabben. Og min gode venn Sheriff Stig rykket ut og roet gemyttene da jeg omsider klarte å gjøre meg forstått på fofonen. Det var et svare spetakkel til Sheriffen kom ihvertfall men det løste seg med Ordensmaktens milde formaninger om å bruke hue. Og det ble ikke opprettet sak heller :-k :-)å
Ja, de mister totalt vett og gangsyn når de får på seg utstyret disse hobby frankrike-rundt syklistene. Vi har vår andel av sånne her på bygda også. Håpløse er dem!
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Andreas skrev:
Heisann! Nei, på denne motoren går det fint uten :) overensmerke på alle reimhjulene. Kan være litt ekkelt med innsugskammen på vertikalsylinderen, for der står kammen med ventilene åpen og vil rotere. Me ingen problem uten spesiaverktøy :thumleft

Edit: stramming av reimene er jo et mye diskutert tema. På verksted bruker vi en spesial frekvensmåler fra Ducati. Men finnes program til PC der man bruker vanlig mikrofon. Er bortreis med kun tlf nå, og husker ikke i farten hvor man finner det proggrammet. Er også andre måter å sjekke korrekt stramming på. Har ikke tid til å lete nå, men finner mange guider på nett hvis man leter litt :D
Takk for fyldig svar. Så det er stramminga som er det springende punktet. Hmmmmm........ Jeg ser for meg en ekstrapost på 30.000 servicen som jeg skal Løvaas ta. Det er like greit å la fagfolk drive med det. Men det var i grunn greit å vite at det ikke er helt umulig å gjøre det selv.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Andreas »

Desmo skrev:
Andreas skrev:
Heisann! Nei, på denne motoren går det fint uten :) overensmerke på alle reimhjulene. Kan være litt ekkelt med innsugskammen på vertikalsylinderen, for der står kammen med ventilene åpen og vil rotere. Me ingen problem uten spesiaverktøy :thumleft

Edit: stramming av reimene er jo et mye diskutert tema. På verksted bruker vi en spesial frekvensmåler fra Ducati. Men finnes program til PC der man bruker vanlig mikrofon. Er bortreis med kun tlf nå, og husker ikke i farten hvor man finner det proggrammet. Er også andre måter å sjekke korrekt stramming på. Har ikke tid til å lete nå, men finner mange guider på nett hvis man leter litt :D
Takk for fyldig svar. Så det er stramminga som er det springende punktet. Hmmmmm........ Jeg ser for meg en ekstrapost på 30.000 servicen som jeg skal Løvaas ta. Det er like greit å la fagfolk drive med det. Men det var i grunn greit å vite at det ikke er helt umulig å gjøre det selv.
Nei, det er ikke noe hokkuspokkus egentlig, særlig ikke på Monster. På 30k sjekkes også ventilklaringene, da er det greit å ta det samtidlig med reimbytte. Mye enklere å måle klaringene når reimene alikevell er av :)

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Jeg tok Neil en Totenrunde etter arbeid i dag. Temperatur og vær var slik at det tillot det. I dag var det da noen sykler ute på veiene her på bygda. Og alle unntatt en hilste tilbake. Han som ikke hilste var nesten unnskyldt. Han var på vei inn mot ei rundkjøring og lå rett bak en bil. Så han konset vel på det foran seg mer enn andre motorsyklister. Men helt fri går'n ikke. Han kjørte GS.......... :P :p
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Totenrunde i dag også! Den er passe lang når en har en drøy time til overs. Det er ikke akkurat noe raservei, for det er mest bare 60 og 70 soner. Men det gjør ikke noe for jeg har ikke som mål å slite ut knærne på kjørebuksa. Ellers var et ganske stille med andre motorsykler i dag. Noen møtte jeg da. Får se i morgen om temperaturen blir levelig så blir det vel en tur da også. Og kanskje det blir noen flere som er ute og kjører.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Dagens Totenrunde fikk en ganske ettertrykkelig utvidelse. I stedet for 65 km ble det 112......
Godt vær og lyst til å utforske gjorde sitt til å dra ut turen. Hadde et par "Å! F***" i dag. Jeg kom på strøgrus og sand i veibanen. Og det var uten unntak i svinger eller kryss. Men jeg hadde lav fart og lave skuldre, for jeg hadde mine mistanker. Så det gikk bra.Heldigvis!
Nå blir det å ringe Løvaas i morgen og bestille time for service. Han som kaller meg onkel har fått tilbake førerkortet etter inndragelsen i vinter, og Transporteren hans er snart reparert etter kollisjonen. Så da blir det Vestfoldturer.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Nå har jeg ringt til Løvaas og fått time for service m/ reimskift på Veltepetter. Det er litt ventetid....... Mandag 15. Juni er det min tur. Jaja, jeg er ikke i beita, for jeg har jo Neil. Og så blir det så mye grommere når jeg endelig kan slenge beinet over Mottorsykkelen. Fint og varmt vær nå er ingen garanti for at det blir slik i hele sommer. Det kommer nok en baksmell på denne "sommeren". Får trøste meg med det. :-k
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Kom over denne videosnutten på YouTube og lyden er representativ for en varmkjørt Neil.
https://www.youtube.com/watch?v=KBGEXNc3a6g
We have met the enemy and he is us.
Pogo

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av LordShaft »

Helt fram til 1 min og 11 sekund minnet dette veldig om NAVbrisen på landstedet. En god gammel snekke som er resteurert :redface

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Skal love deg at med litt mer turtall snatrer Neil mer enn noen snekke. Ikke det at det blir noen voldsomme turtallsorgier, da rødfeltet begynner på 7500. :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Pollti »

Det er noe jeg lurer på :mk Da jeg herjet veiene med diverse utskremte og oppskremte Flyater i sterk varierende teknist tilstand så var rødmerkinga på turtelleren rundt 7500. Men å dra de over rødmerkinga gikk lett. I dag så forflytter jeg mitt lett korpulente legeme rundt i en litt sinna Alfa med rødmerking på 5500-jeg har aldri klart å dra den over rødmerkinga (og jeg har prøvd et par ganger.)Hysene går lett over rød streken både av 125-250 -650 de. (unntak for 250 EFI siden jeg ikke har kjørt den enda).

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Pollti »

Du kan prøve å ringe Frode på Tjøme. Han er flink på Ducati. 909 94 327. Full av gærne historier og galskap. Tror han holder på å avvikle sjappa si forresten-jeg har ikke snakket med ham siden før jul. Hils ham fra Thor. Garantert reaksjon- Ååå, han med bikkja som nekter å gå !!
Også behøver du ikke si så mye mere-alle hendelser fra 1973 til 2015 kommer på løpende band :lol :knegg

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Å, du veit det Pollti..... Neil er en adstadig engelsk herre med stiv overleppe som nekter å la seg stresse. Orntlig flegmatisk er'n. Så det å sammenligne han med diverse varmblodige italienere blir litt feil. Men jeg har jo Veltepetter til de dagene gasshånda har rykninger. Og der er det ikke snakk om rødfelt. Bare ei turtallsperre som slår hardt og brutalt inn på 10500 varv. Så brutalt at en kan lure på om mottorn er gåen.
Han kompisen din , Frode, er sikkert dyktig han. Men nå har jeg bestilt time hos Løvaas, og har tenkt å benytte meg av den. Dem har jo ikke drevet med annet enn Ducati de siste 25 årene. Men de kommer nok til å flå meg for mer enn det Frode ville ha gjort.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Pollti »

Helt sikkert. Men jeg mistet litt trua på Løvaas da jeg hadde Cagiva. De var bare ikke filla interessert selv om de var forhandler for dritten. Den er for gammel, vi har ikke deler. Men deler fant jeg allikevel fra forhandleren av Cleopatra båter,Sem Kretsfengsel og via internet.
Angrer fremdeles på at jeg solgte den. Vi hadde det moro i sammen...

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Pollti »

Frode er en mester på Ducati som sagt. Jeg glemmer aldri da han viste meg reimbytte. Folk er tjukke i hue, sånn nå er det gjort! Tok minutter. Er ikke sånn det står i boka :scratch ? Nei, men nå er det gjort.Men skal du ikke... Nå er det gjort og det er sånn de gjør det på fabrikken.
Velkommen tilbake om 12 000 km du og kan betale neste gang.
:knegg

Ventilkontroll på Suzuki GV. Start. Ikke noe galt der. Min misstillit ble uttrykt og så ble faenskapet mishandlet. På sykkelstia. Ikke no galt, den går 12 000 til den. Så ble den satt inn til autorisert verksted. Frode=20 kroner til kaffekoppen. Skruzuki verkstedet=3000

Alle 3 Hysene jeg har var innom forleden. De er harde på tennplugger og det ble gjort på et blunk. Å mye koster det a Frode ? Jævlig dyrt siden vi må lette på tanken for å nå bakre sylinder.

Gir du me g800 for plugger og 40 for kaffe så ender vi på 1000 ?
(matte er vanskelig) Jeg betalte uten å kny.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

La turen til flymuseet på Gardermoen i dag. Det var så pass vær at jeg dristet meg ut. For å komme dit kjører jeg Fv.33 til Minne og gamle E-6 til Eidsvoll verk. Derfra er det veien over Sagmoen og Nordmokorset som gjelder. Og videre på vestsiden av Gardermoen til jeg kommer til museet som ligger på Sør-gardermoen. Hjem igjen er det samme rute tilbake til Eidsvoll verk, med middagsstopp på gamle Nebbenes, og på østsiden av Hurdalsjøen. I Hurdal talte jeg litt på knappene om jeg skulle driste meg via Høverroa og Vestre Åsveg tilbake. Men det ble opp Skrukkelia til Lygna og Rv.4 til Mjørlund. Der svingte jeg av på Fv.244 og ned til Lena.
Jeg tok noen bilder på museet, men jeg gidder ikke legge dem ut i dag. Kanskje i morgen eller noe sånt.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Pollti »

Så du noe opplysninger om Caproni-Bergamachi under restaturering ? Det foregår på Sola da hvor de også holder på med en He 115. Spennende.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Ingen opplysninger om sånt det jeg kunne se/høre. Men dem har jo fått pusset opp noen av de eldste flymotorene,og satt dem på utstilling i museet. De har vært savnet helt siden de flyttet inn i det nye museet i 2000.
Har jeg misforstått, eller skal du til England å fly baksete i en Spitfire? I så fall er jeg misunnelig. Det har jeg verken råd eller kropp til. Er vektbegrensning på baksetepassasjer i Spitfire etter det jeg har forstått. Og jeg er for tung.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Pollti »

Hørte ikke noe om vektbegrensing da jeg signerte opp ? Totalt 3 timer men bare 30 minutter i lufta. Resten er sikkert gjennomgang av nødprosedyrer og teknisk info ? Dyrt så det holder men andre gang jeg får være med opp. 1ste gang var i en Seafury. Det kostet ikke så mye.Har forresten vært og sett på taxi kjøring av Lancaster bombefly. Det drønnet helt opphissender inn i beinmargen !
Ryktene går nå om at den maskinen skal gjøres flyvedyktig og. Da er det hele 4 flyvedyktige i verden hvis det skjer.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Det blir vel bare tre Lancastere om den skal gjøres flygedyktig. For det er Battle of Britain Memorial Flight og Canadian Warplane Heritage som har dem som flyr. Det er de jeg vet om, og nå har jeg ikke fulgt så nøye med på warbirdsfronten de siste årene. Så det kan jo hende det er tre som flyr nå for alt jeg vet.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Forsvarets flysamling på Gardermoen. Bildene er tatt fra mezzaninen, småflyene er ikke med. Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Desmo den 02 mai 2015, 13:11, redigert 1 gang totalt.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av LordShaft »

Dæven, her skulle jeg absolutt tatt turen. Hadde så jævlig dilla på kampfly når jeg var yngre. Kunne vel navn og betegnelsen på alt av diverse fly og hvilke våpen de kunne ha og ikke ha :redface :redface

Stilige bilder, og takk for at du deler.
Er det fritt fram for alle å se dette? eller er det bestemte dager de har åpent for folk?

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Desmo's skriverier.

Legg inn av Desmo »

Foreløpig er det åpent på Søndager 12.00-16.00. Gratis adgang som på resten av Forsvarets museer. Blir vel utvidet åpningstid i sommer. Mer info på Fly museets hjemmeside.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Svar