Jeg har heller ikke helt skjønt det der, selv om jeg har fått det forklart flere ganger. Det holder vist bare med å få varme i dekket og kjøre ett par mil. Men personlig så tar det langt lenger tid enn det før jeg stoler på dekket og at dette silikonlaget er borte. Hvis noen har et korrekt og vitenskapelig svar her med videobevis etc. så kjør på. Hvordan kan det glatte laget fra dekksidene forsvinne helt kun ved hjelp av varme og uten at dekket toucher bakken? Spruter silikonet av når det blir varmt eller noe?mortenolb skrev:Har blitt fortalt både og, men jeg ser ikke noe umiddelbar grunn til at det skal være det. Erfaringsmessig så har hvertfall verken Michelin eller Pirelli vært glatte. Kjører nå alltid litt forsiktig fordet, men sett at de er glatte så ville det vel gått åt skogen første gang du er ute på kyllingstripa uansett?
Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Greia med silikon skal liksom være i bruk når dekket ..støpes? Eller hvafaen man skal kalle det, for at det ikke skal sette seg fast i forma. Både Pirelli og Michelin har sagt at de ikke bruker det, og ikke kan se for seg at noen andre bruker det. Forslaget dems var at dekket kan være litt glattere rett og slett fordi overflaten er helt "smooth", og når du har kjørt litt på det så blir det mindre smooth, som da øker grepet litt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Når jeg byttet dekk på cruiseren så var det som å kjøre igang på løssnø den flrste gangen. Fikk meg en overraskelse der ja...
Tror det var Dunlop K555.
Tror det var Dunlop K555.
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Skal bytte dekk på sykkelen snart. Står mellom Michelin Pilot Power 3, men jeg ser også det er en Pilot Power 3 2CT?
2 CT er vel dual compound ellerno? Hva skal jeg velge? Noen som har erfaringer?
2 CT er vel dual compound ellerno? Hva skal jeg velge? Noen som har erfaringer?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hvordan har det seg at bensin forsvinner fra en overfalte om du søler littBjerknez skrev: Jeg har heller ikke helt skjønt det der, selv om jeg har fått det forklart flere ganger. Det holder vist bare med å få varme i dekket og kjøre ett par mil. Men personlig så tar det langt lenger tid enn det før jeg stoler på dekket og at dette silikonlaget er borte. Hvis noen har et korrekt og vitenskapelig svar her med videobevis etc. så kjør på. Hvordan kan det glatte laget fra dekksidene forsvinne helt kun ved hjelp av varme og uten at dekket toucher bakken? Spruter silikonet av når det blir varmt eller noe?

Jo høyere temperatur, jo raskere forsvinner den.
Jo grunnen er enkel kjemi.... Samme med vann. Et stoff har agregat tilstander. Du har fast, veske og gass. Vann går fra fast til veske ved 0 grader. Vann går fra veske til gass ved 100 grader.
Det fordamper. Dette prinsippet kan brukes når du forklarer hva som gjør at dekket "tørker" uten at dekket er i berøring av asfalten.
Å når et sport touring dekk som pilot road 4 som er mulig å oppnå optimal driftstemperatur mellom -5 grader og 40 grader, så er det ved disse temperaturene at dekket har best avgassing som gjør at du har optimalt grep. Som igjen bidrar til at du sliter vekk det belegget som finnes på noen av dekkene. Noen dekk har ruglete overflate med silika greier som gjør at en har bedre grep fra første stund.
Håper dette var noe lunde enkelt forklart og forståelig forklart

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Du har nok sett feil. Michelin har pilot power 3, som er det nyeste og "beste" sport dekket i deres produktkatalog. Men de har også noen gamle dekk, som heter pilot power 2ct, veldig mange er godt fornøyd med disse dekkene, men det er en eldre teknologi i forhold til pilot power 3.thewiz skrev:Skal bytte dekk på sykkelen snart. Står mellom Michelin Pilot Power 3, men jeg ser også det er en Pilot Power 3 2CT?
2 CT er vel dual compound ellerno? Hva skal jeg velge? Noen som har erfaringer?
Jeg har ingen erfaring med 2ct dekkene selv. men veldig god erfaring med pilot power 3. Dette er kjempe god dekk, som er gode på vått føre og varmes fort opp. Det er definitivt de beste dekkene jeg har hatt til nå.... på mine sykler. Derfor blir det spennende å se om sport touring dekkene gir meg en bedre opplevelse enn sport dekkene

Om jeg ikke tar helt feil, har alle dekkene til Michelin 2ct teknologien, altså dual compund.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Har alltid hatt minst mønsre igjen på siden av dekkene.
-venstre side slites mest.
Har ikke målt på Guzzien. Den er en helt annen sykkel. Klare å holde tempoet nede
på lovlig hastighet med den.
På 750turboen som jeg hadde før, var det typisk 1.6mm igjen på venstre side,
2,5mm på mitten av dekket, og 2 mm på høyre. (bytte tid)
Var enda mere mønster igjen i overgang mellom flate og side (skulder)
Gjeldt blant annet PR2 og PR3 og Diablo Strada

ojda skrev:Hva er du ikke enig iejs skrev:![]()
Er ikke enig.
Bytter dekk når det trengs.............![]()
At det er stor forskjell på nye og gamle utslitte dekk![]()
De som oftest sier sånn, er de som aldri bruker dekkene sine i nærheten av dekkets grenser![]()
Å de burte i allefall bytte samtidig, da det jo er de som kjører de mest firkanta dekkene![]()
Jeg sliter litt i underkant av 2 sett dekk i året, fordekkene kunne kansje klart 2000-2500 km mer
Ca 1/6.del av dekkets livstid. Det blir 1/3.del av et 1200kr dekk i året, samt en tur spart
til den som legger om. = 400kr + mindre mas 1 gang per år. Det unner jeg meg![]()
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
nytt dekk er litt glattere før slippmiddelet er borte. men heldigvis blir det borte etter knapt 100 meter med rulling på området. det er så tynt at det blir borte nesten i det dekket treffer asfalten. så i begynnelsen må man kjøre litt roligere og ta svingene rolig så krappere og krappere. lest flere steder at man må ta det rolig de første 10 kilometerne og de første 50 kilometerne og egentlig litt forskjellige tall. men etter min mening er en kilometer med litt variert kjøring mer enn nok. stadig vekk kjøper folk på rudskogen nytt dekk på banen og kjører ut, noen gidder ikke engang ta av klistremerket. jeg tror dette med at et dekk er glatt lenge er mer oppi huet på folk.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Slippmiddelet?
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Sjekk siste linken min.mortenolb skrev:Slippmiddelet?
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg gikk nå ifra Metzeler Sportec M7RR bakdekk og tilbake til Michelin Pilot Power 3 denne gangen pga. lengre rekkevidde med PP3.
Jeg merka veldig forskjell med å gå ifra Metzeler og tilbake til Michelin! Metzeler var bedre på tørt føre enn PP3!
Med PP3 så hender det at jeg får litt ukontrollert sleng på ræva, noe som aldri skjedde med M7RR. Kjørestilen er uendret!
Det virker også som om M7RR blir kjappere varmt enn hva PP3 gjør. Etter 2km kjøring her hjemme så er det noen hårnålsvinger i en oppoverbakke.
Her slipper PP3 nesten hver gang, noe jeg aldri opplevde med M7RR på samme sted.
Dette burde vel indikere at M7RR har blitt litt varmere og har mer grep på samme sted etter lik kjøring enn hva PP3 har!?
Jeg er nå veldig usikker på hva neste dekk blir. Jeg hadde tenkt å prøve PR4, men hvis det er på samme nivå som PP3 mht. grep så ender jeg kanskje opp med Metzeler igjen selv om jeg ikke får like mange KM ut av det som med Michelin!
Jeg følte meg mye tryggere med Metzeler enn jeg gjør med Michelin nå i hvert fall. PP3 er ett et bra dekk det også, men det mangler det lille ekstra! :-)
Jeg merka veldig forskjell med å gå ifra Metzeler og tilbake til Michelin! Metzeler var bedre på tørt føre enn PP3!
Med PP3 så hender det at jeg får litt ukontrollert sleng på ræva, noe som aldri skjedde med M7RR. Kjørestilen er uendret!
Det virker også som om M7RR blir kjappere varmt enn hva PP3 gjør. Etter 2km kjøring her hjemme så er det noen hårnålsvinger i en oppoverbakke.
Her slipper PP3 nesten hver gang, noe jeg aldri opplevde med M7RR på samme sted.
Dette burde vel indikere at M7RR har blitt litt varmere og har mer grep på samme sted etter lik kjøring enn hva PP3 har!?
Jeg er nå veldig usikker på hva neste dekk blir. Jeg hadde tenkt å prøve PR4, men hvis det er på samme nivå som PP3 mht. grep så ender jeg kanskje opp med Metzeler igjen selv om jeg ikke får like mange KM ut av det som med Michelin!
Jeg følte meg mye tryggere med Metzeler enn jeg gjør med Michelin nå i hvert fall. PP3 er ett et bra dekk det også, men det mangler det lille ekstra! :-)
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Står jo tilogmed i linken at de ikke bruker det lengerZZR-Erling skrev:Sjekk siste linken min.mortenolb skrev:Slippmiddelet?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Grepet behøver ikke være bedre, men at du får raskere temperatur i metzeler dekkene kontra power 3 dekkene som gir bedre grep der å da.Olden skrev:
Dette burde vel indikere at M7RR har blitt litt varmere og har mer grep på samme sted etter lik kjøring enn hva PP3 har!?
)
Pilot road 4 skal jo være enda lettere å varme opp, så mye mulig du vil føle langt bedre grep her enn med metzeler

Note4
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
..like langt læll:mortenolb skrev:Står jo tilogmed i linken at de ikke bruker det lengerZZR-Erling skrev:Sjekk siste linken min.mortenolb skrev:Slippmiddelet?
"Even if they don’t use a release agent, tyre manufacturers use chemicals in the curing process to make the rubber flow better and reduce defects in the surface and tread pattern. This results in slick or glossy surfaces."
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Er ihvertfall noe bra i den artikkelen Morten Olb



- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Høres fornuftig ut dette LordShaft.LordShaft skrev:Hvordan har det seg at bensin forsvinner fra en overfalte om du søler littBjerknez skrev: Jeg har heller ikke helt skjønt det der, selv om jeg har fått det forklart flere ganger. Det holder vist bare med å få varme i dekket og kjøre ett par mil. Men personlig så tar det langt lenger tid enn det før jeg stoler på dekket og at dette silikonlaget er borte. Hvis noen har et korrekt og vitenskapelig svar her med videobevis etc. så kjør på. Hvordan kan det glatte laget fra dekksidene forsvinne helt kun ved hjelp av varme og uten at dekket toucher bakken? Spruter silikonet av når det blir varmt eller noe?Denne forsvinner helt uten at noe spruter vekk eller du fysisk må tørke den vekk med klut/papir eller lignende :-)
Jo høyere temperatur, jo raskere forsvinner den.
Jo grunnen er enkel kjemi.... Samme med vann. Et stoff har agregat tilstander. Du har fast, veske og gass. Vann går fra fast til veske ved 0 grader. Vann går fra veske til gass ved 100 grader.
Det fordamper. Dette prinsippet kan brukes når du forklarer hva som gjør at dekket "tørker" uten at dekket er i berøring av asfalten.
Å når et sport touring dekk som pilot road 4 som er mulig å oppnå optimal driftstemperatur mellom -5 grader og 40 grader, så er det ved disse temperaturene at dekket har best avgassing som gjør at du har optimalt grep. Som igjen bidrar til at du sliter vekk det belegget som finnes på noen av dekkene. Noen dekk har ruglete overflate med silika greier som gjør at en har bedre grep fra første stund.
Håper dette var noe lunde enkelt forklart og forståelig forklart

Men vil det da si at det er tryggere å legge de nye dekkene i solsteken midt på sommeren eller evt. Gir den noen runder med hårføneren før man kjører første gangen? Slik at man på den måten slipper å måtte gamble med eget liv siden man da ikke vet hvor glatt dekket er?
Det er jo rett og slett trafikkfarlig og det er merkelig at ikke dette belegget (eller hva det kalles) fjernes i utgangspunktet av produsent/montør før pålegg. Spesielt er jo vi mc førere utsatt for alvorlige ulykker grunnet dette?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg vet at de drev å stekte dekkene i gamledager på takene når solen stod på som verst
Dette tror jeg ikke at jeg ville anbefalt i dag, men i teorien skal dette fungere ja.
Selv har det fungert for meg å ta det piano de første 5 km også gradvis utfordre dekkene i kurve.
Hvor hardt en skal spekulere i dette er jeg usikker på, men hvor glatt er disse dekkene da? Jeg har enda tilgode å ha så glatte dekk at jeg har mistet grep
Note4

Dette tror jeg ikke at jeg ville anbefalt i dag, men i teorien skal dette fungere ja.
Selv har det fungert for meg å ta det piano de første 5 km også gradvis utfordre dekkene i kurve.
Hvor hardt en skal spekulere i dette er jeg usikker på, men hvor glatt er disse dekkene da? Jeg har enda tilgode å ha så glatte dekk at jeg har mistet grep

Note4
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Nye glatte bakdekk har jeg alltid fjernet bellegget på med å spinne.
Glatte fordekk er det bare å låse forhjulet i små intervaller. (uten ABS)
En veistubb på 200meter.
Deretter vanlig kjøring på hovedveien.
Er ikke alle nye dekk som er glatte.
Glatte dekk kan være så glatte at jeg har stått med bena foran fotvilerene og sykkelen spinner.
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kjøpe seg litt sandpapir å skrubbe i vei, så kan man til og med skryte på seg ingen kyllingstripe 

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Juks!Toven skrev:Kjøpe seg litt sandpapir å skrubbe i vei, så kan man til og med skryte på seg ingen kyllingstripe

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Normalt er det bare å kjøre litt rolig de første 5 km. Deretter tut og kjør.
For de med ekstra angst: spray på bremserens og tørk bort. Ferdig.
Og de som kaller sidestriper på dekk for "kyllingstriper" er gjerne kyllinger selv. Blir ikke mindre kylling med sandpapir
For de med ekstra angst: spray på bremserens og tørk bort. Ferdig.
Og de som kaller sidestriper på dekk for "kyllingstriper" er gjerne kyllinger selv. Blir ikke mindre kylling med sandpapir

- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Litt merkelig... jeg har opplevd det både på cruiseren og på Streeten at dekkene er sykt glatte de første meterene. Det ene var et Dunlop K555 bakdekk og det andre var Michelin Pilot Road 4. Ga litt gass ut av en rundkjøring ca. 100 meter på asfalt etter omlegg og hjulet slapp. Neste gang så vurderer jeg å sette sykkelen i 5 gir på tomgang mens dekket snurrer og la den få et par runder med sandpapir for å være sikker.LordShaft skrev:Jeg vet at de drev å stekte dekkene i gamledager på takene når solen stod på som verst![]()
Dette tror jeg ikke at jeg ville anbefalt i dag, men i teorien skal dette fungere ja.
Selv har det fungert for meg å ta det piano de første 5 km også gradvis utfordre dekkene i kurve.
Hvor hardt en skal spekulere i dette er jeg usikker på, men hvor glatt er disse dekkene da? Jeg har enda tilgode å ha så glatte dekk at jeg har mistet grep
Note4
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hmm
For meg er dette helt ukjent! Jeg har INGEN slike erfaringer overhodet. Men jeg er ekstremt forsiktig den første turen jeg kjører med nye dekk. Jeg svinger meg pent og pyntelig ned på motorveien, så kjører jeg en god halvtime mellom 80 og 100.... så kjører jeg noe rolige kurver før jeg begynner å presse dekket.
Men når jeg får lagt om mine pilot Road 4 skal jeg prøve å gje pedal (har jo DTC) og se om jeg får noe følelse av disse glatte dekkene

Men når jeg får lagt om mine pilot Road 4 skal jeg prøve å gje pedal (har jo DTC) og se om jeg får noe følelse av disse glatte dekkene

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har heller ikke den erfaringen, ikke med pr4 heller. De gangene jeg har fått slipp er det pga kalde dekk.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ikke noen erfaring av slipp med nye dekk men så tar jeg det rolig de første km med gradvis mere nedlegg.