Hallo! Ny på forumet her, og registrerte meg egentlig først og fremst fordi jeg har et lite spørsmål som jeg lurer på.
Jeg skal ta kurset på 7 timer i år for å gå opp til tung sykkel fra mellomtung, og i den forbindelse lurer jeg på om noen her vet om om man får A ved fullført kurs, eller om man må vente til den datoen man faktisk besto førerprøva på?
Tok førerprøva relativt seint, og vil helst ha muligheten til å gå over til en ny sykkel så snart som mulig. Har siklet på syklene på finn lenge nå, blir jo litt frista til å titte på finn støtt og stadig når det ikke er så alt for lenge til en har en god grunn til å kjøpe ny sykkel
Fjeldern skrev:Hallo! Ny på forumet her, og registrerte meg egentlig først og fremst fordi jeg har et lite spørsmål som jeg lurer på.
Jeg regner med at du får svar på et du spør om. Mange med mye peiling her inne .
Men! jeg håper selvfølgelig på at du fortsetter å bruke MCsiden.no etter at du har fått svarene på det du lurer på.
MCsiden.no er et aktivt og bra sted å bli kjent med nye MC-kompiser .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Fjeldern skrev:Hallo! Ny på forumet her, og registrerte meg egentlig først og fremst fordi jeg har et lite spørsmål som jeg lurer på.
Jeg regner med at du får svar på et du spør om. Mange med mye peiling her inne .
Men! jeg håper selvfølgelig på at du fortsetter å bruke MCsiden.no etter at du har fått svarene på det du lurer på.
MCsiden.no er et aktivt og bra sted å bli kjent med nye MC-kompiser .
Skal nok ikke se bort i fra at det blir mer bruk av forumet nei. Har vært innom å snoka før her også, men aldri hatt noen grunn til å skrive noe. Regner med at det er folk som har peiling på en god del forskjellig her inne, og kan nok godt hende jeg blir en del mer aktiv her iløpet av sommeren!
Hva er de viktigste endringene i førerkortreglene for MC? Fra 19. januar 2013 heves grensen for å ta førerkort for ubegrenset tung motorsykkel (klasse A) fra 21 til 24 år. Dette gjelder de som tar førerkort for tung motorsykkel første gang.Dessuten innføres en ny klasse A2 som ny førerkortklasse som erstatning for dagens ”mellomklasse”. Du kan fremdeles få førerrett på ubegrenset tung motorsykkel (klasse A) fra du er 20, men det forutsetter at du har gjennomført et obligatorisk kurs på 7 timer og har hatt førerett på A2 i to år. Klasse A gir også førerrettigheter for 3-hjuls motorsykkel med effekt over 15 kW. Minstealderen for denne rettigheten er 21 år for de som har klasse A. Har du klasse A1 eller A2, er høyeste effekt for 3-hjuls motorsykkel 15 kW, uansett hvor gammel du er.
Ut fra dette så må du ha fullført 7 timers kurs OG hatt førerrett for klasse A2 i 2 år. Slik jeg forstår det så må derfor begge disse reglene oppfylles.
Dersom du tok førerkort for 2 år siden nå, så skal du i prinsippet være unntatt fra de nye reglene, jeg slapp ihvertfall unna de nye reglene da jeg gikk opp til tung sykkel i fjor. jeg fylte 21 år i april i fjor, og siden jeg kjørte opp på A2 før de nye reglene var iverksatt så slapp jeg å ta kurs og vente helt til oppkjøringsdatoen.
Jeg tror du bare kan kjøre på om du blir 21 år/har hatt lappen i 2 år på oppkjøringsdatoen, uten å ta kurs.
Skal se om jeg finner mailen fra Statens Vegvesen
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
MLeikarnes skrev:Dersom du tok førerkort for 2 år siden nå, så skal du i prinsippet være unntatt fra de nye reglene, jeg slapp ihvertfall unna de nye reglene da jeg gikk opp til tung sykkel i fjor. jeg fylte 21 år i april i fjor, og siden jeg kjørte opp på A2 før de nye reglene var iverksatt så slapp jeg å ta kurs og vente helt til oppkjøringsdatoen.
Jeg tror du bare kan kjøre på om du blir 21 år/har hatt lappen i 2 år på oppkjøringsdatoen, uten å ta kurs.
Skal se om jeg finner mailen fra Statens Vegvesen
Bjerknez skrev:Her er et sitat fra NMCU sine sider:
To år siden i år, siden jeg begynte på mellomtung. Jeg fulgte ihvertfall de nye reglene for hva som var obligatorisk eller ikke for mellomtung, sidne man før slapp unna en del hvis man hadde lettsykkel, noe man ikke gjør lengre.
Men hvis jeg ikke trenger kurset engang, så er jo det kjempe flott, selv om jeg har mine tvil
Hva er de viktigste endringene i førerkortreglene for MC? Fra 19. januar 2013 heves grensen for å ta førerkort for ubegrenset tung motorsykkel (klasse A) fra 21 til 24 år. Dette gjelder de som tar førerkort for tung motorsykkel første gang.Dessuten innføres en ny klasse A2 som ny førerkortklasse som erstatning for dagens ”mellomklasse”. Du kan fremdeles få førerrett på ubegrenset tung motorsykkel (klasse A) fra du er 20, men det forutsetter at du har gjennomført et obligatorisk kurs på 7 timer og har hatt førerett på A2 i to år. Klasse A gir også førerrettigheter for 3-hjuls motorsykkel med effekt over 15 kW. Minstealderen for denne rettigheten er 21 år for de som har klasse A. Har du klasse A1 eller A2, er høyeste effekt for 3-hjuls motorsykkel 15 kW, uansett hvor gammel du er.
Ut fra dette så må du ha fullført 7 timers kurs OG hatt førerrett for klasse A2 i 2 år. Slik jeg forstår det så må derfor begge disse reglene oppfylles.
Er det jeg er "redd" for ja.. For det er jo 2 år siden hvis man ser på årstallet, men pågrunn av stor pågang så fikk jeg ikke oppkjøring før i slutten av august i 2013, selv om jeg bestilte oppkjøringa tidlig.
Overlever jo å vente til slutten av august med ny sykkel også, men har hatt et snev av håp om at det går på enten årstall, eller at det er +- en måned eller to på de 2 årene.
Fjeldern skrev:Er det jeg er "redd" for ja.. For det er jo 2 år siden hvis man ser på årstallet, men pågrunn av stor pågang så fikk jeg ikke oppkjøring før i slutten av august i 2013, selv om jeg bestilte oppkjøringa tidlig.
Overlever jo å vente til slutten av august med ny sykkel også, men har hatt et snev av håp om at det går på enten årstall, eller at det er +- en måned eller to på de 2 årene.
Da må du nok vente dessverre, men det skader aldri å sende en mail til Statens Vegvesen å spørre for sikkerhets skyld
Var det samme jeg var usikker på når jeg spurte, men siden jeg kom under de gamle reglene slapp jeg unna alle de nye tungvindte reglene...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fjeldern skrev:Er det jeg er "redd" for ja.. For det er jo 2 år siden hvis man ser på årstallet, men pågrunn av stor pågang så fikk jeg ikke oppkjøring før i slutten av august i 2013, selv om jeg bestilte oppkjøringa tidlig.
Overlever jo å vente til slutten av august med ny sykkel også, men har hatt et snev av håp om at det går på enten årstall, eller at det er +- en måned eller to på de 2 årene.
Da må du nok vente dessverre, men det skader aldri å sende en mail til Statens Vegvesen å spørre for sikkerhets skyld
Var det samme jeg var usikker på når jeg spurte, men siden jeg kom under de gamle reglene slapp jeg unna alle de nye tungvindte reglene...
Ja, er vel kanskje det greieste å bare sende en mail til dem.
Planen var jo egentlig å begynne på motorsykkelappen i 2011, men hadde da kyssesyken, og året etter strakk ikke penga til. Og jeg var jo da ikke så smart at jeg bare fikk startet på opplæringa for å slippe unna de nye regla heller. Menmen, er da ikke så lenge til en kan få lov til å kjøre "ordentlig" sykkel!
Når du har tatt A2 og for å oppgradere til A må du være fylt 24 og ha 2 års erfaring (fra oppkjøringsdatoen).
Deretter er det sikkerhetskurs på bane, 2 timer teori og 5 timer kjøring på bane.
Jeg oppgraderer om 1 måned, og beskjeden jeg fikk var at man ikke kan starte på opplæringen engang før man oppfyller kravene for klasse A.
Ta med egen sykkel (øvelsekjør til kjøreskolen), kjør med denne på banen. Når du er ferdig på sikkerhetskurset sender kjørelæreren din elektronisk melding til statens vegvesen så er det tut å kjør =)
Når du har tatt A2 og for å oppgradere til A må du være fylt 24 og ha 2 års erfaring (fra oppkjøringsdatoen).
Deretter er det sikkerhetskurs på bane, 2 timer teori og 5 timer kjøring på bane.
Jeg oppgraderer om 1 måned, og beskjeden jeg fikk var at man ikke kan starte på opplæringen engang før man oppfyller kravene for klasse A.
Ta med egen sykkel (øvelsekjør til kjøreskolen), kjør med denne på banen. Når du er ferdig på sikkerhetskurset sender kjørelæreren din elektronisk melding til statens vegvesen så er det tut å kjør =)
Her har du noen feil :)
Kravet til A er fylt 24 år ELLER to års erfaring fra klasse A2.
Dog fyller du 24 år før du har hatt lappen på A2 i to år, så må du kjøre opp på nytt.
Oppgraderingskurset er på vei, og kan tas når du vil etter du har hatt lappen på A2 et år. :-) Jeg skal selv ha det nå i juni, og jeg har kun hatt lappen litt over et år :)
Bare til informasjon... 28/5-13 hadde jeg oppkjøring på A2, i dag 28/5-15 står jeg på satans vegvesen for å oppgradere førerkortet mitt til A... Men neida! For det første så er det surr med datasystemet dems, slik at det ikke står at jeg har hatt overgangskurset jeg må ha! For det andre, du må ha hatt førerkortet i 2 år PLUSS EN DAG Så i morgen 29/5-15 kan jeg stå der og få førerkortet mitt, så lenge datasystemet dems virker som det skal da... Blir rett og slett oppgitt noen ganger altså :-)å
Statens vegvesen trenger mer dokumentasjon før dem kan gi meg det nye førerkortet mitt... Kjøreskolen min forsikrer meg om at all nødvendig dok. er meldt inn... Kjøreskolen har sendt inn klage til et eller annet tilsyn, håper det hjelper..
For et sjokk, at vegvesenet har tullet det til.
Tror ærligt at vegvesnet må ha det dåligeste datasystemet noensinne! Siden hjelper det ikke at byråkratiet vokser fra stort til større.
Sjønner ikke noe av hvordan vegvesnet tenker. Overgang mellom A2 til A skjer over hele EU. Hvorfor skal dem ha sitt eget systen?
Samme problem som typegodkjenning. Alle andre lender i EU har så å si like regler, men av noen grunn skal Norge godkjenne dette separat.
Opprydding på plass!
Håper det ordner seg straks for deg! Er aldrig gøy å vente lenger en hva man tror........
Så man må altså ha hatt førerkortet i 2 år og en dag. Jaja, må vel klare meg helt frem til 19 august istedet for 18 da...
Ellers har jeg akkurat hatt A2 til A kurset.
Fikk beskjed om at jeg til vanlig kanskje lå litt for langt til venstre i mitt kjørefelt, men var en posisjon jeg fikk beskjed om av kjørelæreren min på A1, og vil nok ta tid å avvende meg med. Ellers lå jeg fort litt for fort noen få ganger, men det kan en da skylde på at det er en sykkel som er litt sterkere enn det jeg er vant til, og derfor er det fort gjort at hastigheten kryper litt høyt, uten at man kanskje ikke får det med seg.
Bortsett fra det var det visst ingenting å kommentere. Mente jeg hadde riktige sporvalg, og ellers kjørte greit.
4200 kroner for å kjøre en langtur med noen med seg egentlig. Som også er 1300 kroner billigere, enn hvis jeg skulle gjort det på den lokale kjøreskolen.
Jeg har, tja, ca 10 000 kjøre kilometer, det meste på landevei fra før, så var ikke mye nytt sånn kjøringsmessig. Ikke noe jeg ikke har gjort før. Klart, man kan fort legge til seg uvaner, men, som en lokal kjørelærer jeg kjenner sa: Hva trenger man å få vite etter man har kjørt i 2 år, som man ikke burde ha visst i utgangspunktet? Man får kanskje fikset opp i de uvanene man har lært seg, men det er jo derfor man også har førerkurs, som veldig mange melder seg på hvert år.
Uansett ferdig med det, og kan nå vente spent på august!
Yes, var det jeg fikk beskjed om ihvertfall :) nå har dem fått rydda opp i datasystemet sitt, så jeg kunne komme inn i morgen tidlig å få det nye førerkortet mitt :) et lite tips, ring statens vegvesen en ukes tid før du skal inn og fornye førerkortet ditt til A og forsikre deg om at dem har all dokumentasjonen dem trenger for å gi deg A. Siden dette er relativt nye regler så er det fortsatt flere kjøreskoler som ikke er godkjent til å melde inn overgangskurset, og da må dem få statens vegvesen til å legge det inn i systemet for dem... Det var den kjappe forklaringen jeg fikk av kjørelæreren ihvertfall
Shawn91 skrev:Yes, var det jeg fikk beskjed om ihvertfall :) nå har dem fått rydda opp i datasystemet sitt, så jeg kunne komme inn i morgen tidlig å få det nye førerkortet mitt :) et lite tips, ring statens vegvesen en ukes tid før du skal inn og fornye førerkortet ditt til A og forsikre deg om at dem har all dokumentasjonen dem trenger for å gi deg A. Siden dette er relativt nye regler så er det fortsatt flere kjøreskoler som ikke er godkjent til å melde inn overgangskurset, og da må dem få statens vegvesen til å legge det inn i systemet for dem... Det var den kjappe forklaringen jeg fikk av kjørelæreren ihvertfall
Takker for den! Vil ikke måtte vente unødvenig lenge før jeg får A, så takker for tipset!
Endelig!!! Det hadde visst vært mye kluss med alle som skal gå fra a2 til A etter de nye reglene, jeg fikk beskjed om at jeg var den første på statens vegvesen i Drammen som har fått
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Shawn91 skrev:Endelig!!! Det hadde visst vært mye kluss med alle som skal gå fra a2 til A etter de nye reglene, jeg fikk beskjed om at jeg var den første på statens vegvesen i Drammen som har fått
Gratulerer! Venter spent på august imens jeg da, og satser påpminst mulig kluss!