Øker det dreimomentet øker det effekten, synker dreiemomentet synker effekten, blir det mindre dip i kurven så blir det også (stort sett, litt avhengig av hvordan du definerer en dip) også mindre dip i effektkurven.Juicebox skrev: Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.
Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Nei nei, ikke du. Jeg leste det en gang, et eller annet sted. Jeg husker ikke hvor, men husker at jeg fant kilden troverdig.Juicebox skrev:Vel nå påstår jeg jo ingenting. Sier bare det jeg har hørt ang slipon, at trekkraften blir bedre.jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt![]()
Er det noen som skjønner det?
Kanskje det stemmer ... kanskje ikke. Det var bare en liten og sær "opplysning" som det er frivillig å forholde seg til.
Har også hørt det om slip-on, men har liten tro, kan du si. Det irriterer omgivelsene, og fører til at du selv får større behov for øreplugger.
Bruk samme antall kroner på PC e.l, og du får mere valuta for penga .... det er i alle fall mitt tips.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
ATWindsor skrev:Øker det dreimomentet øker det effekten, synker dreiemomentet synker effekten, blir det mindre dip i kurven så blir det også (stort sett, litt avhengig av hvordan du definerer en dip) også mindre dip i effektkurven.Juicebox skrev: Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.

Men da vet jeg det, visste det jo egentlig også, takk for forklaringen!
Skiftet jo til slipon på min gamle sykkel og kjente helt klart forandring. Men da var katen og potta i ett, og dermed ble katen og fjernet


Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)jhn skrev:En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsattATWindsor skrev:Og da forandrer du også effekten...Juicebox skrev:Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.ATWindsor skrev:Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.![]()
Er det noen som skjønner det?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Hehehe.... en får ingen....jeg gjentar ingen verdens ting av en slip on potte, bortsett fra det estetiske. På eldre sykler uten katalysator fikk du mye bedre lyd. På nyere sykler med katalysator får du tilnærmet ingen økning av lyd. Lyden vil nok forandre seg, men den blir ikke noe høyere
Note4
Note4
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Som sagt ... "uten noen direkte sammenheng med trådens tema"ATWindsor skrev:Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt![]()
Er det noen som skjønner det?
Jeg vet ikke om det stemmer, men man finner det sikkert ut ved å regne litt på et par eksempler.
Men om du kan forklare, så slipper vi å regne

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
NOE skjer når du fjærner motstand i eksosalegget...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=kOvMzjkgWEg[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=kOvMzjkgWEg[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Antallet hestekrefter er ca (1,9/10000)*Dreiemoment*Turtall. Så øker du dreiemomentet 10% så øker hestekreftene 10%, andre veien, så er det jo to variable, dreiemoment og turtall, så du kan feks øke hestekrefter 10% uten å øke dreiemomentet, men da må turtallet økes 10%.jhn skrev:Som sagt ... "uten noen direkte sammenheng med trådens tema"ATWindsor skrev:Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt![]()
Er det noen som skjønner det?
Jeg vet ikke om det stemmer, men man finner det sikkert ut ved å regne litt på et par eksempler.
Men om du kan forklare, så slipper vi å regne
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Det er lengde, diameter og utforming ( Bøyer, sammenføyning) på grenrørene som påvirker effekten.
Lyddemperen påvirker bare effekten hvis den struper eksosstrømmen.
Skal man oppnå noe med å bytte eksosanlegg, bortsett fra lyd og utseende. må innsprøyting/forgassere også mappes/justeres som flere allerede har nevnt.
Aller viktigst med 4/1-anlegg og andre uoriginale anlegg er at rør-enden(e) IKKE skal stikke ut bakom bakdekket.
Lyddemperen påvirker bare effekten hvis den struper eksosstrømmen.
Skal man oppnå noe med å bytte eksosanlegg, bortsett fra lyd og utseende. må innsprøyting/forgassere også mappes/justeres som flere allerede har nevnt.
Aller viktigst med 4/1-anlegg og andre uoriginale anlegg er at rør-enden(e) IKKE skal stikke ut bakom bakdekket.

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Ja men en slik graf kan jeg også tegne på en datamskin.... legge på en bedre streng, som gir inntrykk av langt bedre effekt over hele registeret. Har du noe å motbevise hoxen med?
Jeg har skiftet eksos på min, uten å montere power commander og få den mappet i benk. Så min går sannsynligvis dårligere enn den ville gjort med originalt anlegg.

Jeg har skiftet eksos på min, uten å montere power commander og få den mappet i benk. Så min går sannsynligvis dårligere enn den ville gjort med originalt anlegg.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Nei var på ingen måte ment som at det har effekt av den grunn. Klart de kan tegne for å selge.
Men kanskje for å drive diskusjonen videre, driver flere produsenter å tegner i paint?

Men kanskje for å drive diskusjonen videre, driver flere produsenter å tegner i paint?

-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24631
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Aner ikke så mye om dette, men i følge min forhandler (som sikkert ikke er spesielt objektiv) sa at jeg fikk 4-5 HK'er ved å velge Arrow potte til Streeten inkludert mapping. Yamaha Tracer skulle vist få 9 HK'er meg Arrow annlegg. 4-5 HK'er mer enn med Acrapovic. Inkludert mapping så klart. Hvorfor aner jeg ikke, og jeg vet heller ikke om det har noen merkbar effekt etc. Jeg gjorde dte mest for lyden 

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Hei igjen folkens...
Som mange av dere er innpå, så øker ikke effekten, eller detter noe særlig ved montering av slip on.
Mann får kanskje "bedre" lyd og "finere" sykkel av det, men der er også forskjellige meninger
På min tidligere ZX10R fjerna jeg katalysator'n, og det ga økt effekt opp til 5k og fra 8k - redline. Det gjorde at effektkurven føltes veldig linær, men det ble jo mye mer lyd som sikkert ikke alle satte like stor pris på


Som mange av dere er innpå, så øker ikke effekten, eller detter noe særlig ved montering av slip on.
Mann får kanskje "bedre" lyd og "finere" sykkel av det, men der er også forskjellige meninger

På min tidligere ZX10R fjerna jeg katalysator'n, og det ga økt effekt opp til 5k og fra 8k - redline. Det gjorde at effektkurven føltes veldig linær, men det ble jo mye mer lyd som sikkert ikke alle satte like stor pris på


Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Det var jaggu faen lenge sidenMH434 skrev:Hei igjen folkens...![]()

Hur leget?
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Bra stemning på det spm ser jeg :-)
Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Pratet med http://vanceandhines.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og de bekræfter. Slip on er for udseende og lyd. Thats it. En nævnte eksos ikke må gå bak baghjul. ..ser masse som går bak på YouTube. Hvad er problemet med det ?
Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Har vært innom å kikket litt innimellom, men har hatt veldig lite tid til sykkelrelatert interesse om dagen...LordShaft skrev:Det var jaggu faen lenge sidenMH434 skrev:Hei igjen folkens...![]()
![]()
Hur leget?

Men kan si jeg savner sykkel og alt det innebar, så blir nok en to hjuling igjen snart, dog ikke en værsting sykkel for gate bruk. Også blir det nok en banesykkel itillegg

Du farter rundt mer enn noengang?


Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Det viktigste er å komme seg litt ut på 2-hjul. Ja her går alt som vanlig. Kjører så mye jeg får tid til... neste mandag kjører vi en gjeng sørover til Alpene. Så får vi se hvilket valg jeg blir å ta til høsten. Mulig jeg bytter i noe mer tur orientert 

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Det er jo lov å håpe at politiet etterhvert begynner å slå ned på dette med effektpotter, men det ser ikke sånn ut.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Ser overhodet ingen grunn til at politiet skal bruke ressurser på dette. Det får bli opp til vegvesenet i sine kontroller.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Det er både ulovlig, plagsomt og ikke minst helseskadelig, godt innenfor politiets oppgaver.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Du må ikke glemme at det er et godt trafikksikkerhets-tiltak ... i følge mange.ATWindsor skrev:Det er både ulovlig, plagsomt og ikke minst helseskadelig, godt innenfor politiets oppgaver.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Det nok helt riktig, men det kommer ned til prioritering og personlig ser jeg ikke dette som noe som trenger å prioriteres opp.ATWindsor skrev:Det er både ulovlig, plagsomt og ikke minst helseskadelig, godt innenfor politiets oppgaver.
Ikke at jeg synes rakerør Harleys er noe god å høre eller en del av disse effekt RR pottene en har er noe behaglig så synes jeg det er andre ting som politiet kan legge krefter på først.
Men alle får synes hva de selv ønsker politiet skal prioritere.
Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?
Ja jøss, det hadde vært litt av en prioritering
Droppe fokus på mobilbruk, promillekjøring, "råkjøring". Sette seg heller opp med DB måler for å ta han som ville ha litt tøffere lyd i sykkelen

Droppe fokus på mobilbruk, promillekjøring, "råkjøring". Sette seg heller opp med DB måler for å ta han som ville ha litt tøffere lyd i sykkelen
