Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Juicebox skrev: Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.
Øker det dreimomentet øker det effekten, synker dreiemomentet synker effekten, blir det mindre dip i kurven så blir det også (stort sett, litt avhengig av hvordan du definerer en dip) også mindre dip i effektkurven.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

Juicebox skrev:
jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?
Vel nå påstår jeg jo ingenting. Sier bare det jeg har hørt ang slipon, at trekkraften blir bedre. :-k
Nei nei, ikke du. Jeg leste det en gang, et eller annet sted. Jeg husker ikke hvor, men husker at jeg fant kilden troverdig.
Kanskje det stemmer ... kanskje ikke. Det var bare en liten og sær "opplysning" som det er frivillig å forholde seg til.

Har også hørt det om slip-on, men har liten tro, kan du si. Det irriterer omgivelsene, og fører til at du selv får større behov for øreplugger.
Bruk samme antall kroner på PC e.l, og du får mere valuta for penga .... det er i alle fall mitt tips.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Juicebox »

ATWindsor skrev:
Juicebox skrev: Haha ja men da øker slipon effekten da!? Jeg sier ikke at dreiemomentet øker. Det kan synke for den saks skyld også, men at kurven går jevnere og mer lineær uten noe stygge dupp, det er det som gir bedre kjøreglede. Noe man klart merker.
Øker det dreimomentet øker det effekten, synker dreiemomentet synker effekten, blir det mindre dip i kurven så blir det også (stort sett, litt avhengig av hvordan du definerer en dip) også mindre dip i effektkurven.
:thumleft
Men da vet jeg det, visste det jo egentlig også, takk for forklaringen!
Skiftet jo til slipon på min gamle sykkel og kjente helt klart forandring. Men da var katen og potta i ett, og dermed ble katen og fjernet :P :p

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:
ATWindsor skrev:
Juicebox skrev:Jeg husker ikke helt om jeg leste det eller ble fortalt om ang slip ons, men det var noe med at effekten, altså hk, ikke økte, men heller dreiemomentet. Det er derfor folk sier at de kan kjenne at den går bedre. Men å fjerne katen gir både bedre lyd og effekt.
Å endre eksospotta øker ikke turtallet, så du kan ikke øke dreiemomentet uten å øke effekten.
Torquekurven forandrer på seg og kan gi en jevnere kurve, noe man kjenner.
Og da forandrer du også effekten...
En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?
Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Hehehe.... en får ingen....jeg gjentar ingen verdens ting av en slip on potte, bortsett fra det estetiske. På eldre sykler uten katalysator fikk du mye bedre lyd. På nyere sykler med katalysator får du tilnærmet ingen økning av lyd. Lyden vil nok forandre seg, men den blir ikke noe høyere

Note4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?
Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)
Som sagt ... "uten noen direkte sammenheng med trådens tema"
Jeg vet ikke om det stemmer, men man finner det sikkert ut ved å regne litt på et par eksempler.
Men om du kan forklare, så slipper vi å regne :prf

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av mekkern »

NOE skjer når du fjærner motstand i eksosalegget... :mk

[video]https://www.youtube.com/watch?v=kOvMzjkgWEg[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:
jhn skrev: En litt snodig sak, uten noen direkte sammenheng med trådens tema ... det påstås (husker ikke hvor) at om du øker Nm, så økes hk prosentvis like mye ... men ikke motsatt :scratch
Er det noen som skjønner det?
Den påstanden er feil. (forutsatt at man ikke øker effekten med å kunne ta ut mer turtall, men i denne sammenhengen her, dvs utskift av potte, så er det feil)
Som sagt ... "uten noen direkte sammenheng med trådens tema"
Jeg vet ikke om det stemmer, men man finner det sikkert ut ved å regne litt på et par eksempler.
Men om du kan forklare, så slipper vi å regne :prf
Antallet hestekrefter er ca (1,9/10000)*Dreiemoment*Turtall. Så øker du dreiemomentet 10% så øker hestekreftene 10%, andre veien, så er det jo to variable, dreiemoment og turtall, så du kan feks øke hestekrefter 10% uten å øke dreiemomentet, men da må turtallet økes 10%.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Jompa »

Det er lengde, diameter og utforming ( Bøyer, sammenføyning) på grenrørene som påvirker effekten.
Lyddemperen påvirker bare effekten hvis den struper eksosstrømmen.
Skal man oppnå noe med å bytte eksosanlegg, bortsett fra lyd og utseende. må innsprøyting/forgassere også mappes/justeres som flere allerede har nevnt.
Aller viktigst med 4/1-anlegg og andre uoriginale anlegg er at rør-enden(e) IKKE skal stikke ut bakom bakdekket. :[-X
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Toven

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Toven »

Delkevic oppgir dyno med økning til sv650:

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Ja men en slik graf kan jeg også tegne på en datamskin.... legge på en bedre streng, som gir inntrykk av langt bedre effekt over hele registeret. Har du noe å motbevise hoxen med? :mk

Jeg har skiftet eksos på min, uten å montere power commander og få den mappet i benk. Så min går sannsynligvis dårligere enn den ville gjort med originalt anlegg.

Toven

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Toven »

Nei var på ingen måte ment som at det har effekt av den grunn. Klart de kan tegne for å selge.
Men kanskje for å drive diskusjonen videre, driver flere produsenter å tegner i paint?

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24631
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Bjerknez »

Aner ikke så mye om dette, men i følge min forhandler (som sikkert ikke er spesielt objektiv) sa at jeg fikk 4-5 HK'er ved å velge Arrow potte til Streeten inkludert mapping. Yamaha Tracer skulle vist få 9 HK'er meg Arrow annlegg. 4-5 HK'er mer enn med Acrapovic. Inkludert mapping så klart. Hvorfor aner jeg ikke, og jeg vet heller ikke om det har noen merkbar effekt etc. Jeg gjorde dte mest for lyden :thumleft

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av MH434 »

Hei igjen folkens... :vs
Som mange av dere er innpå, så øker ikke effekten, eller detter noe særlig ved montering av slip on.
Mann får kanskje "bedre" lyd og "finere" sykkel av det, men der er også forskjellige meninger :roll

På min tidligere ZX10R fjerna jeg katalysator'n, og det ga økt effekt opp til 5k og fra 8k - redline. Det gjorde at effektkurven føltes veldig linær, men det ble jo mye mer lyd som sikkert ikke alle satte like stor pris på :P :p
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

MH434 skrev:Hei igjen folkens... :vs
Det var jaggu faen lenge siden :vs

Hur leget?

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

Bra stemning på det spm ser jeg :-)

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Danske
Innlegg: 39
Registrert: 09 jun 2015, 19:20
Motorsykkelen din: Ingen p.t.

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Danske »

Pratet med http://vanceandhines.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og de bekræfter. Slip on er for udseende og lyd. Thats it. En nævnte eksos ikke må gå bak baghjul. ..ser masse som går bak på YouTube. Hvad er problemet med det ?

Sendt fra min SM-A300FU med Tapatalk

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Bosted: Kongsberg

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av MH434 »

LordShaft skrev:
MH434 skrev:Hei igjen folkens... :vs
Det var jaggu faen lenge siden :vs

Hur leget?
Har vært innom å kikket litt innimellom, men har hatt veldig lite tid til sykkelrelatert interesse om dagen... :sorry
Men kan si jeg savner sykkel og alt det innebar, så blir nok en to hjuling igjen snart, dog ikke en værsting sykkel for gate bruk. Også blir det nok en banesykkel itillegg :knegg
Du farter rundt mer enn noengang? :P :p
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av LordShaft »

Det viktigste er å komme seg litt ut på 2-hjul. Ja her går alt som vanlig. Kjører så mye jeg får tid til... neste mandag kjører vi en gjeng sørover til Alpene. Så får vi se hvilket valg jeg blir å ta til høsten. Mulig jeg bytter i noe mer tur orientert :redface

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Det er jo lov å håpe at politiet etterhvert begynner å slå ned på dette med effektpotter, men det ser ikke sånn ut.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av 45316 »

Ser overhodet ingen grunn til at politiet skal bruke ressurser på dette. Det får bli opp til vegvesenet i sine kontroller.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av ATWindsor »

Det er både ulovlig, plagsomt og ikke minst helseskadelig, godt innenfor politiets oppgaver.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:Det er både ulovlig, plagsomt og ikke minst helseskadelig, godt innenfor politiets oppgaver.
Du må ikke glemme at det er et godt trafikksikkerhets-tiltak ... i følge mange.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av hakhap »

ATWindsor skrev:Det er både ulovlig, plagsomt og ikke minst helseskadelig, godt innenfor politiets oppgaver.
Det nok helt riktig, men det kommer ned til prioritering og personlig ser jeg ikke dette som noe som trenger å prioriteres opp.

Ikke at jeg synes rakerør Harleys er noe god å høre eller en del av disse effekt RR pottene en har er noe behaglig så synes jeg det er andre ting som politiet kan legge krefter på først.
Men alle får synes hva de selv ønsker politiet skal prioritere.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Toven

Re: Effektpotte. ..effekt eller bare støy?

Legg inn av Toven »

Ja jøss, det hadde vært litt av en prioritering :gk

Droppe fokus på mobilbruk, promillekjøring, "råkjøring". Sette seg heller opp med DB måler for å ta han som ville ha litt tøffere lyd i sykkelen :-# :x

Svar