Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
Det e kun et motorsykkelmerke i verden æ virkelig hate, og av hele mitt hjerte.
KTM.
Har ingenting mot Østerriket eller noe som kommer derifra, ikke sykkelen heller, sånn i utgangspunktet.
Jaja, bortsett fra Adolf H og det han stod for, og etter hvert KTM.
For i hver eneste by, hvert tettsted og hver jævla bygd i landet finnes minst en tulling som kjører rundt med en faens
KTM uten noen som helst lyddemping.
Æ hadde akkurat krøppe, ja det heter krøppe når man har ondt i et kne, i seng på hotellrommet i Kirkenes, og va på tur å sovne.
Da kommer helvetesmaskina nedover gata rett nedfor vinduet.
Æ trudde først at det va Putin og gjengen som kom for å forsvare den russiske minoriteten i Norge,
for det hørtes ut som noen skjøt med luftvernkanon mellom husveggan.
Og så var det bare en enccylindra 4-takter med åpent rør som va ute å tøffa seg.
Ja, æ vet godt at det finnes andre tullinger også, men ingen som er så lett å legge merke til som de Orange med matchende jakke.
KTM.
Har ingenting mot Østerriket eller noe som kommer derifra, ikke sykkelen heller, sånn i utgangspunktet.
Jaja, bortsett fra Adolf H og det han stod for, og etter hvert KTM.
For i hver eneste by, hvert tettsted og hver jævla bygd i landet finnes minst en tulling som kjører rundt med en faens
KTM uten noen som helst lyddemping.
Æ hadde akkurat krøppe, ja det heter krøppe når man har ondt i et kne, i seng på hotellrommet i Kirkenes, og va på tur å sovne.
Da kommer helvetesmaskina nedover gata rett nedfor vinduet.
Æ trudde først at det va Putin og gjengen som kom for å forsvare den russiske minoriteten i Norge,
for det hørtes ut som noen skjøt med luftvernkanon mellom husveggan.
Og så var det bare en enccylindra 4-takter med åpent rør som va ute å tøffa seg.
Ja, æ vet godt at det finnes andre tullinger også, men ingen som er så lett å legge merke til som de Orange med matchende jakke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
He he. KTM høres ut som noe jeg kan trives med. Ikke at jeg kommer til å kjøre med rake rør, men litt lyd må det no være. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- norse900
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Madammen og jeg var på kjøretur med bil i går kveld. Jeg så det var en MC bak, og gav fruen et hint om å sleppe han forbi, hvilket hun gjorde.
Idet sykkelen var på siden av bilen smalt det som ville he***te, og privatsjåføren min skvatt så hele kjøretøyet rista. Etterpå fikk JEG kjeft pga. mega-smellet... Et par km senere kom det en "jævel" til, og han måtte til overmål kjøre forbi med heftig gasspådrag på høyre side (i en busslomme).
(2stk KTM-"helter" med "pop" av dimensjoner og generelt ubehagelig lyd-trøkk.)
Resultat: Madammen har med ett langt mindre respekt og forståelse for "MC-folket", og nærmest "forventer" idioti ved neste trefning. For egen del er jeg rett og slett flau av slik adferd og åpenbare tekniske overtramp mht. Decibel
Idet sykkelen var på siden av bilen smalt det som ville he***te, og privatsjåføren min skvatt så hele kjøretøyet rista. Etterpå fikk JEG kjeft pga. mega-smellet... Et par km senere kom det en "jævel" til, og han måtte til overmål kjøre forbi med heftig gasspådrag på høyre side (i en busslomme).
Resultat: Madammen har med ett langt mindre respekt og forståelse for "MC-folket", og nærmest "forventer" idioti ved neste trefning. For egen del er jeg rett og slett flau av slik adferd og åpenbare tekniske overtramp mht. Decibel

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
En bekjent kjøpte en gang en Duke, han hadde hørt at det var livlige saker, men regnet med at han var en sindig familiefar i 30-årene som klarte å beherske seg.
Det forsettet røyk raskt, etter 10 minutter hadde han vært på både forhjulet og bakhjulet...
Så det bor nok en Østerriksk jævel i KTM.
Det forsettet røyk raskt, etter 10 minutter hadde han vært på både forhjulet og bakhjulet...
Så det bor nok en Østerriksk jævel i KTM.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
AKKURAT dette beskrev jeg tydelig i "bloggen" min på fredag, da jeg var på tur østover.
Så bra at det er flere som er enige med med meg!!!
KTM og Audi gir mye den samme effekten. Nå kjører vi rett nok en Allroad her på huset, men vi "bøller" iallefall langs veien med et vesentlig lavere støynivå

KTM og Audi gir mye den samme effekten. Nå kjører vi rett nok en Allroad her på huset, men vi "bøller" iallefall langs veien med et vesentlig lavere støynivå

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Alderen spiller nok inn litt her hører jeg
Note4

Note4
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Jeg har hatt et par tre lignende opplevelser, og de er sinnsykt irriterende, og kan vel også være farlig i enkelte tilfeller. Og så sitter det en haug med voksne folk her inne og digger sånn lyd ... synes at "litt lyd må det være", "kult med litt lyd", "tøft" osv.norse900 skrev:Madammen og jeg var på kjøretur med bil i går kveld. Jeg så det var en MC bak, og gav fruen et hint om å sleppe han forbi, hvilket hun gjorde.
"For egen del er jeg rett og slett flau av slik adferd og åpenbare tekniske overtramp mht. Decibel"
Det er jeg også til tider
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Nå er det forskjell på lyd og støy jhn. Det er også stor forskjell i oppfatning av hva som er hva. Den er veldig individuell.
Men det virker som noen er opptatt av å få respekt for sine syn på nettopp lyd uten å respektere at andre har annerledes eller motsatt syn på nettopp denne problemstillingen.

Note4
Men det virker som noen er opptatt av å få respekt for sine syn på nettopp lyd uten å respektere at andre har annerledes eller motsatt syn på nettopp denne problemstillingen.

Note4
Som både Audi og KTM-pilot har jeg aldri hatt som mål å tilfredsstille menn i 50-årene, så verden er i harmoni slik jeg ser det.
- norse900
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Point taken, -men å skremme liv-skiten av folk uansett alder oppleves sjelden som ok...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
- jhn
Javisst er det forskjell ... jeg har ikke noe i mot lyd, men jeg liker ikke støy .. aller minst unødig støy.LordShaft skrev:Nå er det forskjell på lyd og støy jhn. Det er også stor forskjell i oppfatning av hva som er hva. Den er veldig individuell.
Note4
Kanskje pga at folk har forskjellig oppfatning av hva støy er, har man funnet ut at å produsere unødig lyd over et visst antall dB skal være ulovlig. Det er også hensynsløst overfor dine omgivelser ... da blir det litt feil i mitt hode at du ber om respekt for å ville produsere unødig, plagsom og helseskadelig støy, som i noen sære tilfeller også kan være trafikkfarlig

I det minste viser jeg deg lovlig mengde respekt ... dvs en internasjonalt anerkjent mengde respekt, i mitt tilfelle 92 dB/3800 rpm ........ :-)å .. det er jo ikke verst?
Det koker nok ned til at vi har forskjellig syn på hvor greit det er å "plage" andre
- Jompa
Jeg har inntrykk av at alle skal eller har vært på langtur i sommer.
Noen har allerede skrevet flere sider om turen som enda ikke har starta.
Selv lurer jeg bare litt rundt i nærmiljøet, knapt nok det.
Lørdag kveld kom jeg meg i hvert fall ut etpar timer. 12 mil til sammen, ikke galt til å være meg, selv med obligatorisk hviletid på
den vanlige plassen.
Den grusomme jamringa som bremseskivene hadde da de var nye, ga seg ganske fort.
Nå er det bare litt hvining igjen like før stopp, og det kan jeg godt leve med.
Heller det enn kraftig vibrering som i de gamle.
Overskyet vær er egentlig ideelt så lenge skyene ikke finner det for godt å late vannet.
Og lørdagskvelden var sånn passelig overskya, utpå kvelden ble det litt kjølig, faktisk bare 6 grader da æ parkerte i garagen.
Men, et råskinn som meg lar seg da ikke hefte med litt frosne fingre.
Her er et fjellvann i lettskyet kveldssol.
Legg merke til hvor høyt sola står, klokka er omtrent ti på kvelden.
Skulle forsøke meg på et stemningsbilde fra Statoilbenken.
Oppnådde bare å skape oppbruddstemning...........
Noen har allerede skrevet flere sider om turen som enda ikke har starta.
Selv lurer jeg bare litt rundt i nærmiljøet, knapt nok det.
Lørdag kveld kom jeg meg i hvert fall ut etpar timer. 12 mil til sammen, ikke galt til å være meg, selv med obligatorisk hviletid på
den vanlige plassen.
Den grusomme jamringa som bremseskivene hadde da de var nye, ga seg ganske fort.
Nå er det bare litt hvining igjen like før stopp, og det kan jeg godt leve med.
Heller det enn kraftig vibrering som i de gamle.
Overskyet vær er egentlig ideelt så lenge skyene ikke finner det for godt å late vannet.
Og lørdagskvelden var sånn passelig overskya, utpå kvelden ble det litt kjølig, faktisk bare 6 grader da æ parkerte i garagen.
Men, et råskinn som meg lar seg da ikke hefte med litt frosne fingre.
Her er et fjellvann i lettskyet kveldssol.
Legg merke til hvor høyt sola står, klokka er omtrent ti på kvelden.
Skulle forsøke meg på et stemningsbilde fra Statoilbenken.
Oppnådde bare å skape oppbruddstemning...........
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- jhn
Due ... æ va å kikka etter dæ både på og under benken i nitia, men nei. Der fant en en herremann på GTL og en litt småfeit herremann (håpe ikke han ser ka æ sir, han e jo en hyggelig fyr) på en litt feitere GTR, og ei dame fra mine trakter .... men det va ikke det sku æ si .....
det må du inn på potte-tråden for å lese. Det e bare for å bevare den gode stemninga du har her inne hos dæ sjøl.
Du nevnte jo KTM og effekt-potte tidligere ... gjor dukke?

Du nevnte jo KTM og effekt-potte tidligere ... gjor dukke?
- Jompa
I dag ? Eller i går ? Ser at innlegget var skrevet kl 01.30 i dag
Ok, da va du der i går.
Æ har vært på jobb i Tana i to dager, e på tur hjem og måtte stoppe på rasteplassen på Lappojavre for å tømme magen.
Baconpølse med rekesalat og 1/2-liters Burn e ikke noen god kombinasjon.......men godt.
Han med GTRn heter Erling, GTR Erling på Bike-forumet.
Æ har som sagt vært borte på jobb i to dager, så det har ikke blitt nokka mc-kjøring i finværet, og lite trulig at det blir nokka kjøring te helga,
æ går for tida i giftetanker.
Ok, da va du der i går.
Æ har vært på jobb i Tana i to dager, e på tur hjem og måtte stoppe på rasteplassen på Lappojavre for å tømme magen.
Baconpølse med rekesalat og 1/2-liters Burn e ikke noen god kombinasjon.......men godt.
Han med GTRn heter Erling, GTR Erling på Bike-forumet.
Æ har som sagt vært borte på jobb i to dager, så det har ikke blitt nokka mc-kjøring i finværet, og lite trulig at det blir nokka kjøring te helga,
æ går for tida i giftetanker.
- jhn
Litt døgnvill her no, men æ trur det va i går ja
Ja! I går
Erling ja, det va det han het, har truffet på han et par ganger tidligere, huska bare ikke navnet.
Men gifte dæ?
har du levd i synd i alle år? Man kan vel ikke gå i årevis å kalle samboern for kjærringa?
Eller kan man det?

Erling ja, det va det han het, har truffet på han et par ganger tidligere, huska bare ikke navnet.
Men gifte dæ?

Eller kan man det?
- Jompa
Nå, det e da vel de som har kalt samboern verre ting enn kjerring ?
Nei, det e ikke æ som skal gifte meg, men dattera mi.
Og nå kreves det fra flere hold, som det heter, litt engasjement fra mi side.....
så mine giftetanker går stort sett ut på å lage en tale som slekta ikke treng å skamme seg over
Må vel begynne å kladde talen også, men ikke i kveld.
Og nå kreves det fra flere hold, som det heter, litt engasjement fra mi side.....
så mine giftetanker går stort sett ut på å lage en tale som slekta ikke treng å skamme seg over
- jhn
Åja, sånn ja ... det kan vel være vanskelig nok med en tale. Lykke til med den og gratulereJompa skrev:Nå, det e da vel de som har kalt samboern verre ting enn kjerring ?

- Jompa
Trudde æ hadde nevnt flere ganger før at æ har vært gift i snart 30 år ?
Her er en liten hyllest til kjerringa:
https://www.youtube.com/watch?v=F05Vedz ... MqdT8cbo-S" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er en liten hyllest til kjerringa:
https://www.youtube.com/watch?v=F05Vedz ... MqdT8cbo-S" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
Du har jo det, men du vet .... folk sier jo så mye rart 

- Jompa
Bryllupet er for lengst overstått, alt gikk som det skulle
dattera vel gift, far og svigerfar ble ganske fulle.
Pent dikt ? Neivel.
Det har vært hektiske uker med bryllup den ene helga og begravelse den siste.
Svigermor døde to dager før dattera mi gifta seg, og blei begravd sist fredag.
Hun hadde vært innlagt på Hammerfest sykehus i noen dager og skulle komme hjem med ambulanse om kvelden.
Gikk fra sykesenga til ambulansebåra, la seg ned og sovna stille og rolig.
Vi visste at hun ikke hadde lenge igjen, allikevel kom det uventa.
Denne uka har "vi" begynt å sette opp ny skyvedørsgarderobe.
Fruen handler inn hyller og kurver og Gud vet hva, min jobb er å skru opp, skru ned igjen, forandre og ellers være generelt negativ.
Ho vet hva ho vil ha, men ikke hvordan ho vil ha det. Men det blir nok bra til slutt :-)å
De siste dagene har ho vært frem og tilbake på Byggmakker minst hundre ganger.
Ho får visst lov til å parkere på ansatteparkeringa også.... ja,ja gode kunder skal ha litt ekstra.
Ser for meg at feriepengene mine blir brukt til julebord hos Byggmakker.
Babompibom, sir æ bare.
Sjøl har æ montert parabol på bobilen, ferien starte mandag.
Så da er det bare å sette cruisekontrollen på 58 km/t og legge speilrefleksen klar på dashbordet.
Grilldressen er allerede strøket ferdig og stappa i et skap i bilen......
Det har blitt lite mc-kjøring så langt i sommer, både pga ovennevnte årsaker og evigvarende regnvær og temperaturer som ikke engang mygga kan leve i.
Fikk meg allikevel en tur på 28 mil fredagskvelden.
En kunde trengte en o-ring. æ trengte en årsak til å komme meg litt ut etter begravelse og styr.
Ja, og så fikk æ meg en liten garasjetime, eller var det to ? en kveld.
Clutshwiren var blitt lang og trengte justering, og det ene speilet var blitt selvjusterende etter en liten "helsesjekk" over vidda fredagskvleden.
Sykkelen klarte sjekken fint, nåla var veldig nært 2-tallet på det værste.
Her er ett bilde tatt fredag kveld ved fiskehjella "mi" , den som e fotografert både sommer og vinter i flere år.
dattera vel gift, far og svigerfar ble ganske fulle.
Pent dikt ? Neivel.
Det har vært hektiske uker med bryllup den ene helga og begravelse den siste.
Svigermor døde to dager før dattera mi gifta seg, og blei begravd sist fredag.
Hun hadde vært innlagt på Hammerfest sykehus i noen dager og skulle komme hjem med ambulanse om kvelden.
Gikk fra sykesenga til ambulansebåra, la seg ned og sovna stille og rolig.
Vi visste at hun ikke hadde lenge igjen, allikevel kom det uventa.
Denne uka har "vi" begynt å sette opp ny skyvedørsgarderobe.
Fruen handler inn hyller og kurver og Gud vet hva, min jobb er å skru opp, skru ned igjen, forandre og ellers være generelt negativ.
Ho vet hva ho vil ha, men ikke hvordan ho vil ha det. Men det blir nok bra til slutt :-)å
De siste dagene har ho vært frem og tilbake på Byggmakker minst hundre ganger.
Ho får visst lov til å parkere på ansatteparkeringa også.... ja,ja gode kunder skal ha litt ekstra.
Ser for meg at feriepengene mine blir brukt til julebord hos Byggmakker.
Babompibom, sir æ bare.
Sjøl har æ montert parabol på bobilen, ferien starte mandag.
Så da er det bare å sette cruisekontrollen på 58 km/t og legge speilrefleksen klar på dashbordet.
Grilldressen er allerede strøket ferdig og stappa i et skap i bilen......
Det har blitt lite mc-kjøring så langt i sommer, både pga ovennevnte årsaker og evigvarende regnvær og temperaturer som ikke engang mygga kan leve i.
Fikk meg allikevel en tur på 28 mil fredagskvelden.
En kunde trengte en o-ring. æ trengte en årsak til å komme meg litt ut etter begravelse og styr.
Ja, og så fikk æ meg en liten garasjetime, eller var det to ? en kveld.
Clutshwiren var blitt lang og trengte justering, og det ene speilet var blitt selvjusterende etter en liten "helsesjekk" over vidda fredagskvleden.
Sykkelen klarte sjekken fint, nåla var veldig nært 2-tallet på det værste.
Her er ett bilde tatt fredag kveld ved fiskehjella "mi" , den som e fotografert både sommer og vinter i flere år.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hold deg langt nord..Jompa skrev: Sjøl har æ montert parabol på bobilen, ferien starte mandag.
- Jompa
Coming soon, to a road near youHaymaker skrev:Hold deg langt nord..Jompa skrev: Sjøl har æ montert parabol på bobilen, ferien starte mandag.

Var du forresten på treff i Storfjorden i helga ?
Nei, prioriterte fiske i vesterålen lørdag og søndag!
Hvordan ser sommer/høstsesongen ut turmessig på mc for deg?
Hvordan ser sommer/høstsesongen ut turmessig på mc for deg?
- Jompa
@Haymaker
Det blir ettermiddags- og kveldsturer.
Noen langturer står ikke på planen i år.
I dag kom sommeren.
Og i Finnmark er det ikke sommer uten mygg, sånn er det bare.
Fikk meg en positiv overraskelse på kveldens tur.
Uclear HBC 200 intercomsettet jeg kjøpte av AJ i vår fungerte endelig som handsfree til mobilen.
Jeg hadde egentlig innfunnet meg med at det ikke gikk an å snakke i mobilen, og at hele greia kun var brukbar til å høre ringelyden fra telefonen.
Men i kveld fungerte det endelig, og han som ringte meg hørte meg både klart og tydelig. Lite støy også.
Hele cluet var å stille mikrofonene, som er innebygd i front av høyttalerne, i riktig og lik vinkel.
Og jeg har prøvd mange forskjellige vinkler. De gangene jeg har fått kontakt med folk før, har det alltid vært "bøttelyd" ut fra meg.
Artig å endelig kunne melde det ble et godt kjøp.
Takk for handelen, AJ.
Det blir ettermiddags- og kveldsturer.
Noen langturer står ikke på planen i år.
I dag kom sommeren.
Og i Finnmark er det ikke sommer uten mygg, sånn er det bare.
Fikk meg en positiv overraskelse på kveldens tur.
Uclear HBC 200 intercomsettet jeg kjøpte av AJ i vår fungerte endelig som handsfree til mobilen.
Jeg hadde egentlig innfunnet meg med at det ikke gikk an å snakke i mobilen, og at hele greia kun var brukbar til å høre ringelyden fra telefonen.
Men i kveld fungerte det endelig, og han som ringte meg hørte meg både klart og tydelig. Lite støy også.
Hele cluet var å stille mikrofonene, som er innebygd i front av høyttalerne, i riktig og lik vinkel.
Og jeg har prøvd mange forskjellige vinkler. De gangene jeg har fått kontakt med folk før, har det alltid vært "bøttelyd" ut fra meg.
Artig å endelig kunne melde det ble et godt kjøp.
Takk for handelen, AJ.