Krypkjøring "garasjeøvelsen"
- fridtjofs
- Innlegg: 35
- Registrert: 03 mai 2014, 10:36
- Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
- Bosted: Oslo
Krypkjøring "garasjeøvelsen"
En kollega av meg skal ta lappen. I den forbindelse har vi prøvd å finne mål på kjegleplasseringen i "garasjeøvelsen". Finner skisse som viser hvordan det skal se ut, men ikke målsatt.
Noen som vet hvor det finnes, alternativt hva målene skal være?
Noen som vet hvor det finnes, alternativt hva målene skal være?
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Hvilke av øvelsene er "garasjeøvelsen"?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Det er vel krypkjøringen som menes.Erik.H.M skrev:Hvilke av øvelsene er "garasjeøvelsen"?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Da så. Skal i kjøregården en gang til uka. Kan ta noen ca. mål da 

Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Vi som tok lappen på 80 tallet hadde noe som ble kalt garasjen.
Det er en 180 graders sving.
Tror det er svingradius + halv meter eller noe sånt.
Må kjøres i krypfart for å klare den.
Denne øvelsen har sammen med "planken" gått ut og brukes ikke mer.
Det er en 180 graders sving.
Tror det er svingradius + halv meter eller noe sånt.
Må kjøres i krypfart for å klare den.
Denne øvelsen har sammen med "planken" gått ut og brukes ikke mer.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Kjørte "garasjen" da jeg til lappen for 3 år siden. Banen starter med sakte slalom mellom porter og snu i garasjen og kjøre slalom tilbake. Alt i veldig lav hastighet.
Hos biltilsynet i Drammen er kjøre gården åpen for alle, døgnet rundt hele sommeren.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Hos biltilsynet i Drammen er kjøre gården åpen for alle, døgnet rundt hele sommeren.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Det gjore du helt sikkert, men den øvelsen er ikke lik den "gamle " garasjen.Carpa skrev:Kjørte "garasjen" da jeg til lappen for 3 år siden. Banen starter med sakte slalom mellom porter og snu i garasjen og kjøre slalom tilbake. Alt i veldig lav hastighet.
Hos biltilsynet i Drammen er kjøre gården åpen for alle, døgnet rundt hele sommeren.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
I dag starter du med å trille sykkelen, sette deg på og kjøre krypkjøring gjennom en liten løype før du tar en relativt stor u-sving og kjører samme vei tilbake.
Før i tiden kjørte du bare en 180 graders sving som cå vidt var større en svingradiusen på sykkeln.
De ligner litt på hverandre, bortsett fra at dagens øvelse er mye lettere.
- fridtjofs
- Innlegg: 35
- Registrert: 03 mai 2014, 10:36
- Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg snakker om den moderne krypkjøringen: Slalom+vending+slalom.
Som den teoretikeren jeg er, tenkte jeg at det er mye lettere å finne en målsatt tegning på nett enn å måle opp i en eller annen kjøregård selv. Men jeg har ikke klart å finne en slik målsatt tegning ved hjelp av google-foo. Sikkert jeg som har for lite skillz
Derfor lurte jeg på om noen sitter på en slik, eller vet hvor det finnes.
Som den teoretikeren jeg er, tenkte jeg at det er mye lettere å finne en målsatt tegning på nett enn å måle opp i en eller annen kjøregård selv. Men jeg har ikke klart å finne en slik målsatt tegning ved hjelp av google-foo. Sikkert jeg som har for lite skillz

Derfor lurte jeg på om noen sitter på en slik, eller vet hvor det finnes.
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Du må stoppe sykkelen ja, og trille den bort til der øvelsen begynner, dette for å sjekke om du har kontroll på sykkelen når du går ved siden av den...
Så kjører du i en 90 graders sving og inn i "garasjen" så sakte du klarer før du svinger rundt og kjører samme vei tilbake. Jeg kjørte to ganger, der den beste runden var tellende, men enkelte sensorer vil kun ha en gang...
Jeg dreit meg ut big time på det andre forsøket, tror jeg lot være å ta med meg to kjegler... Resten var enten veltet eller subbet under sykkelen... Helt håpløs kjøring... he he. Biltilsyns karen holt på å le seg ihjel da jeg spurte om det var meningen å ta med seg kjeglene, for å så fall hadde jeg vunnet... :)
Det du kan gjøre om du ikke finner en målsatt skisse er å sette opp banen etter den sykkelen du øvelses kjører på. Altså i forhold til maks sving utslag på den sykkelen. Jeg kjørte opp på en Suki V-strom 650 og den hadde svingradius omtrent som danskebåten og går det med den sykkelen går det med de fleste vil jeg tippe... Har vært der med super motarden min etter stengetid et par dager etter at jeg fikk lappen (Biltilsynet i Drammen, på Lierstranda...) og da var den banen en lek å krypkjøre på... Men da gjorde det jo heller ikke noe fra eller til om jeg bommet heller... Lappen hadde jeg jo.. :)
Litt over et år har gått siden jeg tok lappen og krypkjøringen går helt av seg selv. Har jeg bittelitt fart på sykkelen så klarer jeg å kjøre den uten å ha bena i bakken, men i trafikken er jo blikket vendt frem og opp også, og faller ikke ned på kjeglene, naturlig nok... Er jo lite med kjegler i trafikken... he he Så blikket er avgjørende, totalt!!!!
Ser jeg et hull i asfalten foreksempel så ser jeg enten til høyre eller venstre for hullet før jeg retter blikket opp og da unngår hullet... Ser jeg på hullet og retter blikket opp så treffer jeg det faan meg også... Merkelig at vi er så til de grader slaver av hvor vi fester blikket... :)
Så kjører du i en 90 graders sving og inn i "garasjen" så sakte du klarer før du svinger rundt og kjører samme vei tilbake. Jeg kjørte to ganger, der den beste runden var tellende, men enkelte sensorer vil kun ha en gang...
Jeg dreit meg ut big time på det andre forsøket, tror jeg lot være å ta med meg to kjegler... Resten var enten veltet eller subbet under sykkelen... Helt håpløs kjøring... he he. Biltilsyns karen holt på å le seg ihjel da jeg spurte om det var meningen å ta med seg kjeglene, for å så fall hadde jeg vunnet... :)
Det du kan gjøre om du ikke finner en målsatt skisse er å sette opp banen etter den sykkelen du øvelses kjører på. Altså i forhold til maks sving utslag på den sykkelen. Jeg kjørte opp på en Suki V-strom 650 og den hadde svingradius omtrent som danskebåten og går det med den sykkelen går det med de fleste vil jeg tippe... Har vært der med super motarden min etter stengetid et par dager etter at jeg fikk lappen (Biltilsynet i Drammen, på Lierstranda...) og da var den banen en lek å krypkjøre på... Men da gjorde det jo heller ikke noe fra eller til om jeg bommet heller... Lappen hadde jeg jo.. :)
Litt over et år har gått siden jeg tok lappen og krypkjøringen går helt av seg selv. Har jeg bittelitt fart på sykkelen så klarer jeg å kjøre den uten å ha bena i bakken, men i trafikken er jo blikket vendt frem og opp også, og faller ikke ned på kjeglene, naturlig nok... Er jo lite med kjegler i trafikken... he he Så blikket er avgjørende, totalt!!!!
Ser jeg et hull i asfalten foreksempel så ser jeg enten til høyre eller venstre for hullet før jeg retter blikket opp og da unngår hullet... Ser jeg på hullet og retter blikket opp så treffer jeg det faan meg også... Merkelig at vi er så til de grader slaver av hvor vi fester blikket... :)
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Tidligere fantes disse mål og allt for kjøregården på svv sine sider men kan ikke se at de fortsatt er der.
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Den på Hamar er i følge oppmåling på finn.no 8 meter bred og 10 meter lang. Lengden jeg har målt er ned til de 2 siste/første kjeglene man skal kjøre gjennom.
Link til kart: http://kart.finn.no/?lng=11.09759&lat=6 ... e=norortho" onclick="window.open(this.href);return false;
De driver å renoverer plassen der nå, så midlertidig er det parkeringsplassen til Vikingskipet man bruker. (Man ser også et stort hull på banen i kartet)
Link til kart: http://kart.finn.no/?lng=11.09759&lat=6 ... e=norortho" onclick="window.open(this.href);return false;
De driver å renoverer plassen der nå, så midlertidig er det parkeringsplassen til Vikingskipet man bruker. (Man ser også et stort hull på banen i kartet)
- fridtjofs
- Innlegg: 35
- Registrert: 03 mai 2014, 10:36
- Motorsykkelen din: ktm smt 990 2011
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Takk for alle innspill. Vi må nok bite i det sure eplet og måle i kjøregården. Men det blir sikkert bra det også 
Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
2014- KTM SMT 990 2011
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
2012- Honda CBR 600 F3 1997 (kræsjet nov 13)
- PiaP
- Innlegg: 26
- Registrert: 31 mai 2015, 12:13
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Holder på i kjøregården selv, spurte kjørelærer men han visste ik målene hverken på krypkjøringa el de andre øvelsene (sving, unnamanøver etc). Ved øving privat satte jeg kjeglene litt snilt i starten, og mer vanskelig/tettere etterhvert. Vært greit å vite de riktige målene :-)
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn
- K. Hepburn
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Ikke mål, men her er ihvertfall fasongen på løypa: http://www.vegvesen.no/_attachment/128663/binary/262064
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Dumt at statens vegvesen ikke lar alle kjøregårder være åpne slik at vi kunne trent der når vi var forbi. Om ikke kjeglene var ute så kunne de ha vært merket. Hadde vært kjekt å sett om en fortsatt henger med, og trening er jo bra.
Vi kjørte inn i en firkant og tok ett åttetall da jeg tok lappen i 2002.
Vi kjørte inn i en firkant og tok ett åttetall da jeg tok lappen i 2002.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Kjøregården på trafikkstasjonen i Fredrikstad er åpen døgnet rundt og kjeglene står så vidt jeg vet ute 

- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Her finner du en del innfo, ang øvelseskjøring. bla mål på div baner du skal igjenom.
http://klasse-a.no/kurs_i_presis_kjoreteknikk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://klasse-a.no/kurs_i_presis_kjoreteknikk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Hvis du øver med den sykkelen du har, legg styret helt over, hold på bakbrems og bruk clutch, så kan du krype rundt. Det er lurt å gjøre øvelsen litt vanskeligere enn den er, for da er det ikke noe problem når du kommer til sensor.
Selv om planken har gått ut, gjelder jo det samme enda, nemlig å beherske sykkelen i lav fart.
Det er jo greit å kunne snike seg mellom bilene i køkjøring uten å vingle borti.
Selv om planken har gått ut, gjelder jo det samme enda, nemlig å beherske sykkelen i lav fart.
Det er jo greit å kunne snike seg mellom bilene i køkjøring uten å vingle borti.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg "øver" fortsatt på det inn mot hvert kryss. Om mulig så skal beinet ikke settes i bakken 

- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Der er vi to TommasTommas skrev:Jeg "øver" fortsatt på det inn mot hvert kryss. Om mulig så skal beinet ikke settes i bakken

Men skal man klare dette best mulig er man også NØDT til å løfte blikket og lese trafikkbildet lenger frem. Jeg er jo klar over at du vet dette. Ta det som generell informasjon i tråden.

Derfor så gjelder det å løfte blikket å se laaangt frem i krypkjøringsøvelsen. Se dit du skal og ikke rett ned på hindringene. Det føles unarutrlig i førsten, men prøv noen ganger så skal man se at det faktisk har noe for seg

- PiaP
- Innlegg: 26
- Registrert: 31 mai 2015, 12:13
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
poulet_cavalier skrev:Ikke mål, men her er ihvertfall fasongen på løypa: http://www.vegvesen.no/_attachment/128663/binary/262064
Takk, fant oppsettene selv og prøvde og sette opp sånn noenlunde etter tegninga :-)
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn
- K. Hepburn
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
I følge den PDF'en over så stemmer ikke den beskrivelsen av brems i sving i forhold til den brems i sving jeg måtte gjøre på oppkjøringen og kjøreskolen. På kjøreskolen og oppkjøringen skulle jeg foreta en mer eller mindre optimal brems fra den midterste kjeglen og stoppe en plass midt i mellom den midterste og den siste kjeglen, for så og kjøre igang igjen mens jeg holdt en jamn bue hele veien.
Jeg lærte aldri at jeg skulle bremse fra den midterste kjeglen og helt til den siste og stoppe der...
Jeg lærte aldri at jeg skulle bremse fra den midterste kjeglen og helt til den siste og stoppe der...
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å bremse umiddelbart ved den midtre kjeglen, kunne fint kjøre et par meter forbi. Men uansett foreta optimal brems og kjøre videre.
Angående krypkjøring, lite tips er at du faktisk kan bruke bakbrems hvis det går litt for fort, det var noe jeg fikk bruk for. Bedre enn å ta foten i bakken
Angående krypkjøring, lite tips er at du faktisk kan bruke bakbrems hvis det går litt for fort, det var noe jeg fikk bruk for. Bedre enn å ta foten i bakken
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Som jeg sa tidligere i tråden, det er samkjøring bakbrems, clutch og balanse med kroppen, som får deg rundt "garasjen".
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- PiaP
- Innlegg: 26
- Registrert: 31 mai 2015, 12:13
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
I Trondheim har vi/vegvesenet ingen egen kjøregård. Kjøreskolene leier en halv parkeringsplass av private (dyrt) Den er åpen kun i "arbeidstida", trang, liten og alltid full av andre kjøreelever. Vi kjører siksak rundt hverandre mellom de ulike øvelsene (ikke optimalt når man er helt fersk). Tror også at oppkjøring kjøregård foregår på samme sted, vil tro det kan være stressende for noen. Har også opplevd at store vogntog må bruke deler av plassen for å passere fra den ene enden til den andre. Det bør være i alles interesse (også kommunens) at motorsyklister blir gode og trygge i trafikken, men det er visstnok ingen snarlige planer om å lage/skaffe en kjøregård i bynærhet.
Stopp i sving: ja man kan stoppe hvorsom helst mellom kjegla på midten og sluttport.
Bakbrems: utrolig lettvint og viktig ved krypkjøring, de vil det skal gå saaaakte
Sette ned foten: De fleste jeg har snakket med, også kjørelærer, sier at du sjelden stryker om du må ned med foten en gang, men det sikreste er nok å unngå det
Se frem: Ja all min erfaring så langt ( er newbie da) sier at du MÅ se opp og frem. Det virker å være slik at det du ser på, treffer du hehe, dvs ser du på kjegla, treffer du kjegla
Stopp i sving: ja man kan stoppe hvorsom helst mellom kjegla på midten og sluttport.
Bakbrems: utrolig lettvint og viktig ved krypkjøring, de vil det skal gå saaaakte
Sette ned foten: De fleste jeg har snakket med, også kjørelærer, sier at du sjelden stryker om du må ned med foten en gang, men det sikreste er nok å unngå det

Se frem: Ja all min erfaring så langt ( er newbie da) sier at du MÅ se opp og frem. Det virker å være slik at det du ser på, treffer du hehe, dvs ser du på kjegla, treffer du kjegla

If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn
- K. Hepburn