En liten "mini-review" på et par rimelige kjedekutter/klinkeverktøy.
Til venstre DRC Pro Chain Tool vs Proworks til høyre
DRC Pro Chain Tool fra Motorspeed.no: (
Kortversjon: Funksjonelt og godt verktøy 
)
Pris: 399
Vekt: 490 gram
Materiale: Hovedsaklig aluminium bortsett fra stifter/skrue
Inkluderer:
* Deler for å presse på plate i kjedeledd
* 2 størrelse stifter med dobbelt funksjon for hhv å dele kjede ved å dytte ut eksisterende pinne og andre enden av stiften for å klinke kjedelås av typen med hul tupp.
- To tilhørende foringer med hull for posisjonering av stift for når pinne presses ut av kjede ved deling.
Ekstra funksjoner: Oppbevaringsrom i håndtaktet for de to stiftene. M.a.o. enkel og lett å ta med på reise.
Nødvendig ekstrautstyr:
* 24mm fastnøkkel (pressing av plate)
* 17mm fastnøkkel (klinking)evt skrutrekker/stang som kan stikkes gjennom hull i denne skruen
Annet: Liten unøyaktiget i produktinfo. Mer fargeglad og står at den leveres i koffert, men den ble levert i plasti-innpakning. Like greit egentlig da delene lagres i håndtaket og det tar mindre plass.
Proworks fra XLMoto: (
Kortversjon: Ubrukelig! )
Pris: 499
Vekt: 1690 gram
Materiale: Stål
Inkluderer:
* Deler for å presse på plate i kjedeledd
* 3 forskjellige stift-størrelser for å dele kjede ved å dytte ut eksisterende pinne. (Ingen klinkefunksjon i andre enden som er flat)
- 3 forskjellige innsatser med hull som mothold til stiften når pinne presses ut
* 1 innsats for klinking - størrelse Small kun(!). Tipper dette kan fungere for 420 kjede. NB! Ikke for kjede med 5mm pins (som f.eks. 525 størrelse kjede) da åpningen inn til klinketuppen er 5mm (= maks hvor mye klinken blir brettet utover).
* Støtteforing for pinnene
Ekstra funksjoner: Egen oppbevaringskoffert for alle delene. Treningsvekt?
Nødvendig ekstrautstyr:
* 27mm fastnøkkel (klinking og pressing av plate) - gjerne lang type
* 19mm fastnøkkel - gjerne lang type
Jeg kjøpte først Proworks verktøyet fra Xlmoto.no da produktinfo sa at dette fungerte til deling og klinking av kjeder opp til 530 størrelse. Kjedet på V-Strom er et 525 kjede.
Verktøyet fungerte greit til å dytte ut pinne på kjedet som skulle deles. Den største pinnen i settet ble brukt til dette. Utførelsen av verktøyet virker solid, men det er også ganske tungt. Det viste seg også å kreve MYE kraft i armene og mothold på håndtaket der jeg etterhvert fant ut at stropper festet til vekselvis bakre hjulaksel og senterstøtte gjorde susen. Gjorde en nybegynner feil og brukte en mindre stift og langt utstikk som gjorde at denne knakk. Det er viktig (på begge verktøy) å justere pinnen så den stikker ut minst mulig og jobbe med den store skruen (27mm på Proworks)
Til pressing av plate på kjedelås fungerte verktøyet greit og begge innsatsene for dette virker mer solide enn DRC-verktøyet. God fastlåsing av posisjon på kjedet.
Siste funksjon er klinking og her fulgte det kun med en klinke-innsats. Jeg gjorde her nok en nybegynner feil og tenkte denne dekket alle størrelser. Det viste seg dog at den kun støtter mindre pinner enn 5mm, da åpningen inn til tuppen som skal brette pinnekantene utover er på 5mm. Da sier det seg selv at den ikke kan brette utover til mellom 5,3mm og 5,7mm diameter som er anbefalt for 5mm kjede-pinner.
Konklusjon Proworks: Fungerer greit og virker solid for deling av kjede og pressing av plate.
For klinking av kjedelås med 5mm pinner (525 kjede) så inkluderer det ikke innsats for dette. Det blir dermet et stort minuspoeng for feil produktinfo. Jeg klaget på feil produktinfo for dette og feil produktinfo for kjede (der det stod at klipslås var inkludert, men kun var to forskjellige klink-varianter inkludert) - og til XLmoto's honnør skal sies at de ga meg et gavekort på 200,- som plaster på såret. Da har man på en måte adressert den manglende funksjonaliteten ift klinking.
Vær obs på at
Biltema's verktøy (799) utifra bilder ser ganske identisk ut - så da mangler det sannsynligvis også muligheten til å klinke 5mm pinner.
DRC Pro Chain Tool ble bestilt fra Motorspeed.no etter at jeg hadde sjekket produktinfo/bilder nøye og så at dette hadde et annet patent for klinking - der klinkefunksjon var lagt til den brede siden av stiftene som kom i to størrelser. At det var rimeligere var heller ingen ulempe, selv om man nok bør gå opp i pris for å få en mer varig/profesjonell kvalitet.
Ved mottak av pakken allerede dagen etter lurte jeg på om verktøyet var blitt glemt, for den virket såpass lett. Det viste seg å ha sin naturlige forklaring i at verktøyet var laget hovedsaklig av aluminium. Selve størrelsen var noe mindre også. Sånn sett var jeg noe skeptisk til om dette ville klare påkjenningene med erfaringen fra Proworks og hvor mye kraft
det verktøyet krevde. Her var alt skalert ned noen hakk.
Skepsisen viste seg ubegrunnet og med fastnøkkel til å foreta klinkingen, krevdes det langt mindre kraft enn erfaringen fra Proworks tilsa. Her var det enkelt med kun å holde i håndtaket som mothold å skru til med 17mm nøkkelen og skru opp, sjekke, skru til igjen osv. Det var også noe enklere generelt å jobbe med ift posisjonering pga lettere vekt.
Jeg gjorde en nybegynner feil her også ved å skru til med 24mm istedenfor 17mm skruen, men det gikk nå - det også
Pressing av plate testet jeg på en kjedelås jeg hadde liggende med hel tupp og det fungerer også fint, igjen med mindre kraft nødvendig enn Proworks. Jeg antar det kan ha noe med at gjengenes vinkel er mindre på DRC verktøyet enn Proworks verktøyet.
Dytte ut stift i kjede er ikke testet med DRC verktøyet er ikke testet, og det er kanskje eneste punktet hvor Proworks virker mer solid - men gjenstår å teste.
Konklusjon for DRC Pro Chain Tool:
Veldig funksjonelt og lett verktøy som heller ikke krever ekstra stor styrke. Praktisk oppbevaringsrom for stiftene i håndtaket. God valuta for pengene
Annet: For DRC Chain Tool finner du også endel Youtube videoer om bruken av dette verktøyet:
[video]
https://www.youtube.com/watch?v=P3tciGDM3Wg[/video][video]
https://www.youtube.com/watch?v=wy6pFlI9ask[/video]
For Proworks finner man ingenting(!) Sannsynligvis et "no-name" Kina-produkt som XLmoto har satt sitt eget navn på. Proworks hadde også desidert dårligst "manual" i form av ett enkelt ark med strektegninger uten noen som helst tekst, der man må gjette seg fram til virkemåte. DRC hadde ihvertfall både beskrivende tekst og bedre tegninger for de tre momentene med å dele, presse på plate og klinke.
Vinner på pris, funksjonalitet og kvalitetsfølelse: DRC Pro Chain Tool