Punktert dekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Punktert dekk

Legg inn av largim »

Var ute å kjørte igår kveld og oppdaget plutselig at bakdekket hadde punktert. Nå står sykkelen parkert med et helt flat dekk. Heldigvis har jeg ekstra dekk liggende, men har bare hatt lappen i 1 mnd og er derfor helt fersk på å få byttet dekk. Tviler også på at jeg rekker å få fraktet sykkelen til et verksted idag for å få lagt om. Er Denoen i Oslo som har vilje og utstyr til å hjelpe meg å bytte? Betaler selvfølgelig for dette. Eventuelt også noen gode tips til hvordan jeg kan komme meg på to hjul denne helgen?

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Punktert dekk

Legg inn av lamoi »

Spørs litt hvor dekket er punktert. Det er mange meninger om hvorvidt man bør plugge dekk, men for min egen del hadde jeg gjort det hvis hullet lå i slitebanen på bakdekket. Pluggeset tror jeg du får kjøpt på Biltema.

Sent from my Xperia Z2 using Tapatalk

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Punktert dekk

Legg inn av RuneMC »

Bakdekk eller fordekk? Midt på?

Hvis bakdekk og midt på kan det kjappeste være å kjøpe pluggesett til ca 200
http://www.torshovbil.no/rep-sett-for-dekk
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/AT ... 000022836/

Ellers hvis det er greit for deg å få av hele hjulet og du i tillegg har ny gummi liggende, så er det noe de aller fleste vil kunne bytte (også de som driver med bildekk).

Ser montasjepartner for motorsykkeldekk.com i nærheten av Oslo er
Pole Position
Røykåsveien 5
1473 Lørenskog
Telefonnummer: 679 72 161
Sist redigert av RuneMC den 26 jun 2015, 08:38, redigert 3 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Punktert dekk

Legg inn av lamoi »

Nå tok jeg for gitt at du har slangeløse dekk, hvis du har slange må dekket av og slangen lappes/byttes.

Sent from my Xperia Z2 using Tapatalk

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Punktert dekk

Legg inn av largim »

Litt lite info ser jeg. Bakdekk, tubeless.
I all hast i går tenkte jeg faktisk ikke på å få sjekket hvor selve punkteringen var. Men antar at det er midt på. Hvis ikke forstår jeg at det er null poeng. Sikkert ikke best practice, men er det da rimelig greit å kjøre på det selv? Er ikke den hissigste på veien eller svinger, men kommer sikkert oppi 120-130.
Aldri forsøkt å ta av dekket selv. Betaler gjerne noen hundrelapper hvis jeg faktisk kommer meg til et verksted og får byttet der, men ikke villig til å betale over 1000 kr for å bytte ett stk dekk.

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Punktert dekk

Legg inn av Voksen »

Plugg dekket. Det funker nok uansett til å få deg hjem. Biltema har til ca et par hundre.
Les bruksanvisning så skjønner du det. Du trenger ikke ta av dekket for å plugge det.
Hvis det ikke er flenge i dekket men et lite hull så fungerer plugging godt.
Synd at Oslo ligger så usentralt til, ellers skulle jeg hjulpet deg. :sk?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Punktert dekk

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har punktert flere ganger på bakdekket og har bare lappet med pluggesett. Det har holdt hver eneste gang. Hadde kanskje vært litt skeptisk til å plugge fordekket. Men bakdekket har jo holdt hver eneste gang.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Punktert dekk

Legg inn av freddy123 »

Jeg har nettop kommet hjem fra alpetur på plugget fordekk hvor 4500km er tilbakelagt hvor jeg også har kjørt lengre perioder på autobahn i 140kmt dette gikk helt fint på pliggkittet til Biltema så plugg dekket og kos deg :)

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Punktert dekk

Legg inn av largim »

freddy123 skrev:Jeg har nettop kommet hjem fra alpetur på plugget fordekk hvor 4500km er tilbakelagt hvor jeg også har kjørt lengre perioder på autobahn i 140kmt dette gikk helt fint på pliggkittet til Biltema så plugg dekket og kos deg :)
Godt å høre! Da satser jeg på noen rolige timer på sykkel i helgen med kjerringa bakpå, og bytte av dekk i løpet av uken som kommer. Litt for bra vær til å være uten merker jeg..

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Punktert dekk

Legg inn av largim »

Ser at dekket jeg har ikke lar seg reparere. Noen som kjenner til et sted i Oslo som kan legge om dekk i helgene, eventuelt kan bistå med å bytte? Hadde vært evig takknemlig!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Punktert dekk

Legg inn av RuneMC »

MC Oslo kan du prøve å ringe - men de har ofte for mye å gjøre.

Ellers Monsterbike litt utenfor Drammen riktignok, men de kan slumpe til å ha ledig tid til å bytte et medbrakt dekk på en Lørdag... Ellers så er jeg ikke så vel bevandret i hva som finnes av tilbud i Oslo. Ville nå også prøvd en tlf til Pole Position som jeg nevnte i innlegget mitt over (Lillestrøm) - de er jo montasjepartner for motorsykkeldekk.com.

Forutsetter da at du får av hjulet på sykkelen og bringer/henter via bil.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Punktert dekk

Legg inn av 45316 »

MC partner på Skedsmokorset kan være forsøket verdt.

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Punktert dekk

Legg inn av largim »

RuneMC skrev:MC Oslo kan du prøve å ringe - men de har ofte for mye å gjøre.

Ellers Monsterbike litt utenfor Drammen riktignok, men de kan slumpe til å ha ledig tid til å bytte et medbrakt dekk på en Lørdag... Ellers så er jeg ikke så vel bevandret i hva som finnes av tilbud i Oslo. Ville nå også prøvd en tlf til Pole Position som jeg nevnte i innlegget mitt over (Lillestrøm) - de er jo montasjepartner for motorsykkeldekk.com.

Forutsetter da at du får av hjulet på sykkelen og bringer/henter via bil.
MC Oslo hadde for mye å gjøre, ihvertfall når jeg ønsket å få dette til imorgen. Noe kronglete å ta turen til Monsterbike. Tror flere gjør det, men må få av hjulet. Vet ikke om det er ok å kun ta av hjulet, eller om man faktisk må ta av dekket også?

Helst ønsket jeg å få alt gjort på verkstedet, men etter å ha sett et par videor så ser det ekstremt enkelt ut å ihvertfall ta dekket av sykkelen:
Er det faktisk så lett:
https://www.youtube.com/watch?v=s3FBciUPLo0" onclick="window.open(this.href);return false; samme sykkel som jeg har.

Hvis jeg får det av av sykkelen så tror jeg at jeg har flere alternativer i Oslo.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Punktert dekk

Legg inn av RuneMC »

Jeppp hele hjulet (felg med punktert dekk på) kan du ta med til dekkforhandler. (Ta av bakdrevet som vist, dette sitter bare løst og pass ellers på å ikke dunke siden med bremseskiven ned i bakken (kan bli skjev bremseskive)). De har maskiner som gjør det enkelt å få dekket av og på, pluss avbalansere. Det som er i videoen er en sånn relativt proff sak som dekkforhandlere har.

Alternativt hvis du vil gjøre det selv så er det svette og tid som skal til med hhv spaker og dekkverktøy
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000022238/
(Helt nødvendig vil jeg si).
3 stk http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000017430/
Videre en luftkompressor for å fylle dekket igjen.
Og selvfølgelig depotstøtte.

Det jeg ikke vet er hvor "trang" felgen på Er6F er ift dekket - kan være skikkelig kamp for å få gummien av/på felger der dekket såvidt går av/på => bedre å overlatet til proffene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Punktert dekk

Legg inn av largim »

RuneMC skrev:Jeppp hele hjulet (felg med punktert dekk på) kan du ta med til dekkforhandler. (Ta av bakdrevet som vist, dette sitter bare løst og pass ellers på å ikke dunke siden med bremseskiven ned i bakken (kan bli skjev bremseskive)). De har maskiner som gjør det enkelt å få dekket av og på, pluss avbalansere. Det som er i videoen er en sånn relativt proff sak som dekkforhandlere har.

Alternativt hvis du vil gjøre det selv så er det svette og tid som skal til med hhv spaker og dekkverktøy
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000022238/
(Helt nødvendig vil jeg si).
3 stk http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000017430/
Videre en luftkompressor for å fylle dekket igjen.
Og selvfølgelig depotstøtte.

Det jeg ikke vet er hvor "trang" felgen på Er6F er ift dekket - kan være skikkelig kamp for å få gummien av/på felger der dekket såvidt går av/på => bedre å overlatet til proffene.
Har ingen direkte ønsker om å bytte selv, mest å faktisk få byttet ingen imorgen. Satser på å plugge dekket, for så å komme meg hjem for å bytte. Takk for tips

Svar