Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av AJ »

TomB skrev:
zippjo skrev:Det er da ingen som kjøper en sykkel uten å ha prøvekjørt den? da tenker jeg på et merke man ikke er vant med.
Har da aldri opplevd at en forretnng eller privatperson har nektet med det
Svein

Det har jeg gjort flere ganger :knegg Ikke noe stress med det.
Helt annen motortype var det også, en smule spent, når jeg henta :[-o<
Har gjort det samme selv tre ganger, i 1991, 2006 og 2015.
Helt uproblematisk.

Bortsett fra Suzuki GSX 1100 EF'en i 1991 har de andre syklene stort sett vært i samme segmentet, så ingen store overraskelser i kjørestilling, som har vært viktig for meg ved valg av ny sykkel.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av TomB »

Har nettopp gjort en avtale, om prøvekjøring fra lørdag formiddag, til mandag morgen.
Dette hos en forhandler.
Dette gjelder brukt sykkel.

Ps: Aldri vært kunde, hos denne forhandleren.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22930
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av Bjerknez »

Er vel lettere med brukt sykkel vil jeg tro. Også kommer det vel litt ann på førsteintrykket forretningen sitter igjen med når det kommer noen inn døren for å prøvekjøre. Jeg skjønner at ikke dem kaster en splitter ny superduper RR sykkel på en ung kjørekåt kvisegutt. Noen fordeler må vi som er LITT eldre ha :lol

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av TomB »

Joa, lettere med en brukt sykkel.
Når det gjelder å prøve sykler, så ser de nok an kunden litt :knegg selv om man kan ta feil. Noe en Volvoforhandler, fikk høre for noen år siden :P :p
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av KåreDump »

Hadde ALDRI kjøpt en sykkel uten å ha prøvekjørt den først!

Kjøpte en "billigsykkel" som dattra mi skulle bruke til øvelseskjøring, ikke engang den ble kjøpt uten prøvekjøring!

Enkelte forhandlere (og private) virker som om de har allergi mot å la kunder prøvekjøre. Har ved et par anledninger droppa sykkelkjøp pga selgers motvilje mot å la meg prøvekjøre.

HD-forhandleren jeg kjøpte min siste sykkel av (Arctic Harley i Ballangen) fra gav meg nesten bakoversveis første gang jeg var innom der.
Var innom på "Åpen dag" og prøvekjørte en haug med sykler, og storkosa meg egentlig! Fikk låne så mange sykler jeg ville og kjøte hvor jeg ville(ikke som hos andre forhandlere der de kjører felles prøvekjøring i grupper)
Dagen etter ble jeg oppringt av forhandleren, der han beklaget at han hadde hatt så liten tid til å ta vare på meg mens jeg var der....

Historien gjentok seg etter at jeg henta sykkelen min der oppe.
Ble oppringt dagen etter og spurt om hvordan turen hjem hadde gått!

Andre forhandlere har alltid gitt meg følelsen av at de prøver å snyte meg på ett eller annet vis. Hos Reidar i Ballangen føler jeg at jeg blir satt pris på, jeg får den hjelpen jeg trenger og ikke minst; de holder ord! Lover de noe, så blir det slik!
Ikke rart at HD-kunder er trofaste (selv om det meste Med HD-logo på koster skjorta!)!

Vet egentlig allerede hvor min neste sykkel blir kjøpt. :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

evo16v
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2013, 11:14
Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
Sted: Rennebu, Sør-Trøndelag

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av evo16v »

Jeg prøvekjørte BMW GS i Trondheim, ingen problem å få lov til det. Ducati og KTM var det værre med, men det er jo helt naturlig med tanke på at de ikke hadde demosykler. BMW selger vel såpass mye sykler at de kan forsvare å kjøpe inn en demosykkel, mens for de andre blir det gjerne for dyrt.

Jeg avtalte prøvekjøring med et par forhandlere i Oslo området og dro ned en dag for å prøvekjøre MC.
Knut Erik Halgunset

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av ATWindsor »

evo16v skrev:Jeg prøvekjørte BMW GS i Trondheim, ingen problem å få lov til det. Ducati og KTM var det værre med, men det er jo helt naturlig med tanke på at de ikke hadde demosykler. BMW selger vel såpass mye sykler at de kan forsvare å kjøpe inn en demosykkel, mens for de andre blir det gjerne for dyrt.

Jeg avtalte prøvekjøring med et par forhandlere i Oslo området og dro ned en dag for å prøvekjøre MC.
Nei, BMW er greie, poenget mitt er ikke at det er umulig å få prøvekjørt "en mc", problemet er at jeg personlig mener alle leverandører burde ha mulighet for dette. Jeg biter meg også merke i at de som er greiest med prøvekjøring også selger mest, kanskje er det tilfeldig, kanskje ikke. Er det virkelig lønnsomt å ikke ha demosykler? Jeg kjøper ihvertfall ikke en sykkel jeg ikke har prøvd.

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av mammut89 »

det er et reelt problem å få prøvekjørt visse MCer ja. Selv prøvde jeg i flere måneder å få tak i en VFR 800 2014/2015 modell å prøvekjøre før jeg kjøpte den. Selv på demodagene fant jeg ingen. Samtlige forhandlere i østlandet var helt uintressert i å la meg prøvekjøre en, det var bare å kjøpe om jeg ville ha en. Det ble ikke kjøp av en vfr 800 , deres tap.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av hakhap »

mammut89 skrev:det er et reelt problem å få prøvekjørt visse MCer ja. Selv prøvde jeg i flere måneder å få tak i en VFR 800 2014/2015 modell å prøvekjøre før jeg kjøpte den. Selv på demodagene fant jeg ingen. Samtlige forhandlere i østlandet var helt uintressert i å la meg prøvekjøre en, det var bare å kjøpe om jeg ville ha en. Det ble ikke kjøp av en vfr 800 , deres tap.
Rart pleier å finnes vfr800/1200 på demodager hos Monsterbike.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av mammut89 »

hakhap skrev:
mammut89 skrev:det er et reelt problem å få prøvekjørt visse MCer ja. Selv prøvde jeg i flere måneder å få tak i en VFR 800 2014/2015 modell å prøvekjøre før jeg kjøpte den. Selv på demodagene fant jeg ingen. Samtlige forhandlere i østlandet var helt uintressert i å la meg prøvekjøre en, det var bare å kjøpe om jeg ville ha en. Det ble ikke kjøp av en vfr 800 , deres tap.
Rart pleier å finnes vfr800/1200 på demodager hos Monsterbike.
De hadde ikke 800, vi snakker om den nye modellen ikke den som har vært i 10 år
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av mortenolb »

De hadde vel den, hvertfall nå i våres.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av hakhap »

Jeg fikk VFR800 som lånesykkel tidligere i vår når jeg tok service å Tuono, men kan godt være det bare var 1200 forrige år.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Episk
Innlegg: 31
Registrert: 14 apr 2014, 18:35
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675. 2009 mod.
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Hvorfor er det så vanskelig å få prøvekjørt MC?

Legg inn av Episk »

ATWindsor skrev:Har vært på utkikk etter ny sykkel i år, men hva er grunnen til at det er så vanskelig å få prøvekjørt en MC? Er det så mange som kjøper MCer uten å prøve den? Biler er jo null stress å få prøvekjørt, men MC får man ofte bare prøvd en gang i løpet av sesongen på en greie organisert av leverandør, eller ikke i det hele tatt. Her i byen (Trondheim), får jeg ikke prøvd hverken suzuki, honda eller triumph, og det er ganske vanlige modeller også. Hva er greia? Er det importørene som er rare?
Mye av grunnen er nok som JK95 sier... Både Lundamo Auto og spesielt Bikerstreet virker til å ha allergi mot alt som heter service og hjelpsomhet.
JK95 skrev:Grunnen til dette ligger mye i de nevnte forhandlerne. Lundamo Auto har Suzuki, og Bikerstreet har de to andre, men ingen av dem har gitt meg inntrykk av å være særlig engasjerte i jobben :mk
Samme erfaring!
Hadde en snøscooter på verksted i SEKS måneder til Lundamo Auto på en forsikringssak. Jeg ble så lei av å vente til slutt at jeg hentet scooteren uferdig å fikset det resterende selv.
Prøvd å bestille deler på Bikerstreet, skulle ta to-tre dager. Gikk to måneder før jeg ble oppringt om delene. Da hadde jeg allerede gått lei av venting og purring så deler ble bestilt på ebay istedet.


Men Ride i Trondheim, kan ikke få nok skryt! :thumleft
Blir kun å bruke dem i all overskuelig fremtid.
It was a great time. I can't remember it, but I'll never forget it!

Svar