LØST: Kawa KZ650SR 80-mod, der "base gasket" lekker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

LØST: Kawa KZ650SR 80-mod, der "base gasket" lekker

Legg inn av Lauri »

1980 mod 650SR med lekk "base gasket" (hva nå det heter på nårje). Det lekker (ikke svetter) fra et ørlite område i bakkant av motorblokka. Og det lekker slik at når jeg har kjørt meg en god tur 7 mil, så er kjørestøvlene dekket av olje.

Sykkelen har stått i maaaange år, så pakninger er nok knuskis tørris. Jeg trodde jeg ved kjøring skulle få base gasket til å svelle, but no fø.....

Så kommer Kawa (Alfa Romeo)-spørsmålet (for de som kjenner nord-motorer). Pleier man å ettertrekke hel-alu.motorer på mc'er? Jeg kommer nok til å gjøre det, men vil først spørre menigheten :prop: Og hva skal jeg være varsom med?
Sist redigert av Lauri den 05 jul 2015, 13:15, redigert 1 gang totalt.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Kawa KZ650SR 80-mod, der "base gasket" lekker - so what

Legg inn av Tysnes »

Lauri skrev:1980 mod 650SR med lekk "base gasket" (hva nå det heter på nårje). Det lekker (ikke svetter) fra et ørlite område i bakkant av motorblokka. Og det lekker slik at når jeg har kjørt meg en god tur 7 mil, så er kjørestøvlene dekket av olje.

Sykkelen har stått i maaaange år, så pakninger er nok knuskis tørris. Jeg trodde jeg ved kjøring skulle få base gasket til å svelle, but no fø.....

Så kommer Kawa (Alfa Romeo)-spørsmålet (for de som kjenner nord-motorer). Pleier man å ettertrekke hel-alu.motorer på mc'er? Jeg kommer nok til å gjøre det, men vil først spørre menigheten :prop: Og hva skal jeg være varsom med?
Hei, rimleg sikker på att etterstramming hjelper lite. sikker på att ikkje det lekker fra pakningen til kamkjede strammeren, hadde jo vert mye enklere det. Viss det er pakningen mellom sylinder og blokk, er det noe mer jobb ja. ofte sitter sylindrene godt fast,etter ørten år. meste tiden går nok til rengjøring, og skraping av gammel pakning. men ingen umulighet :-)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kawa KZ650SR 80-mod, der "base gasket" lekker - so what

Legg inn av Lauri »

Ja, helt sikker på at det er pakning mellom veiv og sylinderblokk; jeg ser det med øyet.

Hva tror man om flytende pakning, du vet slik man heller i olja. Vil det ev. ha negativ innvirkning på clutchplater?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kawa KZ650SR 80-mod, der "base gasket" lekker - so what

Legg inn av mekkern »

rens området skikkelig rent(pusse-avfette m startgass) og legg på litt epoxykitt i/rundt skjøten hvis det ikke er viktig at det er "strøkent" så kan du ta det til vinteren.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Kawa KZ650SR 80-mod, der "base gasket" lekker - so what

Legg inn av Lauri »

mekkern skrev:rens området skikkelig rent(pusse-avfette m startgass) og legg på litt epoxykitt i/rundt skjøten hvis det ikke er viktig at det er "strøkent" så kan du ta det til vinteren.
Nå har jeg ettertrukket de 12 boltene med 40 nm (+ litt mer for fedrelandet). Holder ikke dette så blir "mekkern's" tips tatt til følge. En gammel Kawa med den legendariske z-maskinen skal kjøres ..... jebalong og dzjices for en forgasserlyd. Jeg må ha en runde med Libresse (den med vinger). Selv Ducati-gjengen nikker :vs
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: LØST: Kawa KZ650SR 80-mod, der "base gasket" lekker

Legg inn av Lauri »

Jepp, da var lekkasjen stoppet :prf

Jeg ettertrakk toppen på kryss og tvers med moment (jf Kawa-boka). Dette er jo en 35 år gammel sykkel, motoren har neppe blitt ettertrukket i sin levetid - og sykkelen hadde stått i 7 år. Jeg er ingen metallurg, men en djävul på Alfa Romeo - og aluminiumsmotorer lever et hardt liv - hurtig varmeopptak og hurtig nedkjøling - og dermed får strekkbolter kjørt seg. Den gang menn var menn og snakket med bassrøst ettertrakk man alu-bilmotorer hver 30.000 :lol

Og så - ettersom jeg er en feigskit så kjørte jeg på med ørlite Omega 917 ... du veit ... i tilføre gasket'en hadde behov for oppmykning.

Kveldstur på lørdag, 13 mil i nordnorsk kveldssol - og tett som f....
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: LØST: Kawa KZ650SR 80-mod, der "base gasket" lekker

Legg inn av Tysnes »

Lauri skrev:Jepp, da var lekkasjen stoppet :prf

Jeg ettertrakk toppen på kryss og tvers med moment (jf Kawa-boka). Dette er jo en 35 år gammel sykkel, motoren har neppe blitt ettertrukket i sin levetid - og sykkelen hadde stått i 7 år. Jeg er ingen metallurg, men en djävul på Alfa Romeo - og aluminiumsmotorer lever et hardt liv - hurtig varmeopptak og hurtig nedkjøling - og dermed får strekkbolter kjørt seg. Den gang menn var menn og snakket med bassrøst ettertrakk man alu-bilmotorer hver 30.000 :lol

Og så - ettersom jeg er en feigskit så kjørte jeg på med ørlite Omega 917 ... du veit ... i tilføre gasket'en hadde behov for oppmykning.

Kveldstur på lørdag, 13 mil i nordnorsk kveldssol - og tett som f....
Så bra, sjøl om eg var skeptisk til att etter trekking skulle hjelpe. Eller var det Omega 917 så gjorde susen :P :p

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: LØST: Kawa KZ650SR 80-mod, der "base gasket" lekker

Legg inn av Lauri »

Tysnes: mnja - jeg vet sannelig ikke. Jeg ettertrakk og kjørte en kort, vennlig tur slik at alt skulle sette seg. Under kjøringen slo det meg at jeg hadde en squett 917 og snudde :) for å fylle på denne schqcuetten. Motoren var tett. Men kanskje ble den tettere :-k
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar