Turtallsspørsmål

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Rune75 skrev:
ThemotorsykkelGuy skrev:
Voksen skrev:Som mekkern skriver så må du jo også bytte til større stempel. Uten å være for påståelig så er det vanskelig å øke sylinderdiameteren så lite at en kan bruke samme stempel. Å hone en sylinder er jo noe annet, men her er det jo boring det er snakk om.
På lavere turtall merker jeg ingenting, og den går fint, så er det noen hast å bytte eller kan jeg ta meg god tid?

Hvis den faktisk er borret og det samme stempelet er brukt omigjen, så har du ikke god tid. Det virker imidlertid ganske usannsynlig at den er borret og det samme stempelet er brukt. Det ville klappret noe voldsomt helt fra tomgang. Finn ut 100% sikkert om det er snakk om honing eller borring. Ved honing skal det i utgangspunktet ikke byttes til større stempel.
Da så, da kan den være honet, men forklarer det ulyden på høyt turtall?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av Rune75 »

Det er veldig vanskelig å uttale seg om en lyd man ikke har hørt. Er lyden der Hvis du ruser motoren i fri? Evt et lydopptak ville hjulpet mye.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Skal se hva jeg får til, men jeg har ikke lagt merke til noen lyd når den står i fri, lyden kommer oftest når det er høy fart på sykkelen (oppe i 80 og oppover)

Glemte å si at jeg har kjørt med sykkelen siden påske, så da er den kanskje honet.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Turtallsspørsmål

Legg inn av Geiroe »

Ja hvis sylinderen er honet ut, for å få vekk riper, er garantert stempelet for lite, og du får skjørtebank. Den kan bli borte når motoren er godt varm. Stempelfjærer skal måles, og files til sylinderen, slik at klaringen på ringen blir innenfor specs. Hvis ringene er for store(klaringen for liten), og de butter når de er varme, vil de slite på sylinderveggen, og forårsake at sylinderen blir enda rommere. En totakter har jo bra med klaringer på ringer, men når du har overdim på ringer, og ikke på stempel, er det noe som ikke stemmer.
Ta det opp og sjekk klaringene.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar