Pruting på ny MC?

Forum for fulleffekt tung-MC
Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Gordon »

mortenolb skrev:Tror det ligger i familien, føles for kleint/frekt eller noe :lol
Pruting er ikke frekt. Jeg har vært mange stede i verden og det forventes pruting. Når det gjelder ny MC har ikke jeg erfaring om pruting, men brukt er helt noe annet. Da jeg kjøpte min Guzzi for en måned siden fikk jeg slått av 4,500 på prisen ved pruting. Jeg vet at selgere av brukt MC legge til ca. 8-10.000 på salgs pris, i hvert fall de har gjort det med en annen MC jeg solgt. Jeg prute over alt t.o.m. Dressmann og ved kjøp av flere artikler prute jeg til noen gratis sokker.
Gordon

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av kjellv »

Gordon skrev:
mortenolb skrev:Tror det ligger i familien, føles for kleint/frekt eller noe :lol
Pruting er ikke frekt. Jeg har vært mange stede i verden og det forventes pruting. Når det gjelder ny MC har ikke jeg erfaring om pruting, men brukt er helt noe annet. Da jeg kjøpte min Guzzi for en måned siden fikk jeg slått av 4,500 på prisen ved pruting. Jeg vet at selgere av brukt MC legge til ca. 8-10.000 på salgs pris, i hvert fall de har gjort det med en annen MC jeg solgt. Jeg prute over alt t.o.m. Dressmann og ved kjøp av flere artikler prute jeg til noen gratis sokker.
Gordon
Det er nok feil å si at vi "legger på" 8-10000 på salgsprisen på brukte sykler. Det er heller slik at vi ikke tar inn et bruktobjekt i innbytte uten at vi ser for oss f.eks ca 10% fortjeneste på den. For oss er det også markedsprisen som bestemmer prislappen som for alle andre som kjøper og selger i dette markedet.
Det blir helt feil å komme inn til en forhandler med slike tall i hodet, og se for seg at forhandlerens fortjeneste kan være et "prutningsmonn".
Det er i hvert fall helt sikkert at ingen forhandlere kjøper og selger sykler gratis. Tjener vi ikke penger på de, hvorfor skulle vi gjøre det da?

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Gordon »

kjellv skrev:
Gordon skrev:
mortenolb skrev:Tror det ligger i familien, føles for kleint/frekt eller noe :lol
Pruting er ikke frekt. Jeg har vært mange stede i verden og det forventes pruting. Når det gjelder ny MC har ikke jeg erfaring om pruting, men brukt er helt noe annet. Da jeg kjøpte min Guzzi for en måned siden fikk jeg slått av 4,500 på prisen ved pruting. Jeg vet at selgere av brukt MC legge til ca. 8-10.000 på salgs pris, i hvert fall de har gjort det med en annen MC jeg solgt. Jeg prute over alt t.o.m. Dressmann og ved kjøp av flere artikler prute jeg til noen gratis sokker.
Gordon
Det er nok feil å si at vi "legger på" 8-10000 på salgsprisen på brukte sykler. Det er heller slik at vi ikke tar inn et bruktobjekt i innbytte uten at vi ser for oss f.eks ca 10% fortjeneste på den. For oss er det også markedsprisen som bestemmer prislappen som for alle andre som kjøper og selger i dette markedet.
Det blir helt feil å komme inn til en forhandler med slike tall i hodet, og se for seg at forhandlerens fortjeneste kan være et "prutningsmonn".
Det er i hvert fall helt sikkert at ingen forhandlere kjøper og selger sykler gratis. Tjener vi ikke penger på de, hvorfor skulle vi gjøre det da?

Well, I beg to differ. Jeg solgt min Triumph Speed Triple til en kjent MC forhandler i Akershus i 2011 for 35.000. Maskinen var annonsert til salgs i butikken for 43.000. Det er ikke noe pris som jeg har diktet opp, jeg ble faktisk overasket at salgs pris var såpass høy. Triple'n ble solgt, men til hvilken pris vet ikke jeg, og er på vegen i Sarpsborg området.
Gordon

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Gordon »

Elolz skrev:Forhandleren må jo selvsagt legge ut sykkelen til en høyere pris enn de tror sykkelen blir solgt for og er verdt, akkurat som vi privatpersoner gjør, fordi en VET at en kjøper kommer til å prute. Hvis de la sykkelen ut til 43.000kr, så sier dette meg at de egentlig vil ha 40.000kr for sykkelen, og de vil ha litt prutingsmonn. Alle som kjøper en brukt mc i dag forventer å få prutet ned prisen litt. 5.000kr i fortjeneste er ikke mer enn de må ha da de må gi reklamasjonsrett og gjerne ta en sjekk av sykkelen etc.
Men som det fremkommer i dette tråd, ikke alle prute og det kan hender at maskinen gikk for 43.000, ikke vet jeg. Jeg bare si at kr 8.000 var lagt til prisen, etter jeg solgt MCen. Og hvis det ene forhandler gjør det, kanskje andre gjør det også.
Gordon

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Geiroe »

Det er ikke sikkert at de fleste pruter på bruktsykkel, det gjelder vel litt av det samme, med å få med utstyr. De vet de betaler mer hos en forhandler, og det er de villig til å betale, for å få reklamasjonsretten. Er du villig til å si fra deg den retten mot et avslag i prisen?
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Busa Trond »

Skal man bygge et land som Hellas, så må man ha påslag.
Lompelurt sier man i "Dagligvaren", billig pølser og dyre lomper, ingen som reagerer :[-(
Lure kunden til den er fornøyd er ikke lett, men et must i disse internett tider :blae

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Reodor Felgen »

På ny bil har man med firmarabatt gjerne 5-7 prosent på bilprisen, altså eksklusiv avgifter. Skulle jeg kjøpt ny mc ville jeg forventet tilsvarende men jeg er nok en ganske krevende kunde.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22938
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Bjerknez »

Reodor Felgen skrev:På ny bil har man med firmarabatt gjerne 5-7 prosent på bilprisen, altså eksklusiv avgifter. Skulle jeg kjøpt ny mc ville jeg forventet tilsvarende men jeg er nok en ganske krevende kunde.
Saken er vel den at firmaer ofte kjøper flere biler i slengen og firmaer pleier vel ofte også og ha evt. bilene de kjøper på service samme sted da firmaer ikke gidder og ringe rundt til halve norge for å finne det billigste verkstedet. For firmaer er god kundeservice og kjapp levering av tjenester langt viktigere enn om servicen koster pluss/minus 1000-lappen...tror jeg...

Kommer man som privatperson og skal kjøpe en motorsykkel så ser jeg at prutningsgrunnlaget blir noe tynnere. Men kjøp fire sykler, så skal du nok se at kanskje også du får prosenter. Eller..?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av kjellv »

Reodor Felgen skrev:På ny bil har man med firmarabatt gjerne 5-7 prosent på bilprisen, altså eksklusiv avgifter. Skulle jeg kjøpt ny mc ville jeg forventet tilsvarende men jeg er nok en ganske krevende kunde.
Igjen er det markedet som bestemmer.
I 2015 har nysalget gått helt til himmels.vi har sett salgstall og registreringsstatistikker som ingen i bransjen klarte å forutse. Resultatene ble som vi vet store leveringsproblemer, spesielt for nye modeller.

Hva du kan få til av prisavslag er nok mye avhengig av hvilken sykkel du kjøper, og leveranse situasjonen. Skulle du kjøpt en ny Yamaha hos meg, så ville du kanskje se at f.eks den nye MT-09 Tracer hadde blitt solgt til veil + klargjøring/omk, eller ikke solgt til deg i det hele tatt. Hadde jeg klart å skaffe den, hadde jeg garantert fått solgt den til listepris. Om ikke til deg, så til andre. Som selger hadde jeg ikke slått et pulsslag ekstra i frykt for at handel til deg var i ferd med å glippe. Den sykkelen hadde blitt solgt! Var du heller interessert i sykler som har vært noen år på markedet er situasjonen annerledes. En 2015 FZ8 for eksempel er på lager hos Yamaha for omgående levering til forhandler.Disse har ikke hatt den samme interessen som de nye modellene, og det ville kanskje være lettere å få til litt ekstra rundt kjøpet.
Men et annet moment gjelder for disse. Det ligger noen 1-2 år gamle pene sykler på finn med lav km og høy pris. Dette er sykler som det ble betalt høy avgift på, og som eier ønsker å få mest mulig igjen av. Disse syklene er med på å hjelpe til og holde prisen oppe på den nye. Ingen vits i å senke prisen på en ny sykkel når det ligger nyere brukte ute til nesten samme pris.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av ATWindsor »

Bjerknez skrev:
Reodor Felgen skrev:På ny bil har man med firmarabatt gjerne 5-7 prosent på bilprisen, altså eksklusiv avgifter. Skulle jeg kjøpt ny mc ville jeg forventet tilsvarende men jeg er nok en ganske krevende kunde.
Saken er vel den at firmaer ofte kjøper flere biler i slengen og firmaer pleier vel ofte også og ha evt. bilene de kjøper på service samme sted da firmaer ikke gidder og ringe rundt til halve norge for å finne det billigste verkstedet. For firmaer er god kundeservice og kjapp levering av tjenester langt viktigere enn om servicen koster pluss/minus 1000-lappen...tror jeg...

Kommer man som privatperson og skal kjøpe en motorsykkel så ser jeg at prutningsgrunnlaget blir noe tynnere. Men kjøp fire sykler, så skal du nok se at kanskje også du får prosenter. Eller..?
Han tenker antakelig på rabatt til ansatte i firmaet som kjøper bilen privat, vårt firma har ihvertfall en avtale som gjør at vi får slike rabatter som privatpersoner.

Brukeravatar
zippjo
Innlegg: 12
Registrert: 21 jun 2015, 09:21
Motorsykkelen din: Ducati monster 821
Sted: Rjukan

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av zippjo »

Ny sykkel (som trådstarter spurte om) liten kalkyle betyr liten eller ingen prutningsmonn, utstyr derimot vesentlig høyere kalkyle og stort prutningsmonn og det vet forretningene.

Z

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av ATWindsor »

Er fabrikkmontert ekstrautstyr innenfor utstyrsbegrepet?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av ATWindsor »

kjellv skrev: Igjen er det markedet som bestemmer.
I 2015 har nysalget gått helt til himmels.vi har sett salgstall og registreringsstatistikker som ingen i bransjen klarte å forutse. Resultatene ble som vi vet store leveringsproblemer, spesielt for nye modeller.

Hva du kan få til av prisavslag er nok mye avhengig av hvilken sykkel du kjøper, og leveranse situasjonen. Skulle du kjøpt en ny Yamaha hos meg, så ville du kanskje se at f.eks den nye MT-09 Tracer hadde blitt solgt til veil + klargjøring/omk, eller ikke solgt til deg i det hele tatt. Hadde jeg klart å skaffe den, hadde jeg garantert fått solgt den til listepris. Om ikke til deg, så til andre. Som selger hadde jeg ikke slått et pulsslag ekstra i frykt for at handel til deg var i ferd med å glippe. Den sykkelen hadde blitt solgt! Var du heller interessert i sykler som har vært noen år på markedet er situasjonen annerledes. En 2015 FZ8 for eksempel er på lager hos Yamaha for omgående levering til forhandler.Disse har ikke hatt den samme interessen som de nye modellene, og det ville kanskje være lettere å få til litt ekstra rundt kjøpet.
Men et annet moment gjelder for disse. Det ligger noen 1-2 år gamle pene sykler på finn med lav km og høy pris. Dette er sykler som det ble betalt høy avgift på, og som eier ønsker å få mest mulig igjen av. Disse syklene er med på å hjelpe til og holde prisen oppe på den nye. Ingen vits i å senke prisen på en ny sykkel når det ligger nyere brukte ute til nesten samme pris.
Ja, men på litt lengre sikt bør prutningsmonnet øke, da man trenger mindre overskudd per sykkel med mange salg.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av Voodoodoo »

Når man kan få en kliss ny ZZR1400 inkl performance pack med org akra slipon osv for 275' pluss de 3' det koster meg å ta en tur til Hamburg for å hente den så mener jeg da det er på sin plass å prute på listeprisen her hjemme på 344333,-

Norsk pris: http://www.kawasaki.no/no/products/spor ... leRgYHRSYn" onclick="window.open(this.href);return false;

Tysk pris: http://www.kawasaki.de/de/products/spor ... VFYWFAODg0" onclick="window.open(this.href);return false;

Med avgifter blir det totalt 313662,- men...

Hvis man er "litt" smart så planlegger man og betaler depositum for sykkelen i Desember og får tysk forhandler til å regge sykkelen i januar.
Så drar man ned og henter sykkelen i April.. da får man nemlig igjen tysk mva på 19% som utgjør ca. 31' i tillegg slipper en å betale norsk mva på den tyske mva-en og dette utgjør ca.7750,-
Så da blir regnestykket noe sånt:
313662
- 31000
-7750
=275000 sånn rundt regna...
Men for all del om man har penger nok så er det jo bare å drite i de drøye 60' kronene man sparer.. det er jo en lang tur og de snakker utenlandsk og man må sikkert bruke en dag eller tre på å få ordna registrering å slik her hjemme... tid er penger osv....

Redigert med korrekte priser samt utregning
Sist redigert av Voodoodoo den 16 jul 2015, 13:31, redigert 1 gang totalt.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Pruting på ny MC?

Legg inn av kjellv »

Voodoodoo skrev:Når man kan få en kliss ny ZZR1400 inkl performance pack med org akra slipon osv for 250' pluss de 5-6' det koster meg å ta en tur til Hamburg for å hente den så mener jeg da det er på sin plass å prute på listeprisen her hjemme på 326333,-

Men for all del om man har penger nok så er det jo bare å drite i de 70' kronene man sparer.. det er jo en lang tur og de snakker utenlandsk og man må sikkert bruke en dag eller tre på å få ordna registrering å slik her hjemme... tid er penger osv....
Hvilke garantiordninger blir du tilbudt i Hamburg?

Svar