Kjøp av R1200gs

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:He he. Må nok det ja. Men etterhvert blir det sånn semi-kardang på meg, også kalt automatisk kjedesmører. :p
KTM er i ferd med å ta et bra jafs av segmentet hvor GS'en fortsatt troner på toppen.
Bør også sjekkes ut og prøvekjøres av trådstarter.

Hva angår sykler med kardang: flott greier det, selvfølgelig.
Men å la en interessant sykkel utgå fordi den ikke har det, kan gjøre at at man ender opp med feil sykkelvalg.
Feil i den forstand at man anskaffer seg en som ikke passer like godt som en man heller ville hatt, om den bare hadde hatt kardangdrift...

Jeg har nå tilbakelagt tett på 10K med 1290'en og har brukt svært lite tid på kjedevedlikehold. Takket være Tutoro chainoiler, som har fungert fullstgendig problemfritt i snart 8K kjørte km.
Har heller ikke vært behov for kjedejustering siden førstegangsservicen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23038
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av Bjerknez »

Min personlige mening er at Explorern ser bedre ut enn GS'en, selv om GS'en også er en kanonflott sykkel. Jeg synes bare den blir litt gubbete...

Jeg har kjørt noen mil på en Explorer og jeg kan med en gang si at den fortjener noe annet enn orginalpotta. Ganske tam og anstrengt lyd. Motoren er grei selv om jeg følte at lyden på høye turtall var ganske anstrengt. Litt sånn at man tenker at "dæven, nå må jeg kanskje gire snart..." Overraskende lettkjørt til å være såpass stor. :thumleft

Hvis jeg MÅTTE kjøpe meg en slik type sykkel i dag så ville jeg valgt BMW S1000XR. Det er mer en sports adventure sykkel for veibruk, men motoren i denne er nok litt mer spennende vil jeg tro. Men den er jo ganske ny på markedet så denne får man nok ikke tak i brukt til den prisen du forespeiler. Mener den koster rundt 215.000,-. :thumleft

Når det kommer til kjede kontra kardang så ser jeg ikke problemet. Jeg er født med ti tommeltotter og jeg mener at kjedesmøring og evt. vedlikehold av dette er peace of cake. Forstår ikke hvorfor mange synes dette er er aber. Var i Molde for noen dager siden og kjørte vel rundt 70 mil. Når jeg kom frem så smurte jeg kjedet. Tok meg 2 minutter. Når jeg kom hjem etter ca. 70 mil til, så tok jeg nødvendig vask av sykkelen og da brukte jeg kanskje 5 minutter på og vaske kjedet samt smøre det opp igjen. Var sikkert ikke nødvendig det heller, men jeg hadde kjørt i mye regn hjemmover og kjedet begynte å bli brunt noen steder. :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av LordShaft »

Jeg skjønner ikke hvor dette styret med kjede vedlikehold kommer fra :eh :-k en tommelfinger regel er å spraye på litt hver 1000km. Kjører du veldig mye i hardt regnvær kan det være en fordel å sjekke hver 500km

Uansett så ser jeg helt klart fordelen med kardang. Men jeg hadde ikke valgt sykkel utifra dette alene. Kardang er også langt tyngre enn kjede :thumleft
Selv har jeg sett hva den "helvetes" 1290'en er i stand til i riktige hender på trange alpeveier. Å jeg er ikke annet en mektig imponert. De fleste som har greie på det, sier at det bare er 3 opplagte kandidater i dette segmentet.
GS til BMW, Multistrada til Ducati og 1290 til KTM, selv om jeg personlig mener det blir litt tåpelig å sammenligne multistrada med de to andre. Dette er en ren veisykkel som noen er gal nok til å ta med seg på grusen :redface

@Bjerknes, hvorfor i alle dager ville du valgt en bmw s1000xr i dette segmentet? Denne sykkelen når jo ikke konkurrentene opp til knærne. Den kan kanskje hamle opp med Multistradaen til bare veibruk, men mangler fortsatt alt for mye i motoren :scratch :scratch

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av RuneMC »

Tror prøvekjøring er et "must."

Men om budsjettet helst er 130-150 så er nok utvalget bedre av ganske nye GS med lav km enn av både Explorer og KTM.
Tilgjengelighet på forhandler/verksted vs serviceintervall og daglig bruksområde (pendling eller tur?) teller også.

Ellers har jeg inntrykk fra tester at før og etter at GS kom i væskekjølt utgave er en relativt stor forskjell i favør av nyeste.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Andersm
Innlegg: 12
Registrert: 13 jul 2015, 19:10
Motorsykkelen din: Yamaha-fzr-600-1997

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av Andersm »

Rent utseendemessig er jeg veldig glad i Yamaha's Super tenere, dog den nyeste utgaven. Syns ikke den gamle er like fin. Og da blir den noe dyr igjen.
KTM'n ser også veldig bra ut, men igjen prisen blir noe høy.
Havner da opp med et alternativ og det er GS, med mindre jeg skal holde meg i nakkskinnet og spare noe mer først. Kan vel muligens være det lureste, men får se :lol

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av ojda »

LordShaft skrev:Jeg skjønner ikke hvor dette styret med kjede vedlikehold kommer fra :eh :-k en tommelfinger regel er å spraye på litt hver 1000km. Kjører du veldig mye i hardt regnvær kan det være en fordel å sjekke hver 500km

Uansett så ser jeg helt klart fordelen med kardang. Men jeg hadde ikke valgt sykkel utifra dette alene. Kardang er også langt tyngre enn kjede :thumleft
Selv har jeg sett hva den "helvetes" 1290'en er i stand til i riktige hender på trange alpeveier. Å jeg er ikke annet en mektig imponert. De fleste som har greie på det, sier at det bare er 3 opplagte kandidater i dette segmentet.
GS til BMW, Multistrada til Ducati og 1290 til KTM, selv om jeg personlig mener det blir litt tåpelig å sammenligne multistrada med de to andre. Dette er en ren veisykkel som noen er gal nok til å ta med seg på grusen :redface

@Bjerknes, hvorfor i alle dager ville du valgt en bmw s1000xr i dette segmentet? Denne sykkelen når jo ikke konkurrentene opp til knærne. Den kan kanskje hamle opp med Multistradaen til bare veibruk, men mangler fortsatt alt for mye i motoren :scratch :scratch
Trådstarter hadde noe han kalte budsjett, 150000 var det ikke :-k
Ville vise til at han ved å strekke dette noe kunne han oppnå ny sykkel (også blant de beste).
Å dra dette nesten 50000 videre oppover følte jeg ville være å ta noe hardt i.

Kardang er selvfølgelig ikke noe 100% must, men er sabla praktisk, lettvindt og renslig :mk
Det er faktisk utrolig deilig å bare "børste støv" av felgene etter en langtur, det er fantastisk å skru hjulene av en enkeltsving for å bytte dekk. Ingen sentrering, kjedestramming løse skiver å passe på o.l.

Jeg kan helt klart ofre kardangen, men da skal jeg jammen ha noe igjen for det. Ja ganske mye faktisk :prf

@RuneMc som for eksempel en slik :-)å Eksempel fra Finn: BMW R1200GS ADVENTURE 2013, 17 800 km, kr 189 000,-

Hallo, Explorer 2015 mod. 0 km. Sidevesker,varmeholker og varmesete i prisen
Dette til en pris, lavere en den brukte BMW`n. Jaja :mk

Det er ikke noen hemmelighet at jeg er fryktelig glad i Exploreren, men faktum er at den
begynner å bli et "fandens godt kjøp også".
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av Flanker »

GS er en knallsykkel! Det er ikke uten grunn at den har vært en bestselger i 10 år. Så passer sykkelen din kropp og ditt bruk kan du ikke gå feil med en slik. De er også attraktive i bruktmarkedet, så jeg kan vanskelig se at "vanligheten" er noe problem i så måte. Triumph eierne anbefaler Triumph, KTM eierne anbefaler denne og nå har en GS eier forsåvidt anbefalt BMW. Mens andre anbefaler på bakgrunn av utseende eller korte prøveturer... Hva som er riktig for deg kan ingen av oss vite. Da må du prøvekjøre. Har du lyst på GS prøver du en. Liker du opplevelsen kjøper du og lever lykkelig, som svært mange andre BMW eiere. Verre er det ikke ;-)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av JohnnyTh »

Sitter langt inne for meg å kjøpe en sykkel uten kardang igjen. Hvis man skal på langtur så må man dra med seg en svær boks med kjedespray. Det at man må smøre en eller to ganger om dagen er ikke det største problemet, men det er jo en ting det og.
Virker veldig greit med sånn automatisk smøring, det har jeg aldri forsøkt. Så kanskje hvis jeg hadde det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23038
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev: @Bjerknes, hvorfor i alle dager ville du valgt en bmw s1000xr i dette segmentet? Denne sykkelen når jo ikke konkurrentene opp til knærne. Den kan kanskje hamle opp med Multistradaen til bare veibruk, men mangler fortsatt alt for mye i motoren :scratch :scratch
Fordi jeg liker den best? :scratch

Nå har ikke jeg kjørt S1000XR så jeg snakker ut fra motoren i S1000R da jeg annser dem som mer eller mindre like?
Hadde jeg kjøpt en slik sykkel så hadde det uansett blitt 99% kjøring på norsk asfalt. Jeg liker også utseende på den. Multistradaen er også jævlig tøff, men synes den er overpriset og selv om jeg har sansen for Ducati når det kommer til design og lyd så er det noe langt bak i hodet som sier "ikke kjøp..." Sikkert bare en innbilning...

Dog har jeg prøvesittet XR'en og jeg mener å huske jeg følte meg litt mer hjemme på denne med tanke på sittestilling kontra Exploreren. Explorer er en flott sykkel på alle måter men også denne blir litt gubbete med tanke på utseendet synes jeg.

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av Æljen »

Hei
Ser desverre at ingen av de som har skrevet her tidligere har klart å svare på spørsmålene dine :sorry
Største forskjellene mellom GS og GSA. GSA er noe høyere(lengre fjæringsvei) og større tank. Den har også noe røffere utseende. Google litt bilder så ser du. Motoren er den samme i begge.

Det er ikke noen feller å gå i så lenge sykkelen har blitt tatt godt vare på og servicer er fulgt på merkeverksted. Da er eventuelle oppdateringer utført.
Når det gjelder utstyr i det prisleie du nevner, så fant jeg denne på finn: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er riktig utstyrt med ABS, ESA (elektrisk støtdemperjustering), antispinn, dekktrykkskontroll, varmehåndtak, kjørcomputer med oljenivåvarsler, håndbeskyttere, hovedstøtte, LED blinklys, alarm, fullt koffertsett, effektlyddemper i carbon (den originale følger også med), Touratech gel-seter, Givi AirFlow justerbar vindskjerm. Den har siste utgave av luftboxern.

Lykke til med valget av ny sykkel :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av RuneMC »

@ojda - ja, for all del, oppfatter at Explorer'n gir veldig god valuta for pengene. Ofte må en vel opp i 230-240 hos BMW for å få samme utstyret som er inklusive på Explorer'n.

Prisklasse 150K eller under > GS peker seg ut pga utvalg, evt andre merker også pga pris (Guzzi, Yamaha, etc)
Ofte får man med en god del ekstrautstyr som ellers koster endel (ESA og div elektronikk, sidevesker, etc...)

Prisklasse 180K og oppover: Helt ny Explorer (190K), KTM 1190 Adv (190K) eller GS (203K men uten ekstrautstyr) framstår som mer attraktive enn brukte i samme prisklasse.

Prisklasse 150-170 - her finnes det også endel interessante nye om man går ned på motorstørrelsen. F.eks. Triumph 800 XCX (154K)/800 XC (143K), den nye varianten V-Strom 1000 (166K) og sikkert flere..
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av LordShaft »

JohnnyTh skrev:Sitter langt inne for meg å kjøpe en sykkel uten kardang igjen. Hvis man skal på langtur så må man dra med seg en svær boks med kjedespray. Det at man må smøre en eller to ganger om dagen er ikke det største problemet, men det er jo en ting det og.
Virker veldig greit med sånn automatisk smøring, det har jeg aldri forsøkt. Så kanskje hvis jeg hadde det.
En eller to ganger om dagen :-k så langt kjører du ikke Johnny :knegg
Hvertfall ikke om dagen hehe.


Note4

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av Gielas »

ojda skrev:
Andersm skrev:oi, trodde de var mye dyrere ny. var jo egentlig ikke så verst det der.
Da får du ha gratulere med sykkel. Fornøyd? :-)
Får se an hva jeg ender opp med,har ikke prøvekjørt verken GS'n eller triumph.
Har prøvesitti en super tenere 1200, men denne blir noe dyrere. :sorry
For å svare deg på en god måte, starter jeg med å fortelle at jeg kjøpte en ny Explorer1200 i 2012 da den kom på markedet :P :p
I år hadde den gått 70.000 km, og etter nøye saumfaring av mulige konkurrenter fornyet jeg den med en ny 2015 modell. Det burde si det meste :thumleft
Jeg har GS selv, prøvekjørte 'gammelsykkelen' til ojda, fin sykkel å kjøre :thumleft
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Andersm
Innlegg: 12
Registrert: 13 jul 2015, 19:10
Motorsykkelen din: Yamaha-fzr-600-1997

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av Andersm »

Æljen skrev:Hei
Ser desverre at ingen av de som har skrevet her tidligere har klart å svare på spørsmålene dine :sorry
Største forskjellene mellom GS og GSA. GSA er noe høyere(lengre fjæringsvei) og større tank. Den har også noe røffere utseende. Google litt bilder så ser du. Motoren er den samme i begge.

Det er ikke noen feller å gå i så lenge sykkelen har blitt tatt godt vare på og servicer er fulgt på merkeverksted. Da er eventuelle oppdateringer utført.
Når det gjelder utstyr i det prisleie du nevner, så fant jeg denne på finn: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er riktig utstyrt med ABS, ESA (elektrisk støtdemperjustering), antispinn, dekktrykkskontroll, varmehåndtak, kjørcomputer med oljenivåvarsler, håndbeskyttere, hovedstøtte, LED blinklys, alarm, fullt koffertsett, effektlyddemper i carbon (den originale følger også med), Touratech gel-seter, Givi AirFlow justerbar vindskjerm. Den har siste utgave av luftboxern.

Lykke til med valget av ny sykkel :thumleft
Takk for utfyllende svar! Var fin den sykkeln der da.

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Kjøp av R1200gs

Legg inn av Ashland »

Det som forundrer meg litt er alle meninger om kjedesmøring. Jeg ser ingen problemer med å smøre kjedet litt i blant selv om en kardang har sine helt klare fordeler.

Men det som vil koste endel etter kjøpet er jo service og hvor hyppig disse service intervallene kommer. Etter ett søk på nettet har GS 10k, Super Tenere 1200 10k, Explorer 16k, Multistrada 24k

I mine øyne burde dette spille en like stor rolle :-k

Svar