Risting ved bremsing , skiver??
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Risting ved bremsing , skiver??
Har en Honda cbr 900 RR 2001 den rister som om bremse skivene har kast ved nedbremsing , men når jeg sjekker kastet i dem ser jeg veldig lite kast??! dem er flytende skiver og har forsøkt å rengjøre ring festene mellom den faste delen og skiva sjekket at dem går ganske lett , styrelager virker bra har sjekket uten forhjul , har avballansert forhjulet , skiftet nye bremseklosser men uten at det hjelper , den har gått ca 3000mil så skivene ser lite slitt ut også , er det noen ideer om hva det kan være ? kan jo være skiver men tenke å høre om det var noen med erfaring om noe annet før jeg skifter skivene da jeg ikke kan finne noe annet for øyeblikket men dumt å skifte dem så er det noe annet??
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Kraftige nedbremding å så står man f.eks på rødt lys med bremsen inne slik at klossene ligger på til det blir grønt lys kan muligens gjøre at man får kast i skiva? Skal ikke mye til før man merker kast. Jeg er ikke noen ekspert men det er i alle fall en teori. Kommer sikkert flere :-)
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Jeg skiftet skivene mine av samme grunn da jeg kjøpte sykkelen, men så heller ikke kast, -bare konstaterte at det MÅTTE være skivene som var problemet. Da jeg tok dem av viste det seg at den ene var ok, mens den andre var som en "kjegle". Når skiva lå på bordet var det ikke mulig å presse senteret i bordplata. Jeg ville ha satsa på at problemet er skiva om jeg var deg... Lykke til!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: Risting ved bremsing , skiver??
har nettopp kjøpt den så jeg vet ikke hva som kan ha skjedd men tenkt det har vært noen hardhente ved skifte av dekk det var nesten nye dekk på den foran , er det noen som vet om rimelige erstatnings skiver? vil helst ha så like orginalen som mulig liker ikke disse som er kantete utvendig , så har jeg et ønske om å ha sykklen mest mulig orginal
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Jeg kjøpte på ebay (uk). Billig og bra men så er det ikke noe fancy med XJ900'n min heller... 

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Hvis du vil være helt sikker, så kjøper du deg et mikrometer på Jula til ca.400.-. Da kan du måle runout på skivene, tipper du finner at det er for mye kast. Hvis du skifter dekk selv, slik som jeg gjør, er det lønnsomt å ta av skivene, så slipper du å ødelegge de. Fort gjort å være uforsiktig, når du har brytekamp med dekket.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Hva er tykkelsen på bremseskivene nå?
Du trenger et mikrometer for å måle nøyaktig.
Mine bremseskiver har når de er nye en tykkelse på 5,0x mm, og skal skiftes når de er slitt ned til 4,50 mm tykkelse. Nye klosser skal brukes når bremseskivene skiftes. Bremsevæske bør skiftes hvert 2.dre år, så ta det samtidig om du ikke er sikker på når det er gjort sist.
Litt skeptisk til eBay når det gjelder bremseskiver - det er noen få land i verden som kan lage skikkelig stålkvalitet - Japan, Sverige og Tyskland er blant de (Tyrkia kan det ikke, Kina kan det ikke) EBC skivene jeg kjøpte nå sist er laget i Tyskland. EBC brukes som erstatning for de originale også av MC-verksted fordi de koster halvparten av de originale uten å være dårligere kvalitet.
Du trenger et mikrometer for å måle nøyaktig.
Mine bremseskiver har når de er nye en tykkelse på 5,0x mm, og skal skiftes når de er slitt ned til 4,50 mm tykkelse. Nye klosser skal brukes når bremseskivene skiftes. Bremsevæske bør skiftes hvert 2.dre år, så ta det samtidig om du ikke er sikker på når det er gjort sist.
Litt skeptisk til eBay når det gjelder bremseskiver - det er noen få land i verden som kan lage skikkelig stålkvalitet - Japan, Sverige og Tyskland er blant de (Tyrkia kan det ikke, Kina kan det ikke) EBC skivene jeg kjøpte nå sist er laget i Tyskland. EBC brukes som erstatning for de originale også av MC-verksted fordi de koster halvparten av de originale uten å være dårligere kvalitet.
Sist redigert av RuneMC den 18 jul 2015, 10:43, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Du trenger IKKE mikrometer for å måle bremseskive. Ett skyvelære gir deg nøyaktighet på 1/10 millimeter og det er mer enn nok.
Men du finner ikke ut om det er kast i skiva med hverken mikrometer eller skyvelære.
Hvis du tar en pinne, ståltråd etc og holder inntil gaffelbenet og helt inntil skiva, snurrer deretter på hjulet mens du holder pinnen helt stille, vil med en gang konstatere om det er kast eller ikke.
Dette er idiotsikkert og helt gratis.
Men du finner ikke ut om det er kast i skiva med hverken mikrometer eller skyvelære.
Hvis du tar en pinne, ståltråd etc og holder inntil gaffelbenet og helt inntil skiva, snurrer deretter på hjulet mens du holder pinnen helt stille, vil med en gang konstatere om det er kast eller ikke.
Dette er idiotsikkert og helt gratis.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Risting ved bremsing , skiver??
På en brukt sykkel, også på din selv om kjørelengde ikke er avskrekkende, er det normalt at forfallet begynner å gjøre seg gjeldende. Det kan være vanskelig å finne direkte årsaker til slikt som ditt problem, kanskje nettopp fordi ikke noe er direkte feil.
Det kan være summen av mange litt slitte punkter som gir slike utslag. Har du litt ujevne skiver, halvslitt ikke balansert framdekk, trege bremsestempel, litt slakke i styrekrone og slitte sliteringer i gaffelbeIn? Da kan summen av alle disse små slitasjepumkter bli store og vanskelig å finne, kanskje fordi alle disse slitasje punktene egentlig kjennes helt fine ut
Det kan være summen av mange litt slitte punkter som gir slike utslag. Har du litt ujevne skiver, halvslitt ikke balansert framdekk, trege bremsestempel, litt slakke i styrekrone og slitte sliteringer i gaffelbeIn? Da kan summen av alle disse små slitasjepumkter bli store og vanskelig å finne, kanskje fordi alle disse slitasje punktene egentlig kjennes helt fine ut

Re: Risting ved bremsing , skiver??
@simpsoncVel, synes et mikrometer er praktisk og sikrest for å bruke skivene helt til "service limit", men ikke mer. Mine skiver er nå på 4,57 mm +/- 0,01mm. Med et skyvelær får man kun nøyaktighet på 0,10mm som er mye i denne sammenhengen - det sier seg igrunnen selv når forskjellen på ny kontra ferdig utslitt skive, er kun en halv millimeter.
Nå er det sikkert lagt inn en viss margin i anbefalingen om "service limit" og hvor ofte bremsevæske skal skiftes osv, men ønsker du egentlig å gå på akkord med det? Og samtidig gi argumenter til kreftene i EU som vil ha årlig periodisk kjøretøykontroll av MC?
Nå er det sikkert lagt inn en viss margin i anbefalingen om "service limit" og hvor ofte bremsevæske skal skiftes osv, men ønsker du egentlig å gå på akkord med det? Og samtidig gi argumenter til kreftene i EU som vil ha årlig periodisk kjøretøykontroll av MC?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Demonter bremseklossene, rengjør calippere godt og puss av glidepunktene på klossene. Smør opp med kobberpasta el. lign. fett og monter igjen, se om det hjelper. Dette er billig og enkelt. Vibrasjonen du forteller om kan likegodt stamme fra en klosse som ikke glir lett tilbake og ligger skjevt innpå skiven.
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Re: Risting ved bremsing , skiver??
Nå er det motorsykler og ikke romskip vi snakker om.RuneMC skrev:@simpsoncVel, synes et mikrometer er praktisk og sikrest for å bruke skivene helt til "service limit", men ikke mer. Mine skiver er nå på 4,57 mm +/- 0,01mm. Med et skyvelær får man kun nøyaktighet på 0,10mm som er mye i denne sammenhengen - det sier seg igrunnen selv når forskjellen på ny kontra ferdig utslitt skive, er kun en halv millimeter.
Nå er det sikkert lagt inn en viss margin i anbefalingen om "service limit" og hvor ofte bremsevæske skal skiftes osv, men ønsker du egentlig å gå på akkord med det? Og samtidig gi argumenter til kreftene i EU som vil ha årlig periodisk kjøretøykontroll av MC?
Hvis du måler med skyvelære og skiva er 4,5 mm eller 4,6 mm så vet du at de skal byttes.
Om de måler 4,6 mm med skyvelære eller 4.57 mm med mikrometer er jo bare flisespikkeri.
Men hvis du vil kaste vekk penger på ett mikrometer for å sjekke skivetykkelse så er det selvfølgelig helt opp til hver enkelt, men det er ikke nødvendig med mikrometer.
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Få sykkel på depot, legg noe helt inntill skiva og snurr rundt. Da ser du fort.
PS husk å sjekk om calipterne trenger overhaling ..
PS husk å sjekk om calipterne trenger overhaling ..
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Til grovmåling OK. Og du vil kunne eliminere at skivetykkelsen er for liten som en mulig feilkilde. Men, med min MC/min bremsebruk så slites de rundt 0,10mm pr 10 000 km. Vil si det er ganske uøkonomisk å bytte helt fine skiver med 4,60 mm tykkelse før tiden. Dermed liten investering (100,- for mikrometer) kan spare tusenlapper over tid.simpson skrev:Hvis du måler med skyvelære og skiva er 4,5 mm eller 4,6 mm så vet du at de skal byttes.
Men, så kan man selvfølgelig bruke kreftene på å kjøpe billigst mulig skiver istedet... som ruster og slites raskere (pga dårligere stålkvalitet) som evt kan ha skjulte feil (pga billig produksjon, urenheter i stålet) osv...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Det er så bra argumentRuneMC skrev: Men, så kan man selvfølgelig bruke kreftene på å kjøpe billigst mulig skiver istedet... som ruster og slites raskere (pga dårligere stålkvalitet) som evt kan ha skjulte feil (pga billig produksjon, urenheter i stålet) osv...

Enkelte ting ser jeg som helt uaktuelt å kjøpe noe som helst annet enn originaldeler. Bremsedeler er ett av disse, men her kan man faktisk ha anledning å kjøpe seg opp til noe som er bedre enn originalt også.
Kvaliteten på ei bremseskive måles ikke i mikrometer. Den eneste kvalitets garanti du har er at enten motorsykkelens fabrikkant har godkjent varen t8l bruk på sine sykler, eller at de er produsert av en anerkjent fabrikant som driver stort sett bare med bremse deler (eks. Brembo) Det er lett å søke opp varene utenlands og handle på nett, men blir det veldig billig så er det som regel en god grunn til det.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Måleur er vel et riktig norsk ord kanskje, her er et bilde fra da jeg målte deckhight på V8 åttern i vinter. Da kan du sjekke mot verkstedhåndbok, da er all tvil borte.
[img]http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... 40x427.jpg[/img]
[img]http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... 40x427.jpg[/img]
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Problemet er kast i en skive , jeg tror noen har vært uforsiktig når det har vært dekk skifte , koblet fra den ene calypern for å sjekke om det ble bedre og det ble helt borte ved bremsing med kun den ene , da er h.f bremse skive kast i , skivene er lite slitte så jeg skal sjekke om det er mulig å skaffe 1 stk bra brukt eller så skifter jeg begge , kjøper fra ebay vis det ikke er noen her hjemme som kan ha samme type , vil ikke sette på kantete skiver som noen har , er det noen som har en nett butikk som selger til normale priser? CBR 900 RR 2001 modell
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Hva mener du med "kantete skiver" ?
Bilde?
EBC skiver hvis det er 2001 929cc motor
12 forskjellige varianter... bruk delenr til å søke.

EBC skiver hvis det er 2001 929cc motor
12 forskjellige varianter... bruk delenr til å søke.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Brukt OEM:
http://www.ebay.com/itm/CBR954-CBR-929- ... 14&vxp=mtr#" onclick="window.open(this.href);return false;
Kina:
http://www.ebay.com/itm/Floating-Front- ... 3e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Ny EBC:
http://www.wemoto.com/bikes/honda/cbr_9 ... left_hand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brukt OEM:
http://www.ebay.com/itm/HONDA-2000-CBR9 ... 42&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/itm/CBR954-CBR-929- ... 14&vxp=mtr#" onclick="window.open(this.href);return false;
Kina:
http://www.ebay.com/itm/Floating-Front- ... 3e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Ny EBC:
http://www.wemoto.com/bikes/honda/cbr_9 ... left_hand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brukt OEM:
http://www.ebay.com/itm/HONDA-2000-CBR9 ... 42&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Risting ved bremsing , skiver??
mc-artikler.no har noen skiver i nettbutikken og brakes.no kan du be om tilbud fra (EBC forhandler) http://www.brakes.no/motta-tilbud/ (de har ikke MC deler i nettbutikken)
Lite å vinne på å kjøpe fra utlandet hvis frakt og mva gjør skivene dyrere enn kjøpt i Norge.
Lite å vinne på å kjøpe fra utlandet hvis frakt og mva gjør skivene dyrere enn kjøpt i Norge.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: Risting ved bremsing , skiver??
Takk her var det mye å sjekke
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 03 des 2009, 11:52
- Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
- Bosted: Våler i østfold
Re: Risting ved bremsing , skiver??
har skiftet skiver nå , det ble NG skiver fra Spania , dem har jeg kjøpt før til en annen Honda var fornøyd med dem , bestilte gjennom et firma i polen 3600.-på døra her hjemme , det ble nesten 100% men ikke helt , tidligere skiver ristet hele veien og var mye risting fra 80 -30km/t , dem nye er helt fine fra 220-230 km/t og ned til 70km/t derfra og ned til ca 40km/t er det litt risting men ikke plagsomt , det viktigste er at dem ikke rister fra 230 og ned til 100 det var plagsomt , tenkte å prøve skifte forhjullager og styre lager til vintern kansje det vil hjelpe