
Det påvirker også kjøringen...
Da får jeg sånne rykninger i venstre tommel ved minste tegn på vingling...

Nettopp.. Jeg har blitt litt besatt/betatt av distraherte sjåfører, så når jeg ser en bil som oppfører seg litt rart, forsøker jeg å legge merke til sjåføren, og hva han evt driver medRuneMC skrev:Kan jo nevne at jeg også har sett to tilfeller i løpet av mine 5 år på MC der jente/dame i bilen foran bruker innvendige speil til å sminke seg mens de kjører...
Det påvirker også kjøringen...
Da får jeg sånne rykninger i venstre tommel ved minste tegn på vingling...
I utgangspunktet enig med deg ... men nullvisjonen, det er en visjon med null realisme.ATWindsor skrev:Høres ved første øyekast ut som en alvorlig skade som kunne vært mindre alvorlig om man hadde sikkerhetsgjerde som var tilpasset motorsyklister, en ureovekkende stor andel av MC-dødsfallene ved utkjøring skjer innenfor sikkerhetssonen til veien, jeg skulle ønske SVV var litt flinkere på dette, og det må de være om de skal ha noe håp om å nå nullvisjonen. Jeg forsøker å påvirke slikt i prosjektene jeg er med i, men får sjeldent så mye gehør (det er ikke mitt fag)RuneMC skrev:MC-velt i Lofoten med sannsynligvis alvorlige skader
http://www.lofotposten.no/e10/rorvikska ... -29-106066
jhn skrev:I utgangspunktet enig med deg ... men nullvisjonen, det er en visjon med null realisme.ATWindsor skrev:Høres ved første øyekast ut som en alvorlig skade som kunne vært mindre alvorlig om man hadde sikkerhetsgjerde som var tilpasset motorsyklister, en ureovekkende stor andel av MC-dødsfallene ved utkjøring skjer innenfor sikkerhetssonen til veien, jeg skulle ønske SVV var litt flinkere på dette, og det må de være om de skal ha noe håp om å nå nullvisjonen. Jeg forsøker å påvirke slikt i prosjektene jeg er med i, men får sjeldent så mye gehør (det er ikke mitt fag)RuneMC skrev:MC-velt i Lofoten med sannsynligvis alvorlige skader
http://www.lofotposten.no/e10/rorvikska ... -29-106066
Hvor mye resurser skal man legge i sikkerhetstiltak for spesielle trafikantgrupper?
MC-kjøring er vel regnet som risikosport? ... er det riktig å bruke skattepenger til å gjøre lekingen vår tryggere?
Folk kjører seg i hjel på alle veier, over alt ... vi kan ikke polstre hele verden.
Det er en unødvendig og frivillig aktivitet vi bedriver, og burde vite hvilken ekstra risiko vi tar.
På meg virker det litt storforlangende og hyklersk å rope om sikrere veier så lenge man fordriver fritiden med å leke bajas ... for å sette det litt på spissen.
Så hvis jeg har bilkjøring som hobby skall det da ikke sikres veier? Eller hvis jeg bruker mc som et bedre pendlingsverktøy en hva det ellers finnes i den del av året det lar seg gjøre så skall ikke skatten brukes på gjøre veien litt sikrere hvis der er en uhell?jhn skrev: MC-kjøring er vel regnet som risikosport? ... er det riktig å bruke skattepenger til å gjøre lekingen vår tryggere?
Til sammenligning er det over 100+ drukningsulykker pr år og antall selvmord er 500+Av de 49 som omkom i første halvår, var det 23 bilførere og 4 bilpassasjerer. Til sammen utgjør disse 55 prosent av de omkomne. Tilsvarende tall for samme periode i fjor var 32 bilførere og 14 bilpassasjerer. Til sammen utgjorde disse 61 prosent av de omkomne. For motorsyklistene er ikke utviklingen like positiv: I løpet av første halvår omkom 12 motorsyklister mot 10 i samme periode i fjor.
Rundt 10 prosent av alle dødsulykker i trafikken som blir undersøkt av Statens vegvesen sine ulykkesanalysegrupper, er selvmord. De aller fleste møteulykker med trailere på rett vei er selvmord (Assum, 2011).
Mye sant i det du skriver jhn.jhn skrev:Dere har gode poenger, alle sammen, som jeg også ser ... (bortsett fra det om lekeplasser, det har ikke så mye med dette å gjøre)
... derfor har jeg også brukt masse spørsmålstegn. Jeg er ikke sikker på hvor hardt jeg mener dette, men det er en slags diffus grense inne i alt dette, som jeg mener vi er i ferd med å overskride med våre krav om å leke trygt.
Om vi skal være superobjektiv og knallhard, så er alle veiene trygge nok om alle har nødvendige kvalifikasjoner, og følger vegtrafikkloven til punkt og prikke .... men det skal vi heldigvis ikke :-)å
Om du ikke tror man lett kan du av å treffe en rekkverskstolpe i norge fartsgrenser, så tar du feil, om du ikke tror man kan dø uten hjelm i hastigheter langt under norske fartsgrenser, så tar du feil. Det er ingen motsetning mellom passiv og aktiv sikkerhet. Det er ikke noe enten eller i dette.Voksen skrev:Mye sant i det du skriver jhn.jhn skrev:Dere har gode poenger, alle sammen, som jeg også ser ... (bortsett fra det om lekeplasser, det har ikke så mye med dette å gjøre)
... derfor har jeg også brukt masse spørsmålstegn. Jeg er ikke sikker på hvor hardt jeg mener dette, men det er en slags diffus grense inne i alt dette, som jeg mener vi er i ferd med å overskride med våre krav om å leke trygt.
Om vi skal være superobjektiv og knallhard, så er alle veiene trygge nok om alle har nødvendige kvalifikasjoner, og følger vegtrafikkloven til punkt og prikke .... men det skal vi heldigvis ikke :-)å
Det under meg at enkelte er så opptatt av feks hvilke dekk som er best slik at en kan klare å kjøre et par km/t raskere enn med et annet.
Hadde vi kjørt etter boka så er så å si alle dekk gode nok for oss, men vi skal tyne alt.
Med ekstra skinne på autovern som det diskuteres kan vi jo kjøre enda fortere. Blir det noe bedre da?
Det forundrer meg at folk her inne som jobber med ulykker og er så opptatt av om hjelm skal av eller på samtidig er så veldig ivrige på at vi kan få det dekket som gjør at vi kan tyne grensene maksimalt. Burde ikke agendaen heller være at vi skal slippe å komme i situasjoner der vi trenger å lure på om hjelm skal av eller på?
Burde vi ikke heller motivere hverandre til å kjøre sikrere enn å hjelpe hverandre til å komme nærmere grensene til det maksimale?
Vi gjør jo alle noe galt i trafikken, men det bør jo ikke være normalen.
Jeg oppfatter ikke at det er det han sier.ATWindsor skrev:Om du ikke tror man lett kan du av å treffe en rekkverskstolpe i norge fartsgrenser, så tar du feil, om du ikke tror man kan dø uten hjelm i hastigheter langt under norske fartsgrenser, så tar du feil. Det er ingen motsetning mellom passiv og aktiv sikkerhet. Det er ikke noe enten eller i dette.Voksen skrev:Mye sant i det du skriver jhn.jhn skrev:Dere har gode poenger, alle sammen, som jeg også ser ... (bortsett fra det om lekeplasser, det har ikke så mye med dette å gjøre)
... derfor har jeg også brukt masse spørsmålstegn. Jeg er ikke sikker på hvor hardt jeg mener dette, men det er en slags diffus grense inne i alt dette, som jeg mener vi er i ferd med å overskride med våre krav om å leke trygt.
Om vi skal være superobjektiv og knallhard, så er alle veiene trygge nok om alle har nødvendige kvalifikasjoner, og følger vegtrafikkloven til punkt og prikke .... men det skal vi heldigvis ikke :-)å
Det under meg at enkelte er så opptatt av feks hvilke dekk som er best slik at en kan klare å kjøre et par km/t raskere enn med et annet.
Hadde vi kjørt etter boka så er så å si alle dekk gode nok for oss, men vi skal tyne alt.
Med ekstra skinne på autovern som det diskuteres kan vi jo kjøre enda fortere. Blir det noe bedre da?
Det forundrer meg at folk her inne som jobber med ulykker og er så opptatt av om hjelm skal av eller på samtidig er så veldig ivrige på at vi kan få det dekket som gjør at vi kan tyne grensene maksimalt. Burde ikke agendaen heller være at vi skal slippe å komme i situasjoner der vi trenger å lure på om hjelm skal av eller på?
Burde vi ikke heller motivere hverandre til å kjøre sikrere enn å hjelpe hverandre til å komme nærmere grensene til det maksimale?
Vi gjør jo alle noe galt i trafikken, men det bør jo ikke være normalen.
Er du begrenset eller har andre spesielle behov du?Voksen skrev:
Det forundrer meg at folk her inne som jobber med ulykker og er så opptatt av om hjelm skal av eller på samtidig er så veldig ivrige på at vi kan få det dekket som gjør at vi kan tyne grensene maksimalt. Burde ikke agendaen heller være at vi skal slippe å komme i situasjoner der vi trenger å lure på om hjelm skal av eller på?
.
Hvor får du denne tanken fra at "motorsyklister" som gruppe må være konsistent i sine meninger? Hvorfor er det så overraskende at motorsyklist A ønsker mer sikkerhet, og motorsyklist B liker å kjøre over fartsgrensa? Enhver gruppe av en viss størrelse har selvmotsigende holdninger innad i gruppen.Voksen skrev:Selvfølgelig vet jeg at en kan treffe en rekkverksstolpe når en kjører under fartsgrensen og at en kan dø med hjelm når en kjører langt under fartsgrensen. Mange svingete grusveier har jo 80-sone.
Så er det i en annen tråd spørsmål om fotobokser i utlandet og en skriver at han kjørte i 150 i en 50-sone og det blinket uten at han fikk noen reaksjoner. Det virket på meg som at andre er glade for at han ikke ble tatt. Skal vi være fornøyde med det? 150 i en 50-sone er jo som regel livsfarlig og ingen andre kan vel handle rett i forhold til en som kjører så fort? Er jo ofte en grunn til at vi har 50-soner? Er det ikke slikt vi omkommer av, selv om jeg ikke vet hvordan denne veien var? Er det ikke bedre at vi ikke har lappen enn at vi kjører slik?
For noen er det så viktig at vi har den og den kjøredressen for den er jo sikrest, men hvordan vi kjører det driter vi i?
Jeg er jo glad at denne episoden endte uten uhell og denne karen virker som en kjempekar, men er det disse holdningene vi trenger?
Jeg har også blitt tatt i fotobokser og kjører ofte for fort, så er absolutt ingen skoleeksempel i trafikken.
Det er sant at folks risikovurderinger har en tendens til å la seg fordreie av hva som "passer de best", jeg tipper svært få hadde sluttet med effektanlegg om det viste seg at det var noe sikrere å kjøre uten feks. (når det er sagt er sikkerhetseffekten av refleksvest i beste fall omdiskutert og stort sett basert på "dette må da være bedre"-logikk.jhn skrev:Jeg oppfatter ikke at det er det han sier.ATWindsor skrev:Om du ikke tror man lett kan du av å treffe en rekkverskstolpe i norge fartsgrenser, så tar du feil, om du ikke tror man kan dø uten hjelm i hastigheter langt under norske fartsgrenser, så tar du feil. Det er ingen motsetning mellom passiv og aktiv sikkerhet. Det er ikke noe enten eller i dette.Voksen skrev:Mye sant i det du skriver jhn.jhn skrev:Dere har gode poenger, alle sammen, som jeg også ser ... (bortsett fra det om lekeplasser, det har ikke så mye med dette å gjøre)
... derfor har jeg også brukt masse spørsmålstegn. Jeg er ikke sikker på hvor hardt jeg mener dette, men det er en slags diffus grense inne i alt dette, som jeg mener vi er i ferd med å overskride med våre krav om å leke trygt.
Om vi skal være superobjektiv og knallhard, så er alle veiene trygge nok om alle har nødvendige kvalifikasjoner, og følger vegtrafikkloven til punkt og prikke .... men det skal vi heldigvis ikke :-)å
Det under meg at enkelte er så opptatt av feks hvilke dekk som er best slik at en kan klare å kjøre et par km/t raskere enn med et annet.
Hadde vi kjørt etter boka så er så å si alle dekk gode nok for oss, men vi skal tyne alt.
Med ekstra skinne på autovern som det diskuteres kan vi jo kjøre enda fortere. Blir det noe bedre da?
Det forundrer meg at folk her inne som jobber med ulykker og er så opptatt av om hjelm skal av eller på samtidig er så veldig ivrige på at vi kan få det dekket som gjør at vi kan tyne grensene maksimalt. Burde ikke agendaen heller være at vi skal slippe å komme i situasjoner der vi trenger å lure på om hjelm skal av eller på?
Burde vi ikke heller motivere hverandre til å kjøre sikrere enn å hjelpe hverandre til å komme nærmere grensene til det maksimale?
Vi gjør jo alle noe galt i trafikken, men det bør jo ikke være normalen.
Det jeg i alle fall mener, er at mange har et nærmest uforståelig forhold til trafikksikkerhet.
I den ene diskusjonen har man et overdrevent fokus på små detaljer, som riktignok kan berge et liv i helt marginale situasjoner .. teoretisk. I andre diskusjoner dreier det seg om toppfart, bakhjulskjøring, flest mulig mil uten søvn, man gir råd til hverandre om hvordan slippe unna billigst mulig om man skulle bli tatt for et eller annet.
Dette kalles "inspirert kjøring", så slenger de gjerne på en sånni etterkant for å være sikker på at folket forstår at dreier det seg "utenlandske hastigheter"
Dette er altså politifolk, ambulansepersonell, brannmenn, helsearbeidere, folk som jobber med risikovurderinger i forskjellige sammenhenger.
Refleksvester blir idiotforklart, og effektpotter betegnes som sikkerhetsutstyr.
Det henger rett og slett ikke på greip.
Rett eller ikke, publikum forventer ofte at disse yrkesgruppene har en oppførsel som står i stil med den samfunnsoppgaven de har påtatt seg.
Sikkert dyktige og ansvarsfulle folk i arbeidstiden, alle sammen, men gode ambassadører for motorpsyklismen er de ikke.
Lett å misforstå ... eller å bli misforstått. Jeg mener også at det er lurt å være opptatt av godt veigrep, men jeg har ennå ikke hatt et dekk som ikke har hatt nok veigrep for å trygt frakte meg rundt i nogenlunde lovlige hastigheter.Lasse Liten skrev:Er ikke ofte jeg støtter i overkant krasse kommentarer, men her gir jeg Lordshaft mitt fulle amen. Å være opptatt av tekniske detaljer angående veggrep og kjøreegenskaper er veldig vesentlig. Å slenge på at noen mener effektpotte er sikkerhetsutstyr og fremstille det som at noen her inne konkurrerer i å kjøre flest mulig timer uten søvn er noe forbasket tull som faller på sin egen urimelighet. Å utfordre seg selv og sykkelen i vanlige hastigheter gjør meg definitivt til en bedre mc fører som er i bedre stand til å takle uforutsette situasjoner mye bedre.
Jeg regner med du aldri har hatt behov for å bremse raskt heller da?jhn skrev:Lett å misforstå ... eller å bli misforstått. Jeg mener også at det er lurt å være opptatt av godt veigrep, men jeg har ennå ikke hatt et dekk som ikke har hatt nok veigrep for å trygt frakte meg rundt i nogenlunde lovlige hastigheter.Lasse Liten skrev:Er ikke ofte jeg støtter i overkant krasse kommentarer, men her gir jeg Lordshaft mitt fulle amen. Å være opptatt av tekniske detaljer angående veggrep og kjøreegenskaper er veldig vesentlig. Å slenge på at noen mener effektpotte er sikkerhetsutstyr og fremstille det som at noen her inne konkurrerer i å kjøre flest mulig timer uten søvn er noe forbasket tull som faller på sin egen urimelighet. Å utfordre seg selv og sykkelen i vanlige hastigheter gjør meg definitivt til en bedre mc fører som er i bedre stand til å takle uforutsette situasjoner mye bedre.
Refleks har en funksjon, å øke synligheten. Det funker. Hvorfor det ikke skulle funke på en motorsyklist skjønner jeg ikke. Alle ser ut til å være enige om at gule felter/refleks fastsydd i jakka virker.
Mange mener at effektpotter øker sikkerheten, jeg mener den gjør mere ugang enn godt.
Iron Butt f.eks. Der handler det om å kjøre 1600 km på 24 timer 66 km/t i snitt.
Mange velger å prøve på dette, og enda flere jubler når man klarer det, og får sin diplom.
Utenlandske trailersjåfører har drevet med dette i årevis ... men de får ikke akkurat diplom og hederlig omtale, kan man si.
Men det har lite for seg å diskutere dette, noen ser selvmotsigelsene og pussighetene ... andre ikke.
jhn skrev: Lett å misforstå ... eller å bli misforstått. Jeg mener også at det er lurt å være opptatt av godt veigrep, men jeg har ennå ikke hatt et dekk som ikke har hatt nok veigrep for å trygt frakte meg rundt i nogenlunde lovlige hastigheter.
Refleks har en funksjon, å øke synligheten. Det funker. Hvorfor det ikke skulle funke på en motorsyklist skjønner jeg ikke. Alle ser ut til å være enige om at gule felter/refleks fastsydd i jakka virker.
Mange mener at effektpotter øker sikkerheten, jeg mener den gjør mere ugang enn godt.
Iron Butt f.eks. Der handler det om å kjøre 1600 km på 24 timer 66 km/t i snitt.
Mange velger å prøve på dette, og enda flere jubler når man klarer det, og får sin diplom.
Utenlandske trailersjåfører har drevet med dette i årevis ... men de får ikke akkurat diplom og hederlig omtale, kan man si.
Men det har lite for seg å diskutere dette, noen ser selvmotsigelsene og pussighetene ... andre ikke.
Dette har vært tatt opp tidligere og understrekes forhåpentligvis tydligere nå; kort omtale av ulykker skjer i "MC-ulykke" tråden.hakhap skrev:Kan diskusjon flyttes til egen trå?
Kan du forklare hvordan du har resonert deg fram til den konklusjonen?ATWindsor skrev:Jeg regner med du aldri har hatt behov for å bremse raskt heller da?.jhn skrev:Lett å misforstå ... eller å bli misforstått. Jeg mener også at det er lurt å være opptatt av godt veigrep, men jeg har ennå ikke hatt et dekk som ikke har hatt nok veigrep for å trygt frakte meg rundt i nogenlunde lovlige hastigheter.Lasse Liten skrev:Er ikke ofte jeg støtter i overkant krasse kommentarer, men her gir jeg Lordshaft mitt fulle amen. Å være opptatt av tekniske detaljer angående veggrep og kjøreegenskaper er veldig vesentlig. Å slenge på at noen mener effektpotte er sikkerhetsutstyr og fremstille det som at noen her inne konkurrerer i å kjøre flest mulig timer uten søvn er noe forbasket tull som faller på sin egen urimelighet. Å utfordre seg selv og sykkelen i vanlige hastigheter gjør meg definitivt til en bedre mc fører som er i bedre stand til å takle uforutsette situasjoner mye bedre.
Refleks har en funksjon, å øke synligheten. Det funker. Hvorfor det ikke skulle funke på en motorsyklist skjønner jeg ikke. Alle ser ut til å være enige om at gule felter/refleks fastsydd i jakka virker.
Mange mener at effektpotter øker sikkerheten, jeg mener den gjør mere ugang enn godt.
Iron Butt f.eks. Der handler det om å kjøre 1600 km på 24 timer 66 km/t i snitt.
Mange velger å prøve på dette, og enda flere jubler når man klarer det, og får sin diplom.
Utenlandske trailersjåfører har drevet med dette i årevis ... men de får ikke akkurat diplom og hederlig omtale, kan man si.
Men det har lite for seg å diskutere dette, noen ser selvmotsigelsene og pussighetene ... andre ikke.
For meg ser det ut til at du misforstår. Du finner ikke et menneske i verden som med faglig tyngde påstår at refleks ikke øker synligheten.ATWindsor skrev: Det funker (antakelig) ikke fordi man har lys på sykkelen. Alle er ikke enige, de som faktisk har forsket på dette er ikke enige, der er det i aller beste fall usikkert om det har en effekt når man har lys på sykkelen. Det er akkurat det som er poenget mitt, det er en påstand basert på "det sier seg selv"-logikk, som ikke nødvendig er riktig.
Utifra din påstanden om at dekkene har nok foriksjon til å frakte deg rundt i lovlige hastigheter, dekk har andre oppgaver enn å ikke gli når man kjører i konstant hastighet, feks under nedbremsing, der god friksjon er dimensjonerende.jhn skrev:Kan du forklare hvordan du har resonert deg fram til den konklusjonen?ATWindsor skrev:Jeg regner med du aldri har hatt behov for å bremse raskt heller da?.jhn skrev:Lett å misforstå ... eller å bli misforstått. Jeg mener også at det er lurt å være opptatt av godt veigrep, men jeg har ennå ikke hatt et dekk som ikke har hatt nok veigrep for å trygt frakte meg rundt i nogenlunde lovlige hastigheter.Lasse Liten skrev:Er ikke ofte jeg støtter i overkant krasse kommentarer, men her gir jeg Lordshaft mitt fulle amen. Å være opptatt av tekniske detaljer angående veggrep og kjøreegenskaper er veldig vesentlig. Å slenge på at noen mener effektpotte er sikkerhetsutstyr og fremstille det som at noen her inne konkurrerer i å kjøre flest mulig timer uten søvn er noe forbasket tull som faller på sin egen urimelighet. Å utfordre seg selv og sykkelen i vanlige hastigheter gjør meg definitivt til en bedre mc fører som er i bedre stand til å takle uforutsette situasjoner mye bedre.
Refleks har en funksjon, å øke synligheten. Det funker. Hvorfor det ikke skulle funke på en motorsyklist skjønner jeg ikke. Alle ser ut til å være enige om at gule felter/refleks fastsydd i jakka virker.
Mange mener at effektpotter øker sikkerheten, jeg mener den gjør mere ugang enn godt.
Iron Butt f.eks. Der handler det om å kjøre 1600 km på 24 timer 66 km/t i snitt.
Mange velger å prøve på dette, og enda flere jubler når man klarer det, og får sin diplom.
Utenlandske trailersjåfører har drevet med dette i årevis ... men de får ikke akkurat diplom og hederlig omtale, kan man si.
Men det har lite for seg å diskutere dette, noen ser selvmotsigelsene og pussighetene ... andre ikke.
For meg ser det ut til at du misforstår. Du finner ikke et menneske i verden som med faglig tyngde påstår at refleks ikke øker synligheten.ATWindsor skrev: Det funker (antakelig) ikke fordi man har lys på sykkelen. Alle er ikke enige, de som faktisk har forsket på dette er ikke enige, der er det i aller beste fall usikkert om det har en effekt når man har lys på sykkelen. Det er akkurat det som er poenget mitt, det er en påstand basert på "det sier seg selv"-logikk, som ikke nødvendig er riktig.
Hjernens og øyets virkemåte er det ganske stor enighet om. Jeg er overrasket over at det i det hele tatt er et diskusjonstema.
Men jeg er ikke overbevist om at usynlighet er det store problemet, derfor bruker ikke jeg vest.
Men synligheten øker med refleks .... det er tross alt refleksens eneste oppgave her i livet.