KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Må ha meg nye støvler jeg også Snikkern. De racing skoa jeg har nå leker vann som en sil :redface Er så drit lei av å være blaut på bena :lol

Ta meg en runde på nettet å se hva jeg finner nå.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Må ha meg nye støvler jeg også Snikkern. De racing skoa jeg har nå leker vann som en sil :redface Er så drit lei av å være blaut på bena :lol

Ta meg en runde på nettet å se hva jeg finner nå.
Disse har jeg hatt i tre år og de er fortsatt potte tette : http://www.prexport.com/index.php?optio ... 37&lang=en

ellers hører jeg gode ting om touringstøvlene til BMW (veldig diskret merke :knegg ) - de kommer jeg til å kjøpe når prexportene engang tar kvelden.

Du kan jo ikke kjøre rundt i hardplast lengre ;-)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

For meg står det no mellom de Alpinestars'ene jeg linket til i bloggen min og TCX'ene som OlavK anbefalte. Liker best Alpinestars'ene utseendemessig, men har ingen forhandler i nærheten som fører de såvidt jeg vet. AMS i Ålesund fører TCX.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

@poulet_cavalier: 1290'en har temmelig smale fothvilere, så støvlene tar nedi når fothvilerne tar nedi. Derfor skal jeg ha meg støvler med toe-sliders.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Ja men er ikke de olav linket til racing sko? :scratch

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikkeren »

He he. Jo. Men det er jo nesten de Alpinestars'ene også. Med toe-sliders og greier.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Jeg tenkte å gå etter noen sko som ikke bygger alt for mye "ekstra" på helen. Kikket litt på de daytona skoa, men satan så dyr de er :-)å
To sliders er en fordel. Jeg har allerede vært nedi på begge sider :redface

Får ta meg en runde å se om noen i bergen har inne. Hvis ikke får jeg bare kjøpe på nettet.

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Hei igjen,
i dag ble det en skikkelig runde med testkjøring av sykler, og overraskende nok tok hele balletten en ny vending.
Valget har som tidligere skrevet stått mellom tre sykler, BMW GSA R 1200, Ducati Multistrada 1200, og KTM,s nye 1290 SA.
Har tidligere prøvd både BMW og KTM 1190, og her syns jeg 1190 gikk foran pga en mye spenstigere maskin. Den gikk faktisk noe helt fandenivolsk, og den samme opplevelsen hadde jeg i dag også. Hadde liksom innstilt meg helt på en KTM denne runden.
Men på komfort og kvalitets-følelse siden, så syns jeg den skuffet denne gangen. Ducati,n har tidligere falt ut pga gal sittestilling(for liten), så den er uansett ute av dansen.
Men en sykkel som har overrasket i dag var Triumph 800 Tiger. Satt utrolig godt på den, og den var absolutt sprek nok(95 hk), men barnslig nok ble jeg aldri fortrolig med lyden på den. Syns den låt litt "symaskin". Ellers så må jeg bare si at den var en drøm å kjøre....
Vel, uansett, etter en ny runde på "diesel-lokomotivet", så er jeg nå tilbake på BMW R GSA 1200 igjen :P :p
Dette er en traust og pålitelig kjøremaskin,, men den presterer rimelig bra på alle områder, så som en all-rounder, så føles dette som et riktig valg . Med mine nesten to meter har jeg en suveren kjørestilling, og komforten er upåklagelig. Savner litt av spensten til Østerriker,n, men det er krefter nok i massevis, og deilig boxer-buldrelyd :D
Så da blir hybriden jeg har i dag byttet ut med en slik, enten i år(helst), eller neste år.
Alle syklene her er jo i toppklasse, så man må jo bare velge det som føles riktig for en`.

Skulle anledningen by seg, så hadde det jo vært hyggelig med et treff en dag, uansett hvilken side av fjellet. Jeg blir vel hengende bakpå dere som kjører KTM, for jeg har verken maskin eller ferdigheter til å utprøve potensiale til sykkelen min fullt ut, så dere får ha litt tålmodighet med meg....
Uansett, takk for alle innspill så langt :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Kjempe bra!!!
Jeg hadde jo som sagt låst meg på Multistrada... Dette var en sykkel jeg bare skulle ha. Men så fikk jeg satt en stund på KTM, å det var ikke tvil om at min kropp passet mye bedre oppå dette godstoget enn lille snertne Multistrada. Å når langturer er målet med sykkelen, ja da kommer en ikke unna komfort :thumleft

Jeg har ikke prøvd GS'en selv. Men dette er og forblir nok noen år til... den aller beste på alt! Det er en fantastisk sykkel som har forandret livet til alt for mange motorsykkelister. Selv syns jeg ikke noe om bokser motoren. Heller ikke at det går 10 på dusinet. Men det forandrer ikke at det er en kanon flott sykkel.

Treff skal vi få til på begge sider av fjellet. Vi begynner jo å bli en ganske god gjeng som er veldig aktiv på forumet som kjører mye både i øst og vest. Så her er det bare å henge seg med når sjansene byr seg.
De er langt flinkere å arrangere fellesturer osv på øst siden, enn her på vest. Der må jeg kanskje ta litt selvkritikk... Men la gå :lol

Når tenkte du å bytte biken din? Eller når får du din nye? Her i Bergen kommer det ikke nye GS'er før i uke 33 (tidligst)

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Har vært i kontakt med Speed i Sandefjord, og de tok gjerne hybriden i innbytte. Ny BMW R GSA 1200 uten sidebokser kommer på kr 253.000,-
Håper å få dette til i løpet av sommeren/høsten.
En annen ting, hva anbefaler du av klær? Du har jo kjørt både i Norge, og nedover i Europa, og da har du sikkert opplevd både vått, varmt og kaldt. Er det gore tex/tekstil som er tingen, eller er skinn fortsatt å anbefale? Har jo skinnjakke som jeg kjøpte til Harly,n, men den tok jeg jo aldri ut i regnevær, så jeg kjenner jo ikke helt egenskapene på den. Har fått anbefalt noe som heter KLIM eller noe sånt av noen på "kubikken", men det er sikkert mye annet bra også....
Jeg er på jobb i helga, så da blir det utvidet vask på hybriden, samt polering i morgen :D

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

BAJAZZ skrev:Har vært i kontakt med Speed i Sandefjord, og de tok gjerne hybriden i innbytte. Ny BMW R GSA 1200 uten sidebokser kommer på kr 253.000,-
Håper å få dette til i løpet av sommeren/høsten.
En annen ting, hva anbefaler du av klær? Du har jo kjørt både i Norge, og nedover i Europa, og da har du sikkert opplevd både vått, varmt og kaldt. Er det gore tex/tekstil som er tingen, eller er skinn fortsatt å anbefale? Har jo skinnjakke som jeg kjøpte til Harly,n, men den tok jeg jo aldri ut i regnevær, så jeg kjenner jo ikke helt egenskapene på den. Har fått anbefalt noe som heter KLIM eller noe sånt av noen på "kubikken", men det er sikkert mye annet bra også....
Jeg er på jobb i helga, så da blir det utvidet vask på hybriden, samt polering i morgen :D
Klim og Rukka er vel helt i toppen både kvalitetsmessig og prismessig. Selv har jeg Rukka og kommer aldri til å vurdere noe annet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Jarodden »

BAJAZZ skrev:....
En annen ting, hva anbefaler du av klær? ....
Hei!

Ang klær.

Snakk med Maria hos Speed, og sjekk ut BMW GS DRY dressen. Den er VANNTETT!!
Jeg fikk testet min her for noen uker siden, og kjørte i 6-7 timer i regn - og var like tørr (unntatt hanskene).

Når du har fått din nye GSA for du komme en tur til Briskeby og hilse på en av oss i OBRE som kjører GSA :vs.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Det mest allsidige og fornuftige kjøpet vil være tekstil. Selv blir jeg å kjøre i skinn en stund til.
Skinn er definitivt det tryggeste alternativet, selv om skinn aldri beskytter noe mer mot autovern, stolper, rekkverk osv :redface

Men skal du kjøpe tekstil, sørg for å kjøp en som sitter godt og passer deg. Så ikke beskytterene henger å slenger overalt

Note4

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 74
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av BAJAZZ »

Da ser det ut som at jeg lander på en tekstil-dress. Utordringen kan være å finne noe som passer. Når man er nesten 2 meter, og har kropp som et "fugleskremsel", så er det ikke alltid like lett. Det som er langt nok i ben og armer er ofte tilpasset de som veier 120 kg eller mer... Og da blir det ofte litt "slaskete". Vel, får heller begynne å spise litt mere sjokolade og potetgull, så ordner det seg nok :P :p
Da blir det både tur til Briskeby og Hovedstasjonen i Bergen etter hvert.
Om Boxer kjenner Petter(rørlegger,n), så får du hilse han fra meg :D (jobber sammen med han som anleggsdykker innimellom)...
En liten hilsen til Jonas(svensken) også, den siste måneden dere har han(han har flagget ut til Drammen), dere må få dere en ordentlig skiftordning vettu ;-) En liten hilsen til gamle Arnesen også :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har prøvd å søke x antall ganger på nettet, å jeg blir bare ikke klok på den Akrapovic potten til KTM'en. Jeg har funnet en video der en kar fyrer opp sykkelen sin med Akra, men hvor mye mer lyd er det egentlig :eh :-k

Bilde

Jada, jeg vet potten er dyr, ikke gitt at jeg går for denne, men det skal sies at jeg kunne godt tenkt meg å fått ordnet slik at lyden fra den V-Twin motoren får fritt utløp :lol

Det jeg stusser på, er at det er nesten ikke katalysator på denne sykkelen. Bare den lille klumpen (motsetning til s1000 modellene) Så det skal jo være et voldsomt potensiale i bare en slip-on potte :-k
Er det noen andre som har hørt hvordan det låter med slip-on eller uten potte :-# :x

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Svar