Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
2 kompiser kjørte der i fjor og går greit med en adv-sykkel selv om det var noen bekkefar å passere. De nevnte noe om 5 tonns akseltrykk og de lo godt når de sa det :)
Tror de kalte det Gargi-veien?
Tror de kalte det Gargi-veien?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Kompisene dine kjørte Gargiaveien, fra Gargia over Beskadesfjellet, den gamle veien til
Kautokeino som ble restaurert for noen år siden.
Veivesnet restaurerte noen historiske veistrekninger og åpnet dem for turistraffikk.
Kautokeino som ble restaurert for noen år siden.
Veivesnet restaurerte noen historiske veistrekninger og åpnet dem for turistraffikk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Ok, hvor starter postveien fra Alta?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Den som jhn spurte etter starter i Tverrelvdalen, opp en dal som heter Østerelvdalen og går innover forbi Joatka, Stabbursdalen mot Skoganvarre.DrGreve skrev:Ok, hvor starter postveien fra Alta?
Gargiaveien mot Kauto var også postvei.
Før Rv 93 kom ble det kjørt vinterrute med snowmobiler og bulldoser med sleder for varetransport.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Nytt kjedelås og klinkeverktøy kom i posten i dag.
Æ brukte nesten en hel kveld på å finne en nettbutikk som hadde både lås og verktøy,
det ble XL-moto.
Og i går kveld ble nytt kåpeglass bestilt fra http://www.windshield@shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Oiginal look and shape..... jaha, får se hva det er når det kommet.
Fant ut at "touringskjermen" fra Givi fungerte heller dårlig, se etpar avsnitt tilbake, dessuten så den bare rar ut.
Ingen kjøring de siste dagene, regn og mere regn vekker ikke akkurat kjøredilla for min del.
Blir det ikke bedre snart, må æ finne på enda mer å kjøpe. :-)å
Kjedeverktøyet, ProWorks, passa dårlig til kjeden.
Dvs at anlegget som skal ligge mot baksida av kjeden hadde for smalt spor, så plata på låset ikke gikk inni.
Frem med vnkelsliper å tilpasse
Etter hvert fant æ ut av greia, bruksanvisninga var så enkel at det var omtrent umulig å skjønne hva som skulle brukes hvor av de forskjellige delene.
Fikk pressa sammen låset og klinka boltene, og da det var gjort viste det seg at boltene stakk lenger ut på baksida enn de gjorde før klinkinga.
Er dette normalt, eller betyr det at låset er ødelagt ?
Æ brukte nesten en hel kveld på å finne en nettbutikk som hadde både lås og verktøy,
det ble XL-moto.
Og i går kveld ble nytt kåpeglass bestilt fra http://www.windshield@shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Oiginal look and shape..... jaha, får se hva det er når det kommet.
Fant ut at "touringskjermen" fra Givi fungerte heller dårlig, se etpar avsnitt tilbake, dessuten så den bare rar ut.
Ingen kjøring de siste dagene, regn og mere regn vekker ikke akkurat kjøredilla for min del.
Blir det ikke bedre snart, må æ finne på enda mer å kjøpe. :-)å
Kjedeverktøyet, ProWorks, passa dårlig til kjeden.
Dvs at anlegget som skal ligge mot baksida av kjeden hadde for smalt spor, så plata på låset ikke gikk inni.
Frem med vnkelsliper å tilpasse

Etter hvert fant æ ut av greia, bruksanvisninga var så enkel at det var omtrent umulig å skjønne hva som skulle brukes hvor av de forskjellige delene.
Fikk pressa sammen låset og klinka boltene, og da det var gjort viste det seg at boltene stakk lenger ut på baksida enn de gjorde før klinkinga.
Er dette normalt, eller betyr det at låset er ødelagt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Øhhh...Jompa skrev:...
Fikk pressa sammen låset og klinka boltene, og da det var gjort viste det seg at boltene stakk lenger ut på baksida enn de gjorde før klinkinga.
Er dette normalt, eller betyr det at låset er ødelagt ?
- hvor mye "lengre ut"?
Når du "klinker" så skjer det mot ett "mothold" som skal holde pinnen på plass - den skal ikke flytte seg horisontalt i kjedet. Hvis du opplever at pinnen flytter seg må du klemme sammen låsen igjen...
Her er bilde av "klink" og "mothold":
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Returner kjedeverktøyet fra ProWorks - komplett ubrukelig til å klinke 525 eller 530 kjeder (!)
Anbefaler DRC Pro Chain Tool fra motorspeed.no (verktøyet koster mindre, er mye bedre og de leverte raskere enn XLmoto - se i bloggen min s.38 ang anmeldelse)
Anbefaler DRC Pro Chain Tool fra motorspeed.no (verktøyet koster mindre, er mye bedre og de leverte raskere enn XLmoto - se i bloggen min s.38 ang anmeldelse)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Betyr det at man ikke trenger å gjøre noe etterpå? Bare skylle med vann?Jompa skrev:Skal komme med ei anbefaling i dag.
Turtle Wax Pre-wash
Det er ikke såpass fettløsende at sykkelen egentlig hadde hatt godt av litt voks etterpå?
Hilsen latsabb, som elsker ting som sparer meg for arbeid. Selv om det bare er noe så koselig som å vaske sykkelen..

Kan ikke alle bare være venner?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Tok en prøvetur i kveld og stoppa etter etpar mil for å sjekke kjedelåset.
Syns det hadde forandret seg litt, fikk kalde føtter og kjørte hjem.
Nå hadde jeg vært litt forutseende og kjøpt to nye kjedelås, så det første ble pressa løs og nytt montert.
Og ja, ProWorks kjedeverktøy er noe skit.
Ikke nok med at motholdet er for smalt til 630 -kjede, senterhullet som skal styre baksida av bolten er for dypt, det var selvfølgelig derfor boltene kom litt ut på baksida i går.
Tok vekk motholdet og stappa en skrue ned i hullet der det skulle vært festa, med hodet mot baksida av kjedet og fikk klemt den løse kjedeplata på plass.
Og så blei det bare værre.
Den lille dingsen som skal brukes til å presse ned og ut "fremenden" på bolten, gav seg før bolten.
Artig.
Prøvde å slipe spiss på den nest tykkeste doren slm fulgte med settet, og bruke den til å presse ut enden på bolten. Doren knakk i flere biter.
Det endte med at jeg fant frem hammer og en vanlig dor som jeg slipte spiss på, og brukte verktøyet som styring/mothold.
Hele operasjonen tok over en time, og "verktøyet" går i søpla.
Ikke lenger returnerbart
Syns det hadde forandret seg litt, fikk kalde føtter og kjørte hjem.
Nå hadde jeg vært litt forutseende og kjøpt to nye kjedelås, så det første ble pressa løs og nytt montert.
Og ja, ProWorks kjedeverktøy er noe skit.
Ikke nok med at motholdet er for smalt til 630 -kjede, senterhullet som skal styre baksida av bolten er for dypt, det var selvfølgelig derfor boltene kom litt ut på baksida i går.
Tok vekk motholdet og stappa en skrue ned i hullet der det skulle vært festa, med hodet mot baksida av kjedet og fikk klemt den løse kjedeplata på plass.
Og så blei det bare værre.
Den lille dingsen som skal brukes til å presse ned og ut "fremenden" på bolten, gav seg før bolten.
Artig.
Prøvde å slipe spiss på den nest tykkeste doren slm fulgte med settet, og bruke den til å presse ut enden på bolten. Doren knakk i flere biter.
Det endte med at jeg fant frem hammer og en vanlig dor som jeg slipte spiss på, og brukte verktøyet som styring/mothold.
Hele operasjonen tok over en time, og "verktøyet" går i søpla.
Ikke lenger returnerbart

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i femtiårene....har gjort en dårlig hande
Ville nå hørt uansett med XLmoto - jeg fikk ihvertfall et gavekort på 200,- uten å returnere. Det viste seg jo når jeg spurte supporten der om hvordan verktøyet var tenkt å skulle virke til å klinke 525 kjede, så var svaret at de aldri hadde brukt verktøyet selv
eBay er fint når man har tid, men levering dagen etter fra motorspeed.no er vanskelig å slå. (XLmoto brukte en uke)
@Elolz - på bildet ser jeg bare en pin med avrundet tupp for klinking (nr 4 fra venstre) - dvs kun en størrelse, stemmer det? (DRC verktøyet har to forskjellige størrelser (ikke at det er så viktig bare det er riktig størrelse ift kjedet)

eBay er fint når man har tid, men levering dagen etter fra motorspeed.no er vanskelig å slå. (XLmoto brukte en uke)
@Elolz - på bildet ser jeg bare en pin med avrundet tupp for klinking (nr 4 fra venstre) - dvs kun en størrelse, stemmer det? (DRC verktøyet har to forskjellige størrelser (ikke at det er så viktig bare det er riktig størrelse ift kjedet)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Hei Jompa. Har du fått kåpeglasset? En kollega har en lik sykkel og trenger nytt kåpeglass..Jompa skrev: Og i går kveld ble nytt kåpeglass bestilt fra http://www.windshield@shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Oiginal look and shape..... jaha, får se hva det er når det kommet.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Nei, det er ikke kommet enda.Bergen skrev:Hei Jompa. Har du fått kåpeglasset? En kollega har en lik sykkel og trenger nytt kåpeglass..Jompa skrev: Og i går kveld ble nytt kåpeglass bestilt fra http://www.windshield@shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Oiginal look and shape..... jaha, får se hva det er når det kommet.
Skal han ha nytt "originalt" eller touring ?
Hvis han skal ha touring med kant på toppen, kan han få mitt billig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i femtiårene....kom meg endelig på tur
Skal høre med hanJompa skrev:Nei, det er ikke kommet enda.Bergen skrev:Hei Jompa. Har du fått kåpeglasset? En kollega har en lik sykkel og trenger nytt kåpeglass..Jompa skrev: Og i går kveld ble nytt kåpeglass bestilt fra http://www.windshield@shop.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Oiginal look and shape..... jaha, får se hva det er når det kommet.
Skal han ha nytt "originalt" eller touring ?
Hvis han skal ha touring med kant på toppen, kan han få mitt billig.

Ellers hadde det jo vært fint å få sett bilde av ditt nye når det kommer på plass!
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....har gjort en dårlig hande
Lørdag kveld.
20 års jubileumskonsert med DDE, i reprise på NRK, tredje gang jeg ser programmet, hvis jeg husker rett.
Og etter det, Runaway bride på TV2, reprise den også.
I går kveld dukket min første sykkel opp på Finn.no
-86 mod Suzuki GS1100G, sølv og elfenbenhvit, med røde og blå pinstriper.
Jeg har gått og tenkt en god del på å kjøpe sykkeln tilbake, må vel innrømme at det kunne vært gøy.
Men hva om det hadde blitt tidenes nedtur ?
Sykkelen er garantert ikke den samme som jeg solgte for tjuefire år siden.
I løpet av alle årene og kilometerne må nødvendigvis det meste ha blitt noe slitt, eller hva ?
Jeg har veldig gode minner om både sykkelen og fra den tida, om jeg skulle finne på å kjøpe den tilbake blir
det uansett ingen reprise på min ungdomstid.
Jeg blir uansett ikke tjueto år på nytt, så det er kanskje best å la minnene være minner ?
Bilder.
Det første er tatt for snart 30 år siden, da vi brukte Kodakfilm og måtte vente i 2 uker på bildene.
Det andre er kopiert fra Finn.no i løpet av sekunder.
20 års jubileumskonsert med DDE, i reprise på NRK, tredje gang jeg ser programmet, hvis jeg husker rett.
Og etter det, Runaway bride på TV2, reprise den også.
I går kveld dukket min første sykkel opp på Finn.no
-86 mod Suzuki GS1100G, sølv og elfenbenhvit, med røde og blå pinstriper.
Jeg har gått og tenkt en god del på å kjøpe sykkeln tilbake, må vel innrømme at det kunne vært gøy.
Men hva om det hadde blitt tidenes nedtur ?
Sykkelen er garantert ikke den samme som jeg solgte for tjuefire år siden.
I løpet av alle årene og kilometerne må nødvendigvis det meste ha blitt noe slitt, eller hva ?
Jeg har veldig gode minner om både sykkelen og fra den tida, om jeg skulle finne på å kjøpe den tilbake blir
det uansett ingen reprise på min ungdomstid.
Jeg blir uansett ikke tjueto år på nytt, så det er kanskje best å la minnene være minner ?
Bilder.
Det første er tatt for snart 30 år siden, da vi brukte Kodakfilm og måtte vente i 2 uker på bildene.
Det andre er kopiert fra Finn.no i løpet av sekunder.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Løp og Kjøp!
For bare to år siden, fikk jeg en telfon av en eldre herremann som, skulle rydde på låven. Der stod min første bil. Merceds Benz 200D 1966 mod. Fullt ut Kjørbar, og ellers bra stand...Fy f...så lyst jeg hadde til å kjøpe den....men så var det dette med fornuften, mye annet som jeg driver med, plass mangel, osv, osv, ....den havnet på dynga, og jeg
.....angrer fortsatt

For bare to år siden, fikk jeg en telfon av en eldre herremann som, skulle rydde på låven. Der stod min første bil. Merceds Benz 200D 1966 mod. Fullt ut Kjørbar, og ellers bra stand...Fy f...så lyst jeg hadde til å kjøpe den....men så var det dette med fornuften, mye annet som jeg driver med, plass mangel, osv, osv, ....den havnet på dynga, og jeg




Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Å herregud Jompa ! Kjenner meg så igjen selv om jeg er litt eldere enn deg. Bremser på NSU 500 som vi fant på en låve ble løst med tresko. Men det ble stor belastning på tresko kontoen så da poppet og limte vi stål under skoa. Det gnistret fint da vi "bremset".
Ikke greit å være passasjer der, 1 av de gikk på trynet rett inn et skilt og ble revisor. En annen syntes det var greit å bli fallskjermjeger. Han angret sikkert da han gikk i bakken i 300 km/t ? Hvor mye uflaks har du når du overlever hjemmemekket MC og dør av kontrollerte fallskjerm hopp ? Da har uflaksen slått inn på galt sted...
De skyldige av oss møtes av og til på grava hans hvor vi kommer med noen pistrete blomster. 40 år siden men vi husker ham enda.
Ikke greit å være passasjer der, 1 av de gikk på trynet rett inn et skilt og ble revisor. En annen syntes det var greit å bli fallskjermjeger. Han angret sikkert da han gikk i bakken i 300 km/t ? Hvor mye uflaks har du når du overlever hjemmemekket MC og dør av kontrollerte fallskjerm hopp ? Da har uflaksen slått inn på galt sted...

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Kveldstur.
Som oftest betyr det stopp innom Statoilbenken, kaffe, røyk, prat, og frosne fingre før jeg er hjemme.
Så kveldsturen i kveld ble litt utafor rammen av en vanlig kveldstur.
Starta hjemmefra i 11-tida i mer enn 15 grader, og kjørte til Kåfjord rett utfor Alta.
Hadde jo lovt LordShaft ett bilde av ei bru, og her er brua.
Kåfjord bru langs den nye E6en inn til Alta vestfra.
For de som måtte være interresert i historie er Kåfjord en grei plass å stoppe om man allikevel skal forbi Alta.
Der er det både ruiner etter gammel gruvedrift og ankringsplass for slagskipet Tirpitz.
Og et flott, privat museum med samlinger fra andre verdenskrig.
Rett ved brua er det bygd en rasteplass, og 50 meter fra den står dette skiltet.
Tirpitz ble angrepet flere ganger i Kåfjord, med fly og til slutt med miniubåter.
Etter miniubåtangrepet ble skipet aldri mer kampdyktig, og senere senket utenfor Tromsø.
Og her er krateret, større enn kjellertomta til et vanlig husbankhus.
Og bak krateret, mot fjellet var ankringsplassen.
En siste stopp før hjemturen. Altafjorden i blått nattlys kl 23.55.
Som oftest betyr det stopp innom Statoilbenken, kaffe, røyk, prat, og frosne fingre før jeg er hjemme.
Så kveldsturen i kveld ble litt utafor rammen av en vanlig kveldstur.
Starta hjemmefra i 11-tida i mer enn 15 grader, og kjørte til Kåfjord rett utfor Alta.
Hadde jo lovt LordShaft ett bilde av ei bru, og her er brua.
Kåfjord bru langs den nye E6en inn til Alta vestfra.
For de som måtte være interresert i historie er Kåfjord en grei plass å stoppe om man allikevel skal forbi Alta.
Der er det både ruiner etter gammel gruvedrift og ankringsplass for slagskipet Tirpitz.
Og et flott, privat museum med samlinger fra andre verdenskrig.
Rett ved brua er det bygd en rasteplass, og 50 meter fra den står dette skiltet.
Tirpitz ble angrepet flere ganger i Kåfjord, med fly og til slutt med miniubåter.
Etter miniubåtangrepet ble skipet aldri mer kampdyktig, og senere senket utenfor Tromsø.
Og her er krateret, større enn kjellertomta til et vanlig husbankhus.
Og bak krateret, mot fjellet var ankringsplassen.
En siste stopp før hjemturen. Altafjorden i blått nattlys kl 23.55.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Flott bilde av brua.
Jeg har en kompis som bor i Alta. Han er nesten en levende historiebok når det gjelder Kåfjord og Tirpitz og gruvedrift.
Vi stoppet der en gang etter en av våre mc-turer .... han holdt et meget godt foredrag om Kåfjord.
Før den tid var kåfjord bare en irriterende 50 eller 60 sone ... men det var før. Vi har litt Tirpitz-historie i Honningsvåg også.
Den ene hjelpemotoren/generatoren forsynte H-våg med strøm den første tide ette at brøt ut..
Så brukes vel en del skrogplater i forbindelse med vegarbeid i Oslo.
Jeg hadde meg også en fin tur i dag ... først til Lakselv for litt shopping, og så en tur opp i skogen i Stabbursdalen nasjonalpark
Egg og melk er ikke det smarteste å ha slengende rundt koffertene på en dårlig skogsvei... kan vi si..
Du skulle hatt deg en traktor.

Jeg har en kompis som bor i Alta. Han er nesten en levende historiebok når det gjelder Kåfjord og Tirpitz og gruvedrift.
Vi stoppet der en gang etter en av våre mc-turer .... han holdt et meget godt foredrag om Kåfjord.
Før den tid var kåfjord bare en irriterende 50 eller 60 sone ... men det var før. Vi har litt Tirpitz-historie i Honningsvåg også.
Den ene hjelpemotoren/generatoren forsynte H-våg med strøm den første tide ette at brøt ut..
Så brukes vel en del skrogplater i forbindelse med vegarbeid i Oslo.
Jeg hadde meg også en fin tur i dag ... først til Lakselv for litt shopping, og så en tur opp i skogen i Stabbursdalen nasjonalpark
Egg og melk er ikke det smarteste å ha slengende rundt koffertene på en dårlig skogsvei... kan vi si..
Du skulle hatt deg en traktor.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Se der ja, kjempe flott bilde av broen.
Selv skulle jeg ønske du kunne utbrodert enda litt mer om den krigshistorien, men jeg får vel bare gå på nettet å søke
Er over gjennomsnittet interessert i krigshistorie. Har selv en Farfar som måtte rømme fra Finnmark under krigen (var med i motstandsbevegelsen der oppe) om en kan kalle de det 

Selv skulle jeg ønske du kunne utbrodert enda litt mer om den krigshistorien, men jeg får vel bare gå på nettet å søke


- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Hvor kom farfaren din fra, og hva gjorde han ?
Anbefaler bøkene av Alf R Jakobsen, både Tirpitz, scharhorst, Blucher, fra kampene i Narvik og Litzafronten og flere.
Han skriver om vanlige soldater, sivile og hverdgslivet under krigen, ikke bare generaler og tapstall.
Og fra begge sider, veldig levende fortalt, og upartisk.
Anbefaler bøkene av Alf R Jakobsen, både Tirpitz, scharhorst, Blucher, fra kampene i Narvik og Litzafronten og flere.
Han skriver om vanlige soldater, sivile og hverdgslivet under krigen, ikke bare generaler og tapstall.
Og fra begge sider, veldig levende fortalt, og upartisk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i femtiårene....har gjort en dårlig hande
[img]http://girotoscana.sitoscana.com/upload ... 00x323.jpg[/img]
Jeg får ofte spørsmålet: Jammen, savner du ikke Norge?
Eller i mer beruset versjon: Hva er egentlig galt med Norge, da?
Ingenting slår det å spise småsei kokt i sjøvann på Gåsvær utenfor Kvaløya (Tromsø). Men at én ting er fantastisk hindrer ikke andre ting i å være fantastiske.
En Campari mens solen synker i Middelhavet er heller ikke å forakte. Ved å la den ene opplevelsen leve som minner får jeg begge deler.
Det må være trist å være så knyttet til én opplevelse at man ikke kan tenke seg å la den leve som minne.
Livet er langt, verden er stor.
Jeg synes mange undervurderer minner. Konkret: Hvorfor skal du kjøpe tilbake den gamle sykkelen?
Klart det er gøy å se igjen gamle venner. Men det er også greit å nyte minnene uten å "forstyrre" dem med kunstig åndedrett.
Jeg solgte min 1150GS til en fyr i nærheten (for å finansiere en 12GS). Hver gang han suser forbi og gliser fornøyd, så angrer jeg.
Men efter et glass vann tenker jeg på hvordan det er å sitte på snaufjellet, og later ut som om jeg glemmer at jeg kjøpte en 12GS for bedre motor, bedre fjering og bedre bremser.
[TaSK]
Hva er galt med minner?Jompa skrev: Jeg blir uansett ikke tjueto år på nytt, så det er kanskje best å la minnene være minner ?
Jeg får ofte spørsmålet: Jammen, savner du ikke Norge?
Eller i mer beruset versjon: Hva er egentlig galt med Norge, da?
Ingenting slår det å spise småsei kokt i sjøvann på Gåsvær utenfor Kvaløya (Tromsø). Men at én ting er fantastisk hindrer ikke andre ting i å være fantastiske.
En Campari mens solen synker i Middelhavet er heller ikke å forakte. Ved å la den ene opplevelsen leve som minner får jeg begge deler.
Det må være trist å være så knyttet til én opplevelse at man ikke kan tenke seg å la den leve som minne.
Livet er langt, verden er stor.
Jeg synes mange undervurderer minner. Konkret: Hvorfor skal du kjøpe tilbake den gamle sykkelen?
Klart det er gøy å se igjen gamle venner. Men det er også greit å nyte minnene uten å "forstyrre" dem med kunstig åndedrett.
Jeg solgte min 1150GS til en fyr i nærheten (for å finansiere en 12GS). Hver gang han suser forbi og gliser fornøyd, så angrer jeg.
Men efter et glass vann tenker jeg på hvordan det er å sitte på snaufjellet, og later ut som om jeg glemmer at jeg kjøpte en 12GS for bedre motor, bedre fjering og bedre bremser.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Ja, Tagesk. Du har skjønt det.
Artig å se at min første sykkel eksisterer fremdeles, og tilsynelatende i god form.
Men har uansett ikke noe "behov for å få den hjem".
Fikk forresten ei varm anbefaling fra en felles bekjent i Sørreisa for ei stund siden.
Han har ved et par anledninger leid hus i Toscana, hos en dame som heter Sissel.
Ho har ikke tilfeldigvis en mann som heter Tage ? Spurte jeg.
Kjenner du dem ? fikk jeg tilbake.
Nei, kan ikke si det, svarte jeg, men de er ikke helt ukjente heller.
Artig å se at min første sykkel eksisterer fremdeles, og tilsynelatende i god form.
Men har uansett ikke noe "behov for å få den hjem".
Fikk forresten ei varm anbefaling fra en felles bekjent i Sørreisa for ei stund siden.
Han har ved et par anledninger leid hus i Toscana, hos en dame som heter Sissel.
Ho har ikke tilfeldigvis en mann som heter Tage ? Spurte jeg.
Kjenner du dem ? fikk jeg tilbake.
Nei, kan ikke si det, svarte jeg, men de er ikke helt ukjente heller.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Det finnes jo ting som fra ungdommen som kunne vært fantastisk gjenta en gang ... eller to ... eller tre.
Jeg møtte på en sånn "ting" her om dagen ... bar selvfølgelig preg av at tiden har gått, men så likevel nesten like flott som for 30 år ++ siden.
Jeg takket pent nei til en prøvetur i nabolaget ... jeg måtte jo det,, fant jeg ut, siden den som bruker utstyret i dag er en slags kompis.
og så er jo jeg blitt gift.
Jeg møtte på en sånn "ting" her om dagen ... bar selvfølgelig preg av at tiden har gått, men så likevel nesten like flott som for 30 år ++ siden.
Jeg takket pent nei til en prøvetur i nabolaget ... jeg måtte jo det,, fant jeg ut, siden den som bruker utstyret i dag er en slags kompis.
og så er jo jeg blitt gift.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Snakker vi dildo her?jhn skrev:Det finnes jo ting som fra ungdommen som kunne vært fantastisk gjenta en gang ... eller to ... eller tre.
Jeg møtte på en sånn "ting" her om dagen ... bar selvfølgelig preg av at tiden har gått, men så likevel nesten like flott som for 30 år ++ siden.
Jeg takket pent nei til en prøvetur i nabolaget ... jeg måtte jo det,, fant jeg ut, siden den som bruker utstyret i dag er en slags kompis.
og så er jo jeg blitt gift.

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Nei Bjerknez. NEI:
Her er det snakk om "sweet things".
Jeg ser til stadighet sånne "ting" som du, jhn snakker om, og drømmer om en prøvetur
Men vet ikke om jeg hadde turt, om det skulle by seg en anledning.
Her er det snakk om "sweet things".
Jeg ser til stadighet sånne "ting" som du, jhn snakker om, og drømmer om en prøvetur

Men vet ikke om jeg hadde turt, om det skulle by seg en anledning.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.