Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Tobben84 »

Bjerknez skrev:
Bare for å være sikker på at jeg forstår deg riktig ... du mener at fordi du f.eks. liker hårnålsvinger bedre enn f.eks meg, så er jeg en mindre fullkommen motorsyklist enn deg? ... til tross for at du har mindre trening enn meg, trening som du påpeker viktigheten av.
Og i samme åndedrag hevder du at erfaring ikke betyr en dritt.
Nei, det er ikke det jeg skrev...

Jeg skriver ikke noe som helst om deg, for jeg vet ikke noe om deg og dine kunnskaper. Men jeg er ganske sikker på at hvis man skal bli god i noe så må ting repeteres og holdes vedlike, samt at man kanskje bør presse seg selv litt. Altså gå litt utenfor komfortsonen. Gjør man ikke dette så tror jeg man stagnerer litt. Altså hvis målet er å kunne takle slike hårnålssvinger på en bedre måte, eller teknikk generelt når det kommer til motorsykkel kjøring.

Definisjonen av hva du mener med "fulkommen motorsyklist" skal jeg dog ikke begi meg ut på...
Vet ikke helt hvor og når det er du anbefaler å presse seg ut av comfort-sonen sin jeg, men er det noe jeg alltid sier til uerfarne motorsyklister så er det at de bør holde seg godt INNENFOR comfortsonen sin og bygge trygghet etterhvert. Jeg vil ikke møte de aspirerende motorsyklistene som presser seg ut av comfortsonen i en hårnål hvertfall.... :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

Tobben84 skrev:
Bjerknez skrev:
Bare for å være sikker på at jeg forstår deg riktig ... du mener at fordi du f.eks. liker hårnålsvinger bedre enn f.eks meg, så er jeg en mindre fullkommen motorsyklist enn deg? ... til tross for at du har mindre trening enn meg, trening som du påpeker viktigheten av.
Og i samme åndedrag hevder du at erfaring ikke betyr en dritt.
Nei, det er ikke det jeg skrev...

Jeg skriver ikke noe som helst om deg, for jeg vet ikke noe om deg og dine kunnskaper. Men jeg er ganske sikker på at hvis man skal bli god i noe så må ting repeteres og holdes vedlike, samt at man kanskje bør presse seg selv litt. Altså gå litt utenfor komfortsonen. Gjør man ikke dette så tror jeg man stagnerer litt. Altså hvis målet er å kunne takle slike hårnålssvinger på en bedre måte, eller teknikk generelt når det kommer til motorsykkel kjøring.

Definisjonen av hva du mener med "fulkommen motorsyklist" skal jeg dog ikke begi meg ut på...
Vet ikke helt hvor og når det er du anbefaler å presse seg ut av comfort-sonen sin jeg, men er det noe jeg alltid sier til uerfarne motorsyklister så er det at de bør holde seg godt INNENFOR comfortsonen sin og bygge trygghet etterhvert. Jeg vil ikke møte de aspirerende motorsyklistene som presser seg ut av comfortsonen i en hårnål hvertfall.... :scratch
Det må man vel egentlig kanskje kjenne litt på selv tror jeg. Man kaster seg vel naturlig nok ikke rett ned i knepuckskrapemodus med et varmt førerkort i lomma. Man tar det jo litt etter litt i små steg ut fra hvor trygg man føler seg på sykkelen etc.

ZZR-Erling

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ZZR-Erling »

Hårnålene kan være utfordrendede, og da liker man utfordringer, eller så liker man de ikke.
Som regel fører hårnålene opp til en vakker topp, og eller utsikt, og det liker alle. :prf

Blir de for krevende, synes selvfølgelig vedkommende at de er en pest og en plage. En overlassa bike, med slapp bakdemper, er det verste å komme med på slike plasser!

Hvis man legger opp ruter som er i lengste laget og de inneholder mange hårnåler, ja da er det ikke morsomt lenger. Da er de jo bare liksom iveien.
Nei, skal man nyte hårnålene, skal biken ha lite eller ingen last, og man skal ha goood tid!

Stelvio's sør/øst-rampe er det mest krevende passet jeg har kjørt. Der er det skikkelige hårnåler. Iforhold er Trollstigen nada, (kort med få svinger og ikke særlig krappe/bratte heller).

ZZR-Erling

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ZZR-Erling »

Olav K skrev:Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk.
Ja, det skulle stemme det :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Elolz skrev: Jeg må ærlig talt si at kjøremessig frister ikke Trollstigen og Stelvio meg et fnugg. :[-( Jeg har vel neppe kjørt noe som kan klassifiseres som en hårnålsving, og ikke frister det heller. Ikke er det noe jeg bryr meg med å mestre heller, på lik linje med at jeg ikke har noe behov for å vri rundt et håndtak til det står 200+km/t på displayet, har greid meg fint i over 5 år uten. 100meter full gass, så bråbrems og langt ned i fart bratt oppover/nedover? I tillegg til bilister og motorsyklister som ikke holder siden sin? Nei takk. Naturmessig har jeg derimot lyst til å oppleve det. ;-)
Jeg skjønner det veldig godt jeg. Har vært på samme sted selv. Eneste grunnen til at jeg ville oppleve trollstigen var naturen. Svingene var bare et nødvendig onde som fulgte med. Men når en har kjørt sykkel noen år, er det ofte greit å prøve litt nye utfordringer. For meg, er hårnåler definitivt noe av det mest utfordrende og gøye som finnest å kjøre på sykkel. (skal ikke uttale meg om grus enda, kjørt det for lite)
Men så kommer en ikke unna de begrensningene som er satt av hvilket sykkelvalg vi har gjort. Noen sykler setter begrensninger når det kommer til fart, noen til nedlegg, noen til bremsing og andre til størrelse. Å det er naturligvis med på å farge hva en foretrekker eller hva en syns er kjekkest å kjøre :vs
Elolz skrev:Syns det er litt snodig fokus innpå her for tiden, hvis en ikke elsker og tilber hårnålsvinger, eller har slitt ut hver siste millimeter av kantene på dekket, eller har skrapt av seg knærne, så er en liksom ikke noe ekte motorsyklist virker det som. :scratch Trodde meningen var å kjøre med vett og ikke utsette andre for unødvendig fare, holde seg på veien og kose seg i det tempoet og svingene en selv trives i.
Når begynte vi å bry oss om hva alle andre gjorde? Om noen mener at du er mer eller mindre motorsyklist avhengig av hvor slitt knepukkene dine er, eller hvor store kyllingstripene dine er, sier det vel strengt talt mer om de, enn det gjør om deg :thumleft
Kjør å være fornøyd med din måte å kjøre på :thumleft

Å hvis folk trekker pusten to eller tre ganger å virkelig leser setningen olav skrev. Virkelig leser den. Ser dere hva han skriver? :prf

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ATWindsor »

Tobben84 skrev:
Bjerknez skrev:
Bare for å være sikker på at jeg forstår deg riktig ... du mener at fordi du f.eks. liker hårnålsvinger bedre enn f.eks meg, så er jeg en mindre fullkommen motorsyklist enn deg? ... til tross for at du har mindre trening enn meg, trening som du påpeker viktigheten av.
Og i samme åndedrag hevder du at erfaring ikke betyr en dritt.
Nei, det er ikke det jeg skrev...

Jeg skriver ikke noe som helst om deg, for jeg vet ikke noe om deg og dine kunnskaper. Men jeg er ganske sikker på at hvis man skal bli god i noe så må ting repeteres og holdes vedlike, samt at man kanskje bør presse seg selv litt. Altså gå litt utenfor komfortsonen. Gjør man ikke dette så tror jeg man stagnerer litt. Altså hvis målet er å kunne takle slike hårnålssvinger på en bedre måte, eller teknikk generelt når det kommer til motorsykkel kjøring.

Definisjonen av hva du mener med "fulkommen motorsyklist" skal jeg dog ikke begi meg ut på...
Vet ikke helt hvor og når det er du anbefaler å presse seg ut av comfort-sonen sin jeg, men er det noe jeg alltid sier til uerfarne motorsyklister så er det at de bør holde seg godt INNENFOR comfortsonen sin og bygge trygghet etterhvert. Jeg vil ikke møte de aspirerende motorsyklistene som presser seg ut av comfortsonen i en hårnål hvertfall.... :scratch
Jeg skjønner litt hva han mener, og er delvis enig, å kjøre riktig handler på mange måter om "ro" når man er nervøs, så gjør man dumme ting, man "må" presse seg litt for å få kroppen til å skjønne at det man vet går bra faktisk går bra i virkeligheten også, men alt med måte såklart. Man vil jo gjerne at comfortsonen skal være så brei som mulig, og da må man jobbe litt med å utvide den.

Angående hårnålssvinger så har jeg vel personlig et litt ambivalent forhold til de, synes ikke det er den artigste typen sving (det jeg liker aller best er kanskje lange relativt krappe svinger, men ikke helt "hårnål"), og i praksis kan det være litt stress med underlag der, på den andre siden har jeg ikke kjørt så mye i de, det er jo ikke så mange av de, og det er en ganske stor fordel at man kan kjøre sakte og samtidig få lagt seg over endel. Mtp fartsgrenser, sikkerhet osv.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev: Men så kommer en ikke unna de begrensningene som er satt av hvilket sykkelvalg vi har gjort. Noen sykler setter begrensninger når det kommer til fart, noen til nedlegg, noen til bremsing og andre til størrelse. Å det er naturligvis med på å farge hva en foretrekker eller hva en syns er kjekkest å kjøre :vs
Min erfaring er at med de fleste moderne sykler, så er det få relevante begrensinger på normale veier. Det er stort sett føreren som er begrensingen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Jasså.... sier du det? :-k det er ikke min erfaring. Prøv å kjør 40 mil sammenhengende på R vs naked bike. Ja gjerne i 150 på autobahn. Setter sykkelen begrensninger eller føreren?

Kjør i 40 til 50 km/t nedoverbakke med hårnåler på R vs traktor. Er det føreren som setter begrensningene?

Lek deg hurtig inn og ut av svinger også kjent som flikk flakk på veldig svingete vei på R sykkel kontra cruiser... er det sykkel eller fører som setter begrensningen?

Å kjøre 100 mil i løpet av en hel dag. På en R vs cruiser... er det sykkel eller fører som er begrensningen?

Jeg tror vi kan være tilbøyelig å forstå hverandre begge to om vi legger godsiden til :thumleft

Note4

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
Olav K skrev:Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk.
Ja, det skulle stemme det :thumleft
Du også? :scratch
Hvordan er resonnementet her?
Med bakgrunn i at noen, blandt andre meg, sier at hårnåler ikke er det mest saliggjørende, konkluderer dere med at vi er dårligere motorsyklister enn dere andre? Uten å vite en dritt om hvilken erfaring vi måtte ha.
Kan vi da konkludere med at dere ikke mestrer kjøring i litt slakkere svinger, i litt høyere tempo, har feil sykkel og har for lite erfaring?
En skikkelig sjølgod idiotkonklusjon, spør du meg ... men det gjør du neppe.

Men bare for å ha det også sagt .... det er ikke umulig at jeg ikke er en fullkommen motorsyklist, og at dere er det, men jeg tror vi trenger flere opplysninger enn bare hva vi synes om hårnåler for å konkludere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Snikkeren »

@jhn: hvis vi dropper trives med, blir det bedre da?

"Jeg vil påstå, at om du ikke mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk."
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
Angående hårnålssvinger .... synes ikke det er den artigste typen sving (det jeg liker aller best er kanskje lange relativt krappe svinger, men ikke helt "hårnål"),.
Fordi du mener dette, mener ekspertene at du er en annenrangs motorsyklist som kjører feil sykkel og ikke mestrer hårnåler

ZZR-Erling

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Jasså.... sier du det? :-k det er ikke min erfaring. Prøv å kjør 40 mil sammenhengende på R vs naked bike. Ja gjerne i 150 på autobahn. Setter sykkelen begrensninger eller føreren?

Kjør i 40 til 50 km/t nedoverbakke med hårnåler på R vs traktor. Er det føreren som setter begrensningene?

Lek deg hurtig inn og ut av svinger også kjent som flikk flakk på veldig svingete vei på R sykkel kontra cruiser... er det sykkel eller fører som setter begrensningen?

Å kjøre 100 mil i løpet av en hel dag. På en R vs cruiser... er det sykkel eller fører som er begrensningen?

Jeg tror vi kan være tilbøyelig å forstå hverandre begge to om vi legger godsiden til :thumleft

Note4

" kjøre 100 mil i løpet av en hel dag. På en R vs cruiser... er det sykkel eller fører som er begrensningen?" ..ja, hva mener du?Jeg hadde foretrukket R-biken.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:@jhn: hvis vi dropper trives med, blir det bedre da?

"Jeg vil påstå, at om du ikke mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk."
Ja, da får innlegget en helt annen betydning, og jeg er helt enig.

Men det er vel ikke opp til oss to å redigere meningene til andre folk?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:Jasså.... sier du det? :-k det er ikke min erfaring. Prøv å kjør 40 mil sammenhengende på R vs naked bike. Ja gjerne i 150 på autobahn. Setter sykkelen begrensninger eller føreren?

Kjør i 40 til 50 km/t nedoverbakke med hårnåler på R vs traktor. Er det føreren som setter begrensningene?

Lek deg hurtig inn og ut av svinger også kjent som flikk flakk på veldig svingete vei på R sykkel kontra cruiser... er det sykkel eller fører som setter begrensningen?

Å kjøre 100 mil i løpet av en hel dag. På en R vs cruiser... er det sykkel eller fører som er begrensningen?

Jeg tror vi kan være tilbøyelig å forstå hverandre begge to om vi legger godsiden til :thumleft

Note4
De aller fleste sykler klarer da helt fint å kjøre 40 mil sammenhengene i 150 på autobahn? Hvilke er det som ikke klarer det?

Rossi på R, jeg på traktor i hårnål, rossi gruser meg, motsatt, jeg på R rossi på traktor, rossi gruser meg.
Rossi på cruiser gruser meg på R.
Sålenge sykkelen går på bensin klarer alle sykler 100 mil på en dag.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

Merkelig hvilke konklusjoner enkelte forutinntatte tar ut i fra formuleringer som "liker" eller "foretrekker". Hvis jeg "foretrekker" åpnere svinger som kan forseres i et høyere tempo enn hårnålssvinger, så konkluderer enkelte, som i tillegg har minimal fartstid på sykkel, at man må trene mer?!?
Hadde formuleringen vært "unngår" hårnålssvinger, kunne jeg til nød skjønt konklusjonen.
Min teori er at de som kommer med slike konklusjoner basert på formuleringene er de som er usikre og uerfarne, men prøver å bevise for seg selv og andre at "jeg er en fullbefaren motorsyklist :lol

Jeg "foretrekker" ikke hårnålssvinger, men på tross av det har jeg i løpet av de siste 3 år forsert Trollstigen, Ørneveien, Geiranger-Oppland, Dalsnibba, Strynefjell, bade gamle og ny vei, Utvikfjellet, Sognefjellet-Sogndal, Sognefjellet-Tindeveien, Aurlandsfjellet, Gaularfjellet, Vikafjellet og Sauda-Røldal. Jeg tipper jeg har kjørt flere hårnålsvinger på Vestlandet enn flere her inne som bor mye nærmere enn meg :)
Men jeg "foretrekker" ikke hårnålsvinger...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av tagesk »

jhn skrev: Med bakgrunn i at noen, blandt andre meg, sier at hårnåler ikke er det mest saliggjørende, konkluderer dere med at vi er dårligere motorsyklister enn dere andre? Uten å vite en dritt om hvilken erfaring vi måtte ha.
Ikke vær så hårsår, da!

Jeg liker heller ikke hårnålsvinger, selv efter å ha trukket meg og sykkelen gjennom tusenvis av dem.
Om noen mener noe om meg og mine evner basert på den saken, ja da er det jammen fint for dem!

Mitt råd: Rist på hodet av hele greia, spis en fireretters lunch med et glass vin, ta en dupp, og la dette gå i glemmeboken!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

tagesk skrev:
jhn skrev: Med bakgrunn i at noen, blandt andre meg, sier at hårnåler ikke er det mest saliggjørende, konkluderer dere med at vi er dårligere motorsyklister enn dere andre? Uten å vite en dritt om hvilken erfaring vi måtte ha.
Ikke vær så hårsår, da!

Jeg liker heller ikke hårnålsvinger, selv efter å ha trukket meg og sykkelen gjennom tusenvis av dem.
Om noen mener noe om meg og mine evner basert på den saken, ja da er det jammen fint for dem!

Mitt råd: Rist på hodet av hele greia, spis en fireretters lunch med et glass vin, ta en dupp, og la dette gå i glemmeboken!

[TaSK]
Hårsår? Nel det er jeg ikke ... tror jeg.
Jeg driter forholdsvis langt og tynt i hva fremmede eksperter mener om meg og mine ferdigheter, men idiotiske, sjølgode og arrogante påstander er det litt fristende å hamre løs på ... kanskje spesielt når de omhandler meg ... blandt mange andre.
Jeg tar meg ikke spesielt nær av sånne greier, og sitter her med et lite smil når jeg leser det folk i fullt alvor sitter og skriver.
Men nå føler jeg meg ferdig med det .... om det ikke skulle dukke opp flere merkelige påstander om meg fra folk som ikke kjenner meg.

Nå skal jeg hoppe på sykkelen og utforske noen skogsveier her i nærheten.
De som ikke liker sånne greier har mest sannsynlig dårlige ferdigheter og nedsatte sjelsevner :prop:

ZZR-Erling

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
tagesk skrev:
jhn skrev: Med bakgrunn i at noen, blandt andre meg, sier at hårnåler ikke er det mest saliggjørende, konkluderer dere med at vi er dårligere motorsyklister enn dere andre? Uten å vite en dritt om hvilken erfaring vi måtte ha.
Ikke vær så hårsår, da!

Jeg liker heller ikke hårnålsvinger, selv efter å ha trukket meg og sykkelen gjennom tusenvis av dem.
Om noen mener noe om meg og mine evner basert på den saken, ja da er det jammen fint for dem!

Mitt råd: Rist på hodet av hele greia, spis en fireretters lunch med et glass vin, ta en dupp, og la dette gå i glemmeboken!

[TaSK]
Hårsår? Nel det er jeg ikke ... tror jeg.
Jeg driter forholdsvis langt og tynt i hva fremmede eksperter mener om meg og mine ferdigheter, men idiotiske, sjølgode og arrogante påstander er det litt fristende å hamre løs på ... kanskje spesielt når de omhandler meg ... blandt mange andre.
Jeg tar meg ikke spesielt nær av sånne greier, og sitter her med et lite smil når jeg leser det folk i fullt alvor sitter og skriver.
Men nå føler jeg meg ferdig med det .... om det ikke skulle dukke opp flere merkelige påstander om meg fra folk som ikke kjenner meg.

Nå skal jeg hoppe på sykkelen og utforske noen skogsveier her i nærheten.
De som ikke liker sånne greier har mest sannsynlig dårlige ferdigheter og nedsatte sjelsevner :prop:
:knegg :knegg :knegg

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

ATWindsor skrev: De aller fleste sykler klarer da helt fint å kjøre 40 mil sammenhengene i 150 på autobahn? Hvilke er det som ikke klarer det?

Rossi på R, jeg på traktor i hårnål, rossi gruser meg, motsatt, jeg på R rossi på traktor, rossi gruser meg.
Rossi på cruiser gruser meg på R.
Sålenge sykkelen går på bensin klarer alle sykler 100 mil på en dag.
hehe :vs Nå er du jævlig saklig å alt for vanskelig til å diskutere med :blae :lol

Uten å kjenne til Rossi sine evner på sykkel annet enn det jeg har sett på bane, er det ikke gitt at han er like god å kjøre på landeveien. Men det blir jo selvfølgelig bare synsing.

Skulle jeg kjørt 100 mil på en dag @Erling hadde jeg valgt ALT annet enn en R sykkel :redface Eller jeg skal moderere meg litt, hadde vi snakket flotte svingete veier, hadde R vært å foretrekke, men rett fram på autobahn.... ikke faen. Trevler på skrukken er ikke til å spøke med :-)å
tagesk skrev: Mitt råd: Rist på hodet av hele greia, spis en fireretters lunch med et glass vin, ta en dupp, og la dette gå i glemmeboken!

[TaSK]
Nå er du ute å sparker under beltet igjen!! :-)å Det er ikke alle steder det er mulig å nyte livet i så fulle drag som i nord Italia :yeyeye
Har allerede begynt å plante tanker i knotten på fruen om at et château i nord italia er noe vi skal prøve å tilstrebe når livet begynner å tippe andre veien :[-o<

ZZR-Erling

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ZZR-Erling »

LS: jeg hadde spesielt valgt R-biken på autobahn..den kan jo faktisk være artig der. Cruiseren er jo forferdelig der, i mine øyne/kropp!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:Jasså.... sier du det? :-k det er ikke min erfaring. Prøv å kjør 40 mil sammenhengende på R vs naked bike. Ja gjerne i 150 på autobahn. Setter sykkelen begrensninger eller føreren?

Kjør i 40 til 50 km/t nedoverbakke med hårnåler på R vs traktor. Er det føreren som setter begrensningene?

Lek deg hurtig inn og ut av svinger også kjent som flikk flakk på veldig svingete vei på R sykkel kontra cruiser... er det sykkel eller fører som setter begrensningen?

Å kjøre 100 mil i løpet av en hel dag. På en R vs cruiser... er det sykkel eller fører som er begrensningen?

Jeg tror vi kan være tilbøyelig å forstå hverandre begge to om vi legger godsiden til :thumleft

Note4
De aller fleste sykler klarer da helt fint å kjøre 40 mil sammenhengene i 150 på autobahn? Hvilke er det som ikke klarer det?

Rossi på R, jeg på traktor i hårnål, rossi gruser meg, motsatt, jeg på R rossi på traktor, rossi gruser meg.
Rossi på cruiser gruser meg på R.
Sålenge sykkelen går på bensin klarer alle sykler 100 mil på en dag.
Jeg klarer ikke 40 mil i ett strekk tror jeg. Har bare 22 liters tank så må nok fylle etter ca 35 mil. Tipper mange har det problemet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:
ATWindsor skrev: De aller fleste sykler klarer da helt fint å kjøre 40 mil sammenhengene i 150 på autobahn? Hvilke er det som ikke klarer det?

Rossi på R, jeg på traktor i hårnål, rossi gruser meg, motsatt, jeg på R rossi på traktor, rossi gruser meg.
Rossi på cruiser gruser meg på R.
Sålenge sykkelen går på bensin klarer alle sykler 100 mil på en dag.
hehe :vs Nå er du jævlig saklig å alt for vanskelig til å diskutere med :blae :lol

Uten å kjenne til Rossi sine evner på sykkel annet enn det jeg har sett på bane, er det ikke gitt at han er like god å kjøre på landeveien. Men det blir jo selvfølgelig bare synsing.

Skulle jeg kjørt 100 mil på en dag @Erling hadde jeg valgt ALT annet enn en R sykkel :redface Eller jeg skal moderere meg litt, hadde vi snakket flotte svingete veier, hadde R vært å foretrekke, men rett fram på autobahn.... ikke faen. Trevler på skrukken er ikke til å spøke med :-)å
tagesk skrev: Mitt råd: Rist på hodet av hele greia, spis en fireretters lunch med et glass vin, ta en dupp, og la dette gå i glemmeboken!

[TaSK]
Nå er du ute å sparker under beltet igjen!! :-)å Det er ikke alle steder det er mulig å nyte livet i så fulle drag som i nord Italia :yeyeye
Har allerede begynt å plante tanker i knotten på fruen om at et château i nord italia er noe vi skal prøve å tilstrebe når livet begynner å tippe andre veien :[-o<
Jeg også hadde nok valgt noe annet enn R til det, men da er det jo vi som førere som er problemet, ikke sant? Syklene klarer jo fint å kjøre 100 mil på en dag :)

Jeg står fortsatt for poenget mitt, moderne sykler er ekstremt gode, så gode at det er i veldig stor grad er føreren som er begrensingen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av simpson »

Olav K skrev:Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk.
Dummeste jeg har hørt.
Om du ikke mestrer eller trives med å ligge i 290 kmt så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk. :vs

Nei, du kan ikke påtå noe sånt, selv om jeg faktisk velger å se på det som litt fleip fra din side.
Hvem har opplest og vedtatt at hårnåler er det som du må like og mestre for å kunne kjøre sykkel?
En gjeng med tullinger som kjører Adveturer ser det at de enedlig har funnet ett omeråde de klarer å beherske med sine forvokste sykler?
Hvor mange prosent av landevei er hårnåler? Og det er liksom målesettinga for hvor god du er til å kjøre sykkel?
Og kanskje enda værre, folk med minimalt med erfaring både innen hårnåler og ikke minst sykkelkjøring generelt er helt enig. Det tyder på VM i synsing som totalt mangler rot i virkeligheten.
Nei, god bedring :mk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

For å kunne mestre sykkelen i hårnåler så må man kjøre i hårnåler, for å føle seg "trygg" på sykkelen i 290km/t så må man bli vant til å ligge i den hastigheten, og for å kunne dra på bakhjulet så må man ha øvd på dette. Kan man alt dette og har øvd på dette gjennom sin tid som motorsyklist så mener jeg man er bedre rustet til å bruke sykkelen på vanlig måte da man har skaffet seg en grei sikkerhetsmargin. Isolert sett så er det ikke mye smart og kjøre i 290km/t eller kanskje dra på bakhjulet etc. men så lenge man overlever disse stuntene så vil jeg si at man til syvende og sist blitr en bedre motorsyklist ja. Altså generelt bedre motorsyklist enn en som aldri noensinne har fått opplevd sykkelene ytterpunkter.

Om det er smart og gjøre dette og om det er netopp slike stunts som gjør at man bør få tittelen "god motorsyklist" er en annen sak.

Man må presse seg selv litt for å bli bedre og gjør man det, så tror jeg så absolutt man blir bedre til det man øver på enn en som ikke har øvet på det i det hele tatt. Ganske logisk for meg vertfall...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Veldig godt poeng elolz :thumleft

Note4

Svar