Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:For å kunne mestre sykkelen i hårnåler så må man kjøre i hårnåler, for å føle seg "trygg" på sykkelen i 290km/t så må man bli vant til å ligge i den hastigheten, og for å kunne dra på bakhjulet så må man ha øvd på dette. Kan man alt dette og har øvd på dette gjennom sin tid som motorsyklist så mener jeg man er bedre rustet til å bruke sykkelen på vanlig måte da man har skaffet seg en grei sikkerhetsmargin. Isolert sett så er det ikke mye smart og kjøre i 290km/t eller kanskje dra på bakhjulet etc. men så lenge man overlever disse stuntene så vil jeg si at man til syvende og sist blitr en bedre motorsyklist ja. Altså generelt bedre motorsyklist enn en som aldri noensinne har fått opplevd sykkelene ytterpunkter.

Om det er smart og gjøre dette og om det er netopp slike stunts som gjør at man bør få tittelen "god motorsyklist" er en annen sak.

Man må presse seg selv litt for å bli bedre og gjør man det, så tror jeg så absolutt man blir bedre til det man øver på enn en som ikke har øvet på det i det hele tatt. Ganske logisk for meg vertfall...
Det er vel ingen uenighet om det? Alt man fåretar seg her i livet må læres, bortsett fra å gulpe o.l.
Uenigheten startet med en påstand om at man må like hårnåler aller mest for å fortjene hedersbetegnelsen "fullkommen motorsyklist" ... og det sa du deg enig i.
Når man sier at det ikke er det artigste, betyr ikke det at man ikke har kjørt eller mestrer hårnåler ... det betyr bare at det finnes andre veier og svinger man liker bedre.
Ser du ikke forskjellen?

Ellers så er jeg tilbake fra en trivelig mc-tur i skauen + 10 mil med underholdende svingete landevei, liker du sånne skogsveier?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

jhn skrev:
Bjerknez skrev:For å kunne mestre sykkelen i hårnåler så må man kjøre i hårnåler, for å føle seg "trygg" på sykkelen i 290km/t så må man bli vant til å ligge i den hastigheten, og for å kunne dra på bakhjulet så må man ha øvd på dette. Kan man alt dette og har øvd på dette gjennom sin tid som motorsyklist så mener jeg man er bedre rustet til å bruke sykkelen på vanlig måte da man har skaffet seg en grei sikkerhetsmargin. Isolert sett så er det ikke mye smart og kjøre i 290km/t eller kanskje dra på bakhjulet etc. men så lenge man overlever disse stuntene så vil jeg si at man til syvende og sist blitr en bedre motorsyklist ja. Altså generelt bedre motorsyklist enn en som aldri noensinne har fått opplevd sykkelene ytterpunkter.

Om det er smart og gjøre dette og om det er netopp slike stunts som gjør at man bør få tittelen "god motorsyklist" er en annen sak.

Man må presse seg selv litt for å bli bedre og gjør man det, så tror jeg så absolutt man blir bedre til det man øver på enn en som ikke har øvet på det i det hele tatt. Ganske logisk for meg vertfall...
Det er vel ingen uenighet om det? Alt man fåretar seg her i livet må læres, bortsett fra å gulpe o.l.
Uenigheten startet med en påstand om at man må like hårnåler aller mest for å fortjene hedersbetegnelsen "fullkommen motorsyklist" ... og det sa du deg enig i.
Når man sier at det ikke er det artigste, betyr ikke det at man ikke har kjørt eller mestrer hårnåler ... det betyr bare at det finnes andre veier og svinger man liker bedre.
Ser du ikke forskjellen?

Ellers så er jeg tilbake fra en trivelig mc-tur i skauen + 10 mil med underholdende svingete landevei, liker du sånne skogsveier?
Nei, jeg liker ikke slike skogsveier så der er nok du mer fullkommen enn meg :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Olav K »

Her blei det liv...rai rai.
For å si det med en gang... det innledende innlegget mitt, blei skrevet i et øyeblikk med akutt kjedsomhet på jobb.
De som kjenner meg vet at jeg ikke er spesielt arrogant. (håper jeg da :knegg )
Og det var absolutt ikke rettet mot noen spesiell her inne, så ingen behøver å føle seg støtt.
Jeg har vel flere ganger uttalt min mening, om at man bør kose seg på sin måte, og dyrke sin MC interesse på den måten som gir hver især den største glede (enten man kjører R eller traktor, korte eller lange turer, på asfalt eller grus, på beine veier eller i hårnåler...)
Det er gøy å se at dette engasjerte stort, og at vi fikk en litt temperert og engasjert debatt her igjen (og ikke baaaare kosemoseprat)
Mange bra poeng og meninger kom fram, men jeg vil løfte fram Elolz sitt innlegg om dette med "pysestriper". Det er ikke nødvendigvis bra å oppfordre alle og enhver til å slite dekka helt ut på kantene.

Mulig jeg blir sterkt upopulær her nå... men jeg kan nok leve med det :vs
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Barbarozza »

Nå er det meste sakt i denne tråden :[-o< ...men jeg skal komme med noen egne betraktninger alikevel.

For meg handler mye av kjøringa om å mestre, også hårnåler med en sykkel som absolutt ikke er egna til det, desto mer morro når du kan gi en god del traktorførere en skikkelig vals...særlig nedover er jeg ganske god på min type sykkel.

Jo mer du kjører sammenhengende over mange dager, feks i alpene, jo bedre mestrer du, også hårnålene, det dårlige underlaget, trafikken, syklistene osv...så jeg synes faktisk at hårnåler, dårlig vei, ofte har sin sjarme fordi du må mestre det ut i fra dine egne forutsetninger som sykkel, trygghet, erfaring osv.

Jeg kjørte et fantastisk lite pass i sommer, det minner litt om Gavia som en del av dere sikkert har kjørt, fryktelig trangt, bråe svinger,gjennom skog, fjell og sletteland. Det heter passo del Vivione..et skikkelig traktorpass :knegg
Vivione.jpg


Poenget mitt er at det var totaloplevelsen som var greia, jeg ble kjørt fra av kompisen min på SXen, hadde ikke sjangs..det gikk ikke fort heller...i andre enden har du Transfagarasan som er veldig bra laga for MC kjøring med lange gode svinger, det minner en del om sveitsiske Grimsel kanskje, eller litt som Grossglockner på sitt beste mht svingene..men som utfordring synes jeg Transfagarasan kommer ganske langt nede på lista, og slettes ikke det morsomste jeg har kjørt..

Skal ikke være like bastant som enkelte her, om hvordan man er som fører av sykkelen man har, men erfaringa mi er at jo mer du kjører, jo mer du mestrer og jo flere timer du har på din egen sykkel som gjør at du blir kjent med den gjør at også hårnåler er fantastisk gøy. Særlig når du enten greier å holde følge med traktorer eller i alle fall greier å holde en hissig ADV bak deg. Det tar gjerne et par sessonger før du virkelig er trygg på redskapen din og gjerne mange dager før rytmen virkelig kommer, i alle fall for meg

Jeg ville tro at Tuono virkelig er en av de bedre på hårnåler, så bare å kjøre så mye du greier
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

Olav K skrev:Her blei det liv...rai rai.
For å si det med en gang... det innledende innlegget mitt, blei skrevet i et øyeblikk med akutt kjedsomhet på jobb.
De som kjenner meg vet at jeg ikke er spesielt arrogant. (håper jeg da :knegg )
Og det var absolutt ikke rettet mot noen spesiell her inne, så ingen behøver å føle seg støtt.
Jeg har vel flere ganger uttalt min mening, om at man bør kose seg på sin måte, og dyrke sin MC interesse på den måten som gir hver især den største glede (enten man kjører R eller traktor, korte eller lange turer, på asfalt eller grus, på beine veier eller i hårnåler...)
Det er gøy å se at dette engasjerte stort, og at vi fikk en litt temperert og engasjert debatt her igjen (og ikke baaaare kosemoseprat)
Mange bra poeng og meninger kom fram, men jeg vil løfte fram Elolz sitt innlegg om dette med "pysestriper". Det er ikke nødvendigvis bra å oppfordre alle og enhver til å slite dekka helt ut på kantene.

Mulig jeg blir sterkt upopulær her nå... men jeg kan nok leve med det :vs
At du ikke tenkte på noen spesielle her inne gjør vel egentlig ingen forskjell. Alle som ikke finner hårnåler som det artigste var jo motakere av meldingen ... navngitt eller ikke.
Nå tolker jeg dette innlegget i beste mening, og velger å tro at du kanskje ikke fikk frem din egentlige mening i farta i det utløsende innlegget ditt?
Jeg har ikke noe grunnlag for å mene så mye om deg, men meldingen var en smule arrogant .... jeg tror det var jeg sa.
Men det har kommet et par innlegg i ettertid fira andre, hvor de har utdypet sin arrogante holdning omkring dette.
De har brukt mange ord på dette, spredt over flere timer, så det fremstår jo som gjennomtenkte meninger.

Men du har rett, det gjør seg med flere meninger i en diskusjon enn det vi vanligvis finner her inne.
Men jeg synes det er litt dårlig gjort å sette fyr forumet,for så å gå i dekning et døgn ... er du ikke enig?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av hakhap »

Barbarozza skrev:Nå er det meste sakt i denne tråden :[-o< ...men jeg skal komme med noen egne betraktninger alikevel.

For meg handler mye av kjøringa om å mestre, også hårnåler med en sykkel som absolutt ikke er egna til det, desto mer morro når du kan gi en god del traktorførere en skikkelig vals...særlig nedover er jeg ganske god på min type sykkel.

Jo mer du kjører sammenhengende over mange dager, feks i alpene, jo bedre mestrer du, også hårnålene, det dårlige underlaget, trafikken, syklistene osv...så jeg synes faktisk at hårnåler, dårlig vei, ofte har sin sjarme fordi du må mestre det ut i fra dine egne forutsetninger som sykkel, trygghet, erfaring osv.

Jeg kjørte et fantastisk lite pass i sommer, det minner litt om Gavia som en del av dere sikkert har kjørt, fryktelig trangt, bråe svinger,gjennom skog, fjell og sletteland. Det heter passo del Vivione..et skikkelig traktorpass :knegg
Vivione.jpg


Poenget mitt er at det var totaloplevelsen som var greia, jeg ble kjørt fra av kompisen min på SXen, hadde ikke sjangs..det gikk ikke fort heller...i andre enden har du Transfagarasan som er veldig bra laga for MC kjøring med lange gode svinger, det minner en del om sveitsiske Grimsel kanskje, eller litt som Grossglockner på sitt beste mht svingene..men som utfordring synes jeg Transfagarasan kommer ganske langt nede på lista, og slettes ikke det morsomste jeg har kjørt..

Skal ikke være like bastant som enkelte her, om hvordan man er som fører av sykkelen man har, men erfaringa mi er at jo mer du kjører, jo mer du mestrer og jo flere timer du har på din egen sykkel som gjør at du blir kjent med den gjør at også hårnåler er fantastisk gøy. Særlig når du enten greier å holde følge med traktorer eller i alle fall greier å holde en hissig ADV bak deg. Det tar gjerne et par sessonger før du virkelig er trygg på redskapen din og gjerne mange dager før rytmen virkelig kommer, i alle fall for meg

Jeg ville tro at Tuono virkelig er en av de bedre på hårnåler, så bare å kjøre så mye du greier
Ja jeg håper å få anledning å oppleve Alpene med en Tuono.

Flott å se deg og andre forklare hva de finner gøy med hårnålsvinger.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

KawaKjetil

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av KawaKjetil »

Tror at det kjekkeste med hårnålsvinger er å diskutere de :knegg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

Bergen skrev:Tror at det kjekkeste med hårnålsvinger er å diskutere de :knegg
Javisst, og det beste med diskusjonen er vi får kategorisert førerne i forskjellige ferdighetsklasser basert på hva de synes er artig ... ikke på hva slags erfaringer de faktisk har :vs

Reodor Felgen
Innlegg: 266
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Reodor Felgen »

Bjerknez skrev:For å kunne mestre sykkelen i hårnåler så må man kjøre i hårnåler, for å føle seg "trygg" på sykkelen i 290km/t så må man bli vant til å ligge i den hastigheten, og for å kunne dra på bakhjulet så må man ha øvd på dette. Kan man alt dette og har øvd på dette gjennom sin tid som motorsyklist så mener jeg man er bedre rustet til å bruke sykkelen på vanlig måte da man har skaffet seg en grei sikkerhetsmargin. Isolert sett så er det ikke mye smart og kjøre i 290km/t eller kanskje dra på bakhjulet etc. men så lenge man overlever disse stuntene så vil jeg si at man til syvende og sist blitr en bedre motorsyklist ja. Altså generelt bedre motorsyklist enn en som aldri noensinne har fått opplevd sykkelene ytterpunkter.

Om det er smart og gjøre dette og om det er netopp slike stunts som gjør at man bør få tittelen "god motorsyklist" er en annen sak.

Man må presse seg selv litt for å bli bedre og gjør man det, så tror jeg så absolutt man blir bedre til det man øver på enn en som ikke har øvet på det i det hele tatt. Ganske logisk for meg vertfall...
Når man tror man presser grensene ødelegger overlevelsesinstinktet kjøringen så man kjører best på 3/4.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Olav K »

jhn skrev: Men du har rett, det gjør seg med flere meninger i en diskusjon enn det vi vanligvis finner her inne.
Men jeg synes det er litt dårlig gjort å sette fyr forumet,for så å gå i dekning et døgn ... er du ikke enig?
Joda, kan hende det var litt dårlig gjort, men jeg er på jobb, og var tidlig i seng, og har full rulle her på jobb.. så har ikke hatt mye mulighet til å svare før i i ettermiddag
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av tagesk »

Barbarozza skrev: Jo mer du kjører sammenhengende over mange dager, feks i alpene, jo bedre mestrer du, også hårnålene, det dårlige underlaget, trafikken, syklistene osv...så jeg synes faktisk at hårnåler, dårlig vei, ofte har sin sjarme fordi du må mestre det ut i fra dine egne forutsetninger som sykkel, trygghet, erfaring osv.
:prf

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ZZR-Erling »

Å drive å presse grenser på motorsykkel, høres ut som en dårlig ide!
Jo mer man kjører, jo mer økes grensene...helt naturlig. Skal man drive å presse grensene i den tro at man da opparbeider seg større "komfortsone", tror jeg tenna henger på autovernet ganske snart!

Reodor Felgen
Innlegg: 266
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Reodor Felgen »

Anbefaler Twist of the wrist 2, ligger på youtube.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av gorbys »

Uff.... Byfolk altså, ser de en sving er det panikk vettu :-D

Nei, hårnåler er gøy, når man finner flyten og kan holde litt tempo igjennom svingene. Blir det full stopp før hver sving blir det bare slitsomt. Så da må man bare øve da til man liker det.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av tagesk »

[img]http://girotoscana.sitoscana.com/upload ... 00x333.jpg[/img]
Hårnål på vei opp til Passo di Gavia, uten autovern!
gorbys skrev:Så da må man bare øve da til man liker det.
Jeg har jo tidligere posisjonert meg i "liker det ikke noe særlig"-leiren.
Men jeg har heldigvis kjørt i så mange hårnåler opp gjennom årene at det er som en 50-sone; man tenker på noe annet mens man venter på at det går over.

Men det er ingen tvil om at å kjøre hårnåler med fullastet sykkel, med Kapteinen bakpå, det har gjort meg til en bedre sjåfør.
Hvor ellers ville jeg trent på å krype i gangfart bratt oppover mens man svinger skarpt OG forsøker å se om det kommer noen i mot?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

tagesk skrev:[img]http://girotoscana.sitoscana.com/upload ... 00x333.jpg[/img]
Hårnål på vei opp til Passo di Gavia, uten autovern!
gorbys skrev:Så da må man bare øve da til man liker det.
Jeg har jo tidligere posisjonert meg i "liker det ikke noe særlig"-leiren.
Men jeg har heldigvis kjørt i så mange hårnåler opp gjennom årene at det er som en 50-sone; man tenker på noe annet mens man venter på at det går over.

Men det er ingen tvil om at å kjøre hårnåler med fullastet sykkel, med Kapteinen bakpå, det har gjort meg til en bedre sjåfør.
Hvor ellers ville jeg trent på å krype i gangfart bratt oppover mens man svinger skarpt OG forsøker å se om det kommer noen i mot?

[TaSK]
Eller hvorfor ikke ta ibruk begge filene, øk oversikten, ta store svinger, øk hastigheten med 7-10 kmt få litt flyt i kjøringen :-k Da blir det faktisk litt gøy å kjøre hårnålene :P :p

Nei, hu mor har ingenting bakpå å gjøre når man kjører slik. Det sparer man til man er alene.
Feriepakning, intet problem :prop:
Sist redigert av ojda den 11 aug 2015, 10:11, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

En fartsøkning på 7-10 km/år er vel knapt merkbart?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av tagesk »

ojda skrev: Eller hvorfor ikke ta ibruk begge filene, øk oversikten, ta store svinger, øk hastigheten med 7-10 kmå få litt flyt i kjøringen :-k Da blir det faktisk litt gøy å kjøre hårnålene :P :p
He, he, he - skulle tro du ikke har forsøkt å kjøre hårnåler; Et typisk sofa-sjåførforslag :-)

Når jeg skal forklare til folk som ikke har forsøkt det selv, så viser jeg til bildet fra Gavia (se over).
Bildet er tatt rett før en hårnålsving, og som man ser så går de to innkjøringene til svingen parallelt.
Eller med andre ord: Motgående trafikk kommer ikke i mot, den kjører ved siden av deg, men ti meter over deg.
Derfor ser du dem ikke før du er i svingen.
Vid sving.......

Men takk for forslaget :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

jhn skrev:En fartsøkning på 7-10 km/år er vel knapt merkbart?
Liten tasteleif, med bytte av bokstaver fra hver sin side av tastaturet :[-X

Nå må du slutte å tulle, dette er viktig (For noen av oss) =;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av jhn »

Sorry :sorry skal slutte med en gang ... jeg glemte at du er en tvers i gjennom gravalvorlig fyr.

perhjalmar
Innlegg: 31
Registrert: 20 feb 2012, 16:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
Bosted: Svelvik

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av perhjalmar »

Kom hjem fra Italia med tursykkelen min (06 mod. ZZR1400). Fin sykkel til slik tur, men oppover østsiden av Stelvio med kone og oppakning, hadde jeg gjerne byttet til alenekjøring med KTM690, som sto hjemme. Har også RR og noen gamle sykler, men til sportslig langtur er ZZR,en perfekt for meg. Skal skryte litt av Klev Tuning i Holmestrand, ZZR gikk fra 83 til 111nm. ved 3500 omd. Ble et helt annet bånndrag. Var på Isle of Man og Scotland med en gammel Honda i fjor, må si at slakkere svinger som man ser inn/utgang er mere moro.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av ojda »

tagesk skrev:
ojda skrev: Eller hvorfor ikke ta ibruk begge filene, øk oversikten, ta store svinger, øk hastigheten med 7-10 kmå få litt flyt i kjøringen :-k Da blir det faktisk litt gøy å kjøre hårnålene :P :p
He, he, he - skulle tro du ikke har forsøkt å kjøre hårnåler; Et typisk sofa-sjåførforslag :-)

Når jeg skal forklare til folk som ikke har forsøkt det selv, så viser jeg til bildet fra Gavia (se over).
Bildet er tatt rett før en hårnålsving, og som man ser så går de to innkjøringene til svingen parallelt.
Eller med andre ord: Motgående trafikk kommer ikke i mot, den kjører ved siden av deg, men ti meter over deg.
Derfor ser du dem ikke før du er i svingen.
Vid sving.......

Men takk for forslaget :-)

[TaSK]
Derte er jo så nære pisspreik som det går an å komme.
Å det fra en som jeg vet har kjørt mere av disse veiene en de fleste.
Selvfølgelig øker man oversikten ved å bruke venstre side av veien
i inngangen til høyesvinge og viseversa.Man har da også større mulighet til å korrigere
i svingen da man tidligere blir klar over eventuellt motgående.

Dette må selvfølgelig tilpasses den oversikten man til enhvertid har!

For all del, det er ikke farlig å snike seg i gangfart på innersiden av høyresvingene.
Bare langt mindre morro ;-)

Snur man veien rundt, å kjører nedover, blir det bare enda mere gøy :prop:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Bosted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Newhill »

Er det på tide at noen leser signaturen min, her snart? :-k

Forøvrig syns jeg hårnåler er utfordrende. Ting som er utfordrende er spennende.
Selv foretrekker jeg å holde meg til den fila jeg ligger i. Jeg hverken kutter svingene, eller tar større plass. Dette for at det skal bli ørlittegranne vanskeligere, men da tror jeg også at læringskurven blir bittelitt brattere.
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av AJ »

Egentlig en forferdelig uting det der med å legge seg over i venstre (motgående) når en skal svinge til høyre.
Opplever det til stadighet i en jernebaneundergang fra tettstedet Lunner, her jeg bor.
De som kommer fra Lunnersiden har en riktignok slak høyresving der innløpet til undergangen er. Fra andre siden er naturlig nok en tilsvarende venstresving som gjør at de aller fleste holder godt til høyre før de kjører inn i undergangen.
Også skjer dette så og si uten unntak med de som legger seg over i venstre på andre og tror de har god oversikt. Men så og si alle blir svært overrasket over at det kommer noen i mot. Og mange bråbremser og fomler bilen i revers etter hvert og rygger tilbake på riktig plass, på høyre side, der de hører hjemme. Også når de skal kjøre inn i undergangen.

Samme kan fort skje i en hårnålsving. Det ønsker i hvertfall ikke jeg å bidra til. Derfor roer jeg ned i hårnålene og holder min side av veien – godt til høyre i høyresving og godt til venstre i venstresving.
Men der jeg har god oversikt og ser at det er klar bane kan jeg gjerne utvide svingen over i motgående. Men som hoveregel holder jeg altså min side av veien i hårnålene.

Samme gjør jeg i undergangen på Lunner. Lav fart og godt til høyre fra Lunnersiden. Har møtt folk som kommer i god driv fra andre siden, men har alltid hatt bremseberedskap nok til å stoppe straks man møter slike "fartsfantomer".

Og for å illustrere det jeg har brukt en del ord på å beskrive, laget jeg denne enkle skissen...:

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av KTM950SMR »

Huff... Å nærmest oppfordre til å pushe seg på veien høres for meg helt banalt ut. Anbefaler de som ønsker å pushe grenser å oppsøke baner. Nok av mc dødsfall/skader ute på veiene...
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Svar