PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av Snikkeren »

Det er fullt mulig å kjøre vesentlig fortere enn det jeg gjorde opp Trollstigen. Men man har jo trafikk å ta hensyn til.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Ledig hytteplass. BLI MED!

Legg inn av Gielas »

E-strom skrev:
Olav K skrev:
RuneMC skrev:Å erre som er så spesssielt med denna STIGEDALEN da ? :scratch
....og ikke minst... hvor ligger denne Stigedalen. Finnes ikke kjent der oppi nordvest. :scratch
Stigedalen finner du her

...og; de som hadde kjørt den før ga streng beskjed til oss førstereisgutter om ikke å prøve å henge på - dette var vei til å bli svett av :roll
Du hang da ganske godt med :thumleft :prop:

edit: ikke det at jeg var av de raskeste... :redface
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Ledig hytteplass. BLI MED!

Legg inn av Snikkeren »

Gielas skrev:
E-strom skrev:
Olav K skrev:
RuneMC skrev:Å erre som er så spesssielt med denna STIGEDALEN da ? :scratch
....og ikke minst... hvor ligger denne Stigedalen. Finnes ikke kjent der oppi nordvest. :scratch
Stigedalen finner du her

...og; de som hadde kjørt den før ga streng beskjed til oss førstereisgutter om ikke å prøve å henge på - dette var vei til å bli svett av :roll
Du hang da ganske godt med :thumleft :prop:

edit: ikke det at jeg var av de raskeste... :redface
Så på linken no, og det kjekke partiet er litt lengre enn vist her. Her er strekningen: https://goo.gl/maps/tZ3WL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av freddy123 »

Virker som det er blitt et mål om å være raskest kjøre fortest osv.....

Neste nå blir vel at folk begynner å legge inn rundetider opp og ned trollstigen osv.

I den siste tide. Så er det høy fokus på dette her inne syntes jeg, hva med å legge fokus vekk fra tempo og heller fokusere mer på selve turen og natur og opplevelser rundt ?

Toven

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av Toven »

Tja om det blir konkurranse om å kjøre fortest opp krappe hårnålsvinger så grattis med seieren ;-)

Alle har sine preferanser når det kommer til svingete veier :knegg

Trollstigen er helt fantastisk naturmessig, men også morsomt å dra litt på rulla oppover. Men ikke akkurat plassen for å presse rundetider tror jeg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23064
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av Bjerknez »

freddy123 skrev:Virker som det er blitt et mål om å være raskest kjøre fortest osv.....

Neste nå blir vel at folk begynner å legge inn rundetider opp og ned trollstigen osv.

I den siste tide. Så er det høy fokus på dette her inne syntes jeg, hva med å legge fokus vekk fra tempo og heller fokusere mer på selve turen og natur og opplevelser rundt ?
Jeg er forsåvidt delvis enig med deg, selv om jeg har vert en ivrig tilhenger av diskusjoner rundt pysestriper etc. Dog er ikke alt snakket om pysestriper veldig alvorlig ment og mest for å få opp temperaturen litt til tider. ALtså temperaturen her inne :knegg

Men jeg vet også at det er lettere og være "moralens vokter" når man selv er begrenset til å kjøre en sykkel som ikke er glad i svinger etc. Kjørestilen min endret seg drastisk etter at jeg kjøpte meg sykkel i motsatt segment. Det blir rett og slett artigere og mer underholdene og kjøre aktivt.

Men ja... det er høy fokus på fart og antall km/t gjenom hårnåler etc. her for tiden. Jeg tar det ikke så veldig alvorlig/høytidelig og jeg tror nok bare det er for å få litt utløp for litt testosteron damp samt få bruset litt med fjærene :knegg

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av Tommas »

freddy123 skrev:Virker som det er blitt et mål om å være raskest kjøre fortest osv.....

Neste nå blir vel at folk begynner å legge inn rundetider opp og ned trollstigen osv.

I den siste tide. Så er det høy fokus på dette her inne syntes jeg, hva med å legge fokus vekk fra tempo og heller fokusere mer på selve turen og natur og opplevelser rundt ?

Tildels enig, tildels ikke :-)

Ser du på de fleste tur referat etc her inne, så er vel hoveddelen fokusert på fine turer, mcvenner, natur og bilder.
Så har vel "hårnålsving-temaet" dukket opp fra sidelinja og lever sitt eget liv.

Fordelen med hårnåler er vel at det er en av de få tingene hvor du kan gasse ganske bra, og få en mestringsfølelse uten å automatisk få 21 dager fengsel i en statlig anstalt ;-)


Synes det er grei miks så langt her. Pysestriper og hårnåler er gøy, men det er alt det andre som skriver her også :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av Snikkeren »

Det gikk da ikke så fort i videoen der. Er ikke noe poeng i å være raskest, eller tøffest. Men er kjekt å finne flyten gjennom hårnålene, til tross for at det kommer møtende trafikk.

Det var jo diskusjon om at det var farlig å gå bredt inn i hårnålene. Synes dere det ser skummelt ut i videoen? Ser dere ikke at man får bedre oversikt da? Jeg møtte jo noen biler i svingene der, men det var aldri noe dramatisk.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av mortenolb »

Jeg skulle faktisk likt å se at det er mulig å kjøre *vesentlig* fortere. Det tror jeg faktisk ikke på. :P :p

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av Snikkeren »

Dersom veien hadde vært stengt, så hadde det vært fullt mulig. Er mye å gå på her. Jeg kjører jo med tanke på at man kan møte buss i svingen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av Gielas »

freddy123 skrev:Virker som det er blitt et mål om å være raskest kjøre fortest osv.....

Neste nå blir vel at folk begynner å legge inn rundetider opp og ned trollstigen osv.

I den siste tide. Så er det høy fokus på dette her inne syntes jeg, hva med å legge fokus vekk fra tempo og heller fokusere mer på selve turen og natur og opplevelser rundt ?
Jeg lå stort sett helt sist i feltet (bortsett fra Stigedalen :redface ).
For meg er det viktigere å få med meg naturen og miljøet ved siden av vegen enn å kjøre raskest mulig.
(Ikke dermed sagt at det var de foran sitt mål.)
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av Epylypzon »

Syns det ser ut som en tur oppover trollstigen i godt driv uten å være noe ekstremt jeg da. :thumleft
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:Det gikk da ikke så fort i videoen der. Er ikke noe poeng i å være raskest, eller tøffest. Men er kjekt å finne flyten gjennom hårnålene, til tross for at det kommer møtende trafikk.

Det var jo diskusjon om at det var farlig å gå bredt inn i hårnålene. Synes dere det ser skummelt ut i videoen? Ser dere ikke at man får bedre oversikt da? Jeg møtte jo noen biler i svingene der, men det var aldri noe dramatisk.
Kjøringen var fin den, på alle måter. Den så ut til å være både sånn ca lovlig og underholdende..
Men når svingene er så knappe at farta nærmest må ned på en-sifrede tall, mister det litt av sjarmen for min del.
Og helt enig, det er ikke noe galt i å utnytte hele veien, så lenge man er obs.
Når trafikken går såpass rolig, har man jo god tid til å flytte seg til hvor som helst i veibanen.
For de fleste kjøretøy er det vel ikke mulig å kun holde seg på sin side av veien? ... så det må jo være helt uproblematisk at en kjapp liten mc tråkler seg lettbent oppover.

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av Ashland »

freddy123 skrev:Virker som det er blitt et mål om å være raskest kjøre fortest osv.....

Neste nå blir vel at folk begynner å legge inn rundetider opp og ned trollstigen osv.

I den siste tide. Så er det høy fokus på dette her inne syntes jeg, hva med å legge fokus vekk fra tempo og heller fokusere mer på selve turen og natur og opplevelser rundt ?
Jeg var en av faktisk ganske mange førstegangs-reisende på PreHøst Turen i år og hadde lest endel meninger om tempoet på tidligere turer. Som relativt fersk mc fører, var jeg kanskje litt skeptisk om det var noe for meg, siden jeg ikke er noen racerfører akkurat

Tempoet var ved noen anledninger litt friskere enn andre :redface Selv om jeg lå blant de fremste følte jeg meg verken ukomfortabel eller var plaget av hastigheten.
Naturen, fjellene og opplevelsen var helt fantastisk, Snikkeren har virkelig funnet frem de nydeligste veier vestlandet har å by på! For å si det som en pensjonert kollega av meg gjør: "Det var en ren kjønnsnytesle" :lol
Om det går litt fort, er det ikke automatisk att enn mister alle naturopplevelser rundt seg.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: PreHøstTur 2015 13-17 August. Hårnålvideo. :)

Legg inn av cevillan »

freddy123 skrev:Virker som det er blitt et mål om å være raskest kjøre fortest osv.....

Neste nå blir vel at folk begynner å legge inn rundetider opp og ned trollstigen osv.

I den siste tide. Så er det høy fokus på dette her inne syntes jeg, hva med å legge fokus vekk fra tempo og heller fokusere mer på selve turen og natur og opplevelser rundt ?
Kunne vel knapt vært mer uenig med deg. Aktiviteten her på forumet virker for meg som 90 % traktortur-referat. Ikke noe galt med det, men har virkelig ikke fått med meg helningen mot fart (jeg antar du mener forumet, og ikke PreHøst-turen...). Jeg for min del kunne tenkt meg langt høyere aktivitet om den kjøretekniske biten av mc, også de "rølpete" som stoppies, bakhjul og lignende. Synes forumet i for høy grad preges av meningspoliti og moralens voktere.

Svar