Voksen skrev:Ja vi i Norge er vel de største nikkedokkene til EU-reglene av alle.
For endel år siden var vi det landet som tilpasset oss EU-reglene best av alle. Merkelig.
Heldigvis ble det ikke EU-kontroll for MC og tilhengere, men de prøver seg nok igjen.
Lastebilene hadde jo også en kamp mot EU om å fortsatt kunne løfte boggiakslingen på glatta for å komme frem. Heldigvis vant de frem.
Det er akkurat det som er så trist. For oss som kjører mc vil mange av tilfellene faktisk kunne være helt fatale. Jeg har sett flere stygge ulykker og det er klart at det setter en stopper på mange måter. For ikke lenge siden kjørte jeg med noen folk som virkelig dro på. Det jeg tenkte da var, hva hvis noen eller noe kommer ut i veibanen. Man har ikke sjanse når man kjører på.norse900 skrev:Just get used to it!! Tror ikke bilister driter i MC-folk, de tenker bare ikke i samme baner som oss, og det må VI gjøre for dem. Hvis ikke, så er det fare for at MC-karrieren blir kraftig forkortet for noen og enhver av oss...
Jeg kutter selv mange til alle svinger på svingete veier, men da aldri hvis det er fare for at jeg kan være i veien for noen i mot, eller hvis det er kjøretøy/gående av noe slag i andre kjørefeltet. Hvis det skulle være en bil, eller motorsykkel, som skulle komme ekstremt fort i mot, så har jeg jo heller aldri høyere hastighet enn at jeg lett kan dra meg selv inn i mitt kjørefelt igjen. Kutter generelt for å få en bedre flyt i svingene og en mer behaglig kjøretur. Kutter ikke svinger like ofte med motorsykkel som med bil. Litt leiere å rette opp og få over i eget kjørefelt igjen.RuneMC skrev:På turen min idag kjørte jeg Sylling - Skaret/Sollihøgda.
Som kjent ganske svingete, og rett før det mest svingete partiet var det trafikklys pga vegarbeid. Havnet da bak en varebil og en Volvo V70. Varebilen kjørte greit avgårde, mens Volvoen kjørte litt under. Imidlertid var det for svingete til å kjøre forbi, og etter kort tid ble jeg obs på en uvane hos sjåføren - absolutt alle svinger ble kuttet. Jeg ga etterhert korte bært hver gang bilen var over gulstripa. Ettersom sjåføren kjørte over i motgående også i en sving hvor det kom et par motorsyklister imot, så endret jeg strategi til lange tut så lenge bilen var over gulstripe. Mulig det hjalp ørlite grann, men det er ganske utrolig at personen hadde fått lappen. "Fått" og ikke fortjent...
Håper det ga sjåføren en tankevekker... men jammen ikke sikker, når vedkommende så åpenbart manglet grunnleggende kjørekompetanse
Jeg tviler på at jeg hadde skjønt sammenhengene med at kjøring på gul stripe hang sammen med tutingen til den merkelige mc-føreren bak meg... Tror neppe dette har noe særlig oppdragende effektRuneMC skrev:På turen min idag kjørte jeg Sylling - Skaret/Sollihøgda.
Som kjent ganske svingete, og rett før det mest svingete partiet var det trafikklys pga vegarbeid. Havnet da bak en varebil og en Volvo V70. Varebilen kjørte greit avgårde, mens Volvoen kjørte litt under. Imidlertid var det for svingete til å kjøre forbi, og etter kort tid ble jeg obs på en uvane hos sjåføren - absolutt alle svinger ble kuttet. Jeg ga etterhert korte bært hver gang bilen var over gulstripa. Ettersom sjåføren kjørte over i motgående også i en sving hvor det kom et par motorsyklister imot, så endret jeg strategi til lange tut så lenge bilen var over gulstripe. Mulig det hjalp ørlite grann, men det er ganske utrolig at personen hadde fått lappen. "Fått" og ikke fortjent...
Håper det ga sjåføren en tankevekker... men jammen ikke sikker, når vedkommende så åpenbart manglet grunnleggende kjørekompetanse
Hvilke land er dette?Fjeldern skrev: Appropo det noen skrev her om at det ikke burde gå ann å slå av dagslys, så finnes det flere land i Europa hvor det ikke er lov med dagslys, så man MÅ ha lysene av når det ikke er nødvendig.
Ser frem til den dagen det faktisk blir noen krav til moped opplæringen og ikke bare er kjørelærerens samvittighet om de er trygge og sikre nok til å ferdes i trafikken. Tror nok ikke mopedistene er klar over hvilke farer de utsetter både seg selv og trafikantene rundt seg forFsva skrev:Var ute å kjørte litt i sta. I ei 50 sone kommer det en Super Duper Racing RRRR 50cc TZR opp på høyre siden min. Nesten forbikjøring. Jeg gir på litt og han blir hengende etter, men plutselig så er han i gang med å kjøre forbi med på høyre side igjen. Dette skjer rett før ei rundkjøring hvor jeg skal til høyre. Så jeg får ikke plassert meg til høyre som jeg skal. Mopeden kjører så foran meg og tar til venstre ut av rundkjøringa. Bra kjøring..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er vel få eller ingen 16-åringer på moped som er annet enn nybegynnerere i trafikken. De fleste har lang vei igjen til god trafikkforståelse, og slik var det nok også da vi var 16 år og ferske i trafikken. Vi som har noen år i trafikken har jo det mangedobbelte av erfaring. Derfor bør vi være ekstra oppmerksom og på vakt i forhold til mopedister når vi ferdes i trafikken.Ashland skrev:Ser frem til den dagen det faktisk blir noen krav til moped opplæringen og ikke bare er kjørelærerens samvittighet om de er trygge og sikre nok til å ferdes i trafikken. Tror nok ikke mopedistene er klar over hvilke farer de utsetter både seg selv og trafikantene rundt seg forFsva skrev:Var ute å kjørte litt i sta. I ei 50 sone kommer det en Super Duper Racing RRRR 50cc TZR opp på høyre siden min. Nesten forbikjøring. Jeg gir på litt og han blir hengende etter, men plutselig så er han i gang med å kjøre forbi med på høyre side igjen. Dette skjer rett før ei rundkjøring hvor jeg skal til høyre. Så jeg får ikke plassert meg til høyre som jeg skal. Mopeden kjører så foran meg og tar til venstre ut av rundkjøringa. Bra kjøring..
Når enn har fått lappen på moped, bil, mc eller annet, betyr ikke att enn kan kjøre og ferdes helt korrekt i trafikken, men enn kan øvelseskjøre alene og bygge ferdighetsnivå. Selvfølgelig er alle barn til å begynne med. Men når en 16 åring er nybegynner i trafikken, er ingen grunn for en slett opplæring, snarere tvert imot!Voksen skrev:Det er vel få eller ingen 16-åringer på moped som er annet enn nybegynnerere i trafikken. De fleste har lang vei igjen til god trafikkforståelse, og slik var det nok også da vi var 16 år og ferske i trafikken. Vi som har noen år i trafikken har jo det mangedobbelte av erfaring. Derfor bør vi være ekstra oppmerksom og på vakt i forhold til mopedister når vi ferdes i trafikken.Ashland skrev:Ser frem til den dagen det faktisk blir noen krav til moped opplæringen og ikke bare er kjørelærerens samvittighet om de er trygge og sikre nok til å ferdes i trafikken. Tror nok ikke mopedistene er klar over hvilke farer de utsetter både seg selv og trafikantene rundt seg forFsva skrev:Var ute å kjørte litt i sta. I ei 50 sone kommer det en Super Duper Racing RRRR 50cc TZR opp på høyre siden min. Nesten forbikjøring. Jeg gir på litt og han blir hengende etter, men plutselig så er han i gang med å kjøre forbi med på høyre side igjen. Dette skjer rett før ei rundkjøring hvor jeg skal til høyre. Så jeg får ikke plassert meg til høyre som jeg skal. Mopeden kjører så foran meg og tar til venstre ut av rundkjøringa. Bra kjøring..
Nybegynnere vil vi alltid ha på veiene.