Høstkulde og nye hansker ?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av freddy123 »

Ja som topic sier så er høstkulda begynt å snike seg på, jeg kjørte en lengre tur igår på 4timer og var hjemme ved halv 10 tia ca, den siste timen var kald for fingra og lite kos sånn sett, så da lurer jeg enkelt å greit på hvor finnes greie mc sjapper på østlandet og hvilke hansker er å anbefale ?

Bare å komme med noe tips dersom det er noen hansker som holder bra på varmen og er priset fornuftig.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Flanker »

Varmeholker er jo også en grei løsning...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av RuneMC »

Varmeholker hjelper en god del - men fortsatt mulig å fryse på oversiden og fingertuppene, selv om varmeholkene er brennvarme.

Håntaksbeskyttere er neste som hjelper veldig fordi hendene skjermes for fartsvinden. Da kan du strekke sesongen for sommerhanskene ganske langt.

Utover det har jeg forsøkt noen tykke hansker, men det blir stort sett til at de blir klamme etter en ca en halvtime og så begynner en å fryse fordi det er fuktig og isolasjonsevnen svikter. En mister også mye "feelingen" med gass og slikt når hanskene blir for tykke.

Votter (Halvarssons har noen bl.a.) har jeg tenkt å prøve, men har blitt med tanken.
Fastmonterte muffer er vel det vinterkjørerne bruker og er nok det mest effektive.

Ellers brukte jeg noen ganger (forrige sykkel uten håndtaksbeskyttere) sommerhansker inne i Norrøna overtrekksvotter (Gore Tex) det fungerer ganske så bra i forhold til varme, men en blir litt hemmet av to lag tekstil ift bruk av blinklys og hendler og igjen mister en litt av godfølelsen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av LordShaft »

Jeg kan ikke få lovpriset varmeholker nok. Dette er bare helt fantastisk. Jeg kjørte helt i begynnelsen av sesongen med 1 plussgrad.... Racing hansker uten å fryse på nevene... Nå er sikkert dette litt individuelt, jeg er vant til å jobbe ute med hendene. Men heller dette enn store klumpete hansker :thumleft

Sony Z2

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av freddy123 »

Kan sikkert enkelt montere varmeholker , men tror ikke jeg gidder å tukle så mye med en så ny sykkel, jeg kunne lett fått det til er utdannet elektrikker så detta med strøm og kobling er ikke noe problem.

Noe av det som gjør at jeg fort blir litt ekstra kald er at jeg trekker jakka over hansken så masse luft strømmer inn mellom jakke og hanske og drar seg opp langs armene.

Og en grunn til er at jeg ikke vet enda hvor lenge jeg vil beholde sykkelen før jeg skulle velge noe annet spennende, jeg skal ihvertfall ha den til jeg får tunglappen.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av RuneMC »

Ja, og håndtaksbeskyttere blir vel bare feil på en HD :scratch

Du får skaffe deg en mer aggresiv MC hvor håntaksbeskyttere er naturlig
Bilde

:-)

Ellers, har også hansken innunder jakka, men svært lite luft som kommer inn - det varierer nok med jakke.

Var jeg deg ville jeg nok prøvd Halvarssons vottene kanskje.
Votter er alltid varmere enn hansker.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Voodoodoo »

Alternativ 1. Varmehåndtak, prøv med symtec sin folie som du monteres under org. Holker. Er bare en liten ledning på hver side som synes. Tror også symtec har en innsats som er spes for HD om det er det du kjører. Da ser det org. Ut og ingenting er synlig.

Alternativ 2. Er et par gode hansker, er sjøl veldig fornøyd med Rukka R-Star med dobbelt for slik at du kan velge om du vil ha tynn hanske inn mot holkene og litt kjøligere hanske eller å bruke allt foret og få det litt varmere. Bonus er at de holder vannet ute.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Fsva »

Jeg "kupper" tråden litt.

De neste ukene blir det pendling fra Porsgrunn til Eidsvoll hver fredag morgen. Uansett vær.
Derfor trenger jeg varme og vanntette hansker.

Har dere noen forslag?

Jeg har sett litt på disse, tror dere de er noe tess? Synes selv de øverste ser best ut :P :p

http://www.xlmoto.no/hanske-richa-wind- ... Ids=257568" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.xlmoto.no/mc-hansker-richa-iceberg-gtx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.xlmoto.no/mc-hanske-richa-ic ... eIds=91650" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Olav K »

Jeg har noen Richa vinterhansker med goretex. De holder meg sålangt både varm og tørr på henda, så om du klarer å leite fram noen sånne... er de varmt anbefalt herfra :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Fsva »

Olav K skrev:Jeg har noen Richa vinterhansker med goretex. De holder meg sålangt både varm og tørr på henda, så om du klarer å leite fram noen sånne... er de varmt anbefalt herfra :thumleft
Da ble det til at jeg bestilt Richa Wind Cuff Gore-Tex. Så hvis de ikke er bra så sender jeg klagen til deg :P :p ;-)
Får håpe de er bra. 998kr inkludert frakt. 500kr rabatt på ordinær pris :)
https://www.youtube.com/watch?v=Bvnm2ss8mcc" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Olav K »

Fsva skrev:
Olav K skrev:Jeg har noen Richa vinterhansker med goretex. De holder meg sålangt både varm og tørr på henda, så om du klarer å leite fram noen sånne... er de varmt anbefalt herfra :thumleft
Da ble det til at jeg bestilt Richa Wind Cuff Gore-Tex. Så hvis de ikke er bra så sender jeg klagen til deg :P :p ;-)
Får håpe de er bra. 998kr inkludert frakt. 500kr rabatt på ordinær pris :)
https://www.youtube.com/watch?v=Bvnm2ss8mcc" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er ikke helt den hansken jeg har (kjøpte mine 2013)
Men jeg har brukt mine MYE... og de holdt godt tett idag også.
Bare å glede seg :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Fsva »

Olav K skrev:
Fsva skrev:
Olav K skrev:Jeg har noen Richa vinterhansker med goretex. De holder meg sålangt både varm og tørr på henda, så om du klarer å leite fram noen sånne... er de varmt anbefalt herfra :thumleft
Da ble det til at jeg bestilt Richa Wind Cuff Gore-Tex. Så hvis de ikke er bra så sender jeg klagen til deg :P :p ;-)
Får håpe de er bra. 998kr inkludert frakt. 500kr rabatt på ordinær pris :)
https://www.youtube.com/watch?v=Bvnm2ss8mcc" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er ikke helt den hansken jeg har (kjøpte mine 2013)
Men jeg har brukt mine MYE... og de holdt godt tett idag også.
Bare å glede seg :thumleft
Høres bra ut :)
Er godt fornøyd med sommerhanskene mine fra Richa, så satser på at jeg blir minst like fornøyd nå så lenge de holder vannet utenfor.
Og er de ikke varme nok så bestiller jeg varmeholker :-)

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Fsva »

Elolz skrev:Bestilte meg nettopp 2 par Richa hansker selv, og hanskene jeg har nå er 4år gamle Richa som alltid har holdt meg tørr. :prf

Men varmeholker, er det ikke sånn at de lurer den vanntette membranen så den kan trekke inn vann? :-k
Godt å høre at flere er fornøyde med Richa, føler meg ganske trygg på at jeg blir fornøyd. Bestilte i størrelse L, akkurat som sommerhanskene. Håper det passer :)
Jeg har ikke peiling på hvordan gore-tex og varmeholker er i forhold til fukt, men tviler på at det blir varmeholker med det første :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22947
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Bjerknez »

Drit i hanskene og kjøp deg varmeholker. Helt konge. Du vil aldri noensinne kjøpe deg en sykkel uten igjen :thumleft

Jeg har alltid kjørt med slike "racing"-hansker som ikke er foret. Har aldri fryst på hendene noen gang som jeg kan huske og jeg har kjørt fra tidlig februar til langt ut i november. Jeg har vert kald andre steder, men ikke på hendene :thumleft

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Høstkulde og nye hansker ?

Legg inn av Fsva »

Hanskene er bestilt, så varmeholker blir det kun om de nye vanskene ikke holder meg varme. ;-) Jeg har ingen vanntette hansker fra før, så hansker måtte jeg ha uansett :-)

Svar