MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Uffda, ulykke langs en vei jeg kjører ofte. Fører (30) alvorlig skadet og passasjer (9) lettere. Brudd på vikeplikt av bilisten.
http://www.dt.no/nyhet/royken/ni-aring- ... -57-156426
(Artikkel i lokalavisen som viser et par andre bilder http://www.rha.no/nyheter/trafikkulykke ... 5-70-15028 )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Ara
Innlegg: 10
Registrert: 19 mar 2015, 08:17
Motorsykkelen din: Monster 796 ABS

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ara »

Jeg tror jeg så sykkelen til vedkommende på ulykkesstedet da jeg kjørte til jobb i dag. Den var stilt opp langs en støttemur på et veldig trangt sted på motorveien. Håper den blir hentet snart, for det virket som den fort kunne velte ut i bussfilen.

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Orion »

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenr ... 35742.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Denne kjørte jeg faktisk forbi. Så bare et glimt av sykkelen, den lå på siden på bakken med bunnen mot meg. Mye krom.
MC'n som står oppreist på bildet hadde blålys integrert i fronten... Forøvrig 60-sone på stedet.
http://www.dt.no/lier/nyhet/mc-mot-bil- ... -57-160719

Ellers er de som skal kjøre ut fra både Plantasjen nærmere E18 og fra Plantebørsen her helt ramme til å bryte vikeplikten når de skal ut på veien, så nok en grunn til å ta det rolig på denne tverrforbindelsen. Ikke lenge siden det var fartskontroll i 40-sonen forbi gården rett i nærheten heller.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av hakhap »

RuneMC skrev:Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
Må nok ha rimelig høy hastighet får å ikke klare den svingen imho
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av Tommas »

Sånn ut fra bildet, så synes jeg ikke sykkelen så veldig skamfert ut - mao han har vel ikke hatt warp-speed.
Håper sjåføren klarte seg greit.


Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ashland »

http://www.tv2.no/2015/09/03/nyheter/7331880" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det nok ingen problem med skyldfordeling...

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

hakhap skrev:
RuneMC skrev:Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
Må nok ha rimelig høy hastighet får å ikke klare den svingen imho
Tommas skrev:Sånn ut fra bildet, så synes jeg ikke sykkelen så veldig skamfert ut - mao han har vel ikke hatt warp-speed.
Håper sjåføren klarte seg greit.
Fotgjengerfelt er glatte, det er vel noe av det første du lærer, bør ikke glemmes. Kan se ut som han skled rett ut, idet han traff oppmerkinga.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Lasse Liten »

ATWindsor : Når merkingen er ny er den ru og har godt grep. Malingen er laget for å ligne fin asfalt mest mulig i friksjon. Når vegmerkingen er slitt og gammel derimot mister den friksjonen og blir nærmest blankpolert av slitasjen. Det er derfor ikke noe fasitsvar og du gjør veldig rett i å være særdeles forsiktig både på vått og tørt føre. Det farligste er vel dieselsøl på gammel vegmerking, det er så glatt at man sliter til fots..
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

Dieselsøl er livsfarlig uansett, og spesielt på våt asfalt.
Gangfelt ligger jo på steder fartsgrensa er 60 eller lavere, og som regel på rette strekk. Derfor pleier jo ikke de å være så farlige for oss.

Den verste ulykka jeg har vært borti med merking på gangfelt var en jeg havnet sammen med på sykehus. Han hadde snublet i forhøyningen på merkingen og brakk begge armene. Dagen etter skulle kona hente han på sykehuset og skulle bare hente noe tøy til han i kjelleren, snublet og brakk en arm. Litt off-topic, men det tåler vi vel?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02

Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02

Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.
Takk for innspill, fant liknende informasjon selv, dvs SVVs minimums krav (håndbok r310, s 129), som angir 55 som minimumskrav, denne målemetoden er ekvivalent med friksjonskoeffisient, dvs at det tilsvarer 0,55. Har ikke sett igjennom hva som er kravet til asfalt her til lands, men i storbritannia så det ut om det var 0,65. Men det er nok endel lavere enn det er i praksis, mulig målemetoden er streng, man oppnår glatt tall på over 1 i det virkelige liv er min erfaring.

Svar