Ulyd ved hard bremsing Honda cb600fa 2009 foran

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Ulyd ved hard bremsing Honda cb600fa 2009 foran

Legg inn av Tommy Andersen pi »

Hei, jeg hører en ulyd ved har bremsing. Litt vanskelig å definere lyden med hjelmen på... Trodde først klossene var nedslitt, det er ikke så lett å se uten å demontere kalipperen, det gjorde jeg på ene siden. Det kan se ut for at skiva har subbet innerst på kalipperen, men om det er gammelt eller nytt er ukjent. Klossen har fortsatt noe å gå på.
Testet hard brems i lav hastighet uten hjelm for å høre bedre. Ingen ulyd.

Har kjøpt nye klosser, men litt skeptisk til å skifte selv. Har gjort det mye på bil, men virker det mer følsomt. F.eks. er det egen påfylling for front og bakbrems? Finner kun påfylling på siden av sykkelen for bakbremsen. Når stemplene skal dyttes inn er det en fordel å åpne korken, men om det er separate kretser hjelper det ikke stort å åpne bak. Har sett etter verskstedhåndbok, men har ikke funnet noe for denne modellen....

v.h. veldig fersk mc fører!

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Ulyd ved hard bremsing Honda cb600fa 2009 foran

Legg inn av lamoi »

Hei, bremsevetskebeholderen finner du sannsynlig på styret ved siden av bremsehendel?

Sent from my D6503 using Tapatalk

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ulyd ved hard bremsing Honda cb600fa 2009 foran

Legg inn av RuneMC »

Klossene er som regel enkle å bytte
[video]https://www.youtube.com/watch?v=at4616HqwFQ[/video]
Bruk momentnøkkel når skruer skal festes igjen, ellers er gjenger i alu lette å ødelegge ved å skru for hardt.

Bremsevæske byttes generelt annethvert år (er fargen som hvitvin er den OK, er den mer mot øl så er det på tide å bytte :P :p ). Ellers er det bare å passe på at det er nok plass i bremsevæskebeholderen når stemplene presses tilbake for å gi plass til nye klosser. Pleier å være separat bremsevæskebeholder for forbrems og bakbrems. Den for bakbrems kan sitte litt gjemt.

Rense stempler osv også anbefalt før de presses tilbake.

Ikke bruk bremsehendelen mens kaliperen er avskrudd :-)

Sjekk også tykkelse på bremseskive.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Re: Ulyd ved hard bremsing Honda cb600fa 2009 foran

Legg inn av Tommy Andersen pi »

Takk for tips! :D
Prøver å bytte klosssene så forsvinner kanskje ulyden også. Ett skritt om gangen. Den har gått ca. 22' og den skal på service ved 24' så da ber jeg samtidig om bytte av bremsevæske.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ulyd ved hard bremsing Honda cb600fa 2009 foran

Legg inn av RuneMC »

Hvis ikke klosser er byttet før så, er det nok ganske sikkert på tide å bytte når man har kjørt 20K ja... Jeg har ihvertfall ligget på rundt det for klosser fremme og noe over 50K for bremseskiver. (Men kan være avhengig av kjørestil seff). Klosser bak brukes mye mindre, så de holder desto lenger.

Bremesvæske går kun på alder pga at den trekker til seg vann over tid som kan sette ned kokepunktet og du kjenner det også ved at bremsene føles litt "svampete". Med ny bremsevæske vil det kjennes mye tightere.

For all del, viktig å være nøye på bremser og testbremse i lav fart først.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ulyd ved hard bremsing Honda cb600fa 2009 foran

Legg inn av kjellv »

Hvis en bremseklosse ligger og subber er det ofte fordi det ligger ureinheter på stemplene slik at de møter motstand når de skal tilbake i "hvilestilling" etter bremsing.
Det ligger flere steder her inne gode beskrivelser på denne rensejobben. Bare søk, og prøv deg fram. Dette er en fin aktivitet i PMSperioden som kommer om ikke lenge :thumleft

Men lyden du hører kan også være så enkelt som småstein som ligger i sinterslissene på bremseklossen...

Brukeravatar
Tommy Andersen pi
Innlegg: 35
Registrert: 23 aug 2015, 10:27
Motorsykkelen din: Triumph tiger sport 1050

Re: Ulyd ved hard bremsing Honda cb600fa 2009 foran

Legg inn av Tommy Andersen pi »

Da er klossene skiftet, det gikk veldig smerefritt. Renset godt opp før jeg klemte stemplene enkelt inn for hånd.
Skifte av bremsevæske overlater jeg til servicen på verksted.

Så da er det bare å finne svingete fine veier med sola i ryggen! :roll

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Ulyd ved hard bremsing Honda cb600fa 2009 foran

Legg inn av Geiroe »

Tommy Andersen pi skrev: Så da er det bare å finne svingete fine veier med sola i ryggen! :roll
Bare husk at når du har sola i ryggen er det andre som har den midt imot, og du må bare være litt mer forberedt på at noen ikke overholder vikeplikten enn vanlig. God tur :vs
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Svar