MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

Voksen skrev:Dieselsøl er livsfarlig uansett, og spesielt på våt asfalt.
Gangfelt ligger jo på steder fartsgrensa er 60 eller lavere, og som regel på rette strekk. Derfor pleier jo ikke de å være så farlige for oss.

Den verste ulykka jeg har vært borti med merking på gangfelt var en jeg havnet sammen med på sykehus. Han hadde snublet i forhøyningen på merkingen og brakk begge armene. Dagen etter skulle kona hente han på sykehuset og skulle bare hente noe tøy til han i kjelleren, snublet og brakk en arm. Litt off-topic, men det tåler vi vel?
Vet ikke om jeg er helt enig i den vurderingen, synes gangfelt er vanligst der jeg svinger (kryss og ut av rundkjøringer), og i motsetning til det meste annet av merking er det ikke så lett å kjøre utenom.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
jhn skrev:
ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02

Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.
Takk for innspill, fant liknende informasjon selv, dvs SVVs minimums krav (håndbok r310, s 129), som angir 55 som minimumskrav, denne målemetoden er ekvivalent med friksjonskoeffisient, dvs at det tilsvarer 0,55. Har ikke sett igjennom hva som er kravet til asfalt her til lands, men i storbritannia så det ut om det var 0,65. Men det er nok endel lavere enn det er i praksis, mulig målemetoden er streng, man oppnår glatt tall på over 1 i det virkelige liv er min erfaring.
Javel ja, da lærte jeg noe noe nytt i dag også. :prf
Takk for det.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

http://www.driva.no/_incoming/article11521536.ece
En sterk histore. En hårsbredd fra døden denne karen.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

kjellv skrev:http://www.driva.no/_incoming/article11521536.ece
En sterk histore. En hårsbredd fra døden denne karen.
Ja, han hadde flaks ... han også. :thumleft
Jeg hadde et uhell for mange år siden, men utfallet var et lite hakk verre enn i hans tilfelle.
Fra uhellet mitt startet til det var over gikk det ganske lang tid ... jeg hadde god tid til å tenke, men jeg var optimistisk hele tiden. "Dette går bra" tenkte jeg ...

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

http://www.rb.no/nyheter/gjerdrum/motor ... -43-136786" onclick="window.open(this.href);return false;
Trist. En i 60-årene omkom.
Artikkelen forteller også om hvor utsatte vi er på MC.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MC-ulykker

Legg inn av L-NA »

Ingen grunn til å betvile påstanden om at vi MC førere er utsatte som trafikkanter, men denne forstod jeg ikke helt...??

Ref Romerikes Blad:
"Ifølge Statens vegvesen vil én mc-fører miste livet og 20 mc-førere bli skadet hver uke det neste halve året i Norge, og sjansene for å bli drept som mc-fører er tjue ganger større enn som bilist.

Årlig blir mellom 10 og 15 motorsyklister drept og mer enn 200 skadd i denne type ulykker på landsbasis."


Så vidt meg betjennt så er det 52,14 uker i normal året. Dvs. og ihht først påstand. så vil vi ha (statistisk) 26,7 MC døds ulykker i halv året??

Heldigvis så er det ikke så galt...

Kjør forsiktig folkens..

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: MC-ulykker

Legg inn av Marshall »

Hiver inn spørsmålet her så slipper jeg å lage ny tråd.

Hvor ofte bør man bytte ut hjelmen sin?
Jeg har en hjelm som jeg kjøpte for 3 år siden, men som kun er brukt i 2 sesonger, tror jeg fikk kjørt 1000km tilsammen de 2 årene. Også har jeg kjøpt meg ny MC nå i år, lurer på om denne hjelmen enda fungerer noen år til? Eller bør hjelmer byttes ut etter så og så mange år???

Hjelmen har ikke vært i bakken! :)
braaAAap :mc1

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

Det er mye påstander om dette, forskning tyder dog på at isopor ivaretar egenskapene sine lenge, 10 år og mer.

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Ser ofte at 5 år blir nevnt. Men har ikke lest om forskning på dette. Jeg er uansett lei av hjelmen etter noen år at det er moro å bytte :lol

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: MC-ulykker

Legg inn av Marshall »

Ja da tror jeg at jeg skal prøve den i et par sesonger til! :) Syntes ikke den er blitt kjedelig enda :p
braaAAap :mc1

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

http://www.nrk.no/sorlandet/mc-forar-i- ... 1.12563662" onclick="window.open(this.href);return false;
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37879
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Rask reaksjon:

http://www.tv2.no/v/965738/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar