BMW R1200R, kjøpe nå eller til våren?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

BMW R1200R, kjøpe nå eller til våren?

Legg inn av ATWindsor »

Hei, jeg ser at min lokal MC-butikk har tilbud på 2015 BMW-modeller, såvidt jeg kan forstå er tilbudet på 12000 kr i rabatt. (litt usikker, var litt vagt). Jeg har sett meg ut en R1200R, hadde tenkt å vente til våren, men bør jeg slå til nå? Det er også gratis førstegangsservice, men vet ikke helt hvor mye det er verd.

Fordeler med å kjøpe nå (om det er rabatt):

- Billigere
- Får kanskje brukt den litt i høst

Ulemper:

2015-modell (er det noen forskjell? BMW har jo sagt hva som er endringer i sine 2016-modeller, men R1200R er ikke nevnt, betyr det at den er uendret i 2016)
- Registreres "ett år" før, brukt-verdi tap? Kan jeg evntuelt registrere den i 2016 om den uansett kommer for sent til å brukes noe særlig i høst?
- Jeg har lyst på ABS pro, men BMW ser ikke ut til å tilby det på denne modellen enda, har ett bittelite håp om at retrofit er en mulighet, kanskje noe større sannsynlighet for dette på en 2016-modell enn 2015?

Hva sier folket?

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: BMW R1200R, kjøpe nå eller til våren?

Legg inn av freddy123 »

Sålenge det ikke er de største endringen fra i år til neste år så hadde jeg nokk slått til :) angående service og pris så skal jeg tippe at førstegangservice koster rundt 2000/3000kr .




Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: BMW R1200R, kjøpe nå eller til våren?

Legg inn av kjellv »

Løp og kjøp, tut og kjør :thumleft
Dette er et godt tilbud, også dersom du skulle ombestemme deg og selge igjen allerede neste sommer.
Regn ca 10% verdifall pr. år ved normal årlig kjørelengde 6-8000 km., at serviceintervall er fulgt og dokumentert, og sykkelen er uten skader. De første årene er nok verdifallet noe større, men for en bruktsykkel på 10 år er dette en noenlunde grei tommelfingerregel.
I dette tilbudet har du også gratis førsteservice og 12000 kr i avslag. Dette dekker i nærheten av første års verdifall. Dette kan du ha i bakhodet når du en gang skal selge den igjen, og husk da at du egentlig får 15000 mer for den enn salgssummen du får for den. Det er bare det at de pengene fikk du da du kjøpte...

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: BMW R1200R, kjøpe nå eller til våren?

Legg inn av E-strom »

ATWindsor skrev:Hei, jeg ser at min lokal MC-butikk har tilbud på 2015 BMW-modeller... [klipp]...Hva sier folket?
Husk valutaen...!
- norske kroner har blitt mindre verdt i 2015
- dagens lager hos forhandlerne er kjøpt til priser fastsatt for minst ett år siden
- prisene kan komme til å gå opp 10% eller mer neste år

Derfor kan det være lurt å kjøpe en 2015-modell (eller overligger fra 2014) akkurat i år. Vi vet ikke når krona kommer tilbake til gamle høyder igjen, men fagfolk mener det kan komme til å ta tid - lang tid - kanskje ser vi en såkalt "justering", altså at krona finner sitt nye naturlige leie...

:thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: BMW R1200R, kjøpe nå eller til våren?

Legg inn av Sigg79 »

Er dette et lokalt tilbud, eller gjelder det alle BMW-forhandlere?

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: BMW R1200R, kjøpe nå eller til våren?

Legg inn av ATWindsor »

Sigg79 skrev:Er dette et lokalt tilbud, eller gjelder det alle BMW-forhandlere?
Sjekket en sjappe i oslo på nett, virker som det gjelder alle.

Svar