Hei,
Om man tar utgangspunkt i ein R-sykkel som ikkje skal grisekjøres eller kjøres på bane, har det nokon større praktisk betydning om man monterer sportsdekk eller sports-touring dekk på denne, utover at sports-touring dekkene mest sannsynlig varer litt lengre?
Kva er egentlig dei største, og mest betydningsfulle, forskjellane og fordelane/ulempene på desse to typene med dekk? (Då med utgangspunkt i "ordinær" kjøring av motorsykkelen)
På forhånd takk!
Sport vs. Sport-Touring dekk?
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Re: Sport vs. Sport-Touring dekk?
Det skal ikke være noe i veien for å velge ST dekk på en R sykkel, så lenge du vet at dekkene setter en del begrensninger for hvordan sykkelen kan kjøres. Det viktigste er at du ikke endrer dimensjonene uten at du vet godt hva du gjør. Dekkdimensjonene sykkelen er bygget for er nøyaktig samstemt med oppsettet ellers på sykkelen og har mye med kjøreegenskapene å gjøre. Spesielt når du nærmer deg yttergrensene. Dekkprofilen på et ST dekk gjør at eksperimentering med kyllingstriper og kneskrap som flere her inne driver med ikke er helt forsvarlig. Men ST dekk har som regel myk gummiblanding på sidene, og biter seg godt fast i asfalten.Retallion skrev:Hei,
Om man tar utgangspunkt i ein R-sykkel som ikkje skal grisekjøres eller kjøres på bane, har det nokon større praktisk betydning om man monterer sportsdekk eller sports-touring dekk på denne, utover at sports-touring dekkene mest sannsynlig varer litt lengre?
Kva er egentlig dei største, og mest betydningsfulle, forskjellane og fordelane/ulempene på desse to typene med dekk? (Då med utgangspunkt i "ordinær" kjøring av motorsykkelen)
På forhånd takk!
ST dekk har en annen gummiblanding og dekkprofil, og har som oftest en slitesterk midtsone som tåler utrolig mange flere km enn et S dekk. De er ofte stivere for å tåle tyngre last. Det er kanskje der du vil møte problemer når dekk skal tilpasses det som står i vognkortet ditt. En R-sykkel har gjerne lavere maks tillatt totalvekt enn en touringsykkel, og de fleste ST dekk har ofte høy lastindex.
En liten avsporing...: De som fulgte med på sendingen fra helgens MotoGP, fikk tydelig se hvor stor betydning dekk har for prestasjoner. Her så vi godt hvor begrenset veigrep slicks gir når regnet kommer, og vi så også hvor lite de myke regndekkene tålte når det tørket opp og farten økte. Spesielt husker jeg slowmo av Rossi gjennom en sving et par runder før han kjørte inn i depot og byttet til sykkel med slicks igjen. Man så tydelig at regndekkene holdt på å gå i oppløsning, ved at store gummibiter flagret rundt sykkelen gjennom svingen.
Bradley Smith i Yamaha Tech3 hold seg utrolig kald. Han byttet ikke sykkel i det hele tatt, jeg tror det var kun han som ikke byttet. Resultatet var at han havnet helt sist i feltet når regnet kom, kjørte mange runder på våt bane med slicks. Men det tørket opp igjen, i hvert fall i hovedsporet. Bradley kjørte inn til 2.plass etter en voldsom opphenting da alle andre måtte inn i depot fordi regndekkene ikke tålte mer. Jeg tror knapt jeg har sett et MotoGP løp noen gang som har gitt meg så høy puls før :-)å
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jeg tror ikke du skal bekymre deg for grepet på et bra ST-dekk. Kjører selv Angel GT som er et ST-dekk(?) på min S1000R og kyllingstripene er borte. Dekkene sitter som bare det. Til heftig kjøring på bane ville jeg nok valgt noe annet muligens, men jeg tror at et bra ST-dekk vil holde til 95% av oss. Jeg tror nok det er hodet som stopper lenge før dekkene for å si det sånn.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Jeg svarte kanskje ikke helt på spørsmålet ditt.
S dekk skal gi så godt veigrep som mulig både ved hard nedbremsing, raske dype nedlegg og hard akselerasjon ut av svingen igjen. Dette gjør at dekkprodusentene må velge gummiblandinger som ikke gir de mest ekstreme kjørelengder.
ST dekk er også gode dekk til ganske sportslig kjøring. Men de er også bygget for tung last i mange mil rett fram, ergo må de ha en svært slitesterk midtsone.
S dekk skal gi så godt veigrep som mulig både ved hard nedbremsing, raske dype nedlegg og hard akselerasjon ut av svingen igjen. Dette gjør at dekkprodusentene må velge gummiblandinger som ikke gir de mest ekstreme kjørelengder.
ST dekk er også gode dekk til ganske sportslig kjøring. Men de er også bygget for tung last i mange mil rett fram, ergo må de ha en svært slitesterk midtsone.
Sitat fra Motorrad: ingen har fordeler av sportdekk på landevei.
Du kan grisekjøre ST dekk på gata, de vil ikke gi dårligere feste enn sportdekk, tvert imot! ST dekk blir kjappere nok varm, mens S dekk ofte ikke er nok varme på gata!
Du kan grisekjøre ST dekk på gata, de vil ikke gi dårligere feste enn sportdekk, tvert imot! ST dekk blir kjappere nok varm, mens S dekk ofte ikke er nok varme på gata!