Assi's bikerlogg!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

Hei, alle sammen og Bikerloggen! :vs

Da var jeg endelig i gang med MC-lappen og kjøretimer, etter bestått teoriprøve (yey!) og timesvis med utstyrsgoogling og -handling. Kjøreskolene her låner visst ikke ut kjøreutstyr, så det gikk bort noen uker på det. Tror det skal være mulig å lande lappen før de pakker sammen for året (30. okt.), men det er ingen krise om jeg må vente til neste år. Sesongen er vel snart slutt nå uansett, og det viktigste nå er å lære seg å kjøre.

1. kjøretime:

Værforhold: Opphold, behagelig temperatur (ca. 17C?), overskyet.

Forutsetninger: En kort tur på moped i første gir for 15 år siden. Litt teoretisk forberedelse, masse youtube-videoer og nylig bestått teoriprøve.

Forberedelse 1/2: Litt prat og montering av intercom i hjelm. Kom borti alle knappene, altfor høyt volum, men lot det være.

Forberedelse 2/2: Kjørelærer gikk gjennom en kjapp "daglig kontroll": Spark i dekk for å sjekke lufttrykk. Sjekk bremselys og blinklys (hold hansken foran lysene for å slippe å gå frem og tilbake). Kanskje det var mer som burde kontrolleres, men det har jeg i så fall glemt. Kjørelærer sa noe om hvordan jeg kunne sette meg på som passasjer og hvordan jeg skulle sitte, men jeg la bare all vekt på venstre fotpinne og slengte meg over sykkelen. Så kjørte hun ut av byen til noen små landeveier og stanset der jeg skulle starte kjøringen. Vi gikk over grunnleggende ting som gass, bremser og blinklys.

Kjøring: Første igangsetting gikk overraskende dårlig! :knegg Jeg hadde ikke forestilt meg at det kom til å være vanskelig å balansere sykkelen, men der tok jeg feil. Etter noen få sjanglende meter befant jeg meg på feil side av veien, inn med clutch og brems, beina i bakken og måtte jobbe skikkelig for å holde sykkelen oppe. Den største feilen, utenom å være en noob som ikke kan kjøre motorsykkel, var nok å drive og sjekke venstrespeilet for biler, i stedet for å konsentrere meg om kjøringen og se fremover. (16-åringer hadde visstnok ikke det problemet.) Jeg kjørte der jeg så, nemlig ned og til venstre. Påfølgende igangsettinger var litt preget av det dårlige førsteforsøket, spesielt når det kom biler imot, så det ble litt ekstra venting, men det kom seg etterhvert.

Stansene var også temmelig ustøe. Alt jeg gjorde var ganske ustøtt, egentlig! Og ved oppgiring manglet jeg gasspådrag i det jeg slapp clutchen. Generelt hadde jeg nok en tendens til å være for forsiktig med gassen. Sånn går det når første motoriserte tohjuling man prøver er en 600-er. Burde kanskje ha startet på moped! :D Jeg kjørte ikke noe raskere enn moped-hastighet uansett.

Sånn ellers ble jeg ganske overveldet av hele kjøreopplevelsen, og da har jeg en tendens til å ikke få med meg noen ting av det som blir sagt (sorry, kjørelærer). (Det samme skjedde forøvrig da jeg prøvde kontaktlinser for første gang - fikk ikke med meg et eneste ord av det optikeren sa etter at jeg hadde fått linsene på.)

En annen ting, etter første sving (kryss) tenkte jeg: "var det *jeg* som gjorde det der, eller gjorde kjørelæreren noe?". Utrolig lettstyrte greier. Fascinerende.

Konklusjon: Kjøringen gikk litt dårligere enn planlagt. Men fint å ha fått unnagjort første kjøring. Ser for meg at det bare blir bedre. Å gjøre ting man er dårlig på er sjeldent noe særlig kult, men totalt sett var det mer gøy enn stress.

Take aways:
1. Ved giring - gi gass SAMTIDIG som clutch slippes
2. Se opp og fram
3. Slapp av i armer

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av kjellv »

Velkommen i forumet :thumleft

Rett i gang med logg ved første post, det er bra. Fortsett dette, slike er spennende å følge for oss som har vært her en tid, og ofte veldig lærerikt for de som kommer etter i samme situasjon som du er nå.
Tips og råd kommer nok rikelig etter hvert skal du se :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av RuneMC »

Velkommen

Ser du har rett fokus "lære å kjøre" framfor "billigst mulig" :thumleft

Kjenner igjen endel fra når jeg begynte opplæring - men hadde fordel av hele Valle Hovin som kjøregård.
Det meste er overveldende i starten - og gjør at mye glipper, som å få med seg skilt om hvilket kjørefelt man skal ta i Oslo sentrum osv :roll - men det kommer seg ganske raskt.

Du vil evt kunne ha nytte av andre ting som krever balanse, terrengsykling f.eks.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av AJ »

Velkommen som MCsiden.no blogger :thumleft !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

Takk for velkomster!

Kjøring i Oslo, ja.. Det hadde jeg ikke sett lyst på. :D Trodde forøvrig balansen min var ganske god, men tydeligvis ikke automatisk overførbar til motorsykkel. Godt mulig jeg gjør dumme ting som å lene meg litt til siden når jeg tar opp beina eller noe sånn.

2. kjøretime

Værforhold: Sol, vindstille, 17 grader+.

Forberedelse: Montering av ny intercom i hjelm. Mye enklere å ha høyttalere og mic montert i hjelmen enn å ha den løs slik som sist gang. Startet som passasjer denne gangen også. Sånn sett en dårlig idé å ha kjøreskolen liggende midt i sentrum! Spoiler alert: Neste gang må jeg nok belage meg på å kjøre selv fra start.

Kjøring: (Går)dagens tema var stans og ny start, krypekjøring og sving i kryss. Etter litt øvelse på igangsetting og stans i område uten trafikk gikk turen tilbake til sentrum igjen. Bykjøring er jo noe jeg helst vil unngå selv med bil, så å kjøre motorsykkel som jeg såvidt kan kontrollere midt i sentrum, med passasjer, er ikke noe jeg hadde funnet på selv, for å si det sånn. Sånn sett hadde det nok vært tryggere om jeg bare fikk utlevert lappen og kunne øvelseskjøre på egenhånd, og dermed selv kunne bestemme hvor jeg ville kjøre og når jeg var klar for bykjøring. Men med 850 kr for 45 min. må man selvsagt ha så rask progressjon som mulig.

Ref. "Føreropplæring trinn 2": "Gjennom opplæringen på trinn 2 skal eleven tilegne seg kunnskap om motorsykkelen og motorsykkelkjøring, og lære å mestre motorsykkelen rent kjøreteknisk, uten å måtte rette oppmerksomheten mot andre trafikanter." Well.. not the case. :)

Et par episoder. For det første, jeg må tydeligvis ha forsøkt å gire til andre gir midt i krysset, og presterte å sette motorsykkelen i fri, for det var bare turtall, lite balanse, og beina måtte i bakken. Note to self: unngå å velte i veikryss ved å gire skikkelig! Giring skal vel forresten ikke gjøres i sving uansett. Og #2: Jeg måtte stanse for en motgående bil i en ganske bratt oppoverbakke på grunn av veiarbeid og innsnevring av veibanen. Prøvde å være smart og bruke fotbremsen til bakkestart, men det var heller mislykket. Det enkleste var vel bare å slippe clutch til friksjonssonen for så å kunne slippe frambremsen.

I tillegg ble det litt øving på krypekjøring. Balansen var ikke noe å skryte av, det hadde sikkert vært ganske latterlig å sett på, men jeg fikk iallfall etterhvert litt kontroll på å bruke gass og clutch riktig. Hadde som vanlig en tendens til å være for forsiktig med gassen. Krypekjøringen hjalp selvfølgelig på trafikkjøringen også. Derfor litt merkelig at vi ikke øvde på krypekjøring først.

(Spørsmål til publikum: Bruker dere litt bakbremse ved krypekjøring? Draget fra bakbremsen skal visstnok ha en stabiliserende effekt. Men kjørelæreren har ikke sagt noe om det der, så det er kanskje ikke noe jeg bør tenke på nå?)

Noe annet jeg gjorde feil var plassering i veibanen før sving. Jeg plasserer meg visst som et vogntog i veikryss for at svingen skal bli enklest mulig, i stedet for å plassere meg med tanke på lesbarhet, altså til høyre når jeg skal til høyre, og til venstre når jeg skal til venstre.

Takeaways:
1. Gir bestemt for å ikke havne i nøytral
2. Ved krypekjøring: slipp clutch rolig og ha samtidig litt gass
3. Husk plassering før kryss
4. Løse armer

Neste gang blir det øving i kjøregård. I følge værmeldingen i 'heavy rain'. :sk? Men det er vel bare å bli vant med det, her på vestlandet hvor det alltid regner. Blir spennende å se om utstyret duger, eller om jeg blir gjennomvåt og ender opp med panikkhandling av nytt utstyr.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Bosted: akershus

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av freddy123 »

Bakbremsen er fin å bruke på krypkjøring ja :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av kjellv »

Assi skrev: ...her på vestlandet hvor det alltid regner.
Litt forvirring her. Du kjører i Oslo, men sier "her på Vestlandet"?

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

kjellv skrev:Litt forvirring her. Du kjører i Oslo, men sier "her på Vestlandet"?
Neida, jeg kjører i Stavanger-området. Med "Kjøring i Oslo, ja.. Det hadde jeg ikke sett lyst på" så mente jeg at jeg ikke hadde likt å måtte kjøre i Oslo.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av kjellv »

Assi skrev:
kjellv skrev:Litt forvirring her. Du kjører i Oslo, men sier "her på Vestlandet"?
Neida, jeg kjører i Stavanger-området. Med "Kjøring i Oslo, ja.. Det hadde jeg ikke sett lyst på" så mente jeg at jeg ikke hadde likt å måtte kjøre i Oslo.
Beklager. Jeg får pusse brillene og ta meg bedre tid når jeg leser :-)å
Men vær ikke så redd for en regnsskvett. De fleste av oss er relativt vanntett, og så lenge du har slike dagtemperaturer har det ikke stort å si om du blir våt. Se på det som en skikkelig test av klærne dine, og vurder evt om et regnsett utenpå kan være nyttig å ha til senere hvis klærne er for dårlige.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Tobben84 »

Hei og velkommen :vs

Du fikser dette etterhvert skal du se :-) et lite tips for å lettere holde balansen i tillegg til det du selv skrev om å se langt fram. Det er å klemme godt sammen knærne rundt tanken, og forankre deg skikkelig med setet og beina sammen. Drt gjør at overkroppen frigjøres/avslappes til å gjøre alle de andre oppgavene. Ennkjekk øvelse for å trene opp mage/bekken/knær er å etterhvert bremse ned og gasse på med kun en hånd på rattet. Dette er vel og merke når du har kontroll/i kjøregården,mdette tvinger deg til å forankre deg i sykkelen med underkroppen. Husk at du ikke skal holde deg fast med hendene,mde er der kun for å utføre styreinputs og blinkers/gass/brems :thumleft

Gled deg til mange flotte opplevelser framover, og jeg som en del andre kjører stort sett året rundt her i Rogaland.....

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av norse900 »

Så supert med flere ivrige her i området. Kjenner igjen metoden med "logg" fra da jeg selv tok lappen. Gikk til og med inn i google og la inn ruta jeg hadde kjørt sammen med kommentarene. :redface
Sabla greit (og artig lesning) i ettertid :-)
Lykke til!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av poulet_cavalier »

Hei og hå

Alt du skriver om er velkjent for alle som tar mc lappen uten å ha tjuvtrent på et gårdsjorde først..

Og krypkjøringen er desidert verst. Forvent noen opp og nedturer der.. ;-)

Om bakbremsen: den er smart ja - men vent til du får litt teken på det først (min mening).

Når jeg kjørte opp på Billingstad oppdaget jeg til min "glede" at de hadde lagt krypkjøringsløypa i en liten bakke. Det hadde ikke vært lett uten bakbrems..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24648
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Bjerknez »

Personlig har jeg så og si aldri brukt bakbremsen. Heller ikke på oppkjøringen. Klarte krypkjøringen med glans uten å bruke bakbrems. Men mange sier det er lettere og holde kontroll på sykkelen ved krypkjøring når man bruker bakbremsen og det stemmer helt sikkert :thumleft

Ellers så vil du uansett komme inn i det med å kjøre sykkel. Det beste er om du har mulighet for å øvekjøre litt på egenhånd ved siden av trafikkskolen. Trafikkskolen lærer deg teknikk og det grunnleggende etc. men jeg mener mengdetrening er minst like viktig og det får man ikke med en time på trafikkskolen med kjørelærer bakbå.

Finn noen som vil øvekjøre med deg og kjør MYE. Kjør til det verker i kroppen og utfordre deg selv ved å øke vanskelighetsgraden med tanke på hvor du kjører. Kjør der hvor du føler deg minst komfortabel som feks. i rundkjøringer/lyskryss etc.

Vet ikke helt hvor du bor hen, men det finnes en egen "øvekjøringstråd" her inne hvis du vil finne noen som kan øvekjøre med deg. Men det krever så klart du har en egen sykkel, samt 2stk. gule vester med "L" på ryggen samt en mobiltelefon med handsfree eller sambandsutstyr. Har du disse tre tingene så er det tut og kjør :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av RuneMC »

Bruker bakbremsen endel på grus, og ned "spiralen" til tredje underetg i P-huset på jobben, og evt en sjelden gang ved krypkjøring (evt i kombo med forbrems).

Ved køkjøring/lanesplitting i lav fart er det best å bruke forbrems, da det plutselig kan bli bråstopp og da er det bare å klemme litt ekstra på forbremsen kontra bakbremsen som du aldri vil kunne bråbremse med. (Ihvertfall ikke den jeg har.)

Øvde ikke på bakbrems under opplæring, men fikk beskjed om å bruke litt på krypkjøringen under oppkjøringen da plassen kjeglene var satt på ikke var plan, men hadde litt helning.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Ashland »

Har inntrykk av de fleste sliter med krypkjøring når de tar lappen, inkludert meg. Når jeg først stolte på sykkel, hadde riktig forankring og blikkbruk, da satt plutselig alt sammen. Om jeg må bremse ved krypkjøring, foretrekkes forbrems, men det er nok vane sak...
Bruk også clutch´en aktivt og slur med den uten å gi gass, det hjelper :thumleft

Lykke til videre!!

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

3. kjøretime:

Forberedelse: Diskusjon om hvorvidt tekstil/skinnbuksa mi kom til å være vanntett eller ikke. Jeg hadde tro på den, kjørelæreren ikke. Gjennomførte daglig kontroll: Lufttrykk fremme og bak. Kjørelys fremme og bak. Bremselys hånd- og fotbrems. Sitat kjørelærer: "Da kan det være lurt å bruke bremsen i stedet for clutchen." :D Enig. Kontroll blinklys. Tror jeg glemte å sjekke blinklys bak.

Værforhold: Pøsregn, etterfulgt av regn. 13 grader og lett bris.

Kjøring: I dag kjørte jeg fra start, uten å begynne med en "ride of shame", altså sitte bakpå ut fra kjøreskolen. Boyaah! :P Det var kjøregårdsøvelser som stod på programmet, så første del var å kjøre til kjøregården. Det gikk uten større problemer, men i en rundkjøring kunne det fort gått galt. Jeg ble sannsynligvis oversett av en lastebil i en rundkjøring. Lastebilen kom fra høyre, og hadde jo vikeplikt for meg, men var bare en meter eller to unna før jeg ga full gass for å komme meg i sikkerhet. Sånn sett kan man kanskje argumentere for at en 600 gir en ekstra sikkerhet i forhold til en 250, men (FAQ #1) er det lurere å starte på en 250? Kanskje først og fremst med tanke på økonomi. Drittværet var nok en medvirkende faktor i den situasjonen, så det er nok best å ikke kjøre i pøsregn. Og kanskje det ikke var så smart å velge sort matt hjelm..

Fikk eksperimentert litt med styrekommando/kontrastyring. Det var risky å komme seg skikkelig rundt rundkjøringene uten, altså bare ved å lene sykkelen. Så styrekommando er selvsagt the way to go.

Kjøregårdsøvelsene var egentlig ganske morsomme i forhold til å snigle seg rundt i trafikken. Det vi øvde på var

- Nødbrems, fra 40 km/t og 50 km/t. Jeg var litt usikker på veggrepet mtp regnet, men ABS-en hadde vel reddet meg uansett. Ble etterhvert relativt bra og stabilt, og jeg kunne etterhvert stoppe helt opp før jeg måtte ned med beina. Må huske å holdet blikket oppe, forankre, og å bremse med alle fire fingrene. Bakbrems ble ikke nevnt i denne sammenheng i det hele tatt. Bremser man optimalt så er det vel ingen vekt på bakhjulet, så kanskje den ikke trenger å brukes.

- 180 graders venstresving, ca 25 km/t. Enkelt i forhold til neste punkt. :) Styrekontroll, jevn gass og blikk.

- Krypkjøring: Helt klart den vanskeligste av øvelsene, og er det som står på planen for neste time. Jeg ble etterhvert noe bedre til å kontrollere gass og clutch. I begynnelsen hadde jeg en tendens til å jukse ved å slure med clutchen uten samtidig å gi gass. Dette var "juks", "feil teknikk" og "ikke krypekjøring"! Kjørelæreren påstod dessuten at motoren har en stabiliserende gyroeffekt på høyere turtall. Er det riktig, eller prøver hun å lure meg til å gjøre ting riktig? :sk? Alle snakker bare om den gyro-kraften som oppstar av roterende hjul, men ikke om noe gyro-effekt fra motoren.

Fikk en smakebit av motorsykkelprivilegiene på vei hjem da vi sneik oss forbi en hel rekke med biler i rushtrafikken. Ganske praktisk! :D Ellers var hele hjemveien en øvelse i krypkjøring. Bra at det for en gangs skyld ikke er helt meningsløst å kjøre i kø. Jeg vinglet sånn frem og tilbake i den køen at jeg av og til måtte le.. det må ha sett ganske latterlig ut!

Ellers driver jeg fremdeles og fomler med blinklyset.. Jeg blinker ikke alltid når man burde, og klarte for eksempel å tute på en fotgjenger i et gangfelt ved et uhell.. litt flaut. Kanskje snart på tide å slutte med det. :D

Og kjørelæreren hadde rett når det gjaldt kjørebuksa mi. Den ble gjennomvåt etter 20 minutter, og jeg kunne vri boxeren da jeg kom hjem. Ikke noe særlig, for å si det mildt. Men nå i ettertid tror jeg kanskje jeg dreit meg ut ved å ta ut det vanntettet laget! Ikke spesielt smart, men hvis det er tilfellet så er buksa iallfall ikke så ubrukelig som jeg trodde.

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 782
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Fsva »

Artig innlegg, kult at du skriver litt om hver kjøretime uten å ta deg selv høytidelig :D Jeg husker jeg hadde plan om å filme hver eneste kjøretime og oppkjøring med gopro, men det ble med tanken :P :p

Den krypkjøringa tar det tid å bli vant med, og lett å bli dårlig på når man slutter å øve. Jeg snek meg inn i kjøregården i Skien for noen uker siden for å teste krypkjøringa. Jeg hadde nok strøket på oppkjøringa hvis jeg måtte tatt den der og da.

Alt som har masse og roterer skaper gyroskopiske krefter, inkludert veivaksel og svinghjul i en motor. Selv om radius på de delene ikke er veldig store så spinner de jo veldig fort rundt i forhold til hjulene når du driver krypkjøring.

Aner ikke hva som skaper mest krefter under krypkjøring, men det kunne sikkert noen smartinger regnet ut :)

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

Da er det nok noe i det. Se for eksempel på denne fine demonstrasjonen av gyroeffekten av et svinghjul med 8000 rpm.

Men spørsmålet er om de kreftene er store nok til å i det hele tatt være merkbare. Og selv i fart så er det vel styregeometrien som balanserer sykkelen.

Fra Full Kontroll: "Gyroeffekt er den stabiliserende kraft som oppstår når et hjul roterer og som fører til at hjulet yter motstand mot sideveis vridning. Dette er for så vidt helt riktig, men hjulenes gyroeffekt er liten i forhold til effekten av motorsykkelens styregeometri." Og siden gyroeffekt av bevegelige deler i motoren ikke engang er nevnt, så skulle man kanskje tro at den er helt ubetydelig. Er Full kontroll-gutta på forumet her, forresten?

Men det bør vel være ganske rett frem å teste: sett en motorsykkel i fri, gi gass og se hvor mange rpm som må til før den står oppreist av seg selv! :-)

Ah, her fant jeg endelig en artikkel om emnet:
"Yep, the faster your engine turns, the more stable your bike will be, regardless of how fast that bike is traveling." og et forum som diskuterer artikkelen.

Og fra boken "Motorcycle Design and Technology" (2001, Mr. Gaetano Cocco)
"... we can state that when a motor is provided with a large flywheel and is kept revved up, it is easier to keep the bike balanced in a stationary position (so called "sur place")."

Tror du sensor har noe imot et turtall på 10000 RPM under krypkjøringen? :D

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av ejs »

Assi skrev:Da er det nok noe i det. Se for eksempel på denne fine demonstrasjonen av gyroeffekten av et svinghjul med 8000 rpm.

Men spørsmålet er om de kreftene er store nok til å i det hele tatt være merkbare. Og selv i fart så er det vel styregeometrien som balanserer sykkelen.

Fra Full Kontroll: "Gyroeffekt er den stabiliserende kraft som oppstår når et hjul roterer og som fører til at hjulet yter motstand mot sideveis vridning. Dette er for så vidt helt riktig, men hjulenes gyroeffekt er liten i forhold til effekten av motorsykkelens styregeometri." Og siden gyroeffekt av bevegelige deler i motoren ikke engang er nevnt, så skulle man kanskje tro at den er helt ubetydelig. Er Full kontroll-gutta på forumet her, forresten?

Men det bør vel være ganske rett frem å teste: sett en motorsykkel i fri, gi gass og se hvor mange rpm som må til før den står oppreist av seg selv! :-)

"... we can state that when a motor is provided with a large flywheel and is kept revved up, it is easier to keep the bike balanced in a stationary position (so called "sur place")."

Tror du sensor har noe imot et turtall på 10000 RPM under krypkjøringen? :D
Det over kommer an på motor plassering.. (på langs eller tvers i ramma)

For eks.. Guzzi faller mot høyre når en blipper speeden.
If it ain't broke, I'll break it.

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

4. kjøretime

Værforhold: Sol og ca 14 grader

Kjøring: Første solo-kjøring! Veldig uvant følelse! Litt som å kjøre bil uten bilbelte. :) Og i dag ble det en ganske annen type kjøring enn det har vært tidligere. Ikke noe nevneverdig trafikkjøring, og den planlagte krypekjøringen måtte utgå. Det ble heller en tur rundt på lite trafikkerte landlige veier, i (for meg) høy fart. Jeg var nok ikke noe særlig over 80, men det var jo en betydelig økning fra 50-60. Jeg aksellererte og kjørte dessuten for sakte, og racingbiken min ble bl.a. forbikjørt av en kassebil. :sorry Det der skal ikke skje igjen!

Hele økten handlet strengt tatt om plassering i veibane, plassering i sving og i kryss, med fokus på handlingsrom. Men jeg var nok i stor grad distrahert av awesomenessen ved å cruise rundt på egen sykkel, så jeg var ikke helt oppmerksom på alle de riktige tingene. :prop: Et par ting som må korrigeres:
#1: Plassering/utgang i veikryss: jeg tok for vide svinger i kryss. Utgangen ble dermed på feil side av kjørefeltet med tanke på sikkerhetsmargin/handlingsrom.
#2: Kjørelinje i høyresving på landevei: jeg begynte å svinge for seint, og havnet for nær midtlinjen i svingen

Og så gikk jeg på en liten smell utstyrsmessig - jeg hadde åpnet alle lufteglidelåser i jakken. Det har gitt perfekt temperatur frem til nå, men i dag ble det iskaldt i høy hastighet. Det er nok bare å lukke de godt igjen resten av sesongen. :)

Kjøretimene har til nå vært som 3MX-timene på VGS: nytt pensum å lære seg hver eneste time og minimalt med repetisjon. Egentlig bra det, så er det iallfall masse å lære og valuta for pengene. Mengdetrening og repetisjoner får man vel heller ta på egenhånd når opplæringen er over og lappen er i boks. Men nå har jeg forhåpentligvis vært gjennom de fleste scenarier: bykjøring, kjøregårdsøvelser, solokjøring og kjøring med passasjer og landeveiskjøring.

Og jeg er tydeligvis ikke ferdig med å tute i stedet for å blinke! Men jeg prøver å hilse nonchalant etterpå, slik at fotgjengerne tror det var meningen. :prf

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av norse900 »

:thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

5. kjøretime

Værforhold: Lettskyet, ca. 9 grader

Da var det endelig på an igjen, med ny kjøretime! Sist gang var 7 måneder siden, og jeg var på forhånd særdeles usikker i hatten. Pulsen var høy da læreren hadde snudd sykkelen, satte seg bakpå og jeg skulle kjøre de første metrene ut fra kjøreskolen. Etter en nervøs start og et par dårlige trafikktilpasninger gikk det bedre etterhvert.

Vi tok omveien til kjøregården og bruke det meste av kjøretimen på krypekjøring der. Det er nok det jeg må øve mest på, så det passet utmerket. Dessuten veldig nyttig å beherske i by, trafikk, køkjøring osv.

Det er visst nye kjøregårdsøvelser til førerprøven i år, og jeg tror de er litt lettere enn før. Krypekjøringen er endret til at man leier sykkelen litt, svinger til høyre og kjører slalom gjennom fire enkeltstående kjegler (den vanskeligste delen), stopper, og deretter tar en venstresving i "garasje", før man krypkjører tilbake uten kjegler. Krypkjøringen gikk etterhvert ganske bra, og selv om det var veldig variabelt så klarte jeg krypeøvelsen noen ganger. Nå gjelder det bare å stabilisere slik at jeg ikke trenger å stole på flaksen på oppkjøringen.

Det jeg gjør feil nå er å ikke bruke overkroppen til å balansere. I stedet holder jeg overkroppen helt i ro og svinger styret fra side til side. Dessuten sitter jeg altfor oppreist på (sports)sykkelen og ender opp med stive armer. Trikset tror jeg kan være å sitte i "spiser taco på lavt bord mens man ser TV"-stillingen, altså utrolig fremoverlent og med blikket høyt. Jeg øvde også litt på "effektiv bremsing", som gikk veldig bra. Jeg koste meg etterhvert så mye i sola at jeg begynne å synge i hjelmen, og kom plutselig på at jeg hadde intercom, så det varte ikke lenge! Heldigvis var den avslått akkurat da mens kjørelæreren snakket med en annen. :D

Tilbaketuren gikk bl.a. via motorveien, og hele den turen gikk over all forventning, og jeg følte jeg hadde full kontroll. Morsomt! Og best av alt; ingen tilfeller av å tute i stedet for å blinke! Kjørelæreren var full av lovord, og jeg var veldig fornøyd og positivt overrasket over hvor bra det gikk. Så gjelder det bare å alltid holde det nivået fremover!

Ellers så har jeg sett på, eller lest og siklet på egentlig, forskjellige sykler i vinter. Foreløpig holder jeg en knapp på en KTM Duke 390. Den skal visst være veldig spretten og lettkjørt, har ABS, ser fet ut, og jeg tror den skal være rimelig å forsikre. 246 pr/mnd for kasko (50% bonus, 4000 egenandel hos Gjensidige). Aner ikke om dette er billig eller ei, egentlig. Får håpe det dukker opp noen i området på Finn snart, ellers må jeg vurdere å kjøpe en ny og skinnende sykkel hos forhandler.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av AJ »

Se der, ja!

Hyggelig med oppdatering og at det går framover, Assi :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Elruts84 »

Morsom lesing. Kjekt å se at det går rette veien. Ting blir en vanesak og til slitt ender du opp med å ikke tenke over hva du gjør for alt ligger inne automatisk.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Assi's bikerlogg!

Legg inn av Assi »

Ok, nå er det altfor lenge siden.. På høy tid med en oppdatering!

Siden sist har jeg hatt hele 6 vanlige kjøretimer, "sikkerhetskurs på bane" og "sikkerhetskurs på vei". På onsdag(!) blir det oppkjøring, og det er meldt regn den dagen. Not kewl. Unnamanøver i regn.. liker ikke helt tanken på det. Men det er vel noe man bør kunne her på vestlandet.

Ikke så mye å si om de vanlige kjøretimene, tror jeg, utenom at det kanskje har blitt litt mange av dem. Mye på grunn av de der kjøregårdsøvelsene. Jeg har fremdeles ikke svart belte i de øvelsene, men på den andre siden så er det sjeldent jeg er 100% sikker på noe som helst. Og man trenger forhåpentligvis ikke være norgesmester for å bestå. Den trygghetssøkende personligheten min ville nok øve enda mer, men når jeg ser at kjøreskolen har sanket inn 31 000 av pengene mine, så er det nok på tide å sette strek..

Ellers var det festlig og god stemning med kjøring på bane! Vi skulle cruise rundt og bare tilpasse farten i 3. giret uten å måtte bruke bremsene. Det kan være at jeg satte ny banerekord en av de første rundene; jeg tviler på at noen har kjørt den runden så sakte før! :D Det var visstnok ikke rundetidene som var det viktigste (yeah right), men det gikk iallfall en del raskere etterhvert. Ellers var det bremsing fra 80-0, presis retningsendring og brems i sving som stod på plakaten. Men de øvelsene havnet nok litt i skyggen av å kjøre svinger.

Og så var langkjøringen en fin tur på 133 kilometer på diverse svingete vei i fint vær og fin natur. Jeg fikk litt kritikk for sporvalgene mine, og i så lav hastighet som jeg kjører så ville det være mer naturlig å holde seg mer i midten av kjørefeltet, i motsetning til den "kunstig aktive og teoretiske" kjøringen jeg holdt på med, hvor svingene hadde en tendens til å bli ujevne siden jeg dreiv og styrte fra venstre side og over til høyre. Greit, lesson forhåpentligvis learned. :)

Så nå driver jeg og tråler finn etter aktuelle motorsykler i Rogaland. Jeg hadde egentlig bestemt meg for en Duke 390, men det er nesten ingen av dem i Sandnes/Stavanger og kjipt å reise i timesvis for noe uprøvd som kanskje ikke engang blir kjøp. Så nå vurderer jeg 690-en i stedet. Men for 80 000 er det jo mye å velge i, så det gjør ikke akkurat ting lettere. F.eks.
Yamaha MT-07
Yamaha XJ6 Diversion F
Honda NC700X
(CB500F?)
Kawasaki ER6N
Triumph Tiger 800

Den siste der er kanskje noe dyrere. Liker ikke helt hvordan 60 000 (duke 390) plutselig kan balle på seg til 100 laks. Unødvendig mye for en første sykkel, tenker jeg. Sånn sett er jo 690-en greit priset rundt 80 (brukt), så jeg holder foreløpig en liten knapp på den. Men innspill mottas med takk!

Svar