Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Cutless »

Andreas skrev:
Alltså en mer moderne utgave av Ducati ST4? :vs
Sukk, ja

Jorraa
Innlegg: 14
Registrert: 04 aug 2015, 15:35
Motorsykkelen din: Ducati 916

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Jorraa »

Andreas skrev:
Cutless skrev:
TOH skrev:Har tenkt på det samme selv.
Foreløpig kommer BMW (r1200RS) nærmest, men savner en
lett sportslig sykkel som har behagelig sete for 2 og (delvis) vindbeskyttelse.
Noe alla Honda VFR 1200 eller BMW k1300S bare 40-50 kg lettere :-k
Venter spent på høstens mc nyheter :mk
Høres ut som vi drømmer om samme sykkel. En som ikke eksisterer :sk?
Alltså en mer moderne utgave av Ducati ST4? :vs
Er veldig spent på om Ducati presenterer en ny Sporttourer iløpet av måneden :-)
Vet at det er mange som savner det innen Ducati-miljøet.

Er også veldig enig med deg Cutless. Ducati sin SS er en flott og ukomplisert sykkel, som det ikke finnes noen direkte konkurrent til. Jeg har dessverre svært liten tro på at de kommer med en ny kåpesykkel med luftkjølt 2V.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Man har jo Yamaha FJR1300 da med 146HK'er og hele 130NM. Koster 228.000...
Yamaha FZ1S er vel noe mer likt det Cutless spør etter. Denne blir ikke importert til Norge lenger, men er fortsatt i salg i en del andre land.
Den markedsføres som sportstourer, men det er jo i grunnen den eneste kategorien som finnes også.
Den har motor fra R1, men motoroppsettet i FZ1 leverer 150hk. Den har en langt mer komfortabel sittestilling enn halvbroren R1.
R-sykkelens ekstreme motorytelser og kjøreegenskaper bør nok ikke overføres til touringsegmentet uten videre. Det er fort gjort å glemme at R sykkelen man kjenner godt til daglig plutselig er touringpakket og har helt andre kjøreegenskaper enn man er vant til.
Men en heftig sykkel er det, har mye av både R1 og sportstourer i seg.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av thewiz »

Jeg tror veldig mange kunne hatt R sykler, men de blir fort avvist pga at prøveturen viser kroppen hvor ukomfortabel det er. Jeg slet med sittestillingen på R6-en i starten, men nå er jeg vandt til det. Merker minimalt med smerter selv ved lengre turer. Kroppen tilpasser seg over tid, og etter hvert merker man ikke enkelte smerter man hadde tidligere.

Nå er jo også alle sykler forskjellige, i R sykkel segmentet finnes det flere sykler som er mer aggressive enn andre. BMW S1000RR har fått skryt for å være den "mest" komfortabel R sykelen.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Geiroe »

Et lite utdrag fra MC-avisa viser vel hvorfor noen kanskje ønsker seg en touringpreget sykkel med R ytelse.

”Super SS Rally GT ”:
Så, da kommer vi over på den sittestillingen som jeg opplever som den moderne. Om du ikke kjører motorsykkel så kan den best beskrives slik: Tenk deg at du ute i naturen plutselig kjenner trang til det vi kan kalle ”bommelibom”. Ikke en utedass i sikte, og alt du ser rundt deg er knehøyt morgenfuktig gras. Den sittestillingen du antakelig da blir sittende i for å trykke ut overflødighetene, og ikke få vått gras rett opp i stjerten , det er akkurat den stilingen som mest likner den moderne mc-stilling.
Omtrent sånn sitter vi i time etter time på vår dyrekjøpte Ducati, Kawasaki eller hva det nå måtte være av høytytende sykler – for eksempel i 70 km/t på en strengt fartsbegrenset E 18 gjennom Vestfold og Telemark. Ingen fartsvind til å hjelpe oss til å holde oss oppreist, men med halve kroppstyngden på armene. En blir trøtt og lei av dette. Etter tre timer i denne stillingen er det bare to muligheter – timelang pause eller vesentlig økt hastighet… Selv har jeg forsøkt begge alternativer og er ikke i tvil om hva jeg foretrekker. Dere, er det rart at digre offroadere fra Tyskland selger som hakka møkk? En Ducati eller NSR for den saks skyld ser ikke veldig tøff ut i seksti, men det gjør faktisk en R 1200 GS !
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Tommas »

Synes Super Duke har en relativt god sittestilling, i tillegg til alt det andre som er gøy med den.

Så en touringutgave av den, uten å legge på 50kg kan nok bli en ganske morsom affære.

http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 26693.html

Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Geiroe »

Her kan du teste sittestilling på alt fra de gamle modellene, til og med med passasjer.
http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av TOH »

Tommas skrev:Synes Super Duke har en relativt god sittestilling, i tillegg til alt det andre som er gøy med den.

Så en touringutgave av den, uten å legge på 50kg kan nok bli en ganske morsom affære.

http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 26693.html

Bilde

:thumleft Ser veldig spennende ut denne,
bare de gjør noe med setet :scratch
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Pug-Nose
Innlegg: 57
Registrert: 16 feb 2012, 22:29
Motorsykkelen din: Svensk symaskin

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Pug-Nose »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:Man har jo Yamaha FJR1300 da med 146HK'er og hele 130NM. Koster 228.000...
Yamaha FZ1S er vel noe mer likt det Cutless spør etter. Denne blir ikke importert til Norge lenger, men er fortsatt i salg i en del andre land.
Den markedsføres som sportstourer, men det er jo i grunnen den eneste kategorien som finnes også.
Den har motor fra R1, men motoroppsettet i FZ1 leverer 150hk. Den har en langt mer komfortabel sittestilling enn halvbroren R1.
R-sykkelens ekstreme motorytelser og kjøreegenskaper bør nok ikke overføres til touringsegmentet uten videre. Det er fort gjort å glemme at R sykkelen man kjenner godt til daglig plutselig er touringpakket og har helt andre kjøreegenskaper enn man er vant til.
Men en heftig sykkel er det, har mye av både R1 og sportstourer i seg.

FZ1 er beste forslaget til nå, synes jeg.

http://www.yamahamotorsports.com/sport/models/fz1" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Barbarozza »

Nå finnes det som noen påpeker allerede gode sykler i dette segmentet.

Og de modellene dekker det behovet som er der. Og det ligger noen modeller allerede som kommer.

R1200RS er en jeg synes er fin

Så har du S1000r , Så har du Kawa Z1000SX. Du har Stradale 800 som er fantastisk

Suki GSX-S 1000 som jeg tror er en veldig fin sykkel. Den er jo en nykommer

Fortsatt en gammel traver, VFR800 som er en fin sykkel, om en litt gammeldags i forhold til de over. Og det er bare de jeg kommer på nå

Det er vel heller sånn at vi må bare se litt lengre en nesetippen, så ligger jo modellene der.

Markedet er ikke i Norge men i mellom Europa, og de har etterspurt mye åpne rampesykler i 600-1000 klassen, og det har solgt i bøtter og spann. Det er jo her på berget vi er sykt opptatt av kubikk og HK. Meg selv tildels i denne gruppa. Men etter årevis farting nedover i Europa så ser du stort sett mye åpent , og det er jo normalt at produsentene har øya på hva som selger.

Ellers kan man jo modde sin egen ørlitegrann og få et bedre liv av den grunn. Jeg har heva styre med 25 mm, og det synes ikke og det gjør lange etapper betraktelig mye bedre. Utover det så aner jeg ikke hvor mange ganger jeg har blitt frakjørt av sykler med langt over 100 hk mindre en min :) Jeg må liksom ha en minimum standard før jeg kan utnytte greiene, til gjengjeld ser jeg jo enkelte sjokkerte GS ADV eiere når de ser hvor jeg kjører. Så i grunn er det jo ikke så farlig bare jeg kommer meg dit jeg vil :prf
Memento mori

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av ATWindsor »

Streetfightere har jo blitt nevnt, er ikke det ganske nærme det du snakker om?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Cutless »

Streetfightere er vel så nærme man kommer den sykkeltypen jeg påstår mangler ja. Der har du jo en litt mer avslappet sittestilling, bra med krefter etc. Men man mister da kåpe og vindskjerm.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av mortenolb »

som nevnt, gsx-s1000f ..og z1000sx :D s1000f'en er vel hakket mindre "touring" enn Z1000SX.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av Cutless »

Den GSX-S 1000F er vel akkurat det jeg etterlyser når jeg tenker meg om morten. Håper det kommer flere av den typen, fra Euro produsentene å (jada jada, r1200rs).

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mangler det en sykkeltype i dagens marked?

Legg inn av mortenolb »

Sant det. GSX'en er ikke så spennende. Har lyst til å prøve den da. Om motoren er tuna helt likt som den uten F så kan det være en ganske morsom sykkel, på tross av at du må veldig høyt på turtallet.

Svar