Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MortenOlbs Rautetråd - Spontantur!

Legg inn av Geiroe »

mortenolb skrev:Har ikke råd til å selge de :P Så er stuck til lånet er nedbetalt. Kjenner ingen som skrur nei, særlig ikke nyere biler. Turboen ryker snart også. (ifølge statistikk)
Hvilken type bil snakker vi om, merke og kjørelengde?
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Barbarozza »

Du har hatt samme deppinga før, samme problematikken og mange gode råd. Jeg ville tro at du lider av en liten høst\mørketidsnedstemthet ( SAD). Og da blir alt vanskelig noe du allerede føler på og har skrevet om før.

Jeg ville tatt noen grep sjøl, og det er å komme meg ut og komme i bedre form. Så ville jeg ha kjøpt meg en dagslyslampe, og brukt den aktivt om morran og kvelden. Holder med 10 minutter, men sitt gjerne litt lengre.

Hvis ikke noe av dette fungerer og det blir bare verre og du ikke kommer ut av det må du enkelt og greit skaffe deg profesjonell hjelp før du lar deg synke altfor langt ned.

Dessuten, styr unna nettet, face, mobilbruk osv. Har du fri, så ut gå. Frisk luft er gratis. Selg sykkel hvis du har dårlig råd om så du må ta et tap. Og slutt å ta sorger på forskudd, hvordan veit du at turboen "kommer" til å ryke ???

Oftest er man sin egen verste fiende, man drar seg sjøl ned. Du veit ...styggen på ryggen, han som visker deg i øret at alt går til hælvete. Han kan du tvinge vekk derfra. Sofaen og dine egne tanker er din verste fiende. :-)å
Memento mori

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Geiroe skrev:Hvilken type bil snakker vi om, merke og kjørelengde?

2007 Passat, 170 000km :P

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Barbarozza skrev:Du har hatt samme deppinga før, samme problematikken og mange gode råd. Jeg ville tro at du lider av en liten høst\mørketidsnedstemthet ( SAD). Og da blir alt vanskelig noe du allerede føler på og har skrevet om før.

Jeg ville tatt noen grep sjøl, og det er å komme meg ut og komme i bedre form. Så ville jeg ha kjøpt meg en dagslyslampe, og brukt den aktivt om morran og kvelden. Holder med 10 minutter, men sitt gjerne litt lengre.

Hvis ikke noe av dette fungerer og det blir bare verre og du ikke kommer ut av det må du enkelt og greit skaffe deg profesjonell hjelp før du lar deg synke altfor langt ned.

Dessuten, styr unna nettet, face, mobilbruk osv. Har du fri, så ut gå. Frisk luft er gratis. Selg sykkel hvis du har dårlig råd om så du må ta et tap. Og slutt å ta sorger på forskudd, hvordan veit du at turboen "kommer" til å ryke ???

Oftest er man sin egen verste fiende, man drar seg sjøl ned. Du veit ...styggen på ryggen, han som visker deg i øret at alt går til hælvete. Han kan du tvinge vekk derfra. Sofaen og dine egne tanker er din verste fiende. :-)å

Ser poenget i alle tipsene dine, men å styre unna internett og mobil vil være synonymt med å kutte ut min eneste mulige form for sosialisering utenfor jobb, så dét skjer ikke.

Og skulle gjerne solgt sykkel med tap, problemet er at det er lån med pant i sykkel som gjør at jeg ikke kan selge sykkel med tap uten å betale inn resten. Det går ikke an for meg. Det samme gjelder bilen. Alle sier "det klarer du å løse", men ingen har hittil kommet med en løsning.


Og jeg "vet" at turboen ryker snart fordi de pleier å ha røket to ganger innen 250 000km på den passaten :P

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Geiroe »

Og alle sier du må på VW for service og rep? Er det turboen som koster 20-30000.-
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Jeg bruker ikke Møller :P Og nei, turbo koster 20 000 om møller skal gjøre det, rundt 15 hos mekonomen-verksted, og selve turboen koster 8500, men det er ikke ennå.

20-30 lapper er bare det jeg anser som verste scenario nå. Jeg er usikker på hva som er galt. Knirkelyder her og der i forstillinga(ikke løse hjul), skrangler bakfra, og motorlampa lyser. Pluss vanlig service. Må også ha nytt batteri, pluss at de alltid finner noe annet galt når den er på verksted. Har vel snart bytta ut hele bilen.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Geiroe »

Det er ikke min gamle Highline du har vel :lol Skiftet elektronikk i girkasse ved 110 og begge drivaksler foran + sensor til parksensor foran, bilen ble perfekt, og solgt til nettopp Tønsberg. :prf
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Er nok ikke det :lol Er bare alle passater fra ca. det året :-)å
Kjøpte den på 107700km. Bytta en caliper, en fjær, ledningsnett til bremsevarsler/abs, etellerannet i forstillinga jeg ikke husker hva var(og er sikkert det samme nå igjen).. og nå er det noe som har løsna bak i tillegg, skrangler ganske bra.. pluss at motorlampa lyser, da. Er vel noe eksosdrit.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Geiroe »

De feila du forteller om er jo sannsynligvis ikke noe veldig dyrt, og stort sett det samme på nyere som gamle biler, hadde aldri overlatt min bil til verksted. Skrangling bak er kanskje innfesting til støtdemper(litt tidlig kanskje) knirking er foringer, så må vel lokaliseres først. Foringer foran skiftes ikke, så da blir det hele stag.
Kjøpte min Volvo ni år gammel, og stakkar den hadde bare vært på verksted, og aldri fått noen omsorg. :sorry Det er det slutt på nå. :knegg
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Problemet er jo at jeg ikke kan en dritt om å skru, samt ikke kjenner noen. Samtidig går det jo ikke an å se noe som helst på passaten, siden alt som er under bilen er skjult. Ser absolutt ingenting. Klakking er kanskje bedre forklart enn knirking. Sånn at det høres ut som noe som slår borti noe innimellom når jeg svinger :P

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Olav K »

Du skulle kommet deg over i et håndtverksfag.
Håndtverkere kan alltids jobbe litt ekstra, og dermed tjene ekstra.
Du har ikke vurdert å prøve noe rørlegger eller snekkerrelatert?
Bare en tanke som har streifet meg.,,
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Har ikke helt vurdert det. Jeg er null prosent nevenyttig, har ca. 14 tommeltotter og er like praktisk anlagt som en nyfødt pingvin. Jeg vet uansett at jeg ikke hadde likt meg i et sånt yrke. Skal holde ut med denna jobben i 2-3 år før jeg er kvitt en del i faste utgifter..

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Reodor Felgen »

mortenolb skrev:Har ikke råd til å selge de :P Så er stuck til lånet er nedbetalt. Kjenner ingen som skrur nei, særlig ikke nyere biler. Turboen ryker snart også. (ifølge statistikk)
La bilen gå 20-30 sekunder på tomgang før du stanser den og bytt olje på hver 10k km så holder den lenge.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23042
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er også null prosent nevenyttig og det er grunnen til at jeg kjøper helt nytt og med garanti. De problemene du nevner med tanke på bil og uforutsette utgifter er nettopp slike ting jeg hater selv. Det er prisen du må betale for å kjøpe en "fancy" bil i forhold til pris med automat og andre ting som atpåtill er godt brukt.

Selv så Leaser jeg en VW UP! Noe mindre spennende bil får man vel strengt tatt ikke tak i, men den er billig. Koster meg 1.900,- pr. mnd. og da er service og så klart full garanti inkludert. Ingen utgifter og bekymre seg over annet enn årsavgiften. Men jeg har forstått deg slik at du ikke vil ha en såpass kjip bil og da mener jeg du gjør feil. Har man ikke råd, så må man prioritere, sånn er det bare. Det er likt for oss alle.

Du slipper også å tenke på salg av bil når du leaser. Du leverer den tilbake når de tre årene er gått og da kan du velge å lease en ny tilsvarende en eller bare sette den fra deg og gå derifra. Hvis du må bruke 30.000,- totalt for å få bilen din opp og gå 100% igjen så er det nesten like mye som jeg betaler i utgifter på på UP'en totalt på 1.5 år! og jeg er garantert uforutsette utgifter. I tillegg så har du månedsavdraget på lånet.

Her mener jeg du kan spare mye penger. Kan man ikke skru, så skaffer man seg ikke en gammel bil (hvis man ikke har penger). Kan man ikke svømme så hopper man ikke i vannet, tåler man ikke sprit, så drikker man ikke sprit etc etc. Poenget skjønner du helt sikkert. Men du har tidligere nevnt at du ikke ønsker å kjøre en kjip bil og da tar du selv et valg som setter deg i det uføret du er i. Nå baller det også på seg med tanke på motorsykkelen. Du har kjørt langt over intervallen for hovedservice. Snart får du to servicer som må taes for å få stempel i boka. Hvis ikke dette taes så må du også påregne et heftig tap her, ved siden av at den kanskje ikke er veldig godt vedlikeholdt.

Du har som nevnt en jobb som du tjener greit på (ut fra dagens standard). Du har ikke noe enormt huslån, du har en bruktbil og en eldre motorsykkel, i tillegg til noen dyre gitarer etc som du har interesse for så vidt jeg har forstått. Jeg kan ikke forstå annet enn at det er prioroteringene dine som er helt på jordet her. Kanskje for sent å gjøre noe med dette nå over nattan, men ved neste veiskille så bør du tenke langt frem ved kjøp av bil feks. Å de gitarene klarer du deg helt sikkert uten.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MortenOlbs Rautetråd - Tidlig høst og manglende kjøregle

Legg inn av mortenolb »

Skjerp deg, Ove. Jeg har sagt direkte motsatt. Skulle gjerne hatt en drittbil jeg slipper å tenke på. Dog har jeg fysisk ikke plass inni en UP. Det hjelper, som du vet godt, særdeles lite nå. Jeg er jo fullstendig klar over det, men jeg får ikke noe mer penger av å være klar over det.

Jeg har én halvdyr gitar. Å si til noen som spiller gitar at de klarer seg uten blir nøyaktig det samme som å si til deg at du skal klare deg uten motorsykkel.
Utrolig nok har jeg luftet den for salg - ingen interesse. Det hadde uansett ikke løst noe som helst. Hadde betalt ned 1/3 av mastercardet.

Svar