Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldstart

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldstart

Legg inn av gsx750_80 »

Hei


Det er mange motorkyndige her, så kanskje noen vet om det er grunn til å tro at følgende
er problematisk?:

2004 Camry gått 107000 miles (~175 000 km) spyr ut gråhvit røyk kanskje 10 sekunder etter
kaldstart, når den har stått en dag eller to. Jeg har også sett at den er overfylt med olje, kanskje 1 cm over maksmerket.

Vedlegger epost jeg sendte til forhandleren, i California, men har fjernet navnet.

Takk for evt synspunkter.




"I recently purchased a 2004 Toyota Camry. I have noticed that the car emits

relatively large amounts of light grey smoke for several seconds after startup, when it has been standing unused for many hours.

I have especially noticed this when the car has not been in use for a day or two. The amounts of smoke are so huge that it's easily seen in the car mirrors. After some seconds (maybe about 10), the smoke is hardly visible anymore, or practically gone.

I have also noted that the engine seems to be overfilled with oil. The oil level is presently about slightly less than

1/2 inch above the maximum mark, it seems.

I don't know for sure, but from a mechanic that knows Toyota cars well, I was told that this could be worn valve seals. The car has been driven about 700 miles since I got it one of the very first days of September, so it's approaching the end of a 30 days warranty.

A woman that I just met when calling <firmanavn fjernet> gave me the impression that I could not take the car to an independent mechanic to have this checked. That would brake the warranty.

So, do you have any suggestions? "
mvh

-gsx750_80

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av Voksen »

1 cm over maksmerket på peilepinnen er ikke overfylt. Det går fint.
Grå/hvit røyk er jo tegn på vann. Kan det at det er litt mye olje skyldes at det er noe kjølevann på avveie?

Den gode DrGreve er visst dessverre ikke her inne lenge. Synd, og bla for verkstedkompetansen.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av gsx750_80 »

Voksen skrev:1 cm over maksmerket på peilepinnen er ikke overfylt. Det går fint.
Grå/hvit røyk er jo tegn på vann. Kan det at det er litt mye olje skyldes at det er noe kjølevann på avveie?

Den gode DrGreve er visst dessverre ikke her inne lenge. Synd, og bla for verkstedkompetansen.
Takk for innspill.
Ja, han er savnet, av flere årsaker.
La merke til dugg på vinduene i går, men det kan også ha "naturlige årsaker", skjønt temperaturen ute var nok fortsatt noenogtjue celsius, en bra bit sør for Los Angeles.
Skal jeg tro på følgende, skulle den da ha spydd ut hvit røyk kontinuerlig, hvilket jeg ikke tror er tilfellet (http://www.cargurus.com/Cars/Discussion-c3576_ds38058" onclick="window.open(this.href);return false; ):

"Many people are misguided with the smoke coming from exaust pipe in morning. Sometimes my camry sends a puff of white colored smoke at the time of start up in morning. Based on suggestions available on internet I thought of seeing mechanic about this problem. Most of the suggestions on internet were related to mixing of coolant with oil causing white smoke. My mechanic then inspected my car and then asked me question 'do you see white smoke during whole day or just at the time of start up in morning?'. I answered only in morning. He said it is quite common for a car producing white smoke in morning because of internal combustion of remaining fuel in engine. And I should not worry about it. If there is a problem of oil and coolant mixing then car will continuously produce white smoke. And that gave me a sensible answer and relief. I suggest those whoever get panic of white smoke should keep cheching their cars based on below points for a week- 1. Check coolant level every morning if it is reducing drastically day by day 2. Check oil if it has turned chocolate brown. Obseve it every morning 3. Check if car sends white smoke continuously If you see any of the above condition being satisfied then immediatly see a good mechanic. Dont get panic "

Ellers likner det mye på det som kan sees her, bortsett fra at jeg tror min bil slutter å
spy ut røyk litt raskere enn denne:

https://www.youtube.com/watch?v=9d2pmLyTnxM" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av kjellv »

Mye enig i Voksen sin mistanke.
Gåen toppakning kan ha flere resultat, blant annet at kjølevann kan lekke over til smørekanaler og ned i bunnpannen. Kvitrøyk (damp blandet med eksos) etter oppstart er gjerne en indikasjon på toppakningsbrudd. Kjølevann kan også komme inn i brennkamre og eksos. Dette handler mest om hvor toppakningen er skadet og hvor vannet blir av.
Oljenivået stiger ved at kjølevann blander seg i oljen, noe kan også legge seg på bunnen som et lag vann under oljen og under oljepumpen.
Dette medfører vanligvis at peilestaven for olje har gråskum oppover staven, og at motoroljen er skitten gråbrun i stedet for svart.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av kjellv »

Det er også en fare for at selve toppen er sprukket. Små sprekker i denne medfører gjerne at kjølevann lekker mellom de forskjellige kanalene, og gjerne over til eksos. Her kan det lekke over etter at motoren er stoppet, og samle seg i eksosmanifold. Da vil du gjerne få kvitrøyk i store mengder til å begynne med etter oppstart, og mindre etter hvert.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:Det er også en fare for at selve toppen er sprukket. Små sprekker i denne medfører gjerne at kjølevann lekker mellom de forskjellige kanalene, og gjerne over til eksos. Her kan det lekke over etter at motoren er stoppet, og samle seg i eksosmanifold. Da vil du gjerne få kvitrøyk i store mengder til å begynne med etter oppstart, og mindre etter hvert.
Javel, takk for info. Håper det ikke dreier seg om lekkasje av kjølevæske ..
"Garanti" her borte viste seg ikke å inkludere defekt dørlås, som gjorde at jeg
måtte ut med 250 USD ekstra og kastet bort en arbeidsdag på å vente på verkstedet.
Skal levere inn bilen til dealership'et i ettermiddag, så får jeg se.. "Styr" blir det uansett. :-(
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:Det er også en fare for at selve toppen er sprukket. Små sprekker i denne medfører gjerne at kjølevann lekker mellom de forskjellige kanalene, og gjerne over til eksos. Her kan det lekke over etter at motoren er stoppet, og samle seg i eksosmanifold. Da vil du gjerne få kvitrøyk i store mengder til å begynne med etter oppstart, og mindre etter hvert.
En representant for bilfirmaet ringte i dag og opplyste at de foreløpige undersøkelsene pekte
i retning en eller flere defekte ventiltettinger ("valve seals"). Disse skulle visst skiftes i morgen, og så skulle de kaldstarte bilen på fredag morgen for å se hvordan avgassene så ut da..
"Kaldstart" vil da si start i minimum 20 grader C.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
kjellv skrev:Det er også en fare for at selve toppen er sprukket. Små sprekker i denne medfører gjerne at kjølevann lekker mellom de forskjellige kanalene, og gjerne over til eksos. Her kan det lekke over etter at motoren er stoppet, og samle seg i eksosmanifold. Da vil du gjerne få kvitrøyk i store mengder til å begynne med etter oppstart, og mindre etter hvert.
En representant for bilfirmaet ringte i dag og opplyste at de foreløpige undersøkelsene pekte
i retning en eller flere defekte ventiltettinger ("valve seals"). Disse skulle visst skiftes i morgen, og så skulle de kaldstarte bilen på fredag morgen for å se hvordan avgassene så ut da..
"Kaldstart" vil da si start i minimum 20 grader C.
Etter over en times gange og en like lang busstur langs highway 101 ble jeg gjenforent med Camry'en.

"Found valve seals leaking
Replace valve seals" sto det på papirene. 0 å betale, da bilen hadde 30 dager / 1000 miles
garanti.

Deretter kjørte kona og jeg glade av sted, fylte 91 oktan "superbensin" til 3.15 $ / US gallon, og kom til parkeringsplassen ved et kjøpesenter.
Men: Hvor lenge var vel Adam i Eva..?:
Hun spurte om det ikke var noen ulyder i bilen. Jeg ba henne holde kjeft, for nå var jeg lei
av biltrøbbel. Likevel: Hun hadde rett. Bilen vibrerte ved lavt turtall..
Jeg åpnet panseret og så at motoren ristet kraftig. Dessuten gikk turtallet opp og ned
uten at noen rørte gasspedalen. Det hørtes til tider ut som om den ville stoppe helt.
Lili Bendriss ville muligens ha hatt overnaturlige forklaringer,
men jeg mistenkte at noe hadde gått galt etter verkstedets inngrep.
Det bar rett tilbake til verkstedet, og etter ytterligere en times venting fikk jeg atter kloa i bilen."Cleaned throttle body - had carbon build up causing low idle. Road tested after cleaning throttle body and vehicl is operating as designed" sto det på papirene som nå medfulgte.

Jeg har kjørt noen titalls miles etter dette, og bilen virker ok. Håper det varer denne gangen.
Min historikk med kjøp av bruktbiler får meg noen ganger til å lure på om det hviler en slags
"mekanisk forbannelse" over meg.
Uansett: Takk til verkstedet som gjorde reparasjonene under garanti uten å kny. Bilen hadde 30 dager bruktgaranti, men likevel..
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av ZZR-Erling »

Ødelagte ventiltettinger skaper blå røyk..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6959
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av kjellv »

ZZR-Erling skrev:Ødelagte ventiltettinger skaper blå røyk..
Dette tenkte jeg og. Klarer ikke å se for meg noen måte at dårlige ventiltetninger og kvitrøyk kan ha noen sammenheng. Bli ikke overrasket om det fortsatt kommer kvitrøyk ved kaldstart. I så fall vil jeg sterkt mistenke sprukket topp

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev:Ødelagte ventiltettinger skaper blå røyk..
kjellv skrev:
ZZR-Erling skrev:Ødelagte ventiltettinger skaper blå røyk..
Dette tenkte jeg og. Klarer ikke å se for meg noen måte at dårlige ventiltetninger og kvitrøyk kan ha noen sammenheng. Bli ikke overrasket om det fortsatt kommer kvitrøyk ved kaldstart. I så fall vil jeg sterkt mistenke sprukket topp
For meg så eksosen mer grå enn blå ut, men heller ikke helt hvit ut.
Uansett: Bilen har nå stått over natta her, og jeg var akkurat nede og filmet vha konas iphone, mens hun startet bilen - just in case..
Motoren startet, og jeg kunne ikke se noen eksos i det hele tatt. At det gikk fra mye røyk
til ingen er nesten for godt til å være sant. Min "mekaniske paranoia" slår nesten ut av den grunn alene. Ser ut som flere kan lide av det samme, da en kjapp googling gir meg overskrifter som "paranoid about engine noises", "turbo noise paranoia", "Is my exhaust manifold blowing, or am I just paranoid ?"
Forhåpentligvis er problemet borte, og jeg håper det forblir slik, i min tid med dette kjøretøyet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Camry som spyr ut røyk kanskje 10 sekunder etter kaldsta

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
ZZR-Erling skrev:Ødelagte ventiltettinger skaper blå røyk..
kjellv skrev:
ZZR-Erling skrev:Ødelagte ventiltettinger skaper blå røyk..
Dette tenkte jeg og. Klarer ikke å se for meg noen måte at dårlige ventiltetninger og kvitrøyk kan ha noen sammenheng. Bli ikke overrasket om det fortsatt kommer kvitrøyk ved kaldstart. I så fall vil jeg sterkt mistenke sprukket topp
For meg så eksosen mer grå enn blå ut, men heller ikke helt hvit ut.
Uansett: Bilen har nå stått over natta her, og jeg var akkurat nede og filmet vha konas iphone, mens hun startet bilen - just in case..
Motoren startet, og jeg kunne ikke se noen eksos i det hele tatt. At det gikk fra mye røyk
til ingen er nesten for godt til å være sant. Min "mekaniske paranoia" slår nesten ut av den grunn alene. Ser ut som flere kan lide av det samme, da en kjapp googling gir meg overskrifter som "paranoid about engine noises", "turbo noise paranoia", "Is my exhaust manifold blowing, or am I just paranoid ?"
Forhåpentligvis er problemet borte, og jeg håper det forblir slik, i min tid med dette kjøretøyet.
Dersom jeg hadde gjort hjemmeleksen min, dvs satt meg inn i kjøretøyets typiske svakheter
og kanskje fått den sjekket av en uavhengig mekaniker før kjøp, hadde jeg antakelig spart meg for en del trøbbel. Denne siden, feks, synes å gi gode råd angående disse Camry-modellene. (Om det er forskjeller på de som selges i USA og Europa vat jeg ikke, men ser ikke bort fra det.):
http://www.samarins.com/reviews/camry.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heter bla:

"A blue or white smoke from exhaust, even if it's just a small amount at startup, should tell you to avoid the car. " ...

"...Front oxygen sensor (Air/fuel sensor) fails often; replacement is not very expensive. Lack of power, hesitation and "Check Engine" light with the code P0171 could be caused by a bad or contaminated mass air flow sensor or cracked rubber intake snorkel. The mass air flow could be cleaned or replaced. Unstable idle and stalling (often after battery replacement) could be caused by a carbon buildup in the throttle body. Cleaning the throttle body usually helps ..."

Både "blue or white smoke from the exhaust" og "unstable idle and stalling" er kjent fra de siste dagene.
Så, http://www.samarins.com/" onclick="window.open(this.href);return false; virker ikke så dum, selv om jeg ikke ser bort fra at den
er noe mer egnet for amerikansk solgte biler.
mvh

-gsx750_80

Svar