Polsk registrert mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av gorbys »

Viss ikke selger har betalt moms må kjøper betale det på nærmeste tollkontor. Ikke noe større problem enn det. Dersom moms er betalt skal vedkommende ha fått med seg en blankett som du trenger for å registrere kjøretøyet, viss ikke sliter du. Skal du betale moms får du dette dokumentet når du betaler.
Coc dokument skal strengt tatt ikke være nødvendig om kjøretøyet har vert registrert i et EU land og du har begge vognkort delene. Men noen kontrollører er jo bare vrange...
Bevis på avregistrering trengs heller ikke før kjøretøyet skal registreres, altså hente ut skilter. Nå er reglene slik at man kan kjøre på utenlandske skilt i 30dager fra man har importert det, siden denne sykkelen allerede er i Norge blir det vel fra en betaler momsen.
Skiltet kan leveres på trafikkstasjon ilag med vognkortet når du bestiller norske skilt.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Erik.H.M »

Kawagutten skrev:Du får problemer hvis ikke moms er betalt av selger før du kjøper den og visning på BT koster 750.
Jeg betalte ikke for visning på Hafslund trafikkstajon... Det har egentlig aldri gjort hvis jeg har noe som må vises...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Markus B »

Var å så på sykkelen i dag. Den virket strøken, ingen tegn til at den hadde vært krasjet osv. Den han hadde at dokumentasjon var polsk vognkort men han hadde ikke original kontrakten, itillegg så hadde han et dokument fra England som viste at den hadde vært på MOT inspeksjon uten noen feil i 2013. Den er opprinnelig fra England. Men da kommer spørsmålet er det nok dokumentasjon for og få den på norske skilter? Krever de kvittering fra polen på hvor mye den kostet når jeg betaler toll? Eller kan man bruke en kontrakt som skriver mellom meg og han på verdi?

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av 500DOHC »

Det er salgsprisen du betaler mva. av. Altså etter kvittering fra selger eller kontrakt mellom selger/kjøper.
[album]3317[/album]

Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Markus B »

Hvordan blir det da med betaling av mva når sykkelen allerede står i Norge? Må vell ikke tilbake til grensen for å betale?
Men hører litt forskjellig om COC dokumentet er det nødvendig når han har det polske vognkortet?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Tommas »

Fra en tidligere link her. Så lenge vognkortet inneholder de opplysninger som trengs, så behøver man ikke CoC. Aner ikke hva polske vognkort inneholder, men sikkert greit å sjekke opp på forhånd.

Hvis sykkelen er EF-typegodkjent
(e-merket) og i original stand, er den
i utgangspunktet godkjent i hele EØS-områ-
det. I et slikt tilfelle skal vognkortet fra landet
du importerer fra inneholde dokumentasjonen
som trengs for å få den registrert i Norge.
Dette er "idealtilfellet", og en slik sykkel skal på
papiret være uproblematisk å importere. Likevel
er det noen feller du må passe deg for.
Noen land (vær særlig obs på England) følger
ikke EU-regelverket for vognkort og hvilke
tekniske opplysninger det skal inneholde. I slike
tilfeller kan Statens vegvesen be om annen
dokumentasjon - for eksempel CoC (Certificate
of Conformity = EUs typegodkjenningssertifikat),
eller dokumentasjon fra fabrikant eller
uavhengig godkjent teknisk laboratorium,for å
finne informasjonen de må ha. Det er den som
fremstiller kjøretøyet for godkjenning som er
pliktig å fremlegge dokumentasjonen.
For å være helt trygg på å unngå problemer
må du forsikre deg om at vognkortet eller tilleggsdokumentasjonen
inneholder de nødvendige
tekniske opplysningene. De vanligste
manglene er vognkort som ikke inneholder
opplysninger om motoreffekt, slagvolum og
standstøy. Vær særlig obs på dette hvis du vil
importere fra England, der opplysningene ofte
mangler i vognkortet. Et eksempel på det motsatte
er tyske vognkort, som inneholder det de
skal.

Brukeravatar
The Cowboy
Innlegg: 135
Registrert: 17 jul 2015, 20:16
Motorsykkelen din: H-D 883R - 2002

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av The Cowboy »

Markus B skrev:Hvordan blir det da med betaling av mva når sykkelen allerede står i Norge? Må vell ikke tilbake til grensen for å betale?
Momsen betaler du på nærmeste tollkontor.. Disse er et par steder i landet.. Oslo tror jeg har, drammen, grenland og kr.sand vet jeg har..

Bare søke på google så finner du det nærmest deg..
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av RuneMC »

@Markus B - tok en stund før jeg koblet, men det var du som hadde uflaks ift boreslam ikke sant?

Polsk MC kan være greit, men det kan også være skjær i sjøen. Førerkort får man f.eks. kjøpt i Polen (korrupsjon) så identifikasjon av selger kan jo bli et eget kapittel. (Kanskje han ikke selger sin egen MC, hvordan sjekker du det?)
Videre har denne opprinnelig vært fra UK, som er nok et dårlig tegn (flere land på kort tid) - enda verre hvis det skulle mangle noe papir. Minimum ville jeg bedt om rammenummer (VIN = Vehicle Identification Number) slik at du kan søke både i UK's og Polen's registre og forsikre deg om at den ikke er meldt stjålet i UK f.eks. (i Polen er korrupsjon vanligere, så det vil være mulig å få den registrert uten at alt er på stell...)
http://www.polishforums.com/law/poland- ... ook-74415/

For å sitere Clintern
Bilde

I litt overført betydning - spør deg selv om du har hatt spesielt mye flaks i det siste - og at det kanskje kan være greiere å satse på noe mer "safe" - mulig jeg er i overkant skeptisk, men just my 2 cents... Det er en grunn for at disse "veldig billige" MC'ene blir liggende lenge på Finn.

Pass også på en detalj som eksospotte - er ikke denne original så blir den neppe godkjent før du har fått på original potte -> regn med 5-10K for original potte.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Re: Polsk registrert mc

Legg inn av Markus B »

RuneMC skrev:@Markus B - tok en stund før jeg koblet, men det var du som hadde uflaks ift boreslam ikke sant?

Polsk MC kan være greit, men det kan også være skjær i sjøen. Førerkort får man f.eks. kjøpt i Polen (korrupsjon) så identifikasjon av selger kan jo bli et eget kapittel. (Kanskje han ikke selger sin egen MC, hvordan sjekker du det?)
Videre har denne opprinnelig vært fra UK, som er nok et dårlig tegn (flere land på kort tid) - enda verre hvis det skulle mangle noe papir. Minimum ville jeg bedt om rammenummer (VIN = Vehicle Identification Number) slik at du kan søke både i UK's og Polen's registre og forsikre deg om at den ikke er meldt stjålet i UK f.eks. (i Polen er korrupsjon vanligere, så det vil være mulig å få den registrert uten at alt er på stell...)
http://www.polishforums.com/law/poland- ... ook-74415/

For å sitere Clintern
Bilde

I litt overført betydning - spør deg selv om du har hatt spesielt mye flaks i det siste - og at det kanskje kan være greiere å satse på noe mer "safe" - mulig jeg er i overkant skeptisk, men just my 2 cents... Det er en grunn for at disse "veldig billige" MC'ene blir liggende lenge på Finn.

Pass også på en detalj som eksospotte - er ikke denne original så blir den neppe godkjent før du har fått på original potte -> regn med 5-10K for original potte.
Skjønner godt hva du mener, derfor jeg vil høre med dere før jeg bestemmer meg. Som sagt så hadde han vognkortet fra polen som stemnte overens med navnet hans. Sjekket også at VIN nummeret stemnte med vognkortet noe det gjorde. Han hadde jobbet i Norge en stund og bodde her fast. Han hadde også et MOT (Vegvesenet i England) dokument fra England som viste at sykkelen hadde vært på inspeksjon der i 2013 det sto også km stand i 2013. Virket ikke som det har vært tuklet med km standen. Er bare en tanke jeg har, vis alt kan bli gjort uten problemer er det noe jeg kan vurdere.


EDIT: Vet forresten noen om hva de sjekker på enkeltgodkjenningen? Vet ihvertfall at lykta ikke er original, tar de lys test osv?

Svar