Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Låst
Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Orion »

mortenolb skrev:Hva med da Orion reklamerte hardt for den websiden han laget i forbindelse med scrambleren? Var ikke noe drama rundt det, og det er ingen spesiell forskjell på det eksempelet og snikkeren sitt nå. Personlig synes jeg det begynner å gå over kanten her nå, og det virker som ledelsen går ekstra hardt ut av ren vrede fordi de er irriterte over utviklingen den siste tiden. Effekten av det ser vi jo. Enda flere som takker for seg. For meg begynner det å se ut som selvsabotasje, enten det er bevisst eller ubevisst.
Undertegnede sier seg helt enig. Støtter oppunder snikkeren, og synes det er urimelig at brukerne ikke skal kunne linke til egne blogger uten å bli utkasta. Melder meg derfor ut av MCsiden, og følger MC-forumet heretter. No hard feelings. Håper uansett å treffe folk fra MCsiden på veien til neste år, da jeg har planer om å kjøpe ny sykkel.

For de som ikke fikk det med seg, er adressen til bloggen min: http://yellowthunder.no/ :twisted

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37907
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av AJ »

Orion skrev: Undertegnede sier seg helt enig. Støtter oppunder snikkeren, og synes det er urimelig at brukerne ikke skal kunne linke til egne blogger uten å bli utkasta. Melder meg derfor ut av MCsiden, og følger MC-forumet heretter. No hard feelings. Håper uansett å treffe folk fra MCsiden på veien til neste år, da jeg har planer om å kjøpe ny sykkel.
Nå er det vel ikke slik at Snikkeren er blitt utkasta, som du er veldig nær ved å antyde. Kan være greit å forholde seg til virkeligheten slik den faktisk er...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Orion »

AJ skrev:
Orion skrev: Undertegnede sier seg helt enig. Støtter oppunder snikkeren, og synes det er urimelig at brukerne ikke skal kunne linke til egne blogger uten å bli utkasta. Melder meg derfor ut av MCsiden, og følger MC-forumet heretter. No hard feelings. Håper uansett å treffe folk fra MCsiden på veien til neste år, da jeg har planer om å kjøpe ny sykkel.
Nå er det vel ikke slik at Snikkeren er blitt utkasta, som du er veldig nær ved å antyde. Kan være greit å forholde seg til virkeligheten slik den faktisk er...
Poteto potato. Hvis virkeligheten er at linker til personlige hjemmesider slettes forløpende fordi moderator frykter konkurranse, har jeg ingen interesse av å være her.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37907
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av AJ »

Orion skrev:
AJ skrev:
Orion skrev: Undertegnede sier seg helt enig. Støtter oppunder snikkeren, og synes det er urimelig at brukerne ikke skal kunne linke til egne blogger uten å bli utkasta. Melder meg derfor ut av MCsiden, og følger MC-forumet heretter. No hard feelings. Håper uansett å treffe folk fra MCsiden på veien til neste år, da jeg har planer om å kjøpe ny sykkel.
Nå er det vel ikke slik at Snikkeren er blitt utkasta, som du er veldig nær ved å antyde. Kan være greit å forholde seg til virkeligheten slik den faktisk er...
Poteto potato. Hvis virkeligheten er at linker til personlige hjemmesider slettes forløpende fordi moderator frykter konkurranse, har jeg ingen interesse av å være her.
Det er greit nok at du mener det, men det ikke greit å komme med usanne påstander om at noen er blitt utkastet, som faktisk ikke er det.
Det mener jeg med all respekt at du bør holde deg for god til å påstå.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Sted: Søre sunnmøre

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av adivass »

Jeg kan ikke påstå at jeg kvalifiserer meg som bidragsyter her, men bruker forumet mer som et oppslagsverk om det skulle være noe jeg lurer på. Har god erfaring fra en mengde forum, også forumdrift.

På generell basis kan man uten tvil se at over hele linja så går aktiviteten på forum ned. Hvorvidt andre medium er med på å påvirke dette kan man jo spekulere i, men at aktiviteten synker er vertfall sikkert. Personlig er jeg veldig glad i oppbyggingen til et forum der alt blir arkivert i databasen og lett å finne frem til ved hjelp av et søk, personlig bruker jeg "site:mcsiden.no" f.eks i google. Som tidligere nevnt er de fleste andre former som potensielt kan sees på som erstattere av forum ikke på langt nær like oversiktlige i ettertid, og ingen god måte å faktisk skaffe seg kunnskap om et emne uten å spørre spørsmålet selv. Av denne grunn mener jeg at vi er mange som mener at det fortsatt er "liv laga" for forum på nett fortsatt, deriblant MC-forum. Å nødvendigvis skape den helt store trafikken kan dog muligens vise seg å være problematisk etterhvert. Hvordan dette kan løses har jeg ingen god løsning på.

Det økonomiske aspektet. Reklame på et forum av denne størrelsen er vel ikke den største inntektskilden, men for min del plager det ikke meg med noe reklame et eller annet sted på siden om det er av en slik økonomisk verdi at det hjelper å holde forumet gående. Så lenge det ikke blir reklame mellom annenhver post når man leser som enkelte forum har.
Sponsorforum er jo ganske populært når det kommer til slike spesialiserte forum, og på ingen måte en dårlig idé. For oss brukerne så har jeg erfart at sponsorene gjerne kommer med litt ekstra gode tilbud til forumets medlemmer, noe som bare er positivt. En sponsoravtale med en leverandør/nettbutikk av MC-deler/utstyr/tilbehør som kan hjelpe å holde forumet gående og potensielt kan by på gode tilbud for brukerne; where's the catch? Kan ikke skjønne at det skal finnes grinebitere som eventuelt synes det er fælt å se f.eks en egen forumkategori for denne sponsoren.

Oppdatering av forumet nevnes, noe jeg har erfart mange ganger at gjerne fører med seg en aldri så liten storm av hat fra mange brukere. Mennesker er vanedyr, så nytt design og slikt er fali det som han Ludvig sier. Som regel svær forbigående uansett.
Men jo, til det praktiske. Det finnes sikkert mennesker her med kompetanse til å veilede/hjelpe til med en oppgradering av forumet, uten å måtte tre inn i noen form for administrativ rolle. Med phpBB3 i bunn er mulighetene og fleksibiliteten stor, så den helt store utfordringen bør det ikke være. Klart, nå har jeg ikke kjennskap til hva som inngår i dette forumet utover standard phpBB og eventuell kompatibilitet ved emigrering til andre og mer moderne utforminger, så dette kan jo sikkert by på noen problemer. Dog finnes det sikkert en løsning. Det er mye kunnskap rundt modifisering av phpBB3 der ute, en verden av nye muligheter.

Så videre til noe jeg personlig ikke har sett noe særlig av, før jeg snubla over denne tråden. Det er veldig viktig med takhøyde for å tiltrekke seg brukere, og for å holde på de. Et forum er et samfunn, og uten personer i det samfunnet går det fort i historiebøkene. Dette er vel ikke noe vi innerst inne vil? Det tror ikke jeg du AJ som administrator egentlig vil. Jeg har stor forståelse for at, unskyld fransken, en del piss fra folk tærer på etterhvert. Likevel har jeg selv erfart og observert at i administrative roller bør man holde seg litt i skyggene og handle mest mulig objektiv, prøve å ikke la følelser styre. Da kommer vi tilbake til dette med takhøyde. Den må ikke være for høy, for da ender man opp med, der var den fransken igjen, piss som gjør at statusen som kunnskapsdatabase glir mer over i en haug med hestemøkk. Her er kunsten å finne en god balanse som både administrasjonen og den generelle brukermassen er fornøyde med. Om man handler på følelser i administrative roller kan man ende opp med en negativ effekt. Jeg har sett brukere av forum som har trått ut av de administrative stillingene bare for å kunne prate friere uten at andre brukere kan holde status mot de som noe negativt. Ikke at jeg mener noen her bør gjøre det, men det er jo et eksempel som viser at oppførsel kanskje bør være forskjellig on-duty og off-duty. Det er veldig lett å ende opp med litt for mye bensin på bålet, som gjerne vokser og vokser lenge etter at man har sluttet å helle den. Om man så bare snubler med bensinkanna i nærheten av et bål, eller om man bevisst prøver å få fyr på noe. Her skal jeg ikke komme med noen beskyldninger, men endte opp med å lete litt rundt på forumet og føler jeg har sett ting og tang som går begge veier.
Jeg føler imidlertid at dette kanskje ikke var den beste måten å gå frem på, noe som er klart når flere velger å forlate forumet etter å ha lest innholdet i tråden.

Hvorfor kommer det en med ensifret tall poster og blander seg her er det sikkert mange som spør seg om? Vel, dette er enkelt: i Norge er det som regel god kvalitet på innholdet på forum, og faktisk fornuftige svar å få. Jeg regelrett hater f.eks amerikanske forum, da det er urovekkende mye innhold der som blir proklamert som fakta som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Når jeg da finner et fornuftig forum ønsker jeg å bidra til å gjøre det bedre, men jeg poster ikke mye før jeg føler jeg selv har fått bygget opp en grei nok kompetanse til å faktisk bidra fornuftig og ikke med vås. Jeg er ny i MC-verden, ferskt førerkort og har ikke fått gjort meg de helt store erfaringene enda. Derfor har jeg få poster, men ønsker å bidra så godt jeg kan med noe konstruktivt her, for jeg vil ikke se dette forumet stenge dørene. Som det stod i høst-hilsenen som ble sendt ut; la oss riste det av oss og i det minste holde det konstruktivt og saklig fremover. Det finnes en seksjon som er åpen for tilbakemeldinger, kanskje verdt å bruke den litt mer.

Ellers god høst folkens, jeg skal nyte den så lenge jeg kan.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37907
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av AJ »

:thumleft
Flott innlegg :prf !
Helt i toppen av de 10 beste her inne i forumet uansett tråd, helt klart!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av gorbys »

Som bruker av mange forskjellige forum, både MC forum, bilforum og annet må eg berre få spørre? Er det berre meg eller er motorsyklister i overkant hårsåre, intolerante og stae? Ikkje berre på forum men eg ser det veldig godt på feks motorsyklistenes Facebook side, som veldig mange og meg inkludert liker å kalle for motorsyklistenes syte-side... Med god grunn... Det skal så utrolig lite til før folk fyrer seg opp og begynner å kjefte å smelle fram og tilbake og en skulle Ikkje tru at det gikk an å være så "tilbakestående" i visse tilfeller.
Og det er kun på generelle MC forum eg har sett dette, det merkelige er at på merkebestemte MC forum så er tonen ofte en helt annen, kan vi virkelig ikkje være venner fordi vi kjører forskjellige sykler og kan vi ikkje tolerere at folk er forskjellige og har forskjellige meninger?
Dette er berre generelle betraktninger fra min side, kva som har foregått på dette forumet i den siste tiden uttaler eg meg ikkje om siden eg ikkje har vert innom på en stund og derfor ikkje veit kva som har foregått...

Når alt det er sagt så får eg da for all del håpe det er liv laga for forum på nett da det i mine auge tilbyr ei mykje bedre løysing for å søke opp å finne svar. Har sett aktiviteten har gått nedover siste åra men ein får håpe at apper som tapatalk kan være med på å få opp igjen aktiviteten. Eg merker iallefall sjølv at eg er meir aktiv på forum med denne funksjonen siden det er så lett tilgjengelig

Toven

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Toven »

Kan virke sånn Gorbys, hah.
Når min interesse for gitar var større enn nå var jeg veldig aktiv på et norsk gitarforum. I min tid der har jeg ikke opplevd så mye drama, om man kan kalle det, som her inne. Kanskje Morten kan komme med innspill om han har sett noe :p

Jeg har nå meldt meg inn på det andre forumet også, og syntes det er helt ok med flere forum med varirende aktivitet. Jeg har lite i mot mcsiden som forum og vil fortsatt bruke det, og håper det rir gjennom stormen :p

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av mortenolb »

Det nevnte gitarforumet har lite drama. Er det noe bitching er modsa raske med å slette det og gi advarsler. Takhøyden der er lavere enn her, men det funker helt fint.

Brukeravatar
500DOHC
Innlegg: 76
Registrert: 27 nov 2011, 14:16
Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av 500DOHC »

Selv har jeg ikke skrevet så mye her men har lest en god del her, over lengre tid. Har heller ikke noen formening om det som denne tråden omhandler da jeg mest leser Verkstedet og loggene.

Men jeg ser at piss, hestemøkk og drama er nevnt og i den forbindelse vil jeg si at det i mine øyne ikke er så mye av det her i fohold til mange andre forum.

Norges største hifi forum f.eks, der 95% av innleggene er kverulering og fornærmelser skrevet av besserwissere og "dramaqueens". Sving innom og se...........
[album]3317[/album]

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Snikkeren »

Å linke til eksterne blogger er visst lov det. AJ har jo selv linket til eksterne blogger. Men å linke til sin egn blogg (i sin egen blogg på MCsiden) når man har lagt ut et nytt MC-relatert innlegg, nei det er fali det...

AJ skrev:Fin MC-reiseblogg med mange flotte bilder fra Nikita Solenov:
http://motorsykkeldagbok.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ skrev:Lesverdig MC-reiseblogg fra amerikanske Danell Lynn:

https://danelllynn.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitatene hentet fra denne tråden: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=208678#p208678" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22955
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Bjerknez »

Det er jo fullt lovlig og linke til sin egen blogg i signaturen... Holder ikke det? Å linke til andre sider med relatert innhold til trådtittelen som omhandler mc etc. Har vel aldri vert noe problem?

Er det virkelig mulig å bli mer vanskelig? er det virkelig så nedlatende og forferdelig og få en påmindelse angående linking til egen side i en tråd?

Jeg har fått flere slike advarsler, også på mc-forumet og har aldri hatt noe problem med å beklage samt bedyre at ikke dette skal gjenta seg...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av Relax »

8) :-k ;-) :scratch =; :redface :sorry :-)å :-)å :notlistening :notlistening :notlistening :notlistening :notlistening ](*,) ](*,) ](*,) :walk :walk

:mc3 :mc_p: :mc_p: :mc_p: :mc1 :mc1 :mc7









Don't mind me.....just go on with whatever you were doing ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37907
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av AJ »

Relax skrev:8) :-k ;-) :scratch =; :redface :sorry :-)å :-)å :notlistening :notlistening :notlistening :notlistening :notlistening ](*,) ](*,) ](*,) :walk :walk

:mc3 :mc_p: :mc_p: :mc_p: :mc1 :mc1 :mc7









Don't mind me.....just go on with whatever you were doing ;)
:knegg
Artig :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37907
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Liv laga for uavhengige MC-forum på nett?

Legg inn av AJ »

:-k
Må vel bare kaste inn håndkleet og erkjenne at jeg ikke helt ser sammenhengen mellom posten fra Snikkeren og det som er tema for tråden...

Men det er mulig jeg har tenkt for mye på motorsykkel. Kan visstnok få samme effekt som den Astrid Uhrenholt Jacobsen fikk et snev av hva gjelder å tenke idrett hele tiden... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Låst