KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37921
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Ny tråd for å sjekke interessen rundt måten å gjøre ting som har med MC å gjøre på en enkel og kanskje til og med genial måte. Såkalte K.I.S.S. løsninger , som ofte kan virke innlysende. Men som ikke alle ser sånn med en gang.
Tror jeg fant en sånn løsning med 1290'en der den er vinterlagret. Tenkte det kunne være greit å ha begge hjula opp fra betonggulvet, først som sist.
Siden MCjekken jeg har ligger umontert hjemme var ikke den noe alternativ å bruke.
Oops... den er visst forresten solgt til en bruker her inne, men enda ikke hentet/levert...
Uansett. Som tenkt, så gjort og hvorfor ikke, egentlig?
Tre-fire ganger sammenbrettet parkettunderlag mot GIVI toppboksplata, en panelbordbeta oppå underlaget og et lengre 10 cm isbord mot bordbetan og opp mot taket. Akkurat nok til å heve forhjulet nok til at det går fri av betonggulvet, mens bakhjulet fortsatt fint går klar av gulvet.
Tror det kan være en fullt brukbar løsning for å ta av hjulene også, for de som gjør det på vinterstid.
Ingen Einstein løsning dette, selvfølgelig. Men kanskje likevel så KISS at noen ikke har tenkt seg muligheten, for alt jeg vet.
Funker helt fint her i hvert fall. Forutsetter at sykkelen har midtstøtte og solid bagasjebrett/plate, selvfølgelig.
Har du tips og erfaring med enkle geniale løsninger må du gjerne dele de i denne tråden .
Tror jeg fant en sånn løsning med 1290'en der den er vinterlagret. Tenkte det kunne være greit å ha begge hjula opp fra betonggulvet, først som sist.
Siden MCjekken jeg har ligger umontert hjemme var ikke den noe alternativ å bruke.
Oops... den er visst forresten solgt til en bruker her inne, men enda ikke hentet/levert...
Uansett. Som tenkt, så gjort og hvorfor ikke, egentlig?
Tre-fire ganger sammenbrettet parkettunderlag mot GIVI toppboksplata, en panelbordbeta oppå underlaget og et lengre 10 cm isbord mot bordbetan og opp mot taket. Akkurat nok til å heve forhjulet nok til at det går fri av betonggulvet, mens bakhjulet fortsatt fint går klar av gulvet.
Tror det kan være en fullt brukbar løsning for å ta av hjulene også, for de som gjør det på vinterstid.
Ingen Einstein løsning dette, selvfølgelig. Men kanskje likevel så KISS at noen ikke har tenkt seg muligheten, for alt jeg vet.
Funker helt fint her i hvert fall. Forutsetter at sykkelen har midtstøtte og solid bagasjebrett/plate, selvfølgelig.
Har du tips og erfaring med enkle geniale løsninger må du gjerne dele de i denne tråden .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
For å bidra med noe litt mindre teknisk så kan jeg absolutt anbefale Solsikkeolje (og sikkert andre oljer fra kjøkkenet) på tørr klut for å fjerne kjedeolje fra både kjede, drev og ikke minst bakfelgene. Klutene må definitivt kastes etterpå
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Bjerknez
- Innlegg: 22988
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Evike har sikkert en genial løsning der. Har ikke testet selv, men jeg synes parafin funker fjell. Har 170 liter parafin i kjelleren også og det er gull og vaske kjede og utsatte steder på sykkelen med
WD40 gjør sikkert også samme nytten, men koster jo litt mer, selv om man ikke akkurat blir gjeldsslave av den grunn...
WD40 gjør sikkert også samme nytten, men koster jo litt mer, selv om man ikke akkurat blir gjeldsslave av den grunn...
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Detta synes jeg så knølete ut. Hvorfor ikke bare legge en kloss under fremre del av motoren??AJ skrev:Ny tråd for å sjekke interessen rundt måten å gjøre ting som har med MC å gjøre på en enkel og kanskje til og med genial måte. Såkalte K.I.S.S. løsninger , som ofte kan virke innlysende. Men som ikke alle ser sånn med en gang.
Tror jeg fant en sånn løsning med 1290'en der den er vinterlagret. Tenkte det kunne være greit å ha begge hjula opp fra betonggulvet, først som sist.
Siden MCjekken jeg har ligger umontert hjemme var ikke den noe alternativ å bruke.
Oops... den er visst forresten solgt til en bruker her inne, men enda ikke hentet/levert...
Uansett. Som tenkt, så gjort og hvorfor ikke, egentlig?
Tre-fire ganger sammenbrettet parkettunderlag mot GIVI toppboksplata, en panelbordbeta oppå underlaget og et lengre 10 cm isbord mot bordbetan og opp mot taket. Akkurat nok til å heve forhjulet nok til at det går fri av betonggulvet, mens bakhjulet fortsatt fint går klar av gulvet.
Tror det kan være en fullt brukbar løsning for å ta av hjulene også, for de som gjør det på vinterstid.
Ingen Einstein løsning dette, selvfølgelig. Men kanskje likevel så KISS at noen ikke har tenkt seg muligheten, for alt jeg vet.
Funker helt fint her i hvert fall. Forutsetter at sykkelen har midtstøtte og solid bagasjebrett/plate, selvfølgelig.
Har du tips og erfaring med enkle geniale løsninger må du gjerne dele de i denne tråden .
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37921
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Enkelt og greit fordi det var disse tinga jeg hadde liggende der sykkelen står vinterparkert. Tok meg ca. 45 sek. å rigge det til slik.sotOle skrev: Detta synes jeg så knølete ut. Hvorfor ikke bare legge en kloss under fremre del av motoren??
Så hvorfor bruke lenger tid for å finne en kloss, tilpasse den og legger under fremre del av motoren?
Ser knølete ut? Javel... Akkurat det bryr meg lite. Sykkelen står ikke akkurat på utstilling der den står...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Jeg hadde vært redd for at den pressa frem og vippa sykkelen av støtta
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37921
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Heller det motsatte, vil jeg påstå.mortenolb skrev:Jeg hadde vært redd for at den pressa frem og vippa sykkelen av støtta
Presset fra taket mot bagasjebæreren gjør at sykkelen stå enda stødigere.
For øvrig ikke rare presset siden det kun skal løfte forhjulet såvidt det er fra underlaget uten at bakhjulet tar nedi.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Jaggu. Burde funnet en løsning på å gjøre det samme selv! Har riktignok fellesgarasje og ikke så mange muligheter, så er nok begrensa til ting som kan legges under
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
En liten saksejekk fungerer fint. Så slipper man å være redd for å komme borti
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6962
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Er man redd for at sykkelen skal smette av hovedstøtta er det bare å slå ei spennreim fast mellom støtta og framhjulet. Da står den fjellstøtt uansett hvor man kommer borti.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37921
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Det har ikke så rent sjeldent hendt at glideren på kjøreklærne og kjørestøvlene mine har brukket slik at jeg sitter igjen med en halv glider som er omtrent umulig å bruke. Er kanskje ikke alene om å oppleve dette, eller?
Derfor har jeg nå utstyrt gliderne med en liten hjelper, nemlig en trekksnor som minsker belastningen på selve glideren og dermed redusert risiko for gliderbrudd.
Enkelt og greit:
Alt du trenger er:
Derfor har jeg nå utstyrt gliderne med en liten hjelper, nemlig en trekksnor som minsker belastningen på selve glideren og dermed redusert risiko for gliderbrudd.
Enkelt og greit:
Alt du trenger er:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Det du trenger er en binders, 2cm med startsnor ca 5mm og 3cm med passende krympestrømpe.
Funker helt topp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37921
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Hey!Toalmar skrev:Hvis du får ødelagt glideren kan du enkelt lage en ny.
Det du trenger er en binders, 2cm med startsnor ca 5mm og 3cm med passende krympestrømpe.
Funker helt topp.
Genialt!!
Har faktisk aldri tenkt på muligheten med binders og krympestrømpe.
Godt og nyttig tips .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Måtte lage nye i vår da flere var borte.AJ skrev:Hey!Toalmar skrev:Hvis du får ødelagt glideren kan du enkelt lage en ny.
Det du trenger er en binders, 2cm med startsnor ca 5mm og 3cm med passende krympestrømpe.
Funker helt topp.
Genialt!!
Har faktisk aldri tenkt på muligheten med binders og krympestrømpe.
Godt og nyttig tips .
Har funket helt konge i hele denne sesongen i hvertfall.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37921
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KISS (Keep It Simple, Stupid) - enkle geniale løsninger
Det ser ikke så veldig bra ut, kanskje... ?
Men løsningen er enkel og egentlig ganske genial - "fastmontert" kjedespray med slange mot bakdrevet. En såkalt "on-demand" løsning som forholdsvis enkelt betjenes under kjøring:
Mer å lese her:
http://advrider.com/index.php?threads/c ... t-28128425" onclick="window.open(this.href);return false;
Men løsningen er enkel og egentlig ganske genial - "fastmontert" kjedespray med slange mot bakdrevet. En såkalt "on-demand" løsning som forholdsvis enkelt betjenes under kjøring:
Mer å lese her:
http://advrider.com/index.php?threads/c ... t-28128425" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering