Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av kjellv »

Selv har jeg ingen erfaring med handel på ebay, men vet at dette er etter hvert ganske utbredt.
Men hvordan er kvaliteten, og hvor godt passer deler som er kjøpt spesielt til en bestemt sykkel?

Grunnen til at jeg spør er at i dag hadde vi en ung kunde med Yamaha MT-125ABS inne til service. Gutten klaget over at forbremsen ikke var helt god, og ba oss se litt spesielt på den. Da mekanikeren hadde prøvekjørt sykkelen etter service, kom han inn i butikken til meg og kunden for å fortelle hva som var problemet.
Problemet var rett og slett noe fancy juggel han hadde kjøpt på ebay og montert selv. Jeg humpet etter på krykker ut for å se på sykkelen jeg og. Sykkelen var full av røde detaljer over alt, blant annet røde justerbare clutch og bremsehendler. Disse var kjøpt på ebay, og skulle passe til YZF-R125 og MT-125. Bremsehendelen lot seg ikke klemme helt inn, den fikk kontakt med bryterhuset mellom hendel og holk. Der var problemet med manglende bremser. I tillegg til dette hadde den røde ingen påvirkning på bremselysbryteren. Bremselys funket heller ikke på sykkelens mest brukte brems.

Derfor spørsmålet: Hvordan passer slikt billig kinajuggel? Fungerer det slik det skal?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av mortenolb »

Hva angår bremse/clutchhendler så pleier det vel såvidt meg kjent å fungere. Det fungerer helt fint på min, og ikke hørt noen andre klage på akkurat hendler før nå. Eller er det vel litt så som så. Du kan være heldig, eller uheldig.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av HeHy »

Det gikk altså ikke an å justere dem slik at dem passa? Kan være kjøper har kjøpt til en modell feil, hvis det feks er små forskjeller mellom modeller.
På generelt grunnlag er det veldig forskjellig, ebay er bare en nettside, selgerne er jo fra hele verden og det samme med delene. Noen ganger kan det være man er uheldig og får dårlige deler, andre ganger får man ting som passer. Det er jo risikoen man tar når man handler deler fra Kina til en brøkdel av prisen til OEM deler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av AJ »

Har kjøpt Hiflo oljefiltre på eBay og de har fungert som de skal.
Men jeg styrer glatt unna ting som er lagd i Kina, være seg hendler, skivebremser, lagre, drev og kjede eller annet som er helt vesentlig på sykkelen.
Da er det kun deler fra forhandlere og verksteder her i landet som gjelder.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av kjellv »

HeHy skrev:Det gikk altså ikke an å justere dem slik at dem passa? Kan være kjøper har kjøpt til en modell feil, hvis det feks er små forskjeller mellom modeller.
På generelt grunnlag er det veldig forskjellig, ebay er bare en nettside, selgerne er jo fra hele verden og det samme med delene. Noen ganger kan det være man er uheldig og får dårlige deler, andre ganger får man ting som passer. Det er jo risikoen man tar når man handler deler fra Kina til en brøkdel av prisen til OEM deler.
Nei, vår mekaniker hentet verktøy og gjorde et forsøk ute sammen med kunden. Men det var tydelig at dette ikke var noen justeringssak. Det var helt umulig å få nok plass mellom bremsehendelen og bryterhuset uansett hvordan han flyttet på delene. I tillegg var tappen som skulle treffe bremselysbryteren for kort og ikke i helt riktig retning.

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av HeHy »

Da høres det rett og slett ut som feilkjøp.

ZZR-Erling

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ebay er bare en portal for alle som vil. Her er rene nettbutikker, og vanlige butikker, ræl, kvalitet og alt der imellom. Man kan lese feedback og sjekke selgers ranking/score...

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av Shawn91 »

Jeg har veldig gode erfaringer med eBay, være det seg deler til bilen eller MC, klokker, klær og diverse. Jeg har billige Kina-hendler på min fazer, og de passer helt perfekt, og var en stor oppgradering fra de orginale.
Shiny side up...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av RuneMC »

Det er nok variabelt.

Har selv alu cnc-freste bremse/clutch hendler som fungerer fint. Men det er på håret på clutch-hendelen da justeringsbryteren på toppen såvidt går klar av håndbeskytteren som har liten klaring. De originale har jo en innfelt sirkulær justering, ikke denne bryteren på toppen som er vanligst å finne på hendler fra Kina (og forsåvidt andre 3.dje parts produsenter).

Men man finner selvfølgelig mye dill der også. Alu eller titan pynteskruer i div elokserte farger for å "pimpe" MC'n ser fint ut, men kan evt være et problem der alu er i kontakt med andre metaller og blir sittende bom fast.

CNC-frest alu ser jeg ikke noe risiko med å kjøpe så lenge det er like god tykkelse som på originale hendler.

Bremseklosser/kjede fra "no-name" ville jeg nok være mer skeptisk ift.

Kineserne produserer mye kopiprodukter også, og f.eks. når det gjelder mekaniske armbåndsur så er det mye dritt. Ser fint ut på bilder, men når man mottar det (har gjort et feilkjøp engang) skjønner man fort at dette er bare ræl... urkassen er mye større og tykkere enn tilsvarende sveitsiske originaler (pga grøvre mekanikk) og de finnes heller ikke nøyaktige. Mønster som på ekte vare er preget i metallet, kan på kina-kopien være erstattet av en etikett med mønsteret klistret på :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av thewiz »

Diskusjonen er vel litt poengløs, da ebay selger alt fra premium kvalitet til billig kinajuggel.

Mange nettbutikker annonserer på ebay nettopp fordi det er såpass kjent. Hvis man vet hva man kjøper, spiller det ingen rolle om det er ebay eller ikke. Ebay er bare en annonseside.

Men jeg forstår hva du mener, altså typiske deler fra kina til 100 kroner. Svaret er som regel fungerer det OK, men er det optimalt? Nei. Jeg har kjøpt billig hendler fra Kina til den forrige sykkelen min, de var helt ok, men litt slarkete var dem. Kjøpte også hendler på ebay til R6-en, men da kjøpte jeg et kjent merke, og da blir det noe helt annet. Som sagt: Ebay er bare en annonseside, ikke et produkt.

Du får det du betaler for, uansett hvor du kjøper det.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av MrPitlane »

thewiz skrev:Diskusjonen er vel litt poengløs, da ebay selger alt fra premium kvalitet til billig kinajuggel.

Mange nettbutikker annonserer på ebay nettopp fordi det er såpass kjent. Hvis man vet hva man kjøper, spiller det ingen rolle om det er ebay eller ikke. Ebay er bare en annonseside.

Men jeg forstår hva du mener, altså typiske deler fra kina til 100 kroner. Svaret er som regel fungerer det OK, men er det optimalt? Nei. Jeg har kjøpt billig hendler fra Kina til den forrige sykkelen min, de var helt ok, men litt slarkete var dem. Kjøpte også hendler på ebay til R6-en, men da kjøpte jeg et kjent merke, og da blir det noe helt annet. Som sagt: Ebay er bare en annonseside, ikke et produkt.

Du får det du betaler for, uansett hvor du kjøper det.
Helt enig i første påstand. :thumleft :mk

Har kjøpt "ekstrabling" fra lokale seriøse forhandlere med dårligere kvalitet og passform enn det som ble levert fra E-bay. Og omvendt.
Har og fått tak i identiske produkter både lokalt og på nettet, og eneste skille var prisen. :prop:

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av Geiroe »

Jeg har ikke erfaring med kinadeler til mc da jeg kjøper OEM til min, men jeg har mye erfaring med kinavare til bil. For det første har de ikke samme kvalitetskontroll som vi er vant til. Små og store justeringer må tas, selv om leverandøren tilsynelatende er stor og seriøs. Dremel er et must, og noen ganger må sveiseapparatet fram for å tilpasse delene, og det er irriterende, særlig hvis det er noe bling, for da blir finishen ødelagt.
Det har ingenting med ebay og gjøre, men kinavare. Styr unna det billigste rælet, og vær forberedt på litt justering, ikke forvent OEM når du betaler småpenger.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har kjøpt mye Brembo bremsedeler på Ebay og det funker fint, men på samme måten som at man kan kjøpe juggel over disk så får man også det på Ebay. Greit å handle anerkjentf merker når man ikke fysisk kan ta i tingen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av Monstr »

Av delene jeg handlet inn til Fazeren, så vil jeg si at 30% var fra XL-moto, og resten fra Ebay.

Storfornøyd med det jeg har kjøpt på Ebay. Velger ikke dritt, men annerkjente nettbutikker. Fordelen med å kjøpe gjennom Ebay kontra rett fra nettbutikken til selskapet man kjøper av, er at blir det noe tull ordner Ebay opp for deg, en kamp du må ta selv om du kjøper rett fra butikkens nettbutikk.

Kjøpte ompakningssett til kaliperne foran på Ebay. 621,- ferdig levert på døra for alle tetningene til begge kaliperne. Yamaha skulle ha 978,- per caliper. Kom etter tre dager.

Baklykt kjøpte jeg på Ebay gjennom et stort tysk firma, samme med eksosen fra Delkevic. Kjempeenkelt! :-)

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Kjøpt på ebay - fungerer det som det skal?

Legg inn av Gordon »

Jeg har aldri hatt noen problemer med deler eller hva som helst jeg har kjøpt på eBay, enten fra butikker eller privat personer. Recon top lokk komplett, og mange andre deler til min 1966 T120 Bonneville, det samme for min Speed Triple og Sprint ST. Har handlet fra USA, UK, NZ, Aus og Tyskland uten problemer. Jeg tror de fleste som selger på eBay er 100%, dog det kan være den ene eller den andre som ikke er helt ærlig. Når det er sagt, noen av de seriøs selgere har en klausul som tillater retur av varer som ikke passer. Uansett, om enn leser gjennom feedback, får enn en oversikt og status av hvor fornøyde de fleste er.
Gordon

Svar