Valg av sykkel? Trenger litt tips:)

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Valg av sykkel? Trenger litt tips:)

Legg inn av AJ »

Bjarne89 skrev:Får håpe de ikke stiger så mye:)
Antakelig ingen voldsom prisøkning i første omgang, men valutasituasjonen med svak krone vil ganske sikkert gjøre 2016 til et år med flere prisjusteringer enn det vi har opplevd i 2015.
Høyere matvarepriser og høyere priser på importvarer er en uunngåelig følge av den lave kronekursen...

kalleklovn
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R

Legg inn av kalleklovn »

Bestilte akkurat en 2016 Street Triple R med ett hav av ekstrautstyr. Bare å joine klubben :P :p
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Leffy
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX

Legg inn av Leffy »

Grattis :) Følelsen av og endelig fått kjøpt sykkel er deilig. Bare og glede seg til våren nå :)
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Haavar skrev: Egentlig litt rart at det ikke står en Speed Triple i garasjen din. ;-)
For å svare deg litt mer inngående rundt denne komentaren:

Ja, det er i grunn rart det ikke står en Speed Triple R i garasjen min. Helt ærlig så digger jeg sykkelen både utseendemessig (spesielt den nyeste modellen som er kommet nå) og mange andre ting. Dog når den desverre ikke helt opp til den sykkelen jeg har i dag i mine øyne. BMW'en har rett og slett mer power for penga, samt elektronikk. Så vidt meg bekjent så er S1000R og nye Speed tilnærmet like dyre, og det er ETTER at man har tatt med "morropakkene" på BMW'en.

Men helt ærlig så liker jeg følgende bedre med den nye speed'en:
+ Den ser rett og slett bedre/tøffere ut enn BMW'en
+ Den har "råere" lyd (selv om dette er en smakssak)
+ Den er mer komfortabel å kjøre på langturer i mine øyne

Bakdelene med Speeden i forhold til BMW'en:
- Mindre power. Man merker ganske stor forskjell også....faktisk...
- Den har ikke like mye/spennende elektronikk som adaptive/elektroniske dempere, cruise control, quickshifter etc. (selv om det fåes som tilleggsutstyr, men da stiger prisen)
- Den krever hyppigere service enn BMW'en. Tenker da på Hovedservice intervallen på 20.000km. Kjører man 20.000km. i året som jeg gjør så er dette en kostnad man må ta med i vurderingen, selv om den ikke prioriteres veldig høyt.

Så konklusjonen er at jeg valgte BMW'en fordi den har mer "morrofaktor" og fancy elektronikk, og da kan jeg godt leve med en litt "spinklere" (men fortsatt ikke "dårlig" lyd)

BMW'en er rett og slett mer sykkel og morro for pengene. Men noen soleklar vinner er den ikke generelt sett av disse to i mine øyne. Den er bare bedre på alt, untatt utseende, lyd og sittestilling.

Jeg synes Street Triple R er mer sykkel for pengene og så vidt jeg kan erindre etter å kjørt dem begge så er ikke Speeden SÅ mye råere i frasparket heller. Faktisk såpass liten forskjell at jeg heller hadde vurdert en Street Triple R eller kanskje heller den nye Street Triple 800cc som snart skal dukke opp...

Men som sagt, den nye Speeden er rålekker og jeg forstår veldig godt hvorfor folk liker den. Men det er noe med det å gå NED i effekt. Er rart det der... :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

AJ skrev:
Bjarne89 skrev:Får håpe de ikke stiger så mye:)
Antakelig ingen voldsom prisøkning i første omgang, men valutasituasjonen med svak krone vil ganske sikkert gjøre 2016 til et år med flere prisjusteringer enn det vi har opplevd i 2015.
Høyere matvarepriser og høyere priser på importvarer er en uunngåelig følge av den lave kronekursen...
Nei ikke voldsom prisstigning, men litt er det. Det er nok også variasjoner mellom merkene og hvor i verden de kommer fra. Valutasvingningene er ikke lik over hele verden. I tillegg blir det også en liten økning i avgiftene over nyttår.
I de prislistene jeg har fått fra Yamaha i høst ligger økningen for modeller som ikke har fått endringer/oppdateringer på fra 4000 - 8000 ser det ut til, før avgiftsøkning.

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Z800 oppleves tung? Har du bare kjørt den i krypfart, Monstr? :D Den er jo dødsgøy å kjøre, og den har rå lyd til å være r4'er. Liker den langt bedre enn GSR750. Street Triple har jeg ikke prøvd, så lar være å uttale meg :D

Edit: så nå at det var langt mer enn én side her :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har også til gode å kjøre en Z800 faktisk. Kanskje våren vil gi meg noen nye muligheter på andre sykler :thumleft
Dog har jeg prøvesittet en Z800 og husker ikke mer av det enn at jeg likte Street Triple R langt bedre med tanke på sittestilling. Prøvesatt Street Triple R rett etter Z800 i butikken.

Synes det er på høy tid at du prøvekjører en Street Triple R mortenolb! Det bør være en selvskreven kandidat til våren :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Er du morsom eller? :lol: Jeg har ikke råd til å ta service på den jeg har, langt mindre kjøpe ny sykkkel :lol:

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Er du morsom eller? :lol: Jeg har ikke råd til å ta service på den jeg har, langt mindre kjøpe ny sykkkel :lol:
Å prøvekjøre er helt gratis :twothumbs:

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Etter å ha kjørt Z800 prøvde jeg Street Triple, og for meg var det ingen tvil... det måtte bli, og blei, som mange vet en Street Triple R.
Når jeg byttet til Speed Triple R var det først og fremzt et resultat av 3fotsjuka, og ønske om mer power.
Jeg mener dog, etter 22000km på Speedy, at 1050'en har kvaliteter som 675 ikke har, bla en bedre komfort på alle måter.
Men om den er verd prisforskjellen for alle, skal jeg ikke påstå :knegg

Bjerkiz sin sykkel derimot gir masse krutt for penga. Om den er "best" for alle er likevel ikke sikkert, men alle bør unne seg en prøvetur på en slik om de får muligheten :thumleft

Men jeg er nå engang blitt Triumph frelst og vet med sikkerhet at alle gode ting er 3 :P :p
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Er du morsom eller? :lol: Jeg har ikke råd til å ta service på den jeg har, langt mindre kjøpe ny sykkkel :lol:
Bare for å erte Bjerknez litt, han kjøpte Triumphen sent på høsten 2014 og solgte den før de fleste av oss hadde starta sesongen 2015 :lol Så god syntes han den var :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
Bare for å erte Bjerknez litt, han kjøpte Triumphen sent på høsten 2014 og solgte den før de fleste av oss hadde starta sesongen 2015 :lol Så god syntes han den var :crazy:
Å erte er lov kjellv :lol

Grunnen til byttet var rett og lett den berømte 3-fot syken samt at jeg hadde lyst til å prøve noe annet. Nå har jeg prøvd både Cruiser, streetfighter light og den jeg har i dag. Artig å prøve noe nytt og som tidligere nevnt så vil vel alltid den siste sykkelen være den beste. Dette vil nok også gjelde sykler jeg kommer til å kjøpe i fremtiden :knegg

Alle syklene jeg har hatt har vert gode på hver sin måte. Men skal man ha mye sykkel for pengene i lettvekt streetfighter klassen så er jeg fortsatt overbevist om at Street Triple R is "the shit!" :thumleft

Dog har jeg funnet ut (er jeg ikke smart? :lol ) at det er jævlig dyrt og bytte sykkel 2 ganger i året og siden jeg nå føler jeg har en sykkel jeg kan "vokse" litt med så tror jeg nok at jeg har bestemt meg for å beholde denne vertfall i året som kommer, og mest sannsynlig året etter også. :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: Dog har jeg funnet ut (er jeg ikke smart? :lol ) at det er jævlig dyrt og bytte sykkel 2 ganger i året og siden jeg nå føler jeg har en sykkel jeg kan "vokse" litt med så tror jeg nok at jeg har bestemt meg for å beholde denne vertfall i året som kommer, og mest sannsynlig året etter også. :redface
:drg :mc1 Antakelig er godt eksempel til etterfølgelse. Kjøpe nytt og bytte ofte er meget kostbart i lengden. Det er nok for de fleste av oss lurt å ha tenkt seg om litt før man kjøper. (greit å være impulsiv bare man har tenkt seg om)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg lider nok fortsatt litt av "km-angst". Jeg har for meg at når man nærmer seg 50.000km. så er det på tide og bytte til noe nytt og mer "pålitelig". Å stå fast på tur grunnet motorstans eller andre ting er absolutt det værste som kan skje meg og jeg er villig til å betale dyrt for å slippe dette. Selv om dette så klart også kan skje nye sykler.

Er vel min lille "svakhet" dette og det har sikkert ikke rot i virkeligheten en gang.... :redface

Men etter å ha eid tre sykler og aldri opplevd noe som helst tull med noen av dem så begynner jeg å stole på at motorsykkel også kan være driftsikkert. Husk at jeg tross alt er ganske fersk i gamet og mye må erfares. jeg har også ti tommeltotter og er helt blank når det kommer til forståelse av hvordan en motor fungerer og hvor mye den faktisk "slites" etc.

Dette er nok hovedgrunnen til at jeg har byttet så ofte, men så klart..nyskjerrighet og trefotsyke har også en stor innvirkning. To fluer i en smekk, som dog koster skjorta... :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Tror nok at for de fleste anerkjente merker er 10 år og 100 000 km helt problemfritt dersom serviceplan er fulgt. Mange klarer langt mer enn dette også før problemene begynner å melde seg

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Så for min del 5 år, siden jeg lett kjører 100.000km. på fem år. Uansett bedre enn å bytte etter 20.000km. og ett år så klart... :redface :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Så for min del 5 år, siden jeg lett kjører 100.000km. på fem år. Uansett bedre enn å bytte etter 20.000km. og ett år så klart... :redface :lol
Noen blir sikkert glad for å kjøpe bruktsykkelen din som akkurat er ferdig innkjørt :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Haha, helt sikkert kjellv :lol

Svar