Bytte av baklykt...

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Leffy
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX

Bytte av baklykt...

Legg inn av Leffy »

Byttet lykt på 1100xx i stad. Testet lykta 3 ganger før jeg monterte den til slutt. Skiltlys, bremse og kjørelys fungerte som bare det. Da jeg nå starter sykkelen begynner skiltlyset og blinke. Det var helt fint før jeg fyrte sykkelen. Noen som har noen tips? Er en brukt diodelykt. Nærmeste jeg kommer orginallykt uten og bestille ny til 2600. Satt en ikke helt bra cbr1000rr lykt der fra før. Det var kun 3 ledninger og gå ut i fra både på lykt og mc.
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Bytte av baklykt...

Legg inn av AJ »

Første (og eneste... ) som slår meg er, dårlig kontakt, et eller annet sted...

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå er jeg helt blank på dette, men kan det være at det er et relee der som fucker opp (regner met at releet ikke våkner til live før tenningen skrus på/sykkelen startes?)?

Hvis du har LED lys nå og hadde vanlige lys forrige gang så kan det jo kanskje tenkes at releet blir lurt av den lave spenningen som LED pærer bruker?

Som sagt, tatt rett ut fra intet... :redface

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Høres ut som en typisk jordingsfeil. Prøv å legg opp en midlertidig ledning til minus på batteriet og se om det gjør noen forskjell.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Kan ikke forstå at det er rele i denne kretsen. Skiltlyset får strøm fra samme krets som baklyset. Ser du ikke antydning til samme blinkinga fra baklyset?
Du må nok være veldig kritisk for å se det. Baklyset lyser mye sterkere/bruker mer strøm enn skiltlyset, og dårlig kontakt vil vise seg på en annen måte på en så liten forbruker som skiltlyset.
Releproblemer som nevnt over gjelder spesielt for blinklys. Der må man sette inn en motstand fordi LED-diodene bruker så lite strøm at blinklysreleet ikke registrerer det og følgelig ikke slår.

Brukeravatar
Leffy
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX

Legg inn av Leffy »

Har prøvd det meste nå. Det første jeg gjorde var og sjekke lykta fra batteri før jeg demonterte den som satt på. Så koblet jeg strømmen igjennom tenning og alt var i orden. Koblet fra for og sette lykt på plass, koblet til og alt fungerte.

Problemet kom med en gang etter oppstart og jeg har nå koblet fra igjen for og sjekke kontaktene, kjørt strøm og jording fra batteri, med samme resultat. Virker som det har skjedd et eller annet da sykkelen startet. Men jeg kan ikke skjønne hvorfor. Skiltlyset bruker samme strømkrets som kjørelyset så jeg får ikke koblet det i fra heller.

Bremselys og kjørelys fungerer helt utmerket, men skiltlyset er nå rene diskoteket uansett hvordan man kobler den.

Eneste jeg kan skjønne nå er at det er/blitt noe feil med lykta.
The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.

#IfYouDontRideYouDontKnow

Mine Bilder

Svar