Dyno Charts data?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Dyno Charts data?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg fikk litt lyst til å samle en del Dyno Charts data i Excel og lage en oversikt over flere sykler med grafer etc. men jeg klarer ikke å finne nestteder som viser disse dataene. Jeg finner selve grafene, men jeg er jo ute etter tallene som kan plottes inn i Excel.

Noen som vet om det finnes en side hvor disse er frigitt?

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av Espen Klev »

Jeg har grafer på masse sykler kjørt i benken min, men er litt vanskelig å lage en "riktig" sammenligning da det er mange faktorer som påvirker. Har f.eks målt noen sykler av samme modell, samme eksos osv og forskjell på nesten 10 hk... Kan sende deg noen på mail etter hvert om det er av interesse.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av Bjerknez »

Espen Klev skrev:Jeg har grafer på masse sykler kjørt i benken min, men er litt vanskelig å lage en "riktig" sammenligning da det er mange faktorer som påvirker. Har f.eks målt noen sykler av samme modell, samme eksos osv og forskjell på nesten 10 hk... Kan sende deg noen på mail etter hvert om det er av interesse.
Det hadde vert supert :thumleft

Men det jeg er mest optatt av er selve dataene og ikke grafen i eg selv. HK/Moment/Turtall er tallene jeg er interresert i. :thumleft

Sender deg epostadressen min på PM :vs

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av ejs »

:vs
Må ha grafen for å se hvordan momentet er plassert i turtall områdene.
Noen grafer ser nesten ut som en hoppbakke. (eks.750Turboen jeg hadde før) gøy
Andre grafer stiger bare opp noen få tusen rpm, så flater de ut. Mer moderne, mindre gøy
:biker:
Sist redigert av Bjerknez den 02 jan 2016, 02:16, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Slettet de to andre postene da dem var like :)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av Bjerknez »

ejs skrev::vs
Må ha grafen for å se hvordan momentet er plassert i turtall områdene.
Noen grafer ser nesten ut som en hoppbakke. (eks.750Turboen jeg hadde før) gøy
Andre grafer stiger bare opp noen få tusen rpm, så flater de ut. Mer moderne, mindre gøy
:biker:
Men hvis jeg har tallene så kan jeg jo mate disse inn i excel og lage en graf ut av disse?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av KawaJens »

No må eg flire :lol

Du spørr etter dyno charts men du vil ikkje ha dem? :scratch
Alle tall du er ute etter leser jo no du av grafene og heile nettet florer jo av slikt.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av KawaJens »

Men er no klart at skal du lese av data`n så må en no ta til følge kor i verden er dei utført, høgde over vann,tempratur (-10c eller +40c) luft fuktighet og sjølvsagt, er det montert turbo?

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av hakhap »

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av Tommas »

Uten ekspertise på området, så vil jeg tro de selvlagde grafene (om du i det hele tatt får tak i tall) kun blir pene å se på.
Særlig nyttig blir det ikke, med tanke på hvor mye som skiller fra test til test. Om du søker litt rundt på nett, så kan du jo feks sammenligne tester utført av samme blad/webside/program. Der har de ofte brukt samme dyno, og samme metodikk.

Det blir vel det mest realistiske grunnlaget man kan få.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:No må eg flire :lol

Du spørr etter dyno charts men du vil ikkje ha dem? :scratch
Alle tall du er ute etter leser jo no du av grafene og heile nettet florer jo av slikt.
Må bare oppklare litt her føler jeg...

Jeg ønsker disse tallene/dataene (ikke grafene) fordi jeg vil prøve og sette opp flere slike grafer i Excel på egen hånd og ikke for å gjøre livet enklere for andre på noe vis. Mest tidsfordriv egentlig. Men på den måten kunne jeg samlet en del data og hatt en digital oversikt over flere modeller på egen pc. :thumleft

Derfor så trenger jeg kun dataene og ikke selve bildet som viser grafene. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Uten ekspertise på området, så vil jeg tro de selvlagde grafene (om du i det hele tatt får tak i tall) kun blir pene å se på.
Særlig nyttig blir det ikke, med tanke på hvor mye som skiller fra test til test. Om du søker litt rundt på nett, så kan du jo feks sammenligne tester utført av samme blad/webside/program. Der har de ofte brukt samme dyno, og samme metodikk.

Det blir vel det mest realistiske grunnlaget man kan få.
Det er jeg fullt klar over Tommas, og meningen med å lage slikt er ikke for å gjøre livet enklere eller mer spennende for andre. Kun for eget bruk dette :thumleft

ZZR-Erling

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det interessante er nu å se kurvene, og hvor stort arealet er under de ulike, og formen på de.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av Bjerknez »

ZZR-Erling skrev:Det interessante er nu å se kurvene, og hvor stort arealet er under de ulike, og formen på de.
Nettopp derfor jeg er interresert i disse tallene slik at jeg kan lage mine egne kurver som kan oppbevares på pc'en for personlig bruk. Egentlig kun for morroskyld :thumleft

Espen Klev
Innlegg: 25
Registrert: 20 jan 2015, 07:56
Motorsykkelen din: yamaha FZR 1000 87

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av Espen Klev »

hvis du laster ned programvaren fra dynojet som heter noe sånt som dynoware RT (gratis) Kan jeg sende deg faktiske runfiler, og da kan du åpne de i rutenett du deler opp selv om du vil. Ikke noe jeg er rå på, men vet at det går an :) ser noen nevner temp, luftfuktighet, atmosfæretrykk her, men dette er det korrigert for i benken min. Har både en sensor som måler alt dette i rommet i tillegg til en ekstern som kan plasseres ved luftinntak, eller i selve luftfilterboksen om man vil. man kan åpne filene uten korreksjonsfaktorer også, men det blir ikke brukt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22925
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Dyno Charts data?

Legg inn av Bjerknez »

Espen Klev skrev:hvis du laster ned programvaren fra dynojet som heter noe sånt som dynoware RT (gratis) Kan jeg sende deg faktiske runfiler, og da kan du åpne de i rutenett du deler opp selv om du vil. Ikke noe jeg er rå på, men vet at det går an :) ser noen nevner temp, luftfuktighet, atmosfæretrykk her, men dette er det korrigert for i benken min. Har både en sensor som måler alt dette i rommet i tillegg til en ekstern som kan plasseres ved luftinntak, eller i selve luftfilterboksen om man vil. man kan åpne filene uten korreksjonsfaktorer også, men det blir ikke brukt.
Det skal jeg gjøre :thumleft
Da venter jeg på filene :twothumbs:

Svar