4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Jeg har anskaffet en 1984 Honda XL250R. Denne har kickstart, og det går stort sett bedre å starte den kald enn varm, mens jeg etter kort tids
kjøring har benyttet "springstart" i 3. gear for å få den i gang. Da går det ganske lett.

På thumpertalk fikk en 8bla) følgende svar på spørsmål om hvorfor 4-taktere var vanskelige å kickstarte:

"First of all WELCOME SHIFT23. A four stroke has much higher compresstion which doesn't allow for brisk kick throughs. Its kind of like a ritual that becomes easy if you know what to do. Every four stroke old and new that I have started require that the rider do the following.
1. do regular stuff (turn gas on, choke it Ect)
2. slowly turn kickstarter a couple times until you get a hard resistance, this is when the piston is at top dead center.
3 When the piston is at tdc bring the kickstarter all the way back to the top and give one hell of a mighty kick. Most four strokes will fire right up

..."

Det er automatisk dekompresjon på denne sykkelen. Den har to forgassere, og en sylinder. På forhandler i California fikk jeg rådet om å gi full gass ved varm start. Det fungerte en gang, utenfor butikken ( ;-) ), men ikke senere..
Andre steder påstås det at forgasser flyter over ved forsøk på å gi full gass ved start.

Det kan virke som at 4.taktere med kickstart trenger individuell behandling, i noen grad. Noen som har peiling på disse syklene?
Det går greit å trillstarte i 3. gear om det er en liten bakke i nærheten. Kompresjonen virker høy, så 2. gear er neppe aktuelt normalt sett..

Har batteriets tilstand betydning ved kickstart eller "trillstart"? Er det sannsynlig at skifte av tennplugg vil kunne hjelpe?

Thanks in advance..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av kjellv »

Ja, prøv å bytt tennplugg. Det er gjerne en klassisk indikasjon på pluggproblemer når motoren blir tungstartet når den er halvvarm/varm.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev:Ja, prøv å bytt tennplugg. Det er gjerne en klassisk indikasjon på pluggproblemer når motoren blir tungstartet når den er halvvarm/varm.
Takk for råd. Det skal jeg gjøre.. Jeg vil også skifte olje og filter, men det er en helt annen historie. Oljen så ikke så verst ut, men man vet jo aldri.. Denne sykkelen ble vel produsert når syntetiske oljer ikke var særlig utbredte. Får forsøke å finne ut hva som er best. Relativt varmt
store deler av året her i sørlige california, noe som muligens også har betydning. Typisk 18-20 grader C på dagtid nå i januar, mens det var
rundt 30 stort sett fra august til langt ute i oktober, og delvis i november. Sett 43 - 44 grader C på freeway'en, i september.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av kjellv »

Et kjapt søk viser at i hvert fall Castrol anbefaler syntetisk olje på denne. Syntetisk olje tåler også høyere temperatur enn mineralsk. 10W-50 er også et godt valg i varme strøk av verden.
http://applications.castrol.com/oilsele ... 1973-1988)

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av SverreOlsen »

Hadde en XL 250 L 89 modell, der var dekomprisjonen fjernet og startett lett hver eneste gang (kun waieren opp til den pinnen på toppen) startet alltid like lett varm som kald, ved kald hadde eg full choke, snudde gassen en gang, tråkk. Den hadde stått i 8 år når eg fikk den og startett etter rensing av gasserene og tennpluggbytte.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av SverreOlsen »

Får eg lov til å spør hvor mye du måtte ut med for denne?:-)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

SverreOlsen skrev:Får eg lov til å spør hvor mye du måtte ut med for denne?:-)
Hei

Ja, 1400 USD "out the door" pris, dvs ca 1400 * 8.82 NOK , eller oppunder 12500 NOK med dagens kurs. Fikk da en bra Arai-hjelm med på kjøpet.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

SverreOlsen skrev:Hadde en XL 250 L 89 modell, der var dekomprisjonen fjernet og startett lett hver eneste gang (kun waieren opp til den pinnen på toppen) startet alltid like lett varm som kald, ved kald hadde eg full choke, snudde gassen en gang, tråkk. Den hadde stått i 8 år når eg fikk den og startett etter rensing av gasserene og tennpluggbytte.
Jeg skal sjekke pluggen med det første, og evt bytte. Forgasserrengjøring gjøres titt og ofte her borte. Det har bla sammenheng med bensinkvaliteten. Det er ikke uvanlig med 10 % etanol i bensinen. Håper jeg sliper arbeid med de to forgasserne.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
SverreOlsen skrev:Hadde en XL 250 L 89 modell, der var dekomprisjonen fjernet og startett lett hver eneste gang (kun waieren opp til den pinnen på toppen) startet alltid like lett varm som kald, ved kald hadde eg full choke, snudde gassen en gang, tråkk. Den hadde stått i 8 år når eg fikk den og startett etter rensing av gasserene og tennpluggbytte.
Jeg skal sjekke pluggen med det første, og evt bytte. Forgasserrengjøring gjøres titt og ofte her borte. Det har bla sammenheng med bensinkvaliteten. Det er ikke uvanlig med 10 % etanol i bensinen. Håper jeg slipper arbeid med de to forgasserne.
mvh

-gsx750_80

Hjallis
Innlegg: 68
Registrert: 12 feb 2012, 14:04
Motorsykkelen din: Xs650/Norton comando,tt500xt500 1340shov

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av Hjallis »

Ikke lett å fyre gamle endunkere med kick .kick den over til toppdead å ikke rør gassen er det varmt ingen choke alt ligger i teknikken når dy fyrer er som regel enda mere tungstarta når de er varme .har hatt nortons Yamaha xs og har nå en te 570 og en shovelhead alle med kick only å jeg digger det selv om leggen min er full av gamle sår

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Hjallis skrev:Ikke lett å fyre gamle endunkere med kick .kick den over til toppdead å ikke rør gassen er det varmt ingen choke alt ligger i teknikken når dy fyrer er som regel enda mere tungstarta når de er varme .har hatt nortons Yamaha xs og har nå en te 570 og en shovelhead alle med kick only å jeg digger det selv om leggen min er full av gamle sår
Jeg kicker gjerne forsiktig gjentatte ganger uten å registrere økt motstand, og finner dermed som regel antakelig ikke top dead center.
Denne mopeden har automatisk dekompresjon. Jeg har lest at dersom denne er feiljustert så hjelper ikke det..
Sykkelen sies å ha nylig "top end rebuild" som de sier her, så man skulle jo tro at den mekanisk var i orden. På den annen side er GP Motorcyles i San Diego primært forhandler av Ducati og andre europeiske merker, så det er ikke sikkert mekanikerne er så vante med lunene til en gammel Honda..( Ser feks at de har en Vincent Black Shadow 1951 til 100 000 USD, eller nærmere 900 000 NOK !!)
Jeg bør nok vurdere fottøyet ved kickstart - adidas joggeskoene minte mest om gymsokker i møte med kicken på Hondaen.

Jeg har merket tendensen til at den har slått tilbake på kicken et par ganger. Undrer på hva som skjer den dagen den treffer meg "skikkelig" ;-)

En sak jeg ikke forstår: Hvorfor er den forholdsvis enkel å løpe i gang, mens den kan virke kul umulig å kickstarte?
Kan det være at tenningsanlegget fungerer bedre ved trillstart enn kickstart?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Hjallis skrev:Ikke lett å fyre gamle endunkere med kick .kick den over til toppdead å ikke rør gassen er det varmt ingen choke alt ligger i teknikken når dy fyrer er som regel enda mere tungstarta når de er varme .har hatt nortons Yamaha xs og har nå en te 570 og en shovelhead alle med kick only å jeg digger det selv om leggen min er full av gamle sår
Jeg kicker gjerne forsiktig gjentatte ganger uten å registrere økt motstand, og finner dermed som regel antakelig ikke top dead center.
Denne mopeden har automatisk dekompresjon. Jeg har lest at dersom denne er feiljustert så hjelper ikke det..
Sykkelen sies å ha nylig "top end rebuild" som de sier her, så man skulle jo tro at den mekanisk var i orden. På den annen side er GP Motorcyles i San Diego primært forhandler av Ducati og andre europeiske merker, så det er ikke sikkert mekanikerne er så vante med lunene til en gammel Honda..( Ser feks at de har en Vincent Black Shadow 1951 til 100 000 USD, eller nærmere 900 000 NOK !!)
Jeg bør nok vurdere fottøyet ved kickstart - adidas joggeskoene minte mest om gymsokker i møte med kicken på Hondaen.

Jeg har merket tendensen til at den har slått tilbake på kicken et par ganger. Undrer på hva som skjer den dagen den treffer meg "skikkelig" ;-)

En sak jeg ikke forstår: Hvorfor er den forholdsvis enkel å løpe i gang, mens den kan virke kul umulig å kickstarte?
Kan det være at tenningsanlegget fungerer bedre ved trillstart enn kickstart?
Vincent'en her: http://www.gpmotorcycles.com/bikes/preowned.php
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gorbys »

Når du løper den igang så slår vel ikke dekompen in og dermed så sier det pang mye lettere ;-) det kan og være grunnen til at du ikke finner tdc når du kicker den rundt, kanskje du kicker for hardt. På 250 kawaen eg hadde slo dekompen inn dersom en kikka for kjapt, så da måtte man rolig kikke rundt til den var på topp og så dra på skikkelig. En godt oppsatt sykkel burde starte på 1-3 kick :-)

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Hjallis skrev:Ikke lett å fyre gamle endunkere med kick .kick den over til toppdead å ikke rør gassen er det varmt ingen choke alt ligger i teknikken når dy fyrer er som regel enda mere tungstarta når de er varme .har hatt nortons Yamaha xs og har nå en te 570 og en shovelhead alle med kick only å jeg digger det selv om leggen min er full av gamle sår
Denne har en dekompresjonsventil knyttet til kickstarteren med en wire. Jeg vet ikke om dette gjør det vanskelig å finne top dead center.
I en test av XL350R i mainummeret av Cycle World, i 1984, sto det følgende prosedyre for kaldstart av 350'en. Antar 250 kan ha nytte av samme;
Det sto:
3 kick med full choke. Ligg unna gassen. (Don't even think about it)
3 kick uten choke.
Ble påstått vanligvis å fungere for KALD motor.

Ved varm motor er det vel uaktuelt med choke, antar jeg. Har sett at noen påstår at det i slike tilfeller bør gis noe gass, men vet ikke..

Siden sykkelen starter lett forutsatt at jeg får tilstrekkelig friksjon til å få rotert bakhjulet, ved rullstart, har jeg begynt å lure på om det kan
være dekompresjonswiren som er i feil posisjon. XL250R'en har hatt "top end rebuild", og etter ventiljustering skal "starter decompressor" justeres. Her skal det være et visst "free play at the tip of the decompression upper lever", som det står i manualsidene for Honda XL250S, som
jeg antar også kan gjelde for XL250R. En wire justeres for riktig "free play". Det står også "CAUTION. Excessive free play causes hard starting. Insufficient free play may cause erratic engine idle and valve burning".

Må få undersøkt dette..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gorbys »

Trur du kan være inne på noko der.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Oppdatering:

Først må jeg korrigere prosedyren jeg skrev. Jeg skrev 3 kick uten choke, men glemte å nevne at det samtidig skal benyttes full gass. Eller, som det står i det aktuelle nummeret av Cycle World fra '84, for XL350R, som antas å fungere også for XL250R'en:

"....if by mischance the engine dies before ... fully warmed, follow Honda's book:
Three kicks full choke no throttle, three kicks no chocke full throttle. It works.
Starting drill is emphasized here because when it's done right, it's easy. If
it isn't done right, it's virtually the ... 350's only flaw. ..."

Siden sist har forhandleren som solgte meg sett på den. Det ble sagt at 5-6 ansatte forsøkte å starte den, etter tur, og alle lyktes.
De har skiftet tennplugg, og det kan ha spilt en rolle. Dekompresjonsmekanismen sa de var ok.
Siden da tok jeg sykkelen på noen kortere turer i helga, og klarte å starte den i minst 90 % av tilfellene, enten den var kald eller
relativt varm. Temperaturene var et sted mellom 25 og 30 grader C. Det gikk som sagt rimelig bra, og bedre enn før.

I dag derimot, la jeg ut på en 20 mils tur fra San Diego til Ramona, Julian, San Marcos, Oceanside, Carlsbad, Solana Beach mm.
Temperaturen kan ha ligget på 26-28 grader C, og etter 4-4.5 mil kjøring fra utgangspunktet skulle jeg fylle bensin i Ramona.
Kjøringen var ikke hard, men det går kun ca 1.6 liter olje på disse motorene, og nå var sykkelen antakelig varmere enn vanlig.
Når jeg skulle dra fra bensinstasjonen var det ikke "liv" når jeg benyttet kickstarteren. Rullstart på tilnærmet flatmark ble også mislykket.
Dermed ble det ølpølse og kaffe, og en halv time pause. Deretter fikk jeg kickstartet sykkelen på "normalt vis", etter 7-8 kick.

Senere på dagen, etter kanskje 10 mils kjøring i varmen, skulle jeg ta et foto av strandlivet i Carlsbad. Sykkelen gikk på tomgang, og stoppet..
Deretter fikk jeg ikke liv i den. Også nå var det rimelig å anta at motoren var svært varm. Motorvegkjøring i 55-60 mph i nærmere
30 grader i skyggen gjør sitt.
I forsøkene på å starte sykkelen kom en motorsyklist på anslagsvis 70 - 75 år, som hadde parkert ved siden av bort, og praten startet.
(Det ble en 30-45 minutters pause, antakeligvis, med mye artig å høre fra Larry, som var utdannet marinbiolog fra Harvard, krigsveteran,
motorsyklist, musiker, bekjent av bla Alice Cooper, Joe Walsh, en ikke navngitt astronaut, computerpionerer, John Coleman ( https://en.wikipedia.org/wiki/John_Cole ... hercaster) ) og sikkert mange andre.. Artig krabat. Hadde sykkelen startet hadde jeg i alle fall gått glipp av den praten, så aldri så ille at det ikke er godt for noe..¨)

Men, til poenget: Etter å ha fått kjølt seg ned minst en halv time startet sykkelen NESTEN, ved et par forsøk på kickstart. Løsningen ble i stedet "rullstart" i en liten bakke i nærheten.

FELLESNEVNER: XL250R'en ER SVINAKTIG VANSKELIG Å STARTE NÅR MOTOREN ER SVÆRT VARM, MEN ELLERS LAR DET SEG STORT SETT GJØRE..

Det kan vel skyldes mye rart, men en hypotese går nå i retning stator som fungerer dårligere når den blir svært varm.
Pussig nok holder visst Ricky Stator til i Ramona, der jeg først måtte ta en ufrivillig pause i dag; http://www.rickystator.com/

Firmaet der jeg kjøpte sykkelen hadde skiftet "rocker arms", og da antar jeg de må ha justert ventiler med det samme. Hvis problemene ikke er mekanisk betinget er det antakelig enten forgasserproblem, suboptimalt menneske (kombinasjonen av hjerne og høyrefot) eller et elektrisk problem. Har sett ulike teorier i retning både stator og coil, og annet;
https://www.4strokes.com/forums/topic.a ... C_ID=27778
http://www.thumpertalk.com/topic/962410 ... ues-still/
Å skifte plugghette kan muligens og være et forsøk verdt..
mvh

-gsx750_80

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av EasyRider »

Heisann. Og gratulerer med en flott sykkel.

Når ble ventilene sist sjekket på denne sykkelen?

Min CRF 450 med for trange ventilklaring ble mer tregstartet når den ble varm. Kunne jo være noe å sjekke.
Etter ventiljustering var sykkelen en drøm å starte i forhold til før.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

EasyRider skrev:Heisann. Og gratulerer med en flott sykkel.

Når ble ventilene sist sjekket på denne sykkelen?

Min CRF 450 med for trange ventilklaring ble mer tregstartet når den ble varm. Kunne jo være noe å sjekke.
Etter ventiljustering var sykkelen en drøm å starte i forhold til før.
Jo, takk. Når det gjelder denne sykkelen, så ser den flere hakk bedre ut på bilder enn i realiteten. Tanken har minst en bulk på hver side, og det er en del riper og andre små skader. Men, den later til å være ok, bortsett
fra at jeg finner den svært vanskelig å kickstarte når motoren er varm etter noen mils kjøring i rundt 30 grader
C, og enda mer i California-sola.

Firmaet som solgte meg sykkelen sa at de hadde gjort "top end rebuild". Det innbefattet såvidt jeg forstod
skifte av "rocker arms" ( vippearmer på norsk, muligens ). Jeg antar at de må ha justert ventiler ved samme
anledning, men vet ikke. Har ingen papirer som dokumenterer det som ble gjort.
Har også blitt tipset om å skifte til en NGK tennplugg uten resistor / innebygget motstand og måle resistans
i plugghetta. Den skal visst være maksimalt 5 kOhm. Forsøkte å måle i går, men kom ikke til med probene på
multimeteret. Spørs om jeg ikke likegodt skifter plugghetta med en ny, da det kun koster 5 - 10 USD.
Det er dekompresjon knyttet til kickstarteren på denne sykkelen. På verkstedet uttalte de at denne var ok.
Hvis den er galt justert kan dette føre til treg start. Saken er at det kun er når sykkelen er uvanlig varm at den er spesielt problematisk. (Er jeg på flatmark er det vanskelig å få dreid rundt bakhjulet pga kompresjonen,
vet trillstart. I terrenget er det muligens bare å glemme..)
Varm stator kan også gi dårligere gnist har jeg lest.
Får se om jeg rekker finne ut av det. Ventiljustering skal visstnok være relativt enkelt på disse syklene.
Dersom jeg får løst problemet skal jeg si fra, i tilfelle det kan hjelpe andre på noe tidspunkt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
EasyRider skrev:Heisann. Og gratulerer med en flott sykkel.

Når ble ventilene sist sjekket på denne sykkelen?

Min CRF 450 med for trange ventilklaring ble mer tregstartet når den ble varm. Kunne jo være noe å sjekke.
Etter ventiljustering var sykkelen en drøm å starte i forhold til før.
Jo, takk. Når det gjelder denne sykkelen, så ser den flere hakk bedre ut på bilder enn i realiteten. Tanken har minst en bulk på hver side, og det er en del riper og andre små skader. Men, den later til å være ok, bortsett
fra at jeg finner den svært vanskelig å kickstarte når motoren er varm etter noen mils kjøring i rundt 30 grader
C i skyggen, og enda mer i California-sola.

Firmaet som solgte meg sykkelen sa at de hadde gjort "top end rebuild". Det innbefattet såvidt jeg forstod
skifte av "rocker arms" ( vippearmer på norsk, muligens ). Jeg antar at de må ha justert ventiler ved samme
anledning, men vet ikke. Har ingen papirer som dokumenterer det som ble gjort.
Har også blitt tipset om å skifte til en NGK tennplugg uten resistor / innebygget motstand og måle resistans
i plugghetta. Den skal visst være maksimalt 5 kOhm. Forsøkte å måle i går, men kom ikke til med probene på
multimeteret. Spørs om jeg ikke likegodt skifter plugghetta med en ny, da det kun koster 5 - 10 USD.
Det er dekompresjon knyttet til kickstarteren på denne sykkelen. På verkstedet uttalte de at denne var ok.
Hvis den er galt justert kan dette føre til treg start. Saken er at det kun er når sykkelen er uvanlig varm at den er spesielt problematisk. (Er jeg på flatmark er det vanskelig å få dreid rundt bakhjulet pga kompresjonen,
vet trillstart. I terrenget er det muligens bare å glemme..)
Varm stator kan også gi dårligere gnist har jeg lest.
Får se om jeg rekker finne ut av det. Ventiljustering skal visstnok være relativt enkelt på disse syklene.
Dersom jeg får løst problemet skal jeg si fra, i tilfelle det kan hjelpe andre på noe tidspunkt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gorbys »

Sjekk ventilklaringer kanskje. Og en annen ting, flottørnivå kan ha en del å si på hvor lettstarta den er. Og også tomgang, tenker på hvordan den bare dauer når den står og går på tomgang.

Sent fra min C6903 via Tapatalk

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av SverreOlsen »

Forstår ikke att varmen skal ha noe å si. Min 1989 modell kjørte eg hardt offroad i full sol sist sommer, den ble så varm att eg brant med på motordekselet. stoppet den og startet med ett kick uten problem, hadde aldri noe tendens til startproblemer. Den hadde stått i 8 år når eg tok den i bruk. Eneste forskjellen eg kan se er att eg hadde fjernet dekompen.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

Hei

Har lest at varm stator kan implisere dårligere gnist, feks:

https://4strokes.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=23753

Elektriske feil som årsak til treg start for varme 4-taktere later ikke til å være et ukjent problem, eller som en sa:

"Got a 1986 XL600R recently, and absolutely love the bike.
I go thru the usual procedures on starting the bike when cold, and can get it running without too much pain.
Once it starts, it runs absolutely great in all rev ranges.

After riding for a while, and engine is hot, it is almost impossible to get it restarted. I just have to wait until it cools off.

One question that I have is do you need more or less fuel when hot starting? Is there some electrical part that gets affected when it gets hot?

Any help/advise would be greatly appreciated.

Thanks."

Gamle sykler kan jo ha sine særheter, eller som en annen sa om start av 4-taktere:

"I love watching people who have no idea how to breath life to a kick start thumper fumble helplessly, while I sit there knowing exactly how to make it fire in one swift kick. The trick is knowing how to work WITH your bike to get it fired, not working AGAINST it. Kick starting a thumper is like getting a women into bed with you on the first date... (assuming she's not the kind of woman who generally goes to bed on the first date) Take your time, get to know their needs, pay attention to them, learn what makes them tick. After that all you gotta do is find the sweet spot (TDC :thumbsup:) and give 'er a go. If you try to force something on them you might as well break your own leg with a sledge hammer because you're not gettin' any action (from the dirtbike :devil:) "
"
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av ZZR-Erling »

Slik starter man min YZ250F en sommerdag:
Kald:
Vri 3ggr til fullt, akspumpa sprayer inn-full choke -halv inn på tomgang-et rolig tråkk-trå! Den pleier da å starte
varm:
1/4 gass-trå!

Husk å sjekk ventilklaring! Er den for trang, blir den ille tungstarta, og du kan få motorhavari.
Still de romslig.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev:Slik starter man min YZ250F en sommerdag:
Kald:
Vri 3ggr til fullt, akspumpa sprayer inn-full choke -halv inn på tomgang-et rolig tråkk-trå! Den pleier da å starte
varm:
1/4 gass-trå!

Husk å sjekk ventilklaring! Er den for trang, blir den ille tungstarta, og du kan få motorhavari.
Still de romslig.
Jeg tror det er en akspumpe også på XL250R'en. Jeg skal forsøke å huske metodikken din til neste gang..
Er redd jeg bør få sjekket, og evt justert ventiler. :sorry Det er flere som har pekt i retning av ujusterte
ventiler som mulig årsak til startproblemer på meget varm motor.
Ellers så jeg på YZ250F på en nettside. 41 hk på en 250! Det er ca det dobbelte av XL250R. Jeg antar Yamaha'en
kan være rasende festlig å kjøre, for å si det slik. Jeg har aldri kjørt en mc av offroad / enduro / cross type
(hva det nå skal kalles) tidligere, men selv den lille Hondaen er såpass artig å kjøre at jeg har fått lyst på
noe nyere, og evt litt større, av liknende slag senere..
Hondaen har for tiden knastedekk, som er litt slitsomt på litt lengre turer på asfalt. Den er dessuten kort, slik
at jeg vil tro at den er temmelig uegnet for å kjøre med passasjer, annet enn for noen få kilometer.
Sitter med ræva langt bakpå salen etter en stund, uten at jeg er spesielt lang (183 cm).
Ellers merker jeg at dersom jeg slipper klutsjen litt brått på tur ut av et kryss, så løfter forhjulet seg litt. :D Gøy.
Vil du si at YZ250F er aktuell som pendlersykkel? Den later i alle fall til å ha langt vassere motor enn Honda CRF250L feks, og antas dermed å være artigere å kjøre..
mvh

-gsx750_80

ZZR-Erling

Re: 4 takt og kickstart (i dette tilfellet Honda XL250R)

Legg inn av ZZR-Erling »

YZ250F er ikke registrerbar. Men YZ250W er det. Jeg kjenner ikke til den biken, og min kjører jeg jo kun cross med. Dog er det bra kvalitet, er samme motor.

Svar