Oppdatering:
Først må jeg korrigere prosedyren jeg skrev. Jeg skrev 3 kick uten choke, men glemte å nevne at det samtidig skal benyttes full gass. Eller, som det står i det aktuelle nummeret av Cycle World fra '84, for XL350R, som antas å fungere også for XL250R'en:
"....if by mischance the engine dies before ... fully warmed, follow Honda's book:
Three kicks full choke no throttle, three kicks no chocke full throttle. It works.
Starting drill is emphasized here because when it's done right, it's easy. If
it isn't done right, it's virtually the ... 350's only flaw. ..."
Siden sist har forhandleren som solgte meg sett på den. Det ble sagt at 5-6 ansatte forsøkte å starte den, etter tur, og alle lyktes.
De har skiftet tennplugg, og det kan ha spilt en rolle. Dekompresjonsmekanismen sa de var ok.
Siden da tok jeg sykkelen på noen kortere turer i helga, og klarte å starte den i minst 90 % av tilfellene, enten den var kald eller
relativt varm. Temperaturene var et sted mellom 25 og 30 grader C. Det gikk som sagt rimelig bra, og bedre enn før.
I dag derimot, la jeg ut på en 20 mils tur fra San Diego til Ramona, Julian, San Marcos, Oceanside, Carlsbad, Solana Beach mm.
Temperaturen kan ha ligget på 26-28 grader C, og etter 4-4.5 mil kjøring fra utgangspunktet skulle jeg fylle bensin i Ramona.
Kjøringen var ikke hard, men det går kun ca 1.6 liter olje på disse motorene, og nå var sykkelen antakelig varmere enn vanlig.
Når jeg skulle dra fra bensinstasjonen var det ikke "liv" når jeg benyttet kickstarteren. Rullstart på tilnærmet flatmark ble også mislykket.
Dermed ble det ølpølse og kaffe, og en halv time pause. Deretter fikk jeg kickstartet sykkelen på "normalt vis", etter 7-8 kick.
Senere på dagen, etter kanskje 10 mils kjøring i varmen, skulle jeg ta et foto av strandlivet i Carlsbad. Sykkelen gikk på tomgang, og stoppet..
Deretter fikk jeg ikke liv i den. Også nå var det rimelig å anta at motoren var svært varm. Motorvegkjøring i 55-60 mph i nærmere
30 grader i skyggen gjør sitt.
I forsøkene på å starte sykkelen kom en motorsyklist på anslagsvis 70 - 75 år, som hadde parkert ved siden av bort, og praten startet.
(Det ble en 30-45 minutters pause, antakeligvis, med mye artig å høre fra Larry, som var utdannet marinbiolog fra Harvard, krigsveteran,
motorsyklist, musiker, bekjent av bla Alice Cooper, Joe Walsh, en ikke navngitt astronaut, computerpionerer, John Coleman (
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Cole ... hercaster) ) og sikkert mange andre.. Artig krabat. Hadde sykkelen startet hadde jeg i alle fall gått glipp av den praten, så aldri så ille at det ikke er godt for noe..¨)
Men, til poenget: Etter å ha fått kjølt seg ned minst en halv time startet sykkelen NESTEN, ved et par forsøk på kickstart. Løsningen ble i stedet "rullstart" i en liten bakke i nærheten.
FELLESNEVNER: XL250R'en ER SVINAKTIG VANSKELIG Å STARTE NÅR MOTOREN ER SVÆRT VARM, MEN ELLERS LAR DET SEG STORT SETT GJØRE..
Det kan vel skyldes mye rart, men en hypotese går nå i retning stator som fungerer dårligere når den blir svært varm.
Pussig nok holder visst Ricky Stator til i Ramona, der jeg først måtte ta en ufrivillig pause i dag;
http://www.rickystator.com/
Firmaet der jeg kjøpte sykkelen hadde skiftet "rocker arms", og da antar jeg de må ha justert ventiler med det samme. Hvis problemene ikke er mekanisk betinget er det antakelig enten forgasserproblem, suboptimalt menneske (kombinasjonen av hjerne og høyrefot) eller et elektrisk problem. Har sett ulike teorier i retning både stator og coil, og annet;
https://www.4strokes.com/forums/topic.a ... C_ID=27778
http://www.thumpertalk.com/topic/962410 ... ues-still/
Å skifte plugghette kan muligens og være et forsøk verdt..