Yamaha MT-09 en suksess?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23062
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av Bjerknez »

Det er fritt frem for andre og mene noe annet om MT09. Vi er forskjellige. Ps! Jeg har ikke sagt at MT09 er noe dritt.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23062
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av Bjerknez »

supersic skrev:Lav pris, hysterisk motor høres ikke ut som en vanlig golf spør du meg.
9 av 10 har googlet at den har for dårlige dempere så må jo være bare dritten selv og demperne antageligvis holder i massevis for 8 av 10
Nå har jeg tid til å svare litt mer utdypende da dagen i dag/i går har vert fullsatt med legebesøk og andre ting. Men nok om det...

Jeg ser på skrivemåten din at du virker litt bitter på meg når jeg skriver det jeg skriver om MT09. Ja, det blir mye hakk i plata fra min side når det kommer til MT09, men jeg er nok også litt missforstått noe jeg sikkert kan takke meg selv for også.

Om demperne på MT09 er bra kommer jo ann på hvor tung man er, hvordan demperne er still inn på den sykkelen man kjører (hvis dem er justerbare), kjørestil, hvilke forventninger man har etc. Jeg tror uansett man blir vant til det meste. Vi mennesker er vanedyr. Desverre så gjelder dette andre veien også. man blir vant til det som er bedre også. Når man går fra en støpejernskomfyr (les: cruiser) til Street Triple for så og ta steget videre til S1000R så merker man jo godt hvor mye gode dempere har å si. Nå er ikke jeg noen baneracer eller noen proff på aktiv svingkjøring, men når jeg må foreta kraftige oppbremsninger så vil jeg at sykkelen skal "sitte" skikkelig og ikke dykke for mye. Her synes jeg MT09'en gjorde en dårlig jobb. Ja, jeg bånnet faktisk gaffelen i relativt lav hastighet i en kontrollert bråbrems. Mener å huske jeg hadde rundt 40km/t. Det synes jeg virket litt skremmende. Det kan sikkert justeres uten at jeg vet noe om det og kanskje har Yamaha gjort noe med det allerede, men å i det hele tatt levere en sykkel med så fullstendig feil instillt dempere burde jo ikke vært lov.

Dog synes jeg MT09 Tracer virket til å ha bedre dempere. Faktisk ganske gode også. Litt myke kanskje, men uansett så passer et mykere demperoppsett bedre på en sykkel som Tracer synes jeg. En MT09 er jo en såkalt "streetfighter" med ganske heftig motor og da synes jeg demperne kunne vært litt mer sofistikerte.

Men det vil ikke si at jeg synes MT09 er noe "dritt". Alle sykler har vel sine svakheter tror jeg. S1000R'en jeg kjører i dag har også svakheter i mine øyne. Lyden er ikek akkurat kjempespennende i forhold til de to andre syklene jeg har hatt og man sitter litt mer ukomfortabelt på S1000R'en enn feks. Street Triplen. Ikke så ille at det utgjorde noe med tanke på valget mitt da jeg syntes andre egenskaper dro opp det som ikke var fullt så bra. Men det vil ikke si at S1000R er noe "dritt". Den eneste sykkelen jeg har hatt/kjørt som ikke hadde noen svakheter i mine øyne er faktisk Street Triplen. Kanskje jeg gir den et bittelite minus for speilene som er vanskelige å stille inn, men det er vel det.

Jeg synes dempere samt bremser er en uhyre viktig del av sykkelen og etter å ha kjørt en cruiser så ser jeg jo hvor mye gode bremser og dempere har å si.

Jeg skal ikke si at jeg direkte digger MT09 for det gjør jeg ikke, men det er helt klart en sykkel med et friskt maskineri og som ser helt OK ut. Den skiller seg vertfall for guds skyld LITT i fra sine japanske konkurrenter med tanke på utseendet og det er bra synes jeg.

I dag koster en MT09 rundt 130.000,- og det er feks. 13.000,- mindre enn Street triple R. Derfor så synes jeg ikke at MT09 er så voldsomt mye sykkel for pengene. MT09'en har nok hakket vassere motor, men der stopper det. Street Triple er i mine øyne bedre på alle andre områder. Dette viser også veldig mange tester. Ja, den har vel ikke vunnet over Street Triple en eneste gang så vidt jeg kan huske. Men den har heller aldri kommet sist eller blitt omtalt som noe "dritt". Men jeg tror det er en grunn til at den koster litt mindre. Noe må man jo spare inn på.

Så hvorfor tror jeg at Yamaha har klart å lage en bestselger ut av dette?
Vanskelig å synse noe rundt dette, men jeg tror mange forelsker seg i motoren for den er ganske så sprek, for så og kikke på prisen. Forsikringen på disse er vel også ganske snill og Yamaha er jo godt etablert i Norge og dem gir 5 års garanti. Forhandlernettet er godt utbygd og i det hele så virker totalpakka ganske "trygg". Det var foresten grunnen til at jeg valgte Yamaha Cruiser som første sykkel også. Yamaha er et trygt og kjent merke og for førstekjøperen og for oss med ti tommeltotter så føles det rett og slett trygt.

Sånn generelt sett så kan jeg også si at jeg synes Yamaha klarer å skille seg litt ut fra japseflokken med noen særegne sykler. Ikke alle er like spennende, men det er vertfall noe eget. Kawasaki skiller seg også godt ut og har klart og lage sin egen "stil" på syklene. Honda og Suzuki blir derimit litt "gjeeesp" for min del.

Men nei... jeg synes ikke MT09 er noe "dritt". Faktisk en helt ålreit sykkel i mine øyne som ikke skiller seg spesielt ut i seg selv. Grunnen til at jeg tror den er en vinner med tanke på salgsstatistikk er som nevnt den gode totalpakka nevnt over. Det er liksom litt "skumlere" for mange å kjøpe en italiener eller en engelskmann med tanke på verkstedtilgang i Norge, garanti etc.

Nå er uansett snart sesongen her og da håper jeg at jeg treffer mange hyggelige mennesker også i år. Ja.. selv om du kjører en MT09 eller en Suzuki/Honda. Liker man sykkelen man kjører selv så spiller det jo liten trille hva andre mener. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av kjellv »

Takk for et godt og utdypende svar Ove :thumleft

Jeg ser det ikke er meg du har sitert, og jeg er heller ikke bitter. Min kommentar var nok heller ment som et litt kameratslig stikk i siden :erte

Det som lå bak fra min side var at du har hatt mange uttalelser med kritikk av demperne til MT-09 siden før sykkelen ble lansert. De første uttalelsene dine var basert på en test i ett eller annet magasin, der demperne ble trukket noe ned i karakter.
Motormagasinene har enten egne journalister/testpiloter, innleide testpiloter for anledningen eller er hele artikkelen innkjøpt og omskrevet. Men testpilotene som brukes tester mange sykler og har dette som levebrød. Selv om de finner at demperne ikke er helt optimale, trenger ikke det bety at de ikke er gode nok for folk flest. Motorjournalisten må finne noe å trekke ned også.

Men nå har du selv også prøvd MT-09 og har egne erfaringer. Hvor mye du har fått testet sykkelen vet ikke jeg, men det ser ut som du ikke har fått justert inn demperne etter din vekt og kjørestil før eller underveis. Dette er jo heller ikke helt vanlig å gjøre før en kortere prøvetur.

Du vurderte også MT-09 opp mot Triumph da du kjøpte denne. Denne gang ble det heller ikke ikke prøvekjøring før du valgte sykkel, men likevel var bl.a demperne utslagsgivende for ditt valg. Jeg vil tro du fikk god hjelp av selgeren, som antakelig så et bedre salg for sin egen del i Triumph. MT-09 var jo allerede på det tidspunkt en markedsvinner og langt lettere å selge enn Triumph.

Men det er godt å se at du ellers gir sykkelen god karakter, for det fortjener den! Det mener i hvert fall en Yamahaselger jeg kjenner relativt godt :redface

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av Tobben84 »

Her er en liten mini-review jeg gjorde i april i 2015, og denne var gjort uten påvirkning fra noe sted:

Fikk en liten prøvetur med en standard-utstyrt Yamaha mt-09 nettopp, og tenkte jeg skulle si litt om hva jeg synes om den. Vurderte denne også da jeg kjøpte bmw'en jeg har nå, og kommer til å dra litt paralleller da de er konkurenter både i klasse og pris. Møtte en del rushtrafikk samt at man må litt utenfor Stavanger sentrum for å få noen skikkelig svinger.

Når det er sagt så var kanskje det det største problemet med denne sykkelen for min del, jeg fikk ikke spesielt lyst til å finne meg en svingete landevei for å piske svinger. Grunnen til det er at den føltes vag i framparten. Den er mykt satt opp, men samtidig føles den gyngete også sideveies og sporet en del samt var følsom for all slags ujevnheter i veien, og ikke på en positiv måte. Dette opplevdes ikke som feedback fra underlaget, men snarere forstyrrelser av stabiliteten. Bakdemperen kjente jeg ikke noe negativt med, men vanligvis så føler jeg jeg må ha en del tempo og ujevnheter før denne får jobbet og gitt et skikkelig inntrykk. Noe av ustabiliteten kom også av gassresponsen som jeg sier litt mer om lengre ned. Tenkte også at det kunne ha noe med dekka å gjøre, men disse vsr orginalmonterte relativt nye dekk med riktig trykk.

Bremsene bidro heller ikke til at godfølelsen kom og de opplevdes som langt svakere og vanskeligere å dosere enn på min bmw som har radialmonterte Brembo. De var helt greie, men står ikke i stil til motoreffekten.

Motoren var helt magisk og et skikkelig momentmonster! Den er utrolig mye mer responsiv enn rekketoeren jeg har i min, og effekten er også mye høyere med 115 hk vs 90hk i min. Den drar noe vanvittig fra lavt turtall og gir seg ikke før nåla butter. Lyden var også ganske fin, og med et akra-anlegg blir det nok rått. Gassresponsen på lavt turtall var veldig av og på, og ved litt nedlegg på sykkelen, så bør man være ytterst forsiktig med gassrulla for ikke å fucke det til skikkelig. Denne type fueling-problematikk er jeg godt kjent med fra min gamle Duke 690, så for min del var det ikke så ille at det ødela opplevelsen, men dette er ikke en motor som egner seg spesielt godt for nybegynnere. Jeg turde rett og slett ikke å dytte nedi kneet pga den føltes så kvass og følsom for bevegelser.

Jeg synes sykkelen er tøff og se på, og tilbyr mye for pengene, men jeg hadde blitt svett av den framgaffelen og den fraværende stabiliteten i sykkelen ved nedlegg. For førere som stort sett kjører rett fram eller på småsvingete veier uten å presse på noe særlig så er dette MER enn bra nok, og motoren er sykt morsom og kanskje den beste jeg har kjørt mtp klassen den befinner seg i, ds har jeg også tatt med Triumph sin 800 cc triple i betraktningen. Jeg er av typen som ikke er opptatt av effekt men liker å ligge dypt ned og desto krappere svinger desto bedre. Der knuser den nye f800r mt-09 ned i støvlene med det nye cahassis og demperoppsettet på den. Den er som å danse gjennom svingene i forhold, og på en bane hadde jeg utvilsomt kjørt MYE fortere med bmw'en tross den store effektforksjellen. Jeg har forsøkt å være objektiv og har ingen merke-fetish eller tror min sykkel er verdens beste, men for alle som verdsetter chassisdynamikk og sylskarpe kjøreegenskaper så ville jeg valgt Duke 690, f800r(etter oppgraderingen i år) eller Ducati Monster.....

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av TOH »

Hadde bare Bjerknez kjøpt MT-09 istedenfor den engelske sykkelen så hadde MT'en vært verdens beste :)
Jeg har også skrevet litt om denne sykkelen før. Min første sykkel etter jeg tok A lappen var lillebroren MT-07. En fantastisk sykkel (til prisen) men føltes litt liten (191 cm 100 kg). Gikk derfor året etter (2015) over til MT-09. Jeg har ingen problemer med å forstå at denne sykkelen topper salgsstatistikkene. Prisen er jo selvfølgelig svært positiv, men her får du en sykkel fra bunnsolide Yamaha men en karakter som er vanvittig. Som flere tester påpeker så skal det veldig mye til for at motoren ikke er nok for de aller fleste førere. Den drar gjennom hele registeret. Bremsene på sykkelen er veldig bra og føltes trygge (men man får selvfølgelig bedre). Når de første testene kom så var det demperne som av og til fikk tyn i tillegg til at gassen var rykkete. Det med gassen ble rettet opp til 2015 modellen. Min er i hvert fall meget smooth. Når det gjelder demperne så er min erfaring at testene har rett når disse får litt tyn (kanskje pga en høy vekt). De fungerer bra til vanlig kjøring, men merket at de var myke (spesielt med passasjer på). Nå er det viktig å merke seg at demperne kan justeres, men de har en begrensing. Jeg sett at folk bestiller sykler med en haug av ekstrautstyr. Hva med å bruke kr 10.000,- på å bytte til Øhlins fjærer/olje foran og Øhlins demper bak som er tilpasset din vekt.
Da kan man i tillegg beholde original demper i tilfelle noe ryker en gang i fremtiden. Jeg vil uansett anbefale folk å prøve sykkelen først pga det er ikke sikkert at demperne er noe problem for din vekt. Jeg har sett flere tester hvor man er fornøyd med demperne.
Når det gjelder min sykkel så har jeg en avtale om at Cross senteret Snellingen skal se på demperne. I følge dem så er det mye de kan gjøre med de originale demperne.
Skulle jeg hatt en ny sykkel i dag til under 170.000,- så er det ikke tvil om hva jeg ville valgt :thumleft
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev:
supersic skrev:Lav pris, hysterisk motor høres ikke ut som en vanlig golf spør du meg.
9 av 10 har googlet at den har for dårlige dempere så må jo være bare dritten selv og demperne antageligvis holder i massevis for 8 av 10
Nå har jeg tid til å svare litt mer utdypende da dagen i dag/i går har vert fullsatt med legebesøk og andre ting. Men nok om det...

Jeg ser på skrivemåten din at du virker litt bitter på meg når jeg skriver det jeg skriver om MT09. Ja, det blir mye hakk i plata fra min side når det kommer til MT09, men jeg er nok også litt missforstått noe jeg sikkert kan takke meg selv for også.
Hehe nei jeg er ikke mye bitter og kommentaren var vel egentlig ikke bare ment til deg, men når det kommer til MT09 og MT07 finnes det utrolig mange meninger og de fleste av disse er googleerfaringer.

Du er passe bastant på hva som er bedre på ST3, men når det kommer til motoren virker det som du mener forskjellen er marginal eller mindre viktig.

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av xyvind »

Er det så nøye hva andre mener da? Jeg har MT-09 Tracer, som er ganske lik MT-09, og den dagen demperne holder meg tilbake fra å kjøre som jeg vil (ikke at jeg tror den dagen kommer), da gjør jeg kanskje noe med det. Eller kanskje ikke. Jeg har heller ikke noe rykk og napp på gassen, den er silkemyk i standard-mode. Vil man ha raskere respons, sett den i A-mode. Vil man ha enda mykere gasspådrag, sett den i B-mode, noe jeg ofte gjør når det er vått eller sleipt.
Jeg bryr meg ihvertfall ikke så mye om hva andre mener. Dette er individuelle erfaringer og tolkninger, basert på den enkeltes bakgrunn og sammenligningsgrunnlag. Når man går fra én sykkel til en annen og prøvekjører vil man kanskje umiddelbart bli satt ut av uvante elementer og respons, og kanskje imponert over andre. Man gjør seg opp en mening basert på sine erfaringer og den tiden man hadde med sykkelen.

Jeg burde nok stramme opp demperne på min egen sykkel, da den dykker en god del under bremsing. Man blir vant til dette og tar det etter hvert i betraktning når man er ute og kjører.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37967
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av AJ »

Møtte en fullt adventure utstyrt MT-09 Tracer i den flotte rødfargen rett før rundkjøringa på Roa i ettermiddag. Kjørte selv min urgamle Passat og fikk dermed ikke hilst entusiastisk med tommel opp. For det ville jeg gjort om jeg hadde kjørt sykkel :D !
veldig bra ut denne sykkelen med en helt sikkert lykkelig høyreist fører i salen :twothumbs: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23062
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av Bjerknez »

Ja, den er ikke dum den Traceren altså :thumleft

hcjannisson
Innlegg: 10
Registrert: 18 mai 2016, 20:58
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800XCA

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av hcjannisson »

Hiver meg på her gutter. Mye bra å lese. :twothumbs:
Jeg leter som en gal etter min første sykkel, og etter tips fra folk her inne kommer jeg ikke unna Tracer. Skal dra å prøvesitte/kjøre snart. Er reltaivt grønn på det meste hva gjelde MC, men det kommer seg dag for dag.

Noen som har erfaring med turbulens med for liten forskjerm? Satt å leika meg på yamaha sine sider i dag og tilpasset sykkelen, og så de hadde en større forskjerm - noen som har vært borti den? Yey or nay ?

Videre synes jeg personlig at soft-baggene ser litt stusselige ut i touringkonseptet :-k . Kunne tenkt med hardplast. Noen gode tips her?

Tar i mot all erfaring og kunnskap om sykkelen (2016 mod) med iver og takk.
Spesielt dere som er over 190 på strømpelesten: Sitter dere bra, er den stor nok?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23062
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av Bjerknez »

MT09 Tracer er faktisk en sykkel jeg liker godt. Jeg har prøvekjørt den, men aldri eid en.
Nå rager ikke jeg mer enn 182cm. over bakken men jeg vil tro du har rikelig med plass på denne sykkelen med dine 190 cm. Den føles ikke liten i det hele tatt. Til prisen så får du MYE for pengene med denne mener jeg. Den er vel ikke best på noe, men den er god på det meste.

Den største fordelen med denne sykkelen er i mine øyne motoren. Ikke noe hysterisk monster, men en veldig kvikk og "riktig" motor for sykkelen. Det er den samme motoren som sitter i Yamaha MT09 og XSR9. Sistnevnte ville nok vert mitt valg her, men den befinner seg jo i et litt annet segment.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av gsx750_80 »

Erman skrev:Jeg vurderer denne sterkt. Motoren er et stort moment. Har sett noen videoer på nett der sykkelen virker ganske sinnsyk, ikke minst på akselerasjonen. Prisen er også veldig beleilig.
Liten vindskjerm kommer på toppen med NOK 800,-

Virker som Yamaha har planer om å utvide stallen med kåpeløsninger etterhvert, men jeg skulle gjerne sett en dual-sportmodell...
Ser ut som det er kåpe på denne utgaven. Ser ut som syklene selger som hakka møkk i større markeder enn Norge..

http://www.bennetts.co.uk/bikesocial/ne ... 0P01fkrKM8

http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 24001.html
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
badkernel
Innlegg: 122
Registrert: 21 mai 2014, 00:41
Motorsykkelen din: Bmw R1200 GS (2017)
Sted: Stavanger

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av badkernel »

hcjannisson skrev:Hiver meg på her gutter. Mye bra å lese. :twothumbs:
Jeg leter som en gal etter min første sykkel, og etter tips fra folk her inne kommer jeg ikke unna Tracer. Skal dra å prøvesitte/kjøre snart. Er reltaivt grønn på det meste hva gjelde MC, men det kommer seg dag for dag.

Noen som har erfaring med turbulens med for liten forskjerm? Satt å leika meg på yamaha sine sider i dag og tilpasset sykkelen, og så de hadde en større forskjerm - noen som har vært borti den? Yey or nay ?

Videre synes jeg personlig at soft-baggene ser litt stusselige ut i touringkonseptet :-k . Kunne tenkt med hardplast. Noen gode tips her?

Tar i mot all erfaring og kunnskap om sykkelen (2016 mod) med iver og takk.
Spesielt dere som er over 190 på strømpelesten: Sitter dere bra, er den stor nok?
Her finner du "litt" info om skjermer http://fj-09.org/board/38/fj-09-windshields og om andre ting spec til denne type motorsykkel
Personlig klarer ikke å bestemme meg, og ja der er litt ulyd/støy men med earplugs går det helt fint :thumleft
Bmw R1200 GS (2017)
Yamaha MT09 Tracer (2016 model)
Yamaha FZ08N (2013 model)
Yamaha Fazer 650 (1999 model)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23062
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ennå til gode å kjøre en sykkel med vindskjerm som gjør det den skal. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så vil den luften som blir dirigert bort fra ansiktet ditt pushe på andre steder og det vil du merke i styret og eller en mer konsentrert luftstrøm på hjelmen etc.

Det beste er uansett i mine øyne å få all luft gjevnt fordelt på overkroppen (uten vindskjerm). Joda, det er litt kjøligere, men med vindtett og ull under samt skikkelig kjøredress så er man i mål.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37967
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha MT-09 en suksess?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Jeg har ennå til gode å kjøre en sykkel med vindskjerm som gjør det den skal.
Ikke ubetinget enig.
En viktig del av vindskjermens oppgave er nettopp å skjerme mot vinden, hovedsaklig i betydningen minske vindpresset mot kroppen fra fartsvinden.
Sånn funker de fleste vindskjermene godt, er min erfaring.
Og best av syklene jeg har hatt er den jeg har nå. Med Moto Guzzi Stelvio som en god nummer to.

Ulempen med vindskjermer, spesielt på adv.sykler er at de fører til økt vindstøy. Nettopp fordi når fartsvind treffer kanter som på toppen og sidene av en vindskjerm så er det uunngåelig at dette lager (u)lyd.
Det samme med turbulens på mange (de fleste?) av disse syklene siden avstanden fra skjerm til fører er ugunstig (for stor) med tanke på å få til en en stille luftlomme i dette området.

MT-09 er vel uten noen form for skjerm, så vidt jeg husker. Mens Tracer utgaven har. Hvordan den funker for meg aner jeg ikke siden sykkelen fortsatt er uprøvd.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar