Poenget med å ha linksgjenger på speil er vel at når vinden presser på speilflaten i høy fart så skal speilet roteres den veien skruen strammes?kjellv skrev: Etter å ha studert bildene en gang til, ser jeg at det er venstre speil som er problemet. Ikke høyre som jeg trodde. Det er lysbryteren som vises under, og da er det venstre side. Denne har vanlige høyregjenger.
Da skal det etter mitt vett være vanlige høyregjenger på høyre side og venstre/linksgjenger på venstresiden.
Jeg mener ganske bastant på at hvis det er venstregjenger på et av speilene så er det på venstre side, og er det tilfelle så så har sirkusklovnen( :) ) strammet skruen enda hardere før den har blitt deformert.
Dette settet som vises her er vel ikke det som tradisjonelt kalles grisep..... Det brukes når bolten er knekt og en borer hull i den. Det sette som AJ viser til er nok ubrukelig hvis denne bolten er linksgjenger. Sporene er laget til vanlige bolter. Extraktorer er det som ofte funker best på sprukne bolter da de kan trekkes begge veier, men dette du holder på med er nok arbeid for litt viderkommende.
Uten å påstå hvor mye speilet tåler så kan du jo prøve og vri selve speilarmen med klokka for å se om det løsner, men med forsiktighet.
Hvis du har en ekstrem liten roterende fil så kunne du prøvd å slipe opp hullet fra deformert torx til unbrako, men det er presisjonsjobb med stø hånd og tålmodighet.