Kawasaki Z400 81mod

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Bosted: Bangsund

Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Hei folkens.

Kjøpte meg i fjor høst et vinterprosjekt. Det ble en Z400 som jeg egentlig tenkte å bygge om til caferacer. Men nå liker jeg sykkelen så godt at jeg skal pusse og gni på den i orginal stand. :) Men jeg sliter med å få den til å tenne på begge sylindre. Går kun på en for øyeblikket. Har byttet plugger og hetter. Det er god gnist på begge sider. Det hender den slår inn av og til og det kun med et poff. Har gått over forgasseren også, og den så veldig fin ut innvendig.

Har dere noen tips til i hvilken ende jeg skal begynne? Håper å slippe å skru så veldig mye unødvendig. :)

Bilde
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39840
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av AJ »

VFR-Kristian skrev:Hei folkens.

Kjøpte meg i fjor høst et vinterprosjekt. Det ble en Z400 som jeg egentlig tenkte å bygge om til caferacer.
Bra utgangspunkt, ser det ut som :) .
Satser på at du starter en egen prosjekttråd her da :thumleft : ?
http://www.mcsiden.no/viewforum.php?f=54
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Bosted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Kan prøve på det. :) Joda fornøyd med kjøpet. Hel og fin sykkel til en rimelig penge.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av kjellv »

Restaurering til original er absolutt best dersom utgangspunktet tilsier at det er mulig :thumleft
Morken/sprukken innsugsgummi kanskje?

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Bosted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Hvordan vil det ha innvirkning Kjell? Vil den suge inn for mye luft?
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Bosted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Opp... :)
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av kjellv »

VFR-Kristian skrev:Hvordan vil det ha innvirkning Kjell? Vil den suge inn for mye luft?
En totaktsmotor suger inn luft/bensinblandingen gjennom forgasser/gasspjeld og luftfilter. Sprekker i innsugsgummi gjør at det er lettere å dra inn luft gjennom disse enn å dra gjennom der det er ment. Da får sylinderen bare ren luft.
Ikke uvanlig at innsugsgummi ikke er tett på så gamle sykler. Gummien blir hardere og sprekker gjerne opp etter hvert, og spesielt utsatt er gummien mellom forgasser og motor fordi den er mer utsatt for varme.
En fin måte å teste dette på er å bruke startgass med forsiktighet. Når motoren går på en sylinder sprayer du forsiktig på startgass mot innsugsgummi. Er det lekkasje vil motoren umiddelbart ruse seg opp.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Jompa »

Z 400 er ingen to-takter.............
Nå kan turtallet like godt falle som øke med startgass mot gummiene... Alt etter mengden av startgass.
Uansett, begge deler er sikker indikasjon på lekkasje.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Z 400 er ingen to-takter.............
.
Takk for korreksjonen Jompa :thumleft Kawasaki kjenner nok du best :prf

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Bosted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Takk for svar. Skal prøve dette. Men hva kan evt neste trekk være da? Gå over forgasseren igjen? Har åpnet drenpluggen for å se om det er bensin i forgassern og det er det. Men jeg vet selvfølgelig ikke om det går videre derfra. Hjelper vel ikke å åpne opp ved tennpluggen for se/lukte heller da sylinderen ikke får samme "vakuum" når pluggen er ute. Noen tips her?
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av SverreOlsen »

En forgasser synkronisering hadde sikkert gjort seg. Får kjøpt apparat beregnet på det hvis en vill gjør det selv. Analogt apparat på ebay får en for 500 kr c. Måler barre vakumet fra hver forgasser. Feil er kan gi lignende symptomer så du har. Bør kansje sjekke ventilklaringene før en justere forgasserene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av kjellv »

Men synkroniseringsfeil kan like gjerne skyldes sprekker i innsugsgummi og følgelig problemer med vakuumstyring.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av SverreOlsen »

kjellv skrev:Men synkroniseringsfeil kan like gjerne skyldes sprekker i innsugsgummi og følgelig problemer med vakuumstyring.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
Ja byttet alle 4 på min, men når det er kontrolert og feilen fortsatt består kan det jo vær lurt å ta en synkronisering :-) var nesten sprukket i to hele insugsgummien på xj600 min. Ble lettstartet etter bytte men sviver litt rart, så bestilt sånn forgassersynkroniserings manometer fra ebay nå :-)

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Bosted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Heisann. Er pluggen på den sylinderen som ikke tenner våt når du skrur den ut rett etterpå den har raklet på tomgang på en' sylinder..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av ejs »

:scratch
Jeg ville ha byttet rundt på de to plugger, hetter og kabler.
Flytter feilen til den andre sylinderen, da er det jo elektrisk.
Får du den døde sylinderen til å fyre med startgass, da er nok forgasseren syndebokk.
(Startgassen går jo utenom dysene, rett inn mot innsugsventil.)
:scratch
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
VFR-Kristian
Innlegg: 52
Registrert: 05 sep 2012, 21:40
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC SE
Bosted: Bangsund

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av VFR-Kristian »

Tusen takk for alle svar folkens. Ser jeg har litt å ta tak i etter helga. :) Men det er jo bare kos dette. Kommer tilbakemelding når feilen er funnet.
Mvh

Kristian :)

14`Triumph Tiger 800 XC SE
81' Kawasaki Kz400

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Haavar »

Hei
Hvis du ikke vet når ventilene ble justert sist så sjekk dem før du gjør noe annet.
På motorsykler blir ofte ventilklaringen for liten eller ingen hvis du kjører for lenge over justeringsintervallene.
Da får du fort dårlig kompresjon, feil vakuum til forgasserne, tregstartet, fusking, "futting", svarte plugger og kanskje brente ventiler.
Jeg har sett sykler som har fått svidd luftfilteret pga tilbakeslag i forgasserne fordi innsugningsventilene ikke tettet.
Det var ikke mye over intervallet han kjørte før han fikk problemer.
Dette gjelder ikke alle sykler. Noen kan kjøre lenger over intervallene enn andre.
Lykke til. :D

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Kjellrf »

Z400 har hatt ett problem gummien på forgasserstempelene, de kan sprekke.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Bosted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Kjellrf skrev:Z400 har hatt ett problem gummien på forgasserstempelene, de kan sprekke.
Sliter litt med samme symptomene på en av Kawasaki 400 Twin syklene mine som det trådstarter beskriver. Men det ordner seg helt når motoren blir varm.
Jeg ser og at innsugsgummimansjettene er mer eller mindre grad sprukne på mine Kawa 400 Twin Sykler men det er ikke det du mener med sprukket gummi på forgasserstempel eller..?

Husker fra mine unge år som "Sachs hobbymekanikker" at Bing forgasserne hadde stempel men kan ikke huske her var noen slags gummi i designet men det er vel anderledes på Keihin forgasserne på Kawasakiene. Har ikke åpnet opp Kehin forgasserne ennå men forstår jeg deg riktig så er disse stempelen utstyrt med en gummisak som kan sprekke nevner du ikke sant eller misforstår jeg helt. Kunne vært intresant å vite litt mere her hvordan dette designet er hvis du har tid til å skrive noen linjer om det.
Takker selv for all hjelp og håper trådstarter tilgir at jeg benytter tråden til å selv spørre litt.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Kjellrf »

Vacuumforgassere har et forgassermembran vulket på toppen av stemplene, for å dra opp disse når du gir på (pga vacuum i innsuget/forgasseren).
På Z400 Twin har disse hatt en tendens til å ryke, da vil ikke vacuumet løfte forgasserstempelet, og sykkelen går dårlig. Kan også være en ørliten, begynnende rift.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Jompa »

Keihin forgasserne har et stempel som blir styrt av vakum over ett membran. Se bildet.
Ikke sikkert du har denne forgasseren, men prinsippet er det samme.

http://www.google.no/search?q=carbureto ... 80&bih=800
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Bosted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Heisann og takk for kvikk respons til dere begge. Så det er denne gummimansjetten her altså http://www.ebay.com/itm/Carburetor-Keih ... 1631874882
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Jompa »

[quote="Jompa"]Keihin forgasserne har et stempel som blir styrt av vakum over ett membran. Se bildet.
Ikke sikkert du har denne forgasseren, men prinsippet er det samme.

cv_carb_cutaway.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Bosted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Tror forøvrig gasserne er 2 X Keihin 32
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Bosted: Vest-Agder

Re: Kawasaki Z400 81mod

Legg inn av Salaren »

Jompa skrev:
Jompa skrev:Keihin forgasserne har et stempel som blir styrt av vakum over ett membran. Se bildet.
Ikke sikkert du har denne forgasseren, men prinsippet er det samme.

cv_carb_cutaway.jpg
Fantastisk kunnskapsdeling dere ofrer, tusen hjertelig takk. Så membranen er item 2 så vidt jeg kan se og membranens ytterkant holdes i posisjon nå man strammer skruene på de blanke toppdekslene på gasserne ser det ut som, eller..?
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Svar